Decyzja 2024/1775 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na Światowym Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji regulaminów ONZ nr 13, 13-H, 22, 30, 41, 49, 51, 54, 63, 78, 79, 83, 85, 96, 100, 101, 108, 109, 117, 120, 129, 134, 138, 150 i 155, w odniesieniu do wniosku dotyczącego nowego regulaminu ONZ w sprawie przyczepności na śniegu i klasyfikacji opon trakcyjnych w odniesieniu do opon bieżnikowanych, w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji ogólnoświatowych regulaminów technicznych ONZ nr 9, 13, 21, 22, i 24 oraz w odniesieniu do wniosku dotyczącego poprawki do wzajemnej rezolucji ONZ nr 1

DECYZJA RADY (UE) 2024/1775
z dnia 18 czerwca 2024 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na Światowym Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji regulaminów ONZ nr 13, 13-H, 22, 30, 41, 49, 51, 54, 63, 78, 79, 83, 85, 96, 100, 101, 108, 109, 117, 120, 129, 134, 138, 150 i 155, w odniesieniu do wniosku dotyczącego nowego regulaminu ONZ w sprawie przyczepności na śniegu i klasyfikacji opon trakcyjnych w odniesieniu do opon bieżnikowanych, w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji ogólnoświatowych regulaminów technicznych ONZ nr 9, 13, 21, 22, i 24 oraz w odniesieniu do wniosku dotyczącego poprawki do wzajemnej rezolucji ONZ nr 1

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Rady 97/836/WE 1  Unia przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (zwanej dalej "EKG ONZ") dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (zwanego dalej "Zrewidowanym Porozumieniem z 1958 r."). Zrewidowane Porozumienie z 1958 r. weszło w życie w dniu 24 marca 1998 r.

(2) Decyzją Rady 2000/125/WE 2  Unia przystąpiła do Porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub wykorzystywane w pojazdach kołowych (zwanego dalej "Porozumieniem Równoległym"). Porozumienie Równoległe weszło w życie w dniu 15 lutego 2000 r.

(3) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 3  ustanowiono przepisy administracyjne i wymogi techniczne dotyczące homologacji typu i wprowadzania do obrotu wszystkich nowych pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych. Rozporządzeniem tym włączono regulaminy przyjęte na podstawie Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. (zwane dalej "regulaminami ONZ") do unijnego systemu homologacji typu, jako wymogi dotyczące homologacji typu albo jako przepisy alternatywne wobec przepisów Unii.

(4) Zgodnie z art. 1 Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. i art. 6 Porozumienia Równoległego Światowe Forum EKG ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów (zwane dalej "WP.29") może przyjmować wnioski dotyczące modyfikacji regulaminów ONZ, ogólnoświatowych regulaminów technicznych ONZ (zwanych dalej "GTR ONZ") i rezolucji ONZ, a także wnioski dotyczące nowych regulaminów ONZ, GTR ONZ i rezolucji ONZ w sprawie homologacji pojazdów. Zgodnie z tymi postanowieniami WP.29 może również przyjmować wnioski dotyczące upoważnień do opracowania poprawek do GTR ONZ lub do opracowania nowych GTR ONZ, a także może przyjmować wnioski dotyczące przedłużenia mandatów dotyczących GTR ONZ.

(5) W dniach 25-28 czerwca 2024 r. podczas swojego 193. posiedzenia WP.29 może przyjąć: wnioski dotyczące modyfikacji regulaminów ONZ nr 13, 13-H, 22, 30, 41, 49, 51, 54, 63, 78, 79, 83, 85, 96, 100, 101, 108, 109, 117, 120, 129, 134, 138, 150 i 155; wniosek dotyczący nowego regulaminu ONZ w sprawie przyczepności na śniegu i klasyfikacji opon trakcyjnych w odniesieniu do opon bieżnikowanych; wnioski dotyczące modyfikacji GTR ONZ nr 9, 13, 21, 22 i 24; oraz wniosek dotyczący poprawki do wzajemnej rezolucji ONZ nr 1.

(6) Regulaminy ONZ będą wiążące dla Unii. Wraz z wzajemnymi rezolucjami ONZ i GTR ONZ będą one miały decydujący wpływ na treść przepisów UE w dziedzinie homologacji typu pojazdów. Należy zatem ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach WP.29 w odniesieniu do przyjęcia tych wniosków.

(7) Aby odzwierciedlić doświadczenie i rozwój techniczny, należy poprawić lub uzupełnić wymogi odnoszące się do niektórych aspektów lub cech objętych regulaminami ONZ nr 13, 13-H, 22, 30, 41, 49, 51, 54, 63, 78, 79, 83, 85, 96, 100, 101, 108, 109, 117, 120, 129, 134, 138, 150, i 155, wzajemną rezolucją ONZ nr 1 oraz GTR ONZ nr 9, 13, 21, 22 i 24.

