KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 3c ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W art. 3c dyrektywy 2003/87/WE określono metodę obliczania łącznej liczby uprawnień, które mają zostać przydzielone operatorom statków powietrznych na 2024 r. w odniesieniu do lotów w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz lotów do Szwajcarii i Zjednoczonego Królestwa, uzupełniającej pulę 1 386 051 745 uprawnień określoną w decyzji Komisji (UE) 2023/1575 2 .
(2) Łączna liczba uprawnień w całej Unii, które mają zostać przydzielone operatorom statków powietrznych na 2024 r. w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji, obliczona na podstawie dostępnych danych, została opublikowana w decyzji Komisji (UE) 2023/2440 3 . Tę liczbę uprawnień należy zaktualizować, aby uwzględnić najnowsze informacje na temat wyłączonych operatorów statków powietrznych.
(3) Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 4 zmieniono dyrektywę 2003/87/WE w taki sposób, aby łączną liczbę uprawnień, które mają zostać przydzielone operatorom statków powietrznych na 2024 r., ustalić na podstawie łącznego przydziału uprawnień w odniesieniu do operatorów statków powietrznych, którzy w 2023 r. wykonywali działania lotnicze wymienione w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE. W związku z tym operatorzy statków powietrznych, którzy byli wyłączeni w odniesieniu do 2023 r., nie powinni być uwzględniani w obliczeniach, ponieważ w 2023 r. operatorzy ci nie wykonywali działań lotniczych wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE. Emisje w 2023 r. zgłoszono do dnia 31 marca 2024 r. Zapewniło to ostateczne dane dotyczące wyłączeń w 2023 r. Uwzględniając powyższe, łączny przydział uprawnień w odniesieniu do operatorów statków powietrznych, którzy w 2023 r. wykonywali działania lotnicze wymienione w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE, wynosi 28 893 755 uprawnień.
(4) Art. 10a ust. 8 akapit trzeci dyrektywy 2003/87/WE zawiera wymóg, zgodnie z którym uprawnienia, które nie zostały wydane operatorom statków powietrznych ze względu na zaprzestanie przez nich działalności i które nie są niezbędne do pokrycia wszelkich braków w umorzeniach dokonanych przez tych operatorów, należy wykorzystać w celu wspierania innowacji za pośrednictwem funduszu innowacyjnego, o którym to wsparciu mowa w art. 10a ust. 8 akapit pierwszy tej dyrektywy. Zgodnie z art. 10a ust. 8 akapit ósmy fundusz innowacyjny może również wspierać elektryfikację lotnictwa i działania mające na celu ograniczenie ogólnego wpływu lotnictwa na klimat. Uwzględniając operatorów statków powietrznych, którzy zaprzestali działalności do dnia 31 grudnia 2023 r., liczba ta wynosi 1 988 951 uprawnień.
(5) Zgodnie z art. 9 dyrektywy 2003/87/WE współczynnik liniowy wynosi 4,3 % od 2024 r. do 2027 r. i 4,4 % od 2028 r. Aby zastosować redukcję o 4,3 % w 2024 r. w porównaniu z poziomami z 2023 r., współczynnik liniowy obliczono na podstawie przydziału w 2020 r. i prowadzi on do liczby 1 330 226 uprawnień na każdy rok w latach 2024-2026. Zastosowanie tego współczynnika liniowego prowadzi do przydzielenia 27 563 529 uprawnień na rok 2024.
(6) Aby przydział bezpłatnych uprawnień dla operatorów statków powietrznych został obliczony zgodnie z art. 3d ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE, w art. 3c ust. 5 tej dyrektywy zobowiązuje się Komisję do opublikowania również liczby bezpłatnych uprawnień, które zostałyby przydzielone w 2024 r. zgodnie z przepisami dotyczącymi przydziału bezpłatnych uprawnień obowiązującymi przed zmianami wprowadzonymi dyrektywą (UE) 2023/958. Liczba ta stanowi 85 % łącznej liczby uprawnień, które mają zostać przydzielone operatorom statków powietrznych lub które mają uzupełniać wspieranie innowacji za pośrednictwem funduszu innowacyjnego ustanowionego na mocy art. 10a ust. 8 dyrektywy 2003/87/WE.
(7) Należy w związku z tym odpowiednio zmienić decyzję (UE) 2023/2440,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: