Rozporządzenie delegowane 2024/1771 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających szczegóły dotyczące zakresu i metod konsolidacji ostrożnościowej grupy firm inwestycyjnych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/1771
z dnia 13 marca 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających szczegóły dotyczące zakresu i metod konsolidacji ostrożnościowej grupy firm inwestycyjnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla firm inwestycyjnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 575/2013, (UE) nr 600/2014 i (UE) nr 806/2014 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 5 akapit trzeci, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby określić szczegóły dotyczące zakresu konsolidacji ostrożnościowej grupy firm inwestycyjnych, o której to konsolidacji mowa w art. 7 rozporządzenia (UE) 2019/2033, należy określić, na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE 2 , powiązania, na podstawie których przedsiębiorstwa usług pomocniczych, instytucje finansowe, firmy inwestycyjne i agenci powiązani z konkretną firmą inwestycyjną, inwestycyjną spółką holdingową lub finansową spółką holdingową o działalności mieszanej powinni być objęci tym zakresem.

(2) Aby zapewnić skuteczność i neutralność nadzoru na zasadzie skonsolidowanej, konieczne jest określenie dla właściwych organów kryteriów ustalania przypadków, w których istnieją powiązania między jednostką dominującą a jednostką zależną w odniesieniu do wszystkich grup firm inwestycyjnych w całej Unii.

(3) Aby uwzględnić powiązania na potrzeby nadzoru skonsolidowanego, przedsiębiorstwa usług pomocniczych, instytucje finansowe, firmy inwestycyjne i agenci powinni zostać objęci zakresem konsolidacji ostrożnościowej unijnej jednostki dominującej w przypadku ustanowienia kontroli, wywierania dominującego wpływu lub stwierdzenia zarządzania według jednolitych zasad lub powiązań horyzontalnych.

(4) W celu poszanowania zasady proporcjonalności, a w szczególności uwzględnienia różnej wielkości jednostek i skali ich działalności, unijna jednostka dominująca powinna mieć możliwość wyłączenia małych jednostek z zakresu konsolidacji ostrożnościowej.

(5) Zgodnie z art. 22 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2013/34/UE zakres konsolidacji ostrożnościowej grupy firm inwestycyjnych obejmuje przypadki, w których podmiotami grupy firm inwestycyjnych zarządza się według jednolitych zasad. Aby stwierdzić, że takimi podmiotami zarządza się według jednolitych zasad, właściwe organy powinny dysponować konkretnymi dowodami na istnienie skutecznej koordynacji polityki finansowej i operacyjnej takich podmiotów.

(6) Zgodnie z art. 22 ust. 7 lit. a) i b) dyrektywy 2013/34/UE zakres konsolidacji ostrożnościowej grupy firm inwestycyjnych obejmuje przypadki powiązań horyzontalnych, w których dwa podmioty są powiązane, przy czym jeden podmiot nie jest jednostką zależną drugiego, a zatem nie jest możliwe ustalenie unijnej jednostki dominującej. W takich przypadkach właściwy organ lub, w stosownych przypadkach, organ sprawujący nadzór nad grupą zdefiniowany w art. 3 ust. 1 pkt 15 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 3  powinien określić podmiot, który ma przeprowadzić konsolidację i przyjąć rolę unijnej jednostki dominującej.

(7) Aby zapewnić skuteczne stosowanie wymogów ostrożnościowych na poziomie skonsolidowanym, jako ogólną zasadę należy stosować pełną konsolidację wszystkich podmiotów objętych zakresem konsolidacji ostrożnościowej. W przypadku gdy dwie jednostki są powiązane, o czym mowa w art. 22 ust. 7 dyrektywy 2013/34/UE, należy stosować konsolidację zgodnie z art. 22 ust. 8 i 9 dyrektywy 2013/34/UE ("metoda agregacji").

(8) Należy zapobiec wielokrotnemu wykorzystywaniu składników, które kwalifikują się na potrzeby obliczania funduszy własnych. Przy obliczaniu skonsolidowanego stałego minimalnego wymogu kapitałowego dla grupy firm inwestycyjnych unijne jednostki dominujące powinny zatem dodać indywidualne stałe minimalne wymogi kapitałowe dla poszczególnych firm inwestycyjnych do kapitału założycielskiego tych instytucji finansowych, które podlegają temu rodzajowi wymogu kapitałowego, w szczególności spółek zarządzania aktywami, instytucji płatniczych i instytucji pieniądza elektronicznego.