(8) Aby umożliwić postęp techniczny oraz poprawić bezpieczeństwo i zmniejszyć ślad środowiskowy, należy przyjąć nowy regulamin ONZ w sprawie przyczepności na śniegu i klasyfikacji opon trakcyjnych w odniesieniu do opon bieżnikowanych.

(9) Wnioski te są zgodne z unijną polityką rynku wewnętrznego w odniesieniu do przemysłu motoryzacyjnego pod względem bezpieczeństwa, automatyzacji i emisji, a także jej polityką transportową, klimatyczną i energetyczną, oraz mają bardzo pozytywny wpływ na konkurencyjność unijnej branży motoryzacyjnej i na handel międzynarodowy.

(10) W świetle tych korzyści proponuje się głosowanie za tymi wnioskami,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na 193. posiedzeniu Światowego Forum EKG ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów, które odbędzie się w dniach 25-28 czerwca 2024 r., polega na głosowaniu za wnioskami wymienionymi w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 18 czerwca 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Nr regulaminu Tytuł punktu porządku obrad Treść wniosku Numer referencyjny dokumentu (1)
13 Wniosek dotyczący suplementu 22 do serii poprawek 11 do regulaminu ONZ nr 13 (hamowanie pojazdów o dużej masie) (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, pkt 33, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/8 zmienionego przez GRVA-18-30) Proponowane poprawki mają na celu dostosowanie regulaminu w celu umożliwienia homologacji pojazdów wyposażonych zarówno w system zautomatyzowanej jazdy, jak i w tryb kierowania ręcznego. ECE/TRANS/WP.29/2024/56
13 Wniosek dotyczący suplementu 4 do serii poprawek 12 do regulaminu ONZ nr 13 (hamowanie pojazdów o dużej masie) (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, pkt 33, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/8 zmienionego przez GRVA-18-30) Proponowane poprawki mają na celu dostosowanie regulaminu w celu umożliwienia homologacji pojazdów wyposażonych zarówno w system zautomatyzowanej jazdy, jak i w tryb kierowania ręcznego. ECE/TRANS/WP.29/2024/57
13 Wniosek dotyczący suplementu 2 do serii poprawek 13 do regulaminu ONZ nr 13 (hamowanie pojazdów o dużej masie) (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, pkt 33, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/8 zmienionego przez GRVA-18-30) Proponowane poprawki mają na celu dostosowanie regulaminu w celu umożliwienia homologacji pojazdów wyposażonych zarówno w system zautomatyzowanej jazdy, jak i w tryb kierowania ręcznego. ECE/TRANS/WP.29/2024/58
13-H Wniosek dotyczący suplementu 5 do serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 13-H (hamowanie samochodów osobowych)

(ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, pkt 34, na podstawie

ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/9 zmienionego przez

GRVA-18-31)

Proponowane poprawki mają na celu dostosowanie regulaminu w celu umożliwienia homologacji pojazdów wyposażonych zarówno w system zautomatyzowanej jazdy, jak i w tryb kierowania ręcznego. ECE/TRANS/WP.29/2024/59
22 Wniosek dotyczący suplementu 3 do serii poprawek 06 do regulaminu ONZ nr 22 (kaski ochronne) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, pkt 50, na podstawie GRSP-74-04-Rev.1 zamieszczonego w załączniku IX do sprawozdania) Proponowane poprawki mają na celu wprowadzenie metody alternatywnej(tj. symulatora o sztywnejkonstrukcji) względem dotychczasowejmetody badania (tj. symulatora podlegającego odkształceniu), co ułatwi budowę symulatora oraz obniży koszty weryfikacji w stosunku do ogólnych kosztów badań. ECE/TRANS/WP.29/2024/42
30 Wniosek dotyczący suplementu 26 do serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 30 (opony do pojazdów osobowych i ich przyczep)

(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, pkt 17, na podstawie

ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/15)

Proponowane poprawki dopuszczają inne rozwiązania techniczne w zakresie pomiaru całkowitej szerokości opony, ułatwiając w ten sposób innowacje techniczne. ECE/TRANS/WP.29/2024/67
41 Wniosek dotyczący suplementu 3 do serii poprawek 05 do regulaminu ONZ nr 41 (emisje hałasu z motocykli)

(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, pkt 3, na podstawie

GRBP-79-13)

Proponowane poprawki aktualizują odniesienie do toru badawczego ISO 10844 w celu odzwierciedlenia najnowszego stanu wiedzy technicznej. ECE/TRANS/WP.29/2024/68
41 Wniosek dotyczący suplementu 11 do serii poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 41 (emisje hałasu z motocykli)

(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, pkt 3, na podstawie

GRBP-79-14)

