(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 3817)(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 28 czerwca 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 26 kwietnia 2024 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Air- Quotas".
(2) Celem inicjatywy wyrażonym przez organizatorów jest wezwanie Komisji do "ustanowienia zgromadzenia klimatycznego prowadzącego do powstania w każdym kraju mechanizmu przydziału emisji dwutlenku węgla na obywatela, który to mechanizm będzie zachęcać przedsiębiorstwa do dekarbonizacji poprzez popyt konsumpcyjny". Organizatorzy uważają, że mechanizm przydziału emisji dwutlenku węgla powinien obejmować wszystkie zakupy towarów i usług oraz że w pierwszej kolejności powinno się go zastosować w przypadku transportu lotniczego. Wspominają oni również o "kampanii informacyjnej "Air-Quotas»" jako środku służącym "zrozumieniu mechanizmu handlu deficytami i nadwyżkami dwutlenku węgla. Handel ten opiera się na sprawiedliwym przydziale kontyngentów, które zmniejszają się z roku na rok, zgodnie z porozumieniem paryskim i zapowiedzią UE o redukcji emisji o 55 %".
(3) W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Stwierdzono w nim, że "ślad klimatyczny działalności człowieka na naszej planecie musi zostać drastycznie ograniczony, jeżeli życie na ziemi nadal ma być możliwe" i przedstawiono różne możliwości zmniejszenia śladu węglowego. Organizatorzy uważają, że najwłaściwszym mechanizmem byłoby stworzenie "konta emisji dwutlenku węgla dla lotnictwa", począwszy od samolotów jako "najbardziej symbolicznego źródła gazów cieplarnianych". W ramach wniosku o rejestrację grupa organizatorów przedłożyła dokument dodatkowy zawierający podstawowe informacje na temat uprawnień do emisji dwutlenku węgla.
(4) Jeżeli chodzi o cel inicjatywy, Komisja mogłaby na podstawie art. 191-193 TFUE przyjąć wniosek dotyczący aktu prawnego w zakresie, w jakim inicjatywa dotyczy utworzenia w każdym państwie członkowskim mechanizmu przydziału emisji dwutlenku węgla, który zachęcałby przedsiębiorstwa do dekarbonizacji poprzez popyt konsumpcyjny.
(5) Z tego względu Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.
(6) Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.
(7) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.
(8) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
(9) Należy zatem zarejestrować inicjatywę "Air-Quotas".
(10) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 czerwca 2024 r.