Decyzja 2024/1763 w sprawie przedłużenia tymczasowej równoważności systemu wypłacalności obowiązującego w Stanach Zjednoczonych, mającego zastosowanie do zakładów, których siedziba znajduje się w tym państwie trzecim, z systemem ustanowionym w tytule I rozdział VI dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE

DECYZJA DELEGOWANA KOMISJI (UE) 2024/1763
z dnia 14 marca 2024 r.
w sprawie przedłużenia tymczasowej równoważności systemu wypłacalności obowiązującego w Stanach Zjednoczonych, mającego zastosowanie do zakładów, których siedziba znajduje się w tym państwie trzecim, z systemem ustanowionym w tytule I rozdział VI dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) 1 , w szczególności jej art. 227 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W decyzji delegowanej Komisji (UE) 2015/2290 2  stwierdzono, że system wypłacalności obowiązujący między innymi w Stanach Zjednoczonych i mający zastosowanie do zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji z siedzibą w tym państwie trzecim należy uznać za tymczasowo równoważny z systemem ustanowionym w tytule I rozdział VI dyrektywy 2009/138/WE. Tę tymczasową równoważność przyznano na okres 10 lat począwszy od dnia 1 stycznia 2016 r. W art. 227 ust. 6 akapit drugi dyrektywy 2009/138/WE przewidziano możliwość przedłużenia tymczasowej równoważności na kolejne 10-letnie okresy, pod warunkiem że kryteria określone w art. 227 ust. 5 tej dyrektywy są nadal spełnione i z zastrzeżeniem przyjęcia w tym celu aktu delegowanego Komisji. Ponadto Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych ("EIOPA") ma wspierać Komisję w podejmowaniu takiej decyzji.

(2) Władze Stanów Zjednoczonych i organy Unii prowadzą regularny dialog w celu poprawy wzajemnego zrozumienia swoich systemów regulacyjnych i nadzorczych w dziedzinie ubezpieczeń. Z tego dialogu oraz ze wsparcia udzielonego przez EIOPA wynika, że system wypłacalności obowiązujący w Stanach Zjednoczonych nadal spełnia kryteria, o których mowa w art. 227 ust. 5 dyrektywy 2009/138/WE.

(3) Zakłady ubezpieczeń w Stanach Zjednoczonych muszą przestrzegać obowiązujących przepisów dla każdego stanu, w którym wystawiają polisy ubezpieczeniowe, a nadzór ubezpieczeń sprawują niezależne stanowe organy nadzoru działające pod auspicjami stanowych komisarzy ubezpieczeniowych. Podstawą stanowych wymogów adekwatności kapitałowej jest opracowana przez krajowe stowarzyszenie komisarzy ubezpieczeniowych (NAIC) modelowa ustawa o kapitale mierzonym ryzykiem (RBC), która została przyjęta przez wszystkie stany. Standardowa formuła w ramach systemu RBC obejmuje najbardziej istotne rodzaje ryzyka dla każdego podstawowego rodzaju ubezpieczenia (ubezpieczenie na życie, ubezpieczenie majątkowe, ubezpieczenie wypadkowe, ubezpieczenie zdrowotne), dopuszczając stosowanie modeli wewnętrznych w odniesieniu do konkretnych produktów i modułów ryzyka. RBC oblicza się przez zastosowanie różnych współczynników do różnych składników aktywów, a także składek, roszczeń, kosztów i rezerw. Istnieją cztery poziomy ilościowych wymogów kapitałowych, w przypadku których organy nadzoru dokonują różnych interwencji: działania na szczeblu przedsiębiorstw, działania regulacyjne, dozwolone działania kontrolne oraz obowiązkowe działania kontrolne. System obowiązujący w Stanach Zjednoczonych przewiduje przeprowadzaną przez zakłady ubezpieczeń ocenę ryzyka i wypłacalności (tzw. własną ocenę ryzyka i wypłacalności) porównywalną do oceny ryzyka ustanowionej w dyrektywie 2009/138/WE. Jeżeli chodzi o sprawozdawczość i przejrzystość, w Stanach Zjednoczonych obowiązują ujednolicone wymogi w zakresie sprawozdawczości, obejmujące głównie: działalność i wyniki, profil ryzyka, stosowane metody wyceny i założenia, wymogi kapitałowe i zarządzanie. Sprawozdania finansowe, w tym opinia aktuariusza i oświadczenie biegłego rewidenta, są podawane do wiadomości publicznej. Stanowi komisarze ubezpieczeniowi mogą udzielać zagranicznym organom nadzoru poufnych informacji, pod warunkiem że ich odbiorca zobowiąże się do zachowania poufności tych informacji. Stanowi komisarze ubezpieczeniowi mogą również zawierać umowy o wymianie i wykorzystywaniu poufnych informacji.