Proponowane poprawki aktualizują odniesienie do toru badawczego ISO 10844 w celu odzwierciedlenia najnowszego stanu wiedzy technicznej. ECE/TRANS/WP.29/2024/69
49 Wniosek dotyczący suplementu 12 do serii poprawek 05 do regulaminu ONZ nr 49 (emisja zanieczyszczeń z silników o zapłonie samoczynnym i silników o zapłonie iskrowym (zasilanych LPG i CNG))

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 39, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/13)

Proponowane poprawki mają na celu umożliwienie wykorzystania wodoru jako paliwa do celów homologacji typu w odniesieniu do emisji z pojazdów ciężkich. Zmiana ta ma na celu włączenie wyłącznie jednopaliwowych silników wodorowych. ECE/TRANS/WP.29/2024/45
49 Wniosek dotyczący suplementu 9 do serii poprawek 06 do regulaminu ONZ nr 49 (emisja zanieczyszczeń z silników o zapłonie samoczynnym i silników o zapłonie iskrowym (zasilanych LPG i CNG))

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 40, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/14)

Proponowane poprawki mają na celu umożliwienie wykorzystania wodoru jako paliwa do celów homologacji typu w odniesieniu do emisji z pojazdów ciężkich. Zmiana ta ma na celu włączenie wyłącznie jednopaliwowych silników wodorowych. ECE/TRANS/WP.29/2024/46
51 Wniosek dotyczący suplementu 10 do serii poprawek 03 do regulaminu ONZ nr 51 (emisje hałasu z pojazdów kategorii M i N)

(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, pkt 7, na podstawie

GRBP-79-33-Rev.1 i pkt 7 sprawozdania)

Proponowane poprawki wprowadzają korekty i wyjaśnienia dotyczące definicji mocy, kalibracji, korekty temperatury i referencyjnejoceny dźwięku w oparciu o doświadczenia wynikające z ostatnich zmian tego regulaminu. ECE/TRANS/WP.29/2024/70
54 Wniosek dotyczący suplementu 27 do regulaminu ONZ nr 54 (opony do pojazdów użytkowych i ich przyczep)

(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, pkt 18, na

podstawie ECE/TRANS/WP.29/2024/2

i ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/14)

Proponowane poprawki precyzują, że maksymalna szerokość całkowita opon oznaczonych symbolem "A" w odniesieniu do "konfiguracji opony do obręczy" obejmuje 4-procentową tolerancję. Ponadto dostosowują one załącznik 9 do załącznika 1, umożliwiając organom udzielającym homologacji typu dokonanie powiązania z odpowiednimi sprawozdaniami. ECE/TRANS/WP.29/2024/2/Rev.1
63 Wniosek dotyczący suplementu 6 do serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 63 (emisje hałasu z motorowerów)

(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, pkt 10, na podstawie

GRBP-79-17)

Proponowane poprawki aktualizują odniesienie do toru badawczego ISO 10844 w celu odzwierciedlenia najnowszego stanu wiedzy technicznej. ECE/TRANS/WP.29/2024/71
78 Wniosek dotyczący suplementu 1 do serii poprawek 06 do regulaminu ONZ nr 78 (hamulce motocykli).

(ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, pkt 123, na podstawie

ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/6)

Proponowane poprawki mają na celu skorygowanie niezamierzonejrozbieżności między przepisami przejściowymi nowejserii poprawek 06 do regulaminu ONZ nr 78 a ogólnymi wytycznymi dotyczącymi przepisów przejściowych w regulaminach ONZ. ECE/TRANS/WP.29/2024/60
79 Wniosek dotyczący suplementu 11 do serii poprawek 03 do regulaminu ONZ nr 79 (układ kierowniczy)

(ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, pkt 35 i 85, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2023/21 zmienionego przez GRVA-18-51 oraz ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/10 zmienionego przez GRVA-18-32)

Proponowane poprawki mają na celu wyjaśnienie przepisów dotyczących funkcji automatycznie kontrolowanego kierowania w odniesieniu do zdalnego sterowania parkowania kategorii A dla zespołów pojazdów. W obecnej definicji określono maksymalną odległość 6 m od pojazdu silnikowego, co jest niewystarczające w sytuacjach, gdy operacja jest nadzorowana przez kierowcę znajdującego się za zespołem pojazdów. Dodatkowo proponowane poprawki mają na celu dostosowanie regulaminu w celu umożliwienia homologacji pojazdów wyposażonych zarówno w system zautomatyzowanej jazdy, jak i w tryb kierowania ręcznego. ECE/TRANS/WP.29/2024/61
79 Wniosek dotyczący suplementu 6 do serii poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 79 (układ kierowniczy)

(ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, pkt 35 i 85, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2023/21 zmienionego przez GRVA-18-51 oraz ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/10 zmienionego przez GRVA-18-32)

Proponowane poprawki mają na celu wyjaśnienie przepisów dotyczących funkcji automatycznie kontrolowanego kierowania w odniesieniu do zdalnego sterowania parkowania kategorii A dla zespołów pojazdów. W obecnej definicji określono maksymalną odległość 6 m od pojazdu silnikowego, co jest niewystarczające w sytuacjach, gdy operacja jest nadzorowana przez kierowcę znajdującego się za zespołem pojazdów. Dodatkowo proponowane poprawki mają na celu dostosowanie regulaminu w celu umożliwienia homologacji pojazdów wyposażonych zarówno w system zautomatyzowanej jazdy, jak i w tryb kierowania ręcznego. ECE/TRANS/WP.29/2024/62
83 Wniosek dotyczący suplementu 18 do serii poprawek 05 do regulaminu ONZ nr 83 (emisje z pojazdów kategorii M1 i N1)

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 13, na podstawie

ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/7 i GRPE-90-09-Rev.1 zmienionego przez załącznik IV)

Proponowane poprawki umożliwiają obliczanie wartości obciążenia drogowego na podstawie wartości określonych zgodnie z GTR ONZ nr 15 (WLTP) i dostosowują niektóre przepisy dotyczące badania typu 4 w regulaminie ONZ nr 83 do regulaminu ONZ nr 154. ECE/TRANS/WP.29/2024/47
83 Wniosek dotyczący suplementu 20 do serii poprawek 06 do regulaminu ONZ nr 83 (emisje z pojazdów kategorii M1 i N1)

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 14, na podstawie

GRPE-90-09-Rev.1 zmienionego przez załącznik V)

Proponowane poprawki dostosowują niektóre przepisy dotyczące badania typu 4 w regulaminie ONZ nr 83 do regulaminu ONZ nr 154. ECE/TRANS/WP.29/2024/48
83 Wniosek dotyczący suplementu 17 do serii poprawek 07 do regulaminu ONZ nr 83 (emisje z pojazdów kategorii M1 i N1)

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 15, na podstawie

GRPE-90-09-Rev.1 zmienionego przez załącznik VI)

Proponowane poprawki dostosowują niektóre przepisy dotyczące badania typu 4 w regulaminie ONZ nr 83 do regulaminu ONZ nr 154. ECE/TRANS/WP.29/2024/49
83 Wniosek dotyczący suplementu 1 do serii poprawek 08 do regulaminu ONZ nr 83 (emisje z pojazdów kategorii M1 i N1)

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 18, na podstawie

ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/8, GRPE-90-08 i podczas posiedzenia, zmienionego przez załącznik VII)

Proponowane poprawki mają na celu wprowadzenie korekt i wyjaśnień, tak aby pojazdy należące do jednego "typu pojazdu pod względem emisji zanieczyszczeń" zgodnie z regulaminem ONZ nr 154 nadal spełniały wymogi tego regulaminu. Ponadto wniosek zapewnia większą jasność w odniesieniu do wymogów związanych z poszczególnymi znakami emisji EA, EB i EC. ECE/TRANS/WP.29/2024/50
85 Wniosek dotyczący suplementu 13 do regulaminu ONZ nr 85 (pomiar mocy netto i mocy 30-minutowej)

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 47, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/15)

Proponowane poprawki mają na celu wyjaśnienie i aktualizację wymogów dotyczących montażu urządzeń pomocniczych podczas badania mocy netto lub mocy 30-minutowejelektrycznych układów napędowych. Proponuje się usunięcie wymogu, zgodnie z którym pompę i termostat umieszcza się na stanowisku badawczym w tej samej pozycji względnej co w pojeździe. ECE/TRANS/WP.29/2024/51
96 Wniosek dotyczący suplementu 1 do serii poprawek 05 do regulaminu ONZ nr 96 (jednolite przepisy dotyczące homologacji silników montowanych w ciągnikach rolniczych i leśnych oraz w maszynach mobilnych nieprzeznaczonych do ruchu drogowego w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń przez silnik)

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 55, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/16)

Proponowane poprawki mają na celu skorygowanie błędów typograficznych, a także dopuszczenie stosowania wodoru jako paliwa do celów homologacji silników spalinowych wewnętrznego spalania montowanych w ciągnikach rolniczych i leśnych oraz w maszynach mobilnych nieprzeznaczonych do ruchu drogowego. ECE/TRANS/WP.29/2024/52
100 Wniosek dotyczący serii poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 100 (pojazdy z elektrycznym układem napędowym)

(ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, pkt 23, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2023/35 zmienionego przez załącznik V do sprawozdania)

Proponowane poprawki wprowadzają oznakowanie, które pomoże służbom ratunkowym w określeniu sposobu zbliżania się do autobusów i pojazdów ciężarowych wyposażonych w elektryczny układ napędowy w przypadku pożaru, w szczególności do układu REESS pojazdu, lub w przypadku uszkodzenia układu REESS w wyniku wypadku; ECE/TRANS/WP.29/2024/41
101 Wniosek dotyczący suplementu 13 do serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 101 (emisja CO2/zużycie paliwa)

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 20, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/9 i GRPE-90-39 zmienionego przez załącznik VIII)

Proponowane poprawki umożliwiają alternatywny proces weryfikacji zużycia energii elektrycznejw odniesieniu do zgodności produkcji oraz zmieniają wymóg dotyczący ładowarki i metodę pomiaru prądu w układzie REESS dla hybrydowego elektrycznego układu napędowego. Obie zmiany są zgodne ze sposobem postępowania i procedurami już zawartymi w serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 154. ECE/TRANS/WP.29/2024/53
108 Wniosek dotyczący serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 108 (opony bieżnikowane do samochodów osobowych i ich przyczep)

(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, pkt 20, na podstawie

ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/13 zmienionego przez GRBP-79-24 i GRBP-79-25)

Proponowane poprawki przenoszą wymagania dotyczące przyczepności opon bieżnikowanych na śniegu z regulaminu ONZ nr 108 do nowego specjalnego regulaminu ONZ w sprawie homologacji typu opon bieżnikowanych klas C1, C2 i C3 w odniesieniu do ich przyczepności na śniegu lub klasyfikacji jako opony trakcyjne. Niweluje to trudności napotykane w praktyce przez podmioty zajmujące się bieżnikowaniem i organy udzielające homologacji typu w odniesieniu do zatwierdzania zakładów zajmujących się bieżnikowaniem produkujących "opony do jazdy po śniegu w trudnych warunkach" oraz w odniesieniu do weryfikacji zgodności produkcji tych opon bieżnikowanych. ECE/TRANS/WP.29/2024/63
109 Wniosek dotyczący serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 109 (opony bieżnikowane do pojazdów użytkowych i ich przyczep)

(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, pkt 20, na podstawie

ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/3 zmienionego przez GRBP-79-26 i GRBP-79-27)

Proponowane poprawki przenoszą wymagania dotyczące przyczepności opon bieżnikowanych na śniegu i ich klasyfikacji jako opony trakcyjne z regulaminu ONZ nr 109 do nowego specjalnego regulaminu ONZ w sprawie homologacji typu opon bieżnikowanych klas C1, C2 i C3 w odniesieniu do ich przyczepności na śniegu lub klasyfikacji jako opony trakcyjne. Niweluje to trudności napotykane w praktyce przez podmioty zajmujące się bieżnikowaniem i organy udzielające homologacji typu w odniesieniu do zatwierdzania zakładów zajmujących się bieżnikowaniem produkujących "opony do jazdy po śniegu w trudnych warunkach" oraz w odniesieniu do weryfikacji zgodności produkcji tych opon bieżnikowanych. ECE/TRANS/WP.29/2024/64
117 Wniosek dotyczący suplementu 2 do serii poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 117 (opór toczenia opony, hałas toczenia i przyczepność na mokrej nawierzchni)

(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/76, pkt 23, oraz ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, pkt 22 i 29, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2023/19 zmienionego przez GRBP-78-05, ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/4 zmienionego przez GRBP-79-50, ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/6 zmienionego przez GRBP-79-21 i ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/10 zmienionego przez GRBP-79-12-Rev.2 i pkt 29 sprawozdania)

Proponowane poprawki poprawiają odtwarzalność metody badania przyczepności na śniegu poprzez zastąpienie obecnych opon wzorcowych C3 SRTT 19,5 i 22,5 nowymi oponami wzorcowymi C3 SRTT 19,5 i 22,5 z lamelami. Oprócz szeregu zmian redakcyjnych w wielu punktach zaktualizowano odniesienie do norm ISO i wprowadzono nowy wzór korekty temperatury dla emisji hałasu toczenia opon klasy C1 i C2. We wniosku wprowadzono również nową metodykę pomiaru ścieralności opon C1. ECE/TRANS/WP.29/2024/65
117 Wniosek dotyczący suplementu 2 do serii poprawek 03 do regulaminu ONZ nr 117 (opór toczenia opony, hałas toczenia i przyczepność na mokrej nawierzchni)

(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, pkt 23, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/9 zmienionego przez GRBP-79-22 i ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/12 zmienionego przez GRBP-79-49)

Proponowane poprawki poprawiają odtwarzalność metody badania przyczepności na śniegu poprzez zastąpienie obecnych opon wzorcowych C3 SRTT 19,5 i 22,5 nowymi oponami wzorcowymi C3 SRTT 19,5 i 22,5 z lamelami. Oprócz szeregu zmian redakcyjnych w wielu punktach zaktualizowano odniesienie do norm ISO i wprowadzono nowy wzór korekty temperatury dla emisji hałasu toczenia opon klasy C1 i C2. ECE/TRANS/WP.29/2024/72
117 Wniosek dotyczący suplementu 16 do serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 117 (opór toczenia opony, hałas toczenia i przyczepność na mokrej nawierzchni)

(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, pkt 24, na podstawie

ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/5

i ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/7 zmienionego przez GRBP-79-23)

Proponowane poprawki poprawiają odtwarzalność metody badania przyczepności na śniegu poprzez zastąpienie obecnych opon wzorcowych C3 SRTT 19,5 i 22,5 nowymi oponami wzorcowymi C3 SRTT 19,5 i 22,5 z lamelami. Oprócz szeregu zmian redakcyjnych w wielu punktach zaktualizowano odniesienie do norm ISO i wprowadzono nowy wzór korekty temperatury dla emisji hałasu toczenia opon klasy C1 i C2. ECE/TRANS/WP.29/2024/73
120 Wniosek dotyczący suplementu 1 do serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 120 (jednolite przepisy dotyczące homologacji silników spalinowych montowanych w ciągnikach rolniczych i leśnych oraz w maszynach mobilnych nieprzeznaczonych do ruchu drogowego, w zakresie pomiaru mocy netto, momentu obrotowego netto oraz jednostkowego zużycia paliwa)

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 56, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/17 i GRPE-90-13 zmienionego przez załącznik XI)

Proponowane poprawki mają na celu skorygowanie błędów typograficznych, a także dopuszczenie stosowania wodoru jako paliwa do celów homologacji silników spalinowych wewnętrznego spalania montowanych w ciągnikach rolniczych i leśnych oraz w maszynach mobilnych nieprzeznaczonych do ruchu drogowego w odniesieniu do pomiaru mocy netto, momentu obrotowego netto i jednostkowego zużycia paliwa. ECE/TRANS/WP.29/2024/54
129 Wniosek dotyczący suplementu 11 do serii poprawek 03 do regulaminu ONZ nr 129 (ulepszone urządzenia przytrzymujące dla dzieci)

(ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, pkt 28, na podstawie GRSP-74-29-Rev.1 zamieszczonego w załączniku VI do sprawozdania)

Proponowane poprawki mają na celu umożliwienie zamontowania w dynamicznym badaniu uderzenia czołowego na stanowisku badawczym urządzenia zabezpieczającego manekina z uniwersalną poduszką podwyższającą, bez uszkodzenia szyi manekina. ECE/TRANS/WP.29/2024/43/Rev.1
129 Wniosek dotyczący suplementu 1 do serii poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 129 (ulepszone urządzenia przytrzymujące dla dzieci)

(ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, pkt 28, na podstawie GRSP-74-29-Rev.1 zamieszczonego w załączniku VI do sprawozdania)

Proponowane poprawki mają na celu umożliwienie zamontowania w dynamicznym badaniu uderzenia czołowego na stanowisku badawczym urządzenia zabezpieczającego manekina z uniwersalną poduszką podwyższającą, bez uszkodzenia szyi manekina. ECE/TRANS/WP.29/2024/44/Rev.1
134 Wniosek dotyczący sprostowania 1 do pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 134 (pojazdy napędzane wodorem i ogniwami paliwowymi)

(ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, pkt 29, na podstawie

GRSP-74-12 zamieszczonego w załączniku VII do sprawozdania)

Proponowane poprawki korygują odniesienia, które zostały uwzględnione podczas transpozycji etapu 1 GTR nr 13 do pierwotnejserii poprawek do regulaminu ONZ nr 134 i skopiowane w serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 134. ECE/TRANS/WP.29/2024/74
138 Wniosek dotyczący serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 138 (ciche pojazdy transportu drogowego)

(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, pkt 16, na podstawie

ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/2 zmienionego przez

GRBP-79-34-Rev.2)

Proponowane poprawki zmniejszają niepewność pomiaru podczas pomiaru poziomu dźwięku w paśmie tercjowym i zmniejszają istniejące szare strefy w kontekście wydawania homologacji. Ponadto uwzględniono zachowanie dźwiękowego systemu informującego o pojeździe (AVAS) powyżej prędkości pojazdu wynoszącej 20 km/h oraz przy cofaniu, zapewniając tym samym funkcjonalną interakcję między niniejszym regulaminem a wymogami określonymi w innych regulaminach w odniesieniu do maksymalnego dopuszczalnego poziomu hałasu w ramach zakresu prędkości systemu AVAS oraz dodatkowymi przepisami dotyczącymi emisji dźwięku (ASEP) lub dodatkowymi przepisami dotyczącymi emisji dźwięku w rzeczywistych warunkach jazdy. ECE/TRANS/WP.29/2024/66
150 Wniosek dotyczący sprostowania 1 do suplementu 2 do serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 150 (urządzenia odblaskowe)

