a także mając na uwadze, co następuje:(1) Na podstawie dyrektywy 2009/125/WE Komisja ma określić wymogi dotyczące ekoprojektu dla produktów związanych z energią, które mają znaczący udział w sprzedaży i obrocie handlowym w Unii, wywierają znaczący wpływ na środowisko i wykazują znaczący potencjał w zakresie poprawy tego wpływu poprzez odpowiednie zaprojektowanie, bez powodowania nadmiernych kosztów.
(2) W rozporządzeniu (UE) nr 327/2011 2 Komisja po raz pierwszy ustanowiła wymogi dotyczące ekoprojektu dla niektórych wentylatorów. Komisja przeprowadziła przegląd tego rozporządzenia zgodnie z jego art. 7 i przeanalizowała techniczne, środowiskowe i ekonomiczne aspekty wentylatorów. Przegląd ten przeprowadzono w ścisłej współpracy z zainteresowanymi podmiotami i stronami z Unii i państw trzecich. Jego wyniki zostały podane do wiadomości publicznej oraz przedstawione forum konsultacyjnemu ustanowionemu zgodnie z art. 18 dyrektywy 2009/125/WE.
(3) Wyniki przeglądu rozporządzenia (UE) nr 327/2011 pokazują, że wentylatory zużywają znaczną ilość energii elektrycznej w Unii. Szacuje się, że gdyby nie rozporządzenie (UE) nr 327/2011 wentylatory zużyłyby w 2020 r. 336 TWh energii elektrycznej, co odpowiadałoby 132 Mt emisji równoważnej CO2, przy czym oczekuje się, że zużycie to wzrośnie do 384 TWh w 2030 r. ze względu na prognozowaną wzmożoną penetrację rynku przez wentylatory.
(4) Wentylatory napędzane silnikami elektrycznymi są ważnym elementem produktów przeznaczonych do obróbki gazu i systemów przetwarzania gazu. Minimalne wymogi dotyczące efektywności energetycznej silników elektrycznych zostały określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2019/1781 3 . Wymogi te mają zastosowanie również do silników wchodzących w skład zespołu wentylatora z silnikiem. Wiele wentylatorów jest jednak używanych w połączeniu z silnikami elektrycznymi nieobjętymi rozporządzeniem (UE) 2019/1781, a wydajność aerodynamiczna wentylatorów przy wytwarzaniu odpowiedniego przepływu powietrza stanowi główną część sprawności produktu, która również nie została uregulowana rozporządzeniem (UE) 2019/1781. Należy zatem ustanowić lub utrzymać zasady dotyczące efektywności energetycznej tych wentylatorów.
(5) Biorąc pod uwagę ewentualne pokrywanie się rozliczania oszczędności z innymi środkami, takimi jak środki przewidziane w rozporządzeniu (UE) 2019/1781, środki przewidziane w rozporządzeniu (UE) nr 327/2011 przyniosły w 2020 r. oszczędności netto w wysokości około 14 TWh. Prognozuje się, że liczba ta wzrośnie do 27 TWh w 2030 r., co odpowiada 5 Mt ekwiwalentu CO2 w 2020 r. i 8 Mt ekwiwalentu CO2 w 2030 r. rocznie.
(6) Z badania przeglądowego wynika, że istnieje znaczny potencjał uzyskania dodatkowych oszczędności dzięki opłacalnym ulepszeniom wentylatorów. Środki umożliwiające wykorzystanie tego potencjału obejmują postęp technologiczny w zakresie efektywności energetycznej, rozszerzenie zakresu stosowania rozporządzenia, m.in. w odniesieniu do wentylatorów strumieniowych, oraz poprawę skuteczności środka dzięki bardziej precyzyjnym definicjom.
(7) Aspektem środowiskowym wentylatorów, który uznano za najbardziej znaczący do celów niniejszego rozporządzenia, jest zużycie energii elektrycznej.
(8) Zmniejszenie zużycia energii elektrycznej w przypadku wentylatorów należy osiągnąć poprzez zastosowanie istniejących, niezastrzeżonych i oszczędnych rozwiązań technicznych, co doprowadzi do zmniejszenia łącznych wydatków na zakup i eksploatację urządzeń.
(9) Wymogi dotyczące ekoprojektu powinny harmonizować wymogi dotyczące zużycia energii przez wentylatory w całej Unii, co przyczyni się do funkcjonowania rynku wewnętrznego i podniesienia efektywności środowiskowej tych produktów.
(10) Producenci powinni mieć wystarczająco dużo czasu na zmianę konstrukcji lub dostosowanie swoich produktów. Harmonogram należy określić tak, aby uniknąć negatywnych skutków dla funkcjonalności wentylatorów. Należy w nim również uwzględnić związane z tym koszty dla producentów, w tym małych i średnich przedsiębiorstw, jednocześnie zapewniając osiągnięcie w odpowiednim czasie celów niniejszego rozporządzenia.
(11) Dodatkowy okres przejściowy powinien zapewnić elastyczność podmiotom gospodarczym, które włączają wentylatory do swoich produktów, aby umożliwić im dostosowanie swoich produktów po udostępnieniu na rynku unijnym wentylatorów zgodnych z wymaganiami.