(4) Podpisano kilka protokołów ustaleń w sprawie wymiany informacji między unijnymi organami nadzoru a stanowymi departamentami ubezpieczeń. Od czasu przyjęcia decyzji delegowanej (UE) 2015/2290 kolejne jedenaście stanów USA stało się sygnatariuszami wielostronnego protokołu ustaleń Międzynarodowego Stowarzyszenia Organów Nadzoru Ubezpieczeniowego. Zasady dotyczące poufności oparte na modelowej ustawie opracowanej przez NAIC są włączone do ustawodawstwa stanowego i zobowiązują stanowe organy nadzoru i ich personel do zachowania poufności informacji uzyskanych od zagranicznych organów nadzoru.

(5) Na podstawie wsparcia udzielonego przez EIOPA oraz w świetle wymogów dotyczących wypłacalności mających zastosowanie w Stanach Zjednoczonych nie ma wątpliwości, że kryteria określone w art. 227 ust. 5 dyrektywy 2009/138/WE są nadal spełniane przez obowiązujący w Stanach Zjednoczonych system wypłacalności mający zastosowanie do zakładów, których siedziba znajduje się w tym państwie trzecim. Należy zatem przedłużyć stwierdzoną w decyzji delegowanej (UE) 2015/2290 tymczasową równoważność systemu wypłacalności z systemem ustanowionym w tytule I rozdział VI dyrektywy 2009/138/WE. Komisja może jednak w dowolnym momencie dokonać szczegółowego przeglądu, jeżeli rozwój sytuacji - w tym sytuacji międzynarodowej - spowoduje konieczność ponownej oceny równoważności stwierdzonej w niniejszej decyzji. Takie regularne lub nadzwyczajne przeglądy mogą prowadzić do zmiany lub uchylenia niniejszej decyzji. W związku z tym Komisja powinna w dalszym ciągu monitorować, przy wsparciu EIOPA, ewolucję systemu wypłacalności obowiązującego w Stanach Zjednoczonych oraz spełnianie warunków, na podstawie których przyjęto niniejszą decyzję.

(6) Aby zapewnić unijnym przedsiębiorstwom niezbędną pewność prawa, decyzje przedłużające tymczasową równoważność należy przyjmować z dużym wyprzedzeniem, zgodnie z praktyką Komisji. Niniejsza decyzja dotyczy Stanów Zjednoczonych ze względu na fakt, że Komisja posiada wszystkie informacje niezbędne do przedłużenia tymczasowej równoważności systemu wypłacalności obowiązującego w tym państwie trzecim z systemem ustanowionym w tytule I rozdział VI dyrektywy 2009/138/WE. Komisja rozpocznie proces przedłużania okresu obowiązywania decyzji w sprawie tymczasowej równoważności w odniesieniu do pozostałych państw trzecich i podejmie ostateczną decyzję w sprawie poszczególnych przedłużeń po otrzymaniu od EIOPA ocen odpowiednich państw trzecich,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

System wypłacalności obowiązujący w Stanach Zjednoczonych i mający zastosowanie do zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji, których siedziby znajdują się w Stanach Zjednoczonych, nadal uznaje się za tymczasowo równoważny z systemem ustanowionym w tytule I rozdział VI dyrektywy 2009/138/WE.

Artykuł  2

Przedłużenie tymczasowej równoważności przyznaje się na okres od dnia 1 stycznia 2026 r. do dnia 31 grudnia 2035 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2024 r.
1 Dz.U. L 335 z 17.12.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/138/oj.
2 Decyzja delegowana Komisji (UE) 2015/2290 z dnia 5 czerwca 2015 r. w sprawie tymczasowej równoważności systemów wypłacalności obowiązujących w Australii, Brazylii, Kanadzie, Meksyku i Stanach Zjednoczonych i mających zastosowanie do zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji, których siedziba znajduje się w tych państwach (Dz.U. L 323 z 9.12.2015, s. 22, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_del/2015/2290/oj).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1763

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/1763 w sprawie przedłużenia tymczasowej równoważności systemu wypłacalności obowiązującego w Stanach Zjednoczonych, mającego zastosowanie do zakładów, których siedziba znajduje się w tym państwie trzecim, z systemem ustanowionym w tytule I rozdział VI dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE
Data aktu: 14/03/2024
Data ogłoszenia: 21/06/2024
Data wejścia w życie: 11/07/2024