(9) Skonsolidowane dane liczbowe dotyczące wydatków wynikające ze stosowania odpowiednich standardów rachunkowości nie istnieją w każdym przypadku. Aby określić wymóg dotyczący skonsolidowanych stałych kosztów pośrednich do celów konsolidacji ostrożnościowej, unijna jednostka dominująca powinna zatem obliczać kwotę wydatków potrzebnych grupie firm inwestycyjnych poprzez zsumowanie wydatków unijnej jednostki dominującej i podmiotów objętych konsolidacją ostrożnościową w grupie firm inwestycyjnych oraz, o ile nie zostały one jeszcze uwzględnione w kosztach firm inwestycyjnych, kosztów agentów.

(10) Zmiany, w tym zmiany modeli biznesowych lub połączenia i przejęcia, mogą skutkować znacznymi wahaniami prognozowanych stałych kosztów pośrednich. W celu określenia wymogów w zakresie funduszy własnych na podstawie stałych kosztów pośrednich konieczne jest zatem ustanowienie obiektywnych progów prognozowanych stałych kosztów pośrednich.

(11) Do celów obliczania skonsolidowanych współczynników K należy uwzględnić również te rodzaje działalności i usługi, które są wymienione w załączniku I do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE 4 , lub powiązane rodzaje działalności i usługi, niezależnie od tego, czy te rodzaje działalności i usługi są prowadzone lub świadczone przez firmy inwestycyjne lub inne podmioty należące do grupy firm inwestycyjnych. Przy obliczaniu skonsolidowanych współczynników K należy zatem uwzględnić rodzaje działalności i usługi, o których mowa w art. 6 ust. 3 lit. a), art. 6 ust. 3 lit. b) pkt (i) oraz art. 6 ust. 3 lit. b) pkt (ii) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE 5  oraz w art. 6 ust. 4 lit. a), art. 6 ust. 4 lit. b) pkt (i), art. 6 ust. 4 lit. b) pkt (ii) oraz art. 6 ust. 4 lit. b) pkt (iii) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE 6 , które są prowadzone lub świadczone przez dowolne podmioty należące do grupy firm inwestycyjnych objęte konsolidacją.

(12) Zgodnie z definicją "sytuacji skonsolidowanej" określoną w art. 4 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia (UE) 2019/2033 instytucje finansowe są objęte zakresem konsolidacji grupy firm inwestycyjnych. Nie wszystkie rodzaje działalności prowadzone przez różne instytucje finansowe przyczyniają się jednak do obliczenia skonsolidowanych wymogów dotyczących współczynnika K. Należy zatem określić, które rodzaje działalności tych instytucji finansowych są istotne w odniesieniu do konkretnych współczynników K.

(13) Należy zatem unikać podwójnego liczenia składników, które kwalifikują się na potrzeby obliczania funduszy własnych. Usługi i transakcje wewnątrzgrupowe należy zatem wyłączyć przy obliczaniu niektórych skonsolidowanych wymogów dotyczących współczynnika K, a w szczególności przy obliczaniu współczynników K "aktywa zabezpieczone i objęte administrowaniem" (K-ASA), "obsługiwane zlecenia klientów" (K-COH) oraz "dzienne przepływy transakcyjne" (K-DTF).

(14) Firma inwestycyjna może przekazać zarządzanie aktywami innemu podmiotowi należącemu do tej samej grupy firm inwestycyjnych. Aby uniknąć podwójnego liczenia, konieczne jest określenie sposobu ujmowania tych aktywów w całkowitej kwocie zarządzanych aktywów przy obliczaniu skonsolidowanego współczynnika K "zarządzane aktywa" (K-AUM).

(15) Środki pieniężne klientów przechowywane przez podmioty objęte konsolidacją mogą pochodzić z usług i rodzajów działalności, o których mowa w załączniku I do dyrektywy 2014/65/UE, lub z innych usług i rodzajów działalności, które podmioty należące do grupy firm inwestycyjnych wykonują zgodnie z prawem. Konieczne jest zatem zapewnienie, aby przy obliczaniu współczynnika K "przechowywane środki pieniężne klientów" (K-CMH) nie uwzględniano środków pieniężnych klientów pochodzących z usług i rodzajów działalności innych niż wymienione w załączniku I do wspomnianej dyrektywy. W tym kontekście "przechowywane środki pieniężne klientów" (CMH) grupy firm inwestycyjnych powinny stanowić sumę CMH wszystkich podmiotów należących do grupy objętych konsolidacją innych niż instytucje płatnicze i spółki zarządzania aktywami.

(16) Aby zapewnić proporcjonalność i uniknąć podwójnego liczenia, przy obliczaniu współczynnika K-COH należy wyłączyć wewnątrzgrupowe rodzaje działalności i usługi uwzględniane przy obliczaniu współczynnika K-AUM grupy firm inwestycyjnych.

(17) Zawieranie transakcji na własny rachunek i świadczenie usług gwarantowania emisji lub plasowania wiąże się z takim samym ryzykiem, gdy jest wykonywane przez podmioty należące do grupy firm inwestycyjnych objęte konsolidacją, niezależnie od tego, czy podmioty te są firmami inwestycyjnymi czy instytucjami finansowymi. Z tego powodu przy obliczaniu skonsolidowanego współczynnika K "pozycja ryzyka netto" (K-NPR) unijne jednostki dominujące powinny uwzględniać wszystkie takie rodzaje działalności i usługi, uwzględniając również art. 325b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 7 , zgodnie z którym wykorzystywanie pozycji w jednym podmiocie należącym do grupy w celu kompensowania pozycji w innym podmiocie należącym do tej grupy jest dozwolone tylko wtedy, gdy unijna jednostka dominująca uzyskała zezwolenie odpowiedniego właściwego organu.

(18) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.

(19) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 8 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"unijna jednostka dominująca" oznacza unijną dominującą firmę inwestycyjną, unijną dominującą inwestycyjną spółkę holdingową lub unijną dominującą finansową spółkę holdingową o działalności mieszanej, która jest odpowiedzialna za konsolidację ostrożnościową grupy firm inwestycyjnych zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2033;
2)
"właściwy podmiot" oznacza przedsiębiorstwo usług pomocniczych, instytucję finansową, firmę inwestycyjną lub agenta;
3)
"powiązania kapitałowe" oznaczają bezpośrednie lub pośrednie posiadanie praw głos w jednostce lub kapitału jednostki, w tym udziału kapitałowego zdefiniowanego w art. 2 pkt 2 dyrektywy 2013/34/UE.
Artykuł  2

Zakres konsolidacji ostrożnościowej

1. 
Właściwe organy włączają do zakresu konsolidacji ostrożnościowej unijnej jednostki dominującej następujące właściwe podmioty:
a)
właściwy podmiot, w którym unijna jednostka dominująca lub inny właściwy podmiot należący do tej samej grupy firm inwestycyjnych posiada większość praw głosu akcjonariuszy lub wspólników;
b)
właściwy podmiot, w którym unijna jednostka dominująca lub inny właściwy podmiot należący do tej samej grupy firm inwestycyjnych zarówno:
(i)
ma prawo do powoływania lub odwoływania większości członków organu administrującego, zarządzającego lub nadzorującego właściwego podmiotu; jak i
(ii)
jest akcjonariuszem lub wspólnikiem;
c)
właściwy podmiot, na który unijna jednostka dominująca lub inny właściwy podmiot należący do tej samej grupy firm inwestycyjnych ma prawo wywierać dominujący wpływ na mocy:
(i)
umowy zawartej z tym właściwym podmiotem;
(ii)
postanowienia statutu lub umowy spółki właściwego podmiotu, niezależnie od tego, czy unijna jednostka dominująca lub inny właściwy podmiot należący do tej samej grupy firm inwestycyjnych jest akcjonariuszem lub wspólnikiem tego właściwego podmiotu;
d)
właściwy podmiot, w którym unijna jednostka dominująca lub inny właściwy podmiot należący do tej samej grupy firm inwestycyjnych jest akcjonariuszem lub wspólnikiem tego właściwego podmiotu, pod warunkiem że spełniony jest jeden z następujących warunków:
(i)
większość członków organu administrującego, zarządzającego lub nadzorującego tego właściwego podmiotu, którzy sprawowali funkcję w ciągu bieżącego roku obrachunkowego, w ciągu poprzedniego roku obrachunkowego oraz do chwili sporządzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego, została powołana wyłącznie w wyniku wykonywania praw głosu akcjonariuszy lub wspólników;
(ii)
unijna jednostka dominująca lub inny właściwy podmiot należący do grupy firm inwestycyjnych kontroluje samodzielnie, zgodnie z umową z innymi akcjonariuszami tego właściwego podmiotu lub wspólnikami tego właściwego podmiotu, większość praw głosu akcjonariuszy lub wspólników w tym właściwym podmiocie.

Spełnienie warunku określonego w lit. d) pkt (i) nie jest wymagane, jeżeli jednostka spoza grupy firm inwestycyjnych ma prawa, o których mowa w lit. a), b) lub c), w stosunku do tego właściwego podmiotu.

2. 
Oprócz właściwych podmiotów, o których mowa w ust. 1, właściwe organy ustalają, czy następujące właściwe podmioty mogą zostać objęte zakresem konsolidacji ostrożnościowej unijnej jednostki dominującej:
a)
właściwy podmiot, w odniesieniu do którego unijna jednostka dominująca lub inny właściwy podmiot należący do grupy firm inwestycyjnych może wywierać lub faktycznie wywiera dominujący wpływ lub może sprawować kontrolę lub faktycznie ją sprawuje, niezależnie od tego, czy między tymi właściwymi podmiotami istnieją powiązania kapitałowe;
b)
właściwy podmiot, wraz z którym unijna jednostka dominująca lub inny właściwy podmiot należący do grupy firm inwestycyjnych są zarządzane według jednolitych zasad, o czym mowa w art. 4, niezależnie od tego, czy między właściwymi podmiotami istnieją powiązania kapitałowe.
3. 
Oprócz właściwych podmiotów, o których mowa w ust. 1 i 2, właściwy organ ustala, czy następujące właściwe podmioty mogą zostać objęte zakresem konsolidacji ostrożnościowej:
a)
właściwy podmiot, inny niż właściwy podmiot, o którym mowa w ust. 1 lub 2, wraz z którym inny właściwy podmiot należący do grupy firm inwestycyjnych jest zarządzany według jednolitych zasad zgodnie z jednym z poniższych:
(i)
umową między tymi właściwymi podmiotami;
(ii)
statutem lub umową spółki danych właściwych podmiotów;
b)
właściwy podmiot, inny niż właściwy podmiot, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 2 lub ust. 3 lit. a), w którym większość członków organu administrującego, zarządzającego lub nadzorującego właściwego podmiotu stanowią, jak wynika z jego najnowszego sprawozdania finansowego, te same osoby, które są również członkami organu administrującego, zarządzającego lub nadzorującego unijnej jednostki dominującej lub innego właściwego podmiotu należącego do grupy firm inwestycyjnych.
Artykuł  3

Zwolnienia z konsolidacji ostrożnościowej

1. 
Właściwe organy mogą zwolnić unijną jednostkę dominującą z wymogu ostrożnościowego konsolidowania właściwego podmiotu, o którym mowa w art. 2, jeżeli suma jego aktywów ogółem i jego pozycji pozabilansowych, z wyłączeniem zarządzanych aktywów lub aktywów przechowywanych, jest niższa od mniejszej z następujących wartości progowych:
a)
10 mln EUR;
b)
1 % łącznej kwoty skonsolidowanych aktywów i skonsolidowanych pozycji pozabilansowych unijnej jednostki dominującej, z wyłączeniem zarządzanych aktywów oraz aktywów i pozycji pozabilansowych tego właściwego podmiotu.
2. 
Właściwe organy nie mogą zwolnić unijnej jednostki dominującej z wymogu ostrożnościowego konsolidowania podmiotów, o których mowa w ust. 1, jeżeli suma aktywów ogółem i pozycji pozabilansowych, z wyłączeniem zarządzanych aktywów tych podmiotów, przekracza którąkolwiek z wartości progowych, o których mowa w ust. 1 lit. a) lub b).
3. 
Właściwe organy mogą zwolnić unijną jednostkę dominującą z wymogu ostrożnościowego konsolidowania właściwego podmiotu, o którym mowa w art. 2, jeżeli spełniony jest którykolwiek z poniższych warunków:
a)
właściwy podmiot ma siedzibę w państwie trzecim, w którym istnieją przeszkody prawne w przekazywaniu informacji niezbędnych do konsolidacji ostrożnościowej;
b)
właściwy podmiot ma jedynie marginalne znaczenie w odniesieniu do celów nadzoru nad grupą firm inwestycyjnych;
c)
konsolidacja sytuacji finansowej właściwego podmiotu byłaby niewłaściwa lub myląca w odniesieniu do celów nadzoru nad grupą firm inwestycyjnych.
Artykuł  4

Zarządzanie według jednolitych zasad

1. 
Do celów art. 2 ust. 2 lit. b) właściwy organ stwierdza, że zarządzanie co najmniej dwoma właściwymi podmiotami odbywa się według jednolitych zasad, jeżeli spełnione są wszystkie następujące warunki:
a)
polityki finansowe i operacyjne właściwych podmiotów, których to dotyczy, są skutecznie koordynowane;
b)
właściwe podmioty nie są powiązane w rozumieniu art. 22 ust. 1, art. 22 ust. 2 lit. a) i art. 22 ust. 7 lit. b) dyrek

tywy 2013/34/UE.

