Decyzja 2024/1764 w sprawie upoważnienia Komisji do udziału, w imieniu Unii Europejskiej, w negocjacjach w sprawie protokołu dodatkowego do Konwencji Rady Europy o praniu, ujawnianiu, zajmowaniu i konfiskacie dochodów pochodzących z przestępstwa oraz o finansowaniu terroryzmu

DECYZJA RADY (UE) 2024/1764
z dnia 13 czerwca 2024 r.
w sprawie upoważnienia Komisji do udziału, w imieniu Unii Europejskiej, w negocjacjach w sprawie protokołu dodatkowego do Konwencji Rady Europy o praniu, ujawnianiu, zajmowaniu i konfiskacie dochodów pochodzących z przestępstwa oraz o finansowaniu terroryzmu

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 82 ust. 1 i 2, art. 83 ust. 1 i 2 oraz art. 87 ust. 2, w związku z art. 218 ust. 3 i 4,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia podpisała Konwencję Rady Europy o praniu, ujawnianiu, zajmowaniu i konfiskacie dochodów pochodzących z przestępstwa oraz o finansowaniu terroryzmu (zwaną dalej "konwencją") w dniu 2 kwietnia 2009 r. Konwencję podpisało 25 państw członkowskich, z czego 23 ją ratyfikowały.

(2) W dniu 23 listopada 2023 r. Komitet Ministrów Rady Europy przyjął statut ustanawiający Komitet Ekspertów ds. Odzyskiwania Mienia Pochodzącego z Przestępstwa (zwany dalej "statutem"). Komitetowi Ekspertów ds. Odzyskiwania Mienia Pochodzącego z Przestępstwa powierzono, pod zwierzchnictwem Komitetu Ministrów i Europejskiego Komitetu Problematyki Przestępczości, opracowanie protokołu dodatkowego uzupełniającego konwencję (zwanego dalej "protokołem dodatkowym"). Prace te rozpoczęły się w dniu 29 maja 2024 r. i mają zakończyć się do końca 2025 r.

(3) Zgodnie ze statutem protokół dodatkowy ma zawierać postanowienia mające na celu zwiększenie pewności i spójności w zakresie podziału skonfiskowanego mienia między Państwa-Strony w sprawach transgranicznych, postanowienia mające na celu zapewnienie efektywnego i skutecznego zarządzania zajętym, skonfiskowanym i repatriowanym mieniem, w tym wykonywanie decyzji o konfiskacie, postanowienia mające na celu ułatwienie wprowadzania procedur konfiskaty bez uprzedniego wyroku skazującego oraz konfiskaty rozszerzonej w sprawach karnych, w tym współpracę w zakresie wniosków w sprawach transgranicznych i ich wykonywanie, oraz wszelkie inne kwestie, które Komitet Ekspertów ds. Odzyskiwania Mienia Pochodzącego z Przestępstwa uzna za istotne dla wzmocnienia współpracy między Stronami w zakresie odzyskiwania mienia.

(4) Unia przyjęła już wspólne przepisy, które w dużym stopniu pokrywają się z niektórymi elementami rozważanej treści protokołu dodatkowego. Te wspólne przepisy obejmują w szczególności rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1805 1  oraz dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1260 2 , która zastąpiła dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/42/UE 3 . Ponadto w stosunkach między niektórymi państwami członkowskimi nadal mają zastosowanie decyzje ramowe Rady 2003/577/WSiSW 4

i 2006/783/WSiSW 5 . Konkretne aspekty protokołu dodatkowego mogą mieć wpływ na te wspólne przepisy prawa Unii lub zmieniać jego zakres, w rozumieniu art. 3 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).

(5) Aby chronić integralność prawa Unii oraz zapewnić spójność między przepisami prawa międzynarodowego i przepisami prawa Unii, Komisja powinna uczestniczyć w negocjacjach dotyczących protokołu dodatkowego w odniesieniu do kwestii wchodzących w zakres kompetencji Unii, określonych w Traktatach, i w odniesieniu do których Unia już przyjęła przepisy lub ma je przyjąć w niedalekiej przyszłości.

(6) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla określonego w Traktatach podziału kompetencji między Unią i jej państwami członkowskimi, dla udziału państw członkowskich w negocjacjach dotyczących kwestii nieobjętych mandatem udzielonym Komisji lub dla wszelkich późniejszych decyzji o zawarciu protokołu dodatkowego.

(7) Wytyczne negocjacyjne określone w addendum do niniejszej decyzji skierowane są do Komisji i w stosownych przypadkach, w zależności od przebiegu negocjacji, mogą zostać zmienione lub rozwinięte.

(8) Z uwagi na fakt, że wszystkie państwa członkowskie są również członkami Rady Europy, państwa członkowskie uczestniczące w negocjacjach dotyczących protokołu dodatkowego, powinny, zgodnie z zasadą lojalnej współpracy, o której mowa w art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), przy pełnym wzajemnym poszanowaniu, wspierać negocjatora Unii w wykonywaniu zadań wynikających z Traktatów. Zgodnie z zasadą lojalnej współpracy Komisja i państwa członkowskie powinny ściśle współpracować w trakcie procesu negocjacyjnego, w tym poprzez regularne kontakty z ekspertami z państw członkowskich i ich przedstawicielami w Strasburgu.

(9) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do TUE i do TFUE, bez uszczerbku dla art. 4 tego protokołu, Irlandia nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje.

(10) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do TUE i do TFUE, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Niniejszym upoważnia się Komisję do udziału w negocjacjach w imieniu Unii, w odniesieniu do kwestii wchodzących w zakres kompetencji Unii, określonych w Traktatach, i w odniesieniu do których Unia już przyjęła przepisy lub ma przyjąć przepisy w niedalekiej przyszłości, dotyczących protokołu dodatkowego do Konwencji Rady Europy o praniu, ujawnianiu, zajmowaniu i konfiskacie dochodów pochodzących z przestępstwa oraz o finansowaniu terroryzmu.
2. 
Negocjacje prowadzi się na podstawie wytycznych negocjacyjnych określonych w addendum do niniejszej decyzji. Rada może udzielić Komisji dodatkowych wytycznych w późniejszym terminie.
Artykuł  2

Negocjacje są prowadzone w konsultacji z działającą w ramach Rady Grupą Roboczą ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (zwaną dalej "Grupą Roboczą COPEN"), która zostaje niniejszym wyznaczona jako specjalny komitet w rozumieniu art. 218 ust. 4 TFUE.

Komisja regularnie składa Grupie Roboczej COPEN sprawozdanie z postępów w negocjacjach oraz przekazuje jej jak najszybciej wszystkie dokumenty negocjacyjne.

Na wniosek Rady Komisja składa Radzie sprawozdanie, w tym w formie pisemnej, z przebiegu i wyników negocjacji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Komisji.

Sporządzono Luksemburgu dnia 13 czerwca 2024 r.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1805 z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie wzajemnego uznawania nakazów zabezpieczenia i nakazów konfiskaty (Dz.U. L 303 z 28.11.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1805/oj).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1260 z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie odzyskiwania i konfiskaty mienia (Dz.U. L, 2024/1260, 2.5.2024, http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1260/oj).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/42/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zabezpieczenia i konfiskaty narzędzi służących do popełnienia przestępstwa i korzyści pochodzących z przestępstwa w Unii Europejskiej (Dz.U. L 127 z 29.4.2014, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/42/oj).
4 Decyzja ramowa Rady 2003/577/WSiSW z dnia 22 lipca 2003 r. w sprawie wykonania w Unii Europejskiej postanowień o zabezpieczeniu mienia i środków dowodowych (Dz.U. L 196 z 2.8.2003, s. 45, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_ framw/2003/577/oj).
5 Decyzja ramowa Rady 2006/783/WSiSW z dnia 6 października 2006 r. w sprawie stosowania zasady wzajemnego uznawania do nakazów konfiskaty (Dz.U. L 328 z 24.11.2006, s. 59, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_framw/2006/783/oj).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1764

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/1764 w sprawie upoważnienia Komisji do udziału, w imieniu Unii Europejskiej, w negocjacjach w sprawie protokołu dodatkowego do Konwencji Rady Europy o praniu, ujawnianiu, zajmowaniu i konfiskacie dochodów pochodzących z przestępstwa oraz o finansowaniu terroryzmu
Data aktu: 13/06/2024
Data ogłoszenia: 24/06/2024