(ECE/TRANS/WP.29/GRE/89, pkt 32, na podstawie

ECE/TRANS/WP.29/GRE/2023/21)

Proponowane poprawki ujednolicają procedurę, którą należy stosować w przypadku odbicia od powierzchni na urządzeniu odblaskowym zarówno w odniesieniu do pomiaru współczynnika światłości, jak i pomiaru barwy. Obecnie procedura pomiarowa jest zróżnicowana, co może prowadzić do różnych zmierzonych współrzędnych barw w różnych laboratoriach. ECE/TRANS/WP.29/2024/27/Corr.1
155 Wniosek dotyczący suplementu 3 do regulaminu ONZ nr 155 (cyberbezpieczeństwo i system zarządzania cyberbezpieczeństwem)

(ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, pkt 53, na podstawie

ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/4)

Wniosek ma na celu rozszerzenie zakresu regulaminu ONZ nr 155 na wszystkie pojazdy kategorii L. ECE/TRANS/WP.29/2024/55
Nowy regulamin Wniosek dotyczący nowego projektu regulaminu ONZ (przyczepność na śniegu i klasyfikacja opon trakcyjnych w odniesieniu do opon bieżnikowanych)

(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, pkt 19, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/11 zmienionego przez GRBP-79-29-Rev.1)

Nowy regulamin ONZ proponuje się w celu zaradzenia trudnościom, z jakimi borykają się w praktyce podmioty zajmujące się bieżnikowaniem i organy udzielające homologacji typu w odniesieniu do obowiązujących wymogów dotyczących zatwierdzania zakładów zajmujących się bieżnikowaniem produkujących "opony do jazdy po śniegu w trudnych warunkach" oraz w odniesieniu do weryfikacji zgodności produkcji tych opon bieżnikowanych. Wniosek ten idzie w parze z wnioskami usuwającymi wymagania dotyczące przyczepności na śniegu opon bieżnikowanych z regulaminów ONZ nr 108 i 109. ECE/TRANS/WP.29/2024/75
Nr GTR Tytuł punktu porządku obrad Treść wniosku Numer referencyjny dokumentu
9 Wniosek dotyczący poprawki 3 do ogólnoświatowego regulaminu technicznego ONZ nr 9 (bezpieczeństwo pieszych)

(ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, pkt 5, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2023/31 zmienionego przez załącznik II do sprawozdania)

Wniosek dotyczący sprawozdania końcowego o stanie prac nad poprawką 3 do ogólnoświatowego regulaminu technicznego ONZ nr 9 (bezpieczeństwo pieszych) w sprawie uruchamianych systemów ochrony pieszych.

(ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, pkt 5, na podstawie GRSP-74-11-Rev.1 zamieszczonego w załączniku II do sprawozdania)

Proponowane poprawki odnoszą się do opracowania przepisów dotyczących badań pojazdów wyposażonych w uruchamiane systemy ochrony pieszych, w tym warunków wstępnych, bez zmiany modelu głowy i odpowiadających im parametrów do testu pokrywy maski. ECE/TRANS/WP.29/2024/77, ECE/TRANS/WP.29/2024/78
13 Wniosek dotyczący sprostowania 1 do ogólnoświatowego regulaminu technicznego ONZ nr 13 (pojazdy napędzane wodorem i ogniwami paliwowymi)

(ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, pkt 6-7, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2023/26 zmienionego przez załącznik III do sprawozdania)

Proponowane poprawki korygują błędy redakcyjne w tekście poprawki 1 do GTR ONZ nr 13. ECE/TRANS/WP.29/2024/85
21 Wniosek dotyczący poprawki 1 do GTR ONZ nr 21 (określanie mocy pojazdu elektrycznego (DEVP))

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 83, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/5 i GRPE-90-16-Rev.1 zmienionego przez dodatek 3)

Wniosek dotyczący sprawozdania końcowego o stanie prac nad poprawką 1 do GTR ONZ nr 21

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 84, na podstawie

GRPE-90-17 zmienionego przez dodatek 4)

Proponowane poprawki poprawiają definicje i specyfikacje oraz wprowadzają koncepcję rodziny, a w celu uwzględnienia wysoce zintegrowanych mechanizmów napędowych zapewniają dodatkową metodę badania ISO (TP1), która wykorzystuje współczynnik podziału mocy między dwoma odgałęzieniami mechanizmu napędowego zgodnie z danymi sygnału pokładowego. ECE/TRANS/WP.29/2024/79, ECE/TRANS/WP.29/2024/80
22 Wniosek dotyczący poprawki 1 do GTR ONZ nr 22 (trwałość akumulatora w pojeździe w odniesieniu do elektrycznych pojazdów lekkich)

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 86, na podstawie

ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/6 i GRPE-90-32

zmienionego przez dodatek 5)