2. 
Do celów ust. 1 lit. a) właściwe organy mogą w szczególności wziąć pod uwagę następujące elementy:
a)
czy dane właściwe podmioty są kontrolowane bezpośrednio lub pośrednio przez tę samą osobę fizyczną lub te same osoby fizyczne, lub przez tę samą jednostkę lub te same jednostki;
b)
czy większość członków organu administrującego, zarządzającego lub nadzorującego tych właściwych podmiotów oraz, z drugiej strony, unijnej jednostki dominującej lub innej jednostki dominującej została powołana przez tę samą osobę fizyczną lub te same osoby fizyczne lub przez tę samą jednostkę lub te same jednostki, nawet jeżeli ci członkowie nie są tymi samymi osobami.
Artykuł  5

Sposób stosowania art. 2 ust. 3

1. 
W przypadku gdy konsolidacja jest wymagana zgodnie z art. 2 ust. 3, za konsolidację wszystkich właściwych podmiotów w grupie firm inwestycyjnych oraz za stosowanie art. 8-11 odpowiada następujący podmiot:
a)
w przypadku gdy wśród właściwych podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 3, znajduje się tylko jedna firma inwestycyjna - ta firma inwestycyjna;
b)
w przypadku gdy wśród właściwych podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 3, znajduje się więcej niż jedna firma inwestycyjna - firma inwestycyjna posiadająca największą wartość aktywów ogółem.

Do celów akapitu pierwszego lit. b) firma inwestycyjna oblicza wartość aktywów ogółem na podstawie najnowszego zbadanego sprawozdania finansowego lub, w przypadku gdy skonsolidowane sprawozdania finansowe nie muszą być sporządzane zgodnie z mającymi zastosowanie standardami rachunkowości, na podstawie najnowszego zbadanego indywidualnego sprawozdania finansowego firmy inwestycyjnej.

2. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 właściwe organy lub, w stosownych przypadkach, organ sprawujący nadzór nad grupą mogą wyznaczyć jako odpowiedzialne za konsolidację ostrożnościową wszystkich właściwych podmiotów w grupie firm inwestycyjnych oraz za stosowanie art. 8-11 firmę inwestycyjną lub instytucję finansową należącą do grupy, jeżeli ten właściwy podmiot jest już zobowiązany do sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych dla grupy firm inwestycyjnych.
Artykuł  6

Metoda przeprowadzania konsolidacji ostrożnościowej

1. 
Unijna jednostka dominująca lub właściwy podmiot wyznaczony zgodnie z art. 5 konsolidują podmioty, o których mowa w art. 2 ust. 1 i 2, zgodnie z art. 22 ust. 6 dyrektywy 2013/34 UE (pełna konsolidacja), oraz podmioty, o których mowa w art. 2 ust. 3, zgodnie z art. 22 ust. 8 i 9 tej dyrektywy (metoda agregacji).
2. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 organ sprawujący nadzór nad grupą może - w odniesieniu do właściwych podmiotów spełniających kryteria określone w art. 2 ust. 3 - zezwolić na stosowanie wobec co najmniej jednego z tych właściwych podmiotów metody konsolidacji określonej w art. 22 ust. 8 i 9 dyrektywy 2013/34/UE.
Artykuł  7

Metody i niezbędne szczegóły dotyczące ujmowania w skonsolidowanych funduszach własnych udziałów mniejszości oraz instrumentów w kapitale dodatkowym Tier I i w Tier II

1. 
Instytucje traktują udziały mniejszości oraz instrumenty w kapitale dodatkowym Tier I i w Tier II zgodnie z częścią drugą tytuł II rozporządzenia (UE) nr 575/2013 i art. 34a rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 241/2014 9 .
2. 
Jeżeli metodą konsolidacji jest metoda przewidziana w art. 6 ust. 2, udziały mniejszości oraz instrumenty w kapitale dodatkowym Tier I i w Tier II emitowane przez podmioty objęte zakresem konsolidacji ostrożnościowej zgodnie z art. 2 mogą zostać objęte tą konsolidacją, pod warunkiem że te udziały mniejszości oraz instrumenty w kapitale dodatkowym Tier I i w Tier II pokrywają straty wszystkich właściwych podmiotów objętych zakresem konsolidacji ostrożnościowej.
3. 
Jeżeli metodą konsolidacji jest metoda przewidziana w art. 6 ust. 2, udziały mniejszości oraz instrumenty w kapitale dodatkowym Tier I i w Tier II emitowane przez podmioty objęte zakresem konsolidacji zgodnie z art. 2 i będące własnością osób innych niż podmioty objęte zakresem konsolidacji, które zarządzają podmiotami zgodnie z art. 2 ust. 3, uznaje się za dostępne na pokrycie strat wszystkich podmiotów objętych zakresem konsolidacji ostrożnościowej.
Artykuł  8

Konsolidacja wymogów w zakresie funduszy własnych

1. 
Fundusze własne unijnej jednostki dominującej lub właściwego podmiotu wyznaczonego jako odpowiedzialny za konsolidację ostrożnościową zgodnie z art. 5 odpowiadają, na zasadzie skonsolidowanej, co najmniej najwyższej z następujących wartości:
a)
kwocie skonsolidowanego stałego minimalnego wymogu kapitałowego obliczonej zgodnie z art. 9;
b)
kwocie wymogu dotyczącego stałych kosztów pośrednich obliczonej zgodnie z art. 10;
c)
kwocie wymogu dotyczącego współczynnika K obliczonej zgodnie z art. 11.
2. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 fundusze własne unijnej jednostki dominującej lub właściwego podmiotu wyznaczonego jako odpowiedzialny za konsolidację ostrożnościową zgodnie z art. 5 spełniających, na zasadzie skonsolidowanej, warunki do zakwalifikowania się jako mała i niepowiązana firma inwestycyjna, o których mowa w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2033, odpowiadają, na zasadzie skonsolidowanej, co najmniej najwyższej z kwot, o których mowa w ust. 1 lit. a) i b).
3. 
Unijna jednostka dominująca lub właściwy podmiot wyznaczony jako odpowiedzialny za konsolidację ostrożnościową zgodnie z art. 5 powiadamiają organ sprawujący nadzór nad grupą, gdy tylko dowiedzą się o tym, że nie spełniają już wymogów ust. 1 lub 2 lub przestaną spełniać te wymogi, stosownie do przypadku.
Artykuł  9

Skonsolidowany stały minimalny wymóg kapitałowy

1. 
Skonsolidowany stały minimalny wymóg kapitałowy stanowi sumę następujących wartości:
a)
stałego minimalnego wymogu kapitałowego unijnej dominującej firmy inwestycyjnej na poziomie indywidualnym;
b)
stałego minimalnego wymogu kapitałowego na poziomie indywidualnym firm inwestycyjnych objętych zakresem konsolidacji ostrożnościowej;
c)
kapitału założycielskiego spółek zarządzania aktywami objętych zakresem konsolidacji ostrożnościowej;
d)
kapitału założycielskiego instytucji płatniczych objętych zakresem konsolidacji ostrożnościowej;
e)
kapitału założycielskiego instytucji pieniądza elektronicznego objętych zakresem konsolidacji ostrożnościowej.
2. 
Do celów ust. 1 indywidualne stałe minimalne wymogi kapitałowe właściwych podmiotów mających siedzibę w państwach trzecich stanowią stałe minimalne wymogi kapitałowe, które miałyby zastosowanie, gdyby te właściwe podmioty posiadały zezwolenie w Unii.
Artykuł  10

Wymóg dotyczący skonsolidowanych stałych kosztów pośrednich

1. 
Unijna jednostka dominująca lub właściwy podmiot wyznaczony jako odpowiedzialny za konsolidację ostrożnościową zgodnie z art. 5 oblicza swoje skonsolidowane stałe koszty pośrednie na podstawie skonsolidowanych danych liczbowych dotyczących wydatków wynikających z mających zastosowanie standardów rachunkowości na zasadzie skonsolidowanej.
2. 
Jeżeli skonsolidowane dane liczbowe dotyczące wydatków nie są dostępne zgodnie z mającymi zastosowanie standardami rachunkowości, skonsolidowane stałe koszty pośrednie stanowią sumę następujących wartości:
a)
wydatków unijnej dominującej firmy inwestycyjnej lub podmiotu wyznaczonego jako odpowiedzialny za konsolidację ostrożnościową zgodnie z art. 5, na poziomie indywidualnym;
b)
wydatków właściwych podmiotów, na poziomie indywidualnym, które są konsolidowane zgodnie z art. 6.
3. 
Unijna jednostka dominująca lub właściwy podmiot wyznaczony jako odpowiedzialny za konsolidację ostrożnościową zgodnie z art. 5 uwzględnia w skonsolidowanych danych liczbowych dotyczących wydatków grupy firm inwestycyjnych te wydatki skonsolidowanych agentów, które nie zostały jeszcze uwzględnione w tych skonsolidowanych danych liczbowych dotyczących wydatków.
4. 
Właściwy organ uznaje zwiększenie lub zmniejszenie działalności co najmniej jednego właściwego podmiotu objętego zakresem konsolidacji w grupie firm inwestycyjnych za istotną zmianę, o której mowa w art. 13 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/2033, jeżeli taki wzrost lub spadek skutkuje zmianą o co najmniej 30 % prognozowanych skonsolidowanych stałych kosztów pośrednich w bieżącym roku.
Artykuł  11

Skonsolidowany wymóg dotyczący współczynnika K

1. 
Unijna jednostka dominująca lub podmiot wyznaczony jako odpowiedzialny za konsolidację ostrożnościową zgodnie z art. 5 oblicza skonsolidowany wymóg dotyczący współczynnika K na podstawie swojej skonsolidowanej sytuacji, stosując poniższe kroki w następującej kolejności:
a)
oblicza poszczególne kwoty, o których mowa w ust. 2 i 3, stosując metodykę określoną w tych ustępach;
b)
mnoży kwoty, o których mowa w lit. a), przez odpowiednie współczynniki procentowe dla każdego współczynnika K określone w tabeli 1 w art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/2033;
c)
sumuje wyniki obliczeń, o których mowa w lit. b).
2. 
Unijna jednostka dominująca lub podmiot wyznaczony jako odpowiedzialny za konsolidację ostrożnościową zgodnie z art. 5 oblicza następujące kwoty dla grupy firm inwestycyjnych w następujący sposób:
a)
zarządzane aktywa (AUM) grupy firm inwestycyjnych są równe sumie następujących kwot:
(i)
AUM firm inwestycyjnych, które mają zostać objęte konsolidacją, w tym jednostek z państw trzecich, które byłyby firmami inwestycyjnymi, gdyby posiadały zezwolenie w Unii;
(ii)
AUM spółek zarządzania aktywami, które mają zostać objęte konsolidacją, w tym jednostek z państw trzecich, które byłyby spółkami zarządzania aktywami, gdyby posiadały zezwolenie w Unii dotyczące:
1)
świadczenia usług, o których mowa w art. 6 ust. 3 lit. a) oraz art. 6 ust. 3 lit. b) pkt (i) dyrektywy 2009/65/WE;
2)
świadczenia usług, o których mowa w art. 6 ust. 4 lit. a) oraz art. 6 ust. 4 lit. b) pkt (i) dyrektywy 2011/61/UE;
b)
przechowywane środki pieniężne klientów (CMH) grupy firm inwestycyjnych stanowią sumę CMH każdego właściwego podmiotu, który ma zostać objęty konsolidacją, w tym instytucji finansowych innych niż instytucje płatnicze i spółki zarządzania aktywami;
c)
aktywa zabezpieczone i objęte administrowaniem (ASA) grupy firm inwestycyjnych stanowią sumę:
(i)
kwoty ASA odpowiadającej ASA firm inwestycyjnych, które mają zostać objęte konsolidacją;
(ii)
kwot tych ASA spółek zarządzania aktywami, które mają zostać objęte konsolidacją, które są związane ze:
1)
świadczeniem usług przechowywania aktywów i administrowania aktywami w odniesieniu do jednostek uczestnictwa przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania świadczonych zgodnie z art. 6 ust. 3 lit. b) pkt (ii) dyrektywy 2009/65/WE;
2)
świadczeniem usług przechowywania aktywów i administrowania aktywami w odniesieniu do udziałów lub jednostek uczestnictwa przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania świadczonych zgodnie z art. 6 ust. 4 lit. b) pkt (ii) dyrektywy 2011/61/UE;
d)
obsługiwane zlecenia klientów (COH) grupy firm inwestycyjnych stanowią sumę COH każdego właściwego podmiotu, który ma zostać objęty konsolidacją, obejmującą świadczenie usługi, o której mowa w art. 6 ust. 4 lit. b) pkt (iii) dyrektywy 2011/61/UE, ale z wyłączeniem transakcji wewnątrzgrupowych;
e)
pozycję ryzyka netto (NPR) grupy firm inwestycyjnych obliczoną zgodnie z art. 22 rozporządzenia (UE) 2019/2033, obejmującą pozycję ryzyka netto firm inwestycyjnych i instytucji finansowych zawierających transakcje na własny rachunek, świadczących usługi gwarantowania emisji instrumentów finansowych lub subemisji instrumentów finansowych z gwarancją przejęcia emisji, oblicza się na zasadzie skonsolidowanej;
f)
wniesiony depozyt rozliczeniowy (CMG) grupy firm inwestycyjnych stanowi sumę CMG każdego pojedynczego właściwego podmiotu, który ma zostać objęty konsolidacją i który może stosować współczynnik K-CMG;
g)
niewykonanie zobowiązania przez kontrahenta transakcyjnego (TCD) grupy firm inwestycyjnych obliczone zgodnie z art. 26 rozporządzenia (UE) 2019/2033, obejmujące niewykonanie zobowiązania przez kontrahenta transakcyjnego firm inwestycyjnych i instytucji finansowych zawierających transakcje na własny rachunek, świadczących usługi gwarantowania emisji instrumentów finansowych lub subemisji instrumentów finansowych z gwarancją przejęcia emisji, oblicza się na zasadzie skonsolidowanej;
h)
dzienne przepływy transakcyjne (DTF) grupy firm inwestycyjnych stanowią sumę DTF każdej firmy inwestycyjnej i każdej instytucji finansowej, która realizuje transakcje we własnym imieniu, czy to na własny rachunek, czy na rachunek klienta, która świadczy usługi gwarantowania emisji instrumentów finansowych lub która świadczy usługi subemisji instrumentów finansowych z gwarancją przejęcia emisji, po wyłączeniu transakcji wewnątrzgrupowych;
i)
ryzyko koncentracji (CON) grupy firm inwestycyjnych jest wartością ekspozycji grupy firm inwestycyjnych obliczoną zgodnie z art. 36 rozporządzenia (UE) 2019/2033, przy czym limit grupy firm inwestycyjnych w odniesieniu do CON i nadwyżkę wartości ekspozycji grupy firm inwestycyjnych uzyskuje się przy użyciu metod określonych w art. 37, odpowiednio ust. 1 i 2, tego rozporządzenia.

Do celów lit. a) pkt (ii) ppkt 1 oraz lit. a) pkt (ii) ppkt 2 AUM obejmują wyłącznie te aktywa, w odniesieniu do których te spółki zarządzania aktywami świadczą usługi doradztwa inwestycyjnego w zakresie instrumentów finansowych, o których mowa w załączniku I do dyrektywy 2014/65/UE, właściwym podmiotom skonsolidowanym w tej samej grupie firm inwestycyjnych.

W przypadku przekazania między dwoma właściwymi podmiotami w grupie firm inwestycyjnych zastosowanie mają przepisy dotyczące obliczania AUM określone w art. 17 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/2033.

Do celów lit. c) ASA nie obejmują indywidualnej kwoty ASA właściwych podmiotów świadczących usługi wewnątrzgru- powe na rzecz skonsolidowanych instytucji finansowych ani kwoty ASA spółek zarządzania aktywami związanych ze świadczeniem usług przechowywania aktywów i administrowania aktywami w odniesieniu do kwoty akcji reprezentujących inwestycje typu private equity dokonane przez alternatywne fundusze inwestycyjne (AFI).

Do celów lit. d), w przypadku gdy grupa obejmuje firmę inwestycyjną, która oblicza współczynnik K-AUM, i w grupie jest inna firma inwestycyjna, która obsługuje zlecenia tej pierwszej firmy inwestycyjnej w formie przyjmowania, przekazywania i realizacji zleceń, unijna jednostka dominująca lub podmiot wyznaczony zgodnie z art. 5 nie oblicza współczynnika K-COH odpowiadającego zleceniom przekazywanym przez tę pierwszą firmę inwestycyjną i obsługiwanym przez tę drugą firmę inwestycyjną.

3. 
Unijna jednostka dominująca lub podmiot wyznaczony jako odpowiedzialny za konsolidację ostrożnościową zgodnie z art. 5 oblicza skonsolidowane wymogi dotyczące współczynnika K grupy firm inwestycyjnych, w tym kwoty odpowiadające działalności agentów, w przypadku gdy - i w zakresie, w jakim - działalność ta nie jest jeszcze objęta skonsolidowanymi wymogami dotyczącymi współczynnika K grupy firm inwestycyjnych.
Artykuł  12

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 marca 2024 r.

1 Dz.U. L 314 z 5.12.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/2033/oj.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 19, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2013/34/oj).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie nadzoru ostrożnościowego nad firmami inwestycyjnymi oraz zmieniająca dyrektywy 2002/87/WE, 2009/65/WE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/59/UE i 2014/65/UE (Dz.U. L 314 z 5.12.2019, s. 64, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2019/2034/oj).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/ 2014/65/oj).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/65/oj).
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 (Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2011/61/oj).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościo- wych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/575/oj).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1093/oj).
9 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 241/2014 z dnia 7 stycznia 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie funduszy własnych oraz wymogów w zakresie zobowiązań kwalifikowanych obowiązujących instytucje (Dz.U. L 74 z 14.3.2014, s. 8, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2014/241/oj).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1771

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/1771 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających szczegóły dotyczące zakresu i metod konsolidacji ostrożnościowej grupy firm inwestycyjnych
Data aktu: 13/03/2024
Data ogłoszenia: 25/06/2024
Data wejścia w życie: 15/07/2024