uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 82 ust. 1 i 2, art. 83 ust. 1 i 2 oraz art. 87 ust. 2, w związku z art. 218 ust. 3 i 4,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Unia podpisała Konwencję Rady Europy o praniu, ujawnianiu, zajmowaniu i konfiskacie dochodów pochodzących z przestępstwa oraz o finansowaniu terroryzmu (zwaną dalej "konwencją") w dniu 2 kwietnia 2009 r. Konwencję podpisało 25 państw członkowskich, z czego 23 ją ratyfikowały.
(2) W dniu 23 listopada 2023 r. Komitet Ministrów Rady Europy przyjął statut ustanawiający Komitet Ekspertów ds. Odzyskiwania Mienia Pochodzącego z Przestępstwa (zwany dalej "statutem"). Komitetowi Ekspertów ds. Odzyskiwania Mienia Pochodzącego z Przestępstwa powierzono, pod zwierzchnictwem Komitetu Ministrów i Europejskiego Komitetu Problematyki Przestępczości, opracowanie protokołu dodatkowego uzupełniającego konwencję (zwanego dalej "protokołem dodatkowym"). Prace te rozpoczęły się w dniu 29 maja 2024 r. i mają zakończyć się do końca 2025 r.
(3) Zgodnie ze statutem protokół dodatkowy ma zawierać postanowienia mające na celu zwiększenie pewności i spójności w zakresie podziału skonfiskowanego mienia między Państwa-Strony w sprawach transgranicznych, postanowienia mające na celu zapewnienie efektywnego i skutecznego zarządzania zajętym, skonfiskowanym i repatriowanym mieniem, w tym wykonywanie decyzji o konfiskacie, postanowienia mające na celu ułatwienie wprowadzania procedur konfiskaty bez uprzedniego wyroku skazującego oraz konfiskaty rozszerzonej w sprawach karnych, w tym współpracę w zakresie wniosków w sprawach transgranicznych i ich wykonywanie, oraz wszelkie inne kwestie, które Komitet Ekspertów ds. Odzyskiwania Mienia Pochodzącego z Przestępstwa uzna za istotne dla wzmocnienia współpracy między Stronami w zakresie odzyskiwania mienia.
(4) Unia przyjęła już wspólne przepisy, które w dużym stopniu pokrywają się z niektórymi elementami rozważanej treści protokołu dodatkowego. Te wspólne przepisy obejmują w szczególności rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1805 1 oraz dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1260 2 , która zastąpiła dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/42/UE 3 . Ponadto w stosunkach między niektórymi państwami członkowskimi nadal mają zastosowanie decyzje ramowe Rady 2003/577/WSiSW 4
i 2006/783/WSiSW 5 . Konkretne aspekty protokołu dodatkowego mogą mieć wpływ na te wspólne przepisy prawa Unii lub zmieniać jego zakres, w rozumieniu art. 3 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
(5) Aby chronić integralność prawa Unii oraz zapewnić spójność między przepisami prawa międzynarodowego i przepisami prawa Unii, Komisja powinna uczestniczyć w negocjacjach dotyczących protokołu dodatkowego w odniesieniu do kwestii wchodzących w zakres kompetencji Unii, określonych w Traktatach, i w odniesieniu do których Unia już przyjęła przepisy lub ma je przyjąć w niedalekiej przyszłości.
(6) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla określonego w Traktatach podziału kompetencji między Unią i jej państwami członkowskimi, dla udziału państw członkowskich w negocjacjach dotyczących kwestii nieobjętych mandatem udzielonym Komisji lub dla wszelkich późniejszych decyzji o zawarciu protokołu dodatkowego.
(7) Wytyczne negocjacyjne określone w addendum do niniejszej decyzji skierowane są do Komisji i w stosownych przypadkach, w zależności od przebiegu negocjacji, mogą zostać zmienione lub rozwinięte.
(8) Z uwagi na fakt, że wszystkie państwa członkowskie są również członkami Rady Europy, państwa członkowskie uczestniczące w negocjacjach dotyczących protokołu dodatkowego, powinny, zgodnie z zasadą lojalnej współpracy, o której mowa w art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), przy pełnym wzajemnym poszanowaniu, wspierać negocjatora Unii w wykonywaniu zadań wynikających z Traktatów. Zgodnie z zasadą lojalnej współpracy Komisja i państwa członkowskie powinny ściśle współpracować w trakcie procesu negocjacyjnego, w tym poprzez regularne kontakty z ekspertami z państw członkowskich i ich przedstawicielami w Strasburgu.
(9) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do TUE i do TFUE, bez uszczerbku dla art. 4 tego protokołu, Irlandia nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje.
(10) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do TUE i do TFUE, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1764 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2024/1764 w sprawie upoważnienia Komisji do udziału, w imieniu Unii Europejskiej, w negocjacjach w sprawie protokołu dodatkowego do Konwencji Rady Europy o praniu, ujawnianiu, zajmowaniu i konfiskacie dochodów pochodzących z przestępstwa oraz o finansowaniu terroryzmu |
| Data aktu: | 13/06/2024 |
| Data ogłoszenia: | 24/06/2024 |