(12) Szacuje się, że środki przewidziane przez Komisję w komunikacie w sprawie planu prac w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022-2024 4 mogą przynieść łącznie ponad 440 TWh rocznych oszczędności energii końcowej w 2030 r. (170 w przypadku przeglądów i 270 w przypadku nowych produktów). Wentylatory są jedną z wymienionych w planie prac grup produktów o szacowanych oszczędnościach energii w 2030 r. wynoszących 10 TWh 5 .
(13) Niniejsze rozporządzenie powinno przyczynić się do zwiększenia penetracji rynku przez technologie, które poprawiają wpływ wentylatorów na środowisko w całym ich cyklu życia, prowadząc do szacunkowych rocznych oszczędności energii elektrycznej w wysokości 4 TWh do 2030 r. i 12 TWh w 2040 r., w porównaniu z sytuacją, w której nie zostaną wdrożone żadne dodatkowe środki.
(14) Szacowano, że rozporządzenie (UE) nr 327/2011 pozwoli zaoszczędzić 14 TWh rocznie do 2020 r. Ponieważ zmiany wprowadzone niniejszym rozporządzeniem stanowią aktualizację rozporządzenia (UE) nr 327/2011, oszczędności wynikające z tego rozporządzenia zostaną utrzymane, a oszczędności, których osiągnięcie przewiduje się dzięki niniejszemu rozporządzeniu, mają charakter dodatkowy.
(15) Pomiarów poszczególnych parametrów produktów należy dokonywać z wykorzystaniem rzetelnych, dokładnych i powtarzalnych metod pomiarowych, z uwzględnieniem najnowocześniejszych uznanych metod pomiarowych obejmujących, w stosownych przypadkach, zharmonizowane normy przyjęte przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 6 .
(16) Zgodnie z art. 8 ust. 2 dyrektywy 2009/125/WE w niniejszym rozporządzeniu należy określić mające zastosowanie procedury oceny zgodności.
(17) Aby ułatwić weryfikację zgodności, producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele powinni przekazywać informacje w dokumentacji technicznej, o której mowa w załącznikach IV i V do dyrektywy 2009/125/WE, w zakresie, w jakim informacje te odnoszą się do wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(18) Aby zwiększyć skuteczność niniejszego rozporządzenia oraz aby chronić konsumentów, nie należy zezwalać na wprowadzanie do obrotu lub oddawanie do użytku produktów, których wydajność jest automatycznie zmieniana w warunkach testowych w celu poprawy deklarowanych parametrów.
(19) Aby ułatwić weryfikację zgodności, organy nadzoru rynku powinny mieć możliwość prowadzenia badań lub obserwacji badań większych wentylatorów w obiektach producenta.
(20) Wiele wentylatorów stanowi integralny element konstrukcyjny innych produktów. Aby zmaksymalizować racjonalne pod względem kosztów oszczędzanie, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do takich wentylatorów.
(21) Wymogi dotyczące ekoprojektu powinny też obejmować wymogi dotyczące informacji o produkcie, które pomogą potencjalnym nabywcom w podjęciu najwłaściwszej decyzji i ułatwią państwom członkowskim prowadzenie nadzoru rynku.
(22) W szczególności należy wprowadzić wymóg dostarczania ilościowych informacji na temat sprawności wentylatorów przy częściowym obciążeniu, aby umożliwić projektantom systemów wentylatorów optymalizację efektywności energetycznej takich systemów.
(23) Aby zapewnić możliwość naprawy produktów zawierających wentylatory, wentylatory zamienne przeznaczone do takich produktów powinny podlegać określonym zwolnieniom przez określony czas i w określonych warunkach.
(24) W planie działania Unii dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym 7 oraz w planie prac w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022-2024 podkreślono, jak istotne jest stosowanie zasad ekoprojektu w celu wspierania przejścia na bardziej zasobooszczędną gospodarkę o obiegu zamkniętym. W związku z tym w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić odpowiednie wymogi przyczyniające się do osiągnięcia celów gospodarki o obiegu zamkniętym, w szczególności wprowadzając obowiązek dostępności części zamiennych i zapewniając dostępność odpowiednich informacji, takich jak informacje dotyczące demontażu, recyklingu lub unieszkodliwiania po zakończeniu eksploatacji.
(25) Oprócz prawnie wiążących wymogów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu należy określić poziomy odniesienia dla obecnie dostępnych technologii, aby informacje o efektywności ekologicznej na przestrzeni cyklu życia produktów, które podlegają niniejszemu rozporządzeniu, były powszechnie i łatwo dostępne, zgodnie z częścią 3 pkt 2 załącznika I do dyrektywy 2009/125/WE.
(26) Przegląd niniejszego rozporządzenia powinien obejmować ocenę adekwatności i skuteczności jego przepisów w osiąganiu założonych celów. Termin przeglądu należy ustalić tak, aby wszystkie przepisy zostały wdrożone i można było zaobserwować ich wpływ na rynek.
(27) Aby zapewnić jasność i przejrzystość w odniesieniu do wymogów mających zastosowanie do różnych wentylatorów, rozporządzenie (UE) nr 327/2011 powinno zostać uchylone z dniem rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.
(28) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na podstawie art. 19 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: