Rozporządzenie 2024/1756 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) 2023/915 w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów niektórych zanieczyszczeń w żywności

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2024/1756
z dnia 25 czerwca 2024 r.
w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) 2023/915 w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów niektórych zanieczyszczeń w żywności
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) 2023/915 2  ustalono najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w żywności. Doświadczenie zdobyte od czasu wejścia w życie tego rozporządzenia ujawniło niejasność niektórych punktów w tabeli w załączniku I do tego rozporządzenia. Konieczne jest zatem wyjaśnienie tych kwestii.

(2) W związku z brakiem szczegółowych przepisów dotyczących pobierania próbek i analizy do celów kontroli najwyższych dopuszczalnych poziomów przetrwalników buławinki czerwonej w nieprzetworzonych ziarnach zbóż, z wyjątkiem nieprzetworzonych ziaren żyta, pkt 1.8.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 stanowi, że takie pobieranie i analiza próbek mają być wykonywane zgodnie z pkt B załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 401/2006 3 . Jako że w międzyczasie w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/2782 4  ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące pobierania próbek i analizy do celów kontroli najwyższych dopuszczalnych poziomów przetrwalników buławinki czerwonej, odniesienie do rozporządzenia (WE) nr 401/2006 w pkt 1.8.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 należy skreślić.

(3) W pkt 1.9.5 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 określono najwyższy dopuszczalny poziom toksyn T-2 i HT-2 w wyrobach piekarniczych zawierających co najmniej 90 % produktów mielenia owsa. Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do wyrobów piekarniczych o wysokiej zawartości owsa. W oparciu o doświadczenia związane ze składem żywności dostępnej na rynku w wielu przypadkach wyroby piekarnicze o wysokiej zawartości owsa, takie jak ciastka z owsa, zawierają jednak mniej niż 90 % produktów mielenia owsa, zwykle między 75 % a 85 %. Należy zatem odpowiednio zmienić pkt 1.9.5 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915.

(4) W związku z brakiem szczegółowych przepisów dotyczących pobierania próbek i analizy do celów kontroli najwyższych dopuszczalnych poziomów alkaloidów tropanowych w żywności dla dzieci i produktach zbożowych przetworzonych przeznaczonych dla niemowląt i małych dzieci pkt 2.2.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 stanowi, że takie pobieranie próbek i analiza mają być wykonywane zgodnie z części J załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 401/2006. Jako że w międzyczasie w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/2783 5  ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące pobierania próbek i analizy do celów kontroli najwyższych dopuszczalnych poziomów alkaloidów tropanowych, odniesienie do rozporządzenia (WE) nr 401/2006 w pkt 2.2.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 należy skreślić.

(5) Aby zapewnić bezpieczeństwo konsumentów, najwyższy dopuszczalny poziom kwasu cyjanowodorowego w nasionach lnu wprowadzanych do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego, określony w pkt 2.3.2 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915, powinien mieć zastosowanie niezależnie od procedury przetwarzania nasion lnu. Należy zatem odpowiednio zmienić ten punkt.

(6) Jako że nieprzetworzony owies przed mieleniem jest wprowadzany do obrotu z łuską, najwyższy dopuszczalny poziom zanieczyszczeń w nieprzetworzonym owsie określony w pkt 1.2.9 i 1.5.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 powinien mieć zastosowanie do nieprzetworzonego owsa wraz z łuską, nawet jeżeli łuska jest niejadalna.

(7) Celem rozporządzenia (UE) 2023/915 jest ustanowienie maksymalnych poziomów zanieczyszczeń w odniesieniu do nieprzetworzonych zbóż wprowadzanych do obrotu na etapie tuż przed przetwarzaniem wstępnym. Obecne sformułowanie nie jest wystarczająco precyzyjne, dlatego należy je sprostować w odpowiednich pozycjach w tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915.

(8) W odniesieniu do ochratoksyny A w pkt 1.2.10 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 ustanowiono najwyższy dopuszczalny poziom dla produktów pochodzących z nieprzetworzonych ziaren zbóż, z wyjątkiem produktów wymienionych w innych pozycjach, oraz dla zbóż wprowadzanych do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego. Odpowiedni punkt nie jest jasny. Aby uniknąć nieporozumień, należy sprostować odpowiedni punkt w celu wyjaśnienia, że sformułowanie "wprowadzane do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego" odnosi się wyłącznie do "zbóż", a nie do "produktów pochodzących z nieprzetworzonych ziaren zbóż".

(9) Produkty z ryżu są wyłączone z niektórych rodzajów żywności wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915. W celu wyjaśnienia zakresu tego wyłączenia należy określić zawartość produktów z ryżu w odpowiednich punktach tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915.

(10) W odniesieniu do zearalenonu w pkt 1.5.3 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 ustanowiono najwyższy dopuszczalny poziom dla zbóż wprowadzanych do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego, mąki zbożowej, semoliny, otrębów i zarodków jako produktu końcowego wprowadzanego do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego, z wyjątkiem produktów wymienionych w innych pozycjach. Odpowiedni punkt nie jest jasny. Aby uniknąć nieporozumień, należy sprostować odpowiedni punkt w celu wyjaśnienia, że sformułowanie "wprowadzane do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego" odnosi się wyłącznie do "zbóż, otrębów i zarodków", a nie do "mąki zbożowej i semoliny".

(11) W pkt 2.3.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 sformułowanie dotyczące odstępstwa od najwyższych dopuszczalnych poziomów kwasu cyjanowodorowego w nasionach oleistych przeznaczonych do rozdrabniania i rafinacji oleju należy dostosować do sformułowania dotyczącego odstępstwa od najwyższych dopuszczalnych poziomów aflatoksyn w orzeszkach arachidowych (orzeszkach ziemnych) i innych nasionach oleistych przeznaczonych do rozdrabniania do produkcji rafinowanego oleju roślinnego, określonych w pkt 1.1.4 tej tabeli. Należy zatem odpowiednio sprostować pkt 2.3.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915.

(12) Aby wyeliminować ewentualne niejasności i usprawnić egzekwowanie przepisów dotyczących najwyższych dopuszczalnych poziomów dioksyn i polichlorowanych bifenyli (PCB) w niektórych produktach pochodzenia zwierzęcego, należy sprostować sformułowanie dotyczące uwag odnoszących się do tych produktów w sekcji 4 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915.

(13) W celu zapewnienia spójnego sposobu egzekwowania przepisów dotyczących najwyższych dopuszczalnych poziomów dioksyn i PCB w mięsie jeleniowatych w pkt 4.1.1.8 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 należy dodać wyjaśnienie dotyczące gatunków zwierząt, z których pochodzi mięso.

(14) W egzekwowaniu przepisów dotyczących najwyższych dopuszczalnych poziomów wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w niektórych produktach dla niemowląt i małych dzieci, ustanowionych rozporządzeniem (UE) 2023/915, występują niespójności. Aby ich uniknąć, należy dokonać rozróżnienia między produktami wprowadzanymi do obrotu w postaci substancji w proszku a produktami wprowadzanymi do obrotu w postaci płynnej.

(15) Obłuskiwanie jest procesem usuwania łusek nasion i uznaje się je za część procesu oczyszczania. Aby uniknąć sytuacji, w której obłuskiwanie można uznać za część przetwarzania wstępnego, należy odpowiednio sprostować przypis 6 do tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915.

(16) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie (UE) 2023/915.

(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 wprowadza się zmiany zgodnie z częścią A załącznika do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 wprowadza się sprostowania zgodnie z częścią B załącznika do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 czerwca 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

CZĘŚĆ  A

W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 wprowadza się następujące zmiany:

1)
tabela sekcja 1 ("Mikotoksyny") pozycja dotycząca przetrwalników buławinki czerwonej i alkaloidów sporyszu pkt 1.8.1 otrzymuje brzmienie:
"1.8.1 Przetrwalniki buławinki czerwonej Najwyższy dopuszczalny poziom (g/kg) Uwagi
Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do nieprzetworzonych ziaren zbóż wprowadzanych do obrotu tuż przed przetwarzaniem wstępnym (6).

W przypadku stosowania czyszczenia (6) ze względu na obecność przetrwalników buławinki czerwonej zboże musi zostać poddane pierwszemu etapowi oczyszczania przed czyszczeniem."

2)
tabela sekcja 1 ("Mikotoksyny") pozycja dotycząca toksyn T-2 i HT-2 pkt 1.9.5 otrzymuje brzmienie:
"1.9.5 Wyroby piekarnicze zawierające co najmniej 75 % produktów mielenia owsa 100 W tym małe wyroby piekarnicze."
3)
tabela sekcja 2 ("Toksyny roślinne") pozycja dotycząca alkaloidów tropanowych pkt 2.2.1 otrzymuje brzmienie:
"2.2.1 Żywność dla dzieci i przetworzona żywność na bazie zbóż dla niemowląt i małych dzieci (3), zawierające proso, sorgo, grykę, kukurydzę lub ich produkty pochodne 1,0 1,0 Produkty pochodne odnoszą się do produktów zawierających co najmniej 80 % tych produktów zbożowych.

Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do produktu wprowadzanego do obrotu."