Wniosek dotyczący sprawozdania końcowego o stanie prac nad poprawką 1 do GTR ONZ nr 22

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 87, na podstawie GRPE-90-33 zmienionego przez dodatek 6)

Proponowane poprawki wprowadzają wymogi dotyczące weryfikacji zgłoszonej odległości wirtualnejprzez producenta. ECE/TRANS/WP.29/2024/81, ECE/TRANS/WP.29/2024/82
24 Wniosek dotyczący poprawki 1 do GTR ONZ nr 24 (pomiar laboratoryjny emisji z hamulców dla pojazdów lekkich)

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 65, na podstawie

ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/4 i GRPE-90-25-Rev.1

zmienionego przez dodatek 1)

Wniosek dotyczący sprawozdania końcowego o stanie prac nad poprawką 1 do GTR ONZ nr 24

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 66, na podstawie

GRPE-90-27 zmienionego przez dodatek 2)

Proponowane poprawki wprowadzają procedurę określania współczynników udziału hamowania ciernego w danym pojeździe do stosowania z GTR w sprawie pomiaru cząstek stałych ze zużycia hamulców i emisji liczby cząstek stałych z hamulców stosowanych w pojazdach lekkich do 3,5 tony. ECE/TRANS/WP.29/2024/83, ECE/TRANS/WP.29/2024/84
Różne Tytuł punktu porządku obrad Treść wniosku Numer referencyjny dokumentu
Rezolucja Wniosek dotyczący poprawki 4 do wzajemnej rezolucji nr 1

(ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, pkt 32, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2023/33 zmienionego przez załącznik VIII do sprawozdania)

Proponowane poprawki wprowadzają specyfikacje dotyczące kwalifikacji modeli ciała ludzkiego do określania czasu uderzenia głową pieszego jako warunek wstępny dla uruchamianych systemów ochrony pieszych zgodnie z wymogami GTR ONZ nr 9. ECE/TRANS/WP.29/2024/86
Dokument interpretacyjny Wniosek dotyczący poprawki do dokumentu interpretacyjnego odnoszącego się do regulaminu ONZ nr 155

(ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, pkt 52, na podstawie

ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/5)

Wniosek ma na celu dostosowanie dokumentu interpretacyjnego do równoległego wniosku dotyczącego zmiany regulaminu ONZ nr 155, rozszerzając zakres tego regulaminu na wszystkie pojazdy kategorii L. ECE/TRANS/WP.29/2024/40
Wytyczne Wytyczne i zalecenia w odniesieniu do wymogów bezpieczeństwa, ocen i metod badań systemów zautomatyzowanej jazdy (ADS) na potrzeby opracowania przepisów.

(ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, na podstawie GRVA-18-50)

Wniosek zawiera wytyczne i zalecenia dotyczące ustanowienia wymogów bezpieczeństwa i metod oceny mających zastosowanie do pojazdów ADS. ECE/TRANS/WP.29/2024/39
Wytyczne Wniosek dotyczący poprawki do ogólnych wytycznych w zakresie procedur regulacyjnych Organizacji Narodów Zjednoczonych i przepisów przejściowych w regulaminach ONZ

(ECE/TRANS/WP29/1044/Rev.3)

Wniosek doprecyzowuje stosowanie przepisów

przejściowych zawartych w regulaminach ONZ.

ECE/TRANS/WP.29/2024/76
(1) Wszystkie dokumenty, o których mowa w tabeli, są dostępne pod adresem: (WP.29) Światowe Forum na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów (193. posiedzenie) | EKG ONZ.
1 Decyzja Rady 97/836/WE z dnia 27 listopada 1997 r. w związku z przystąpieniem Wspólnoty Europejskiej do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań ("Zrewidowane Porozumienie z 1958 r.") (Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78).
2 Decyzja Rady 2000/125/WE z dnia 31 stycznia 2000 r. dotycząca zawarcia Porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub wykorzystywane w pojazdach kołowych ("Porozumienie Równoległe") (Dz.U. L 35 z 10.2.2000, s. 12).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE (Dz. U. L 151 z 14.6.2018, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1775

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/1775 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na Światowym Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji regulaminów ONZ nr 13, 13-H, 22, 30, 41, 49, 51, 54, 63, 78, 79, 83, 85, 96, 100, 101, 108, 109, 117, 120, 129, 134, 138, 150 i 155, w odniesieniu do wniosku dotyczącego nowego regulaminu ONZ w sprawie przyczepności na śniegu i klasyfikacji opon trakcyjnych w odniesieniu do opon bieżnikowanych, w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji ogólnoświatowych regulaminów technicznych ONZ nr 9, 13, 21, 22, i 24 oraz w odniesieniu do wniosku dotyczącego poprawki do wzajemnej rezolucji ONZ nr 1
Data aktu: 18/06/2024
Data ogłoszenia: 25/06/2024