4)
tabela sekcja 2 ("Toksyny roślinne") pozycja dotycząca kwasu cyjanowodorowego, w tym kwasu cyjanowodorowego w postaci związanej w glikozydach cyjanogennych, pkt 2.3.2 otrzymuje brzmienie:
"2.3.2 Całe, mielone, rozdrobnione, łupane, siekane nasiona lnu wprowadzane do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego 150 Najwyższy dopuszczalny poziom nie ma zastosowania do całych, mielonych, rozdrobnionych, łupanych, siekanych nasion lnu wprowadzanych do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego w małych ilościach, jeżeli w głównym polu widzenia etykiety umieszczono ostrzeżenie: »Stosować tylko do gotowania i pieczenia. Nie spożywać na surowo!« (przy użyciu określonej czcionki (11)). Całe, mielone, rozdrobnione, łupane, siekane nasiona lnu z komunikatem ostrzegawczym muszą spełniać wymogi dotyczące najwyższego dopuszczalnego poziomu przewidzianego w pkt 2.3.1."

CZĘŚĆ  B

W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 wprowadza się następujące sprostowania:

1)
tabela sekcja 1 ("Mikotoksyny") pozycja dotycząca ochratoksyny A pkt 1.2.9 i 1.2.10 otrzymują brzmienie:
"1.2.9 Nieprzetworzone ziarna zbóż 5,0 Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do nieprzetworzonych ziaren zbóż (w przypadku ziarna owsa z łuską) wprowadzanych do obrotu tuż przed przetwarzaniem wstępnym (6).
1.2.10 Zboża wprowadzane do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego

Produkty pochodzące z nieprzetworzonych ziaren zbóż, z wyjątkiem produktów wymienionych w pkt 1.2.11, 1.2.12, 1.2.13, 1.2.23 i 1.2.24

3,0 W tym przetworzone produkty zbożowe.

Produkty pochodzące z nieprzetworzonych ziaren zbóż odnoszą się do produktów zawierających co najmniej 80 % produktów zbożowych."

2)
tabela sekcja 1 ("Mikotoksyny") w pozycji dotyczącej deoksyniwalenolu wprowadza się następujące sprostowania:
a)
pkt 1.4.7 otrzymuje brzmienie:
"1.4.7 Wyroby piekarnicze, przekąski zbożowe i śniadaniowe przetwory zbożowe 400 Z wyjątkiem produktów z ryżu (produkty, w których ryż lub produkty przetworzone z ryżu są jedynymi składnikami zbożowymi).

W tym małe wyroby piekarnicze."

b)
pkt 1.4.9 i 1.4.10 otrzymują brzmienie:
"1.4.9 Żywność dla dzieci i przetworzona żywność na bazie zbóż dla niemowląt i małych dzieci (3) 150 Z wyjątkiem produktów z ryżu (produkty, w których ryż lub produkty przetworzone z ryżu są jedynymi składnikami zbożowymi).

Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do suchej masy (5) produktu wprowadzanego do obrotu.

1.4.10 Żywność specjalnego przeznaczenia medycznego przeznaczona dla niemowląt i małych dzieci (3) 150 Z wyjątkiem produktów z ryżu (produkty, w których ryż lub produkty przetworzone z ryżu są jedynymi składnikami zbożowymi).

Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do suchej masy (5) produktu wprowadzanego do obrotu."

3)
tabela sekcja 1 ("Mikotoksyny") w pozycji dotyczącej zearalenonu wprowadza się następujące sprostowania:
a)
pkt 1.5.1-1.5.4 otrzymują brzmienie:
"1.5.1 Nieprzetworzone ziarna zbóż, z wyjątkiem produktów wymienionych w pkt 1.5.2 100 Z wyjątkiem nieprzetworzonych ziaren kukurydzy przeznaczonych do mielenia na mokro oraz z wyjątkiem ryżu.

Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do nieprzetworzonych ziaren zbóż (w przypadku ziarna owsa z łuską) wprowadzanych do obrotu tuż przed przetwarzaniem wstępnym (6).

1.5.2 Nieprzetworzone ziarna kukurydzy 350 Z wyjątkiem nieprzetworzonych ziaren kukurydzy, w przypadku których jest oczywiste, np. przez oznakowanie lub miejsce przeznaczenia, że są przeznaczone do stosowania tylko w procesie mielenia na mokro (produkcji skrobi). Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do nieprzetworzonych ziaren kukurydzy wprowadzanych do obrotu tuż przed przetwarzaniem wstępnym (6).
1.5.3 Zboża, otręby i zarodki wprowadzane do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego

Mąka zbożowa i semolina

Z wyjątkiem produktów wymienionych w pkt 1.5.5, 1.5.6 i 1.5.8

75 Z wyjątkiem ryżu i produktów z ryżu (produkty, w których ryż lub produkty przetworzone z ryżu są jedynymi składnikami zbożowymi).
1.5.4 Chleb, ciasta, herbatniki, przekąski zbożowe i śniadaniowe przetwory zbożowe, z wyjątkiem produktów wymienionych w pkt 1.5.5 50 Z wyjątkiem produktów z ryżu (produkty, w których ryż lub produkty przetworzone z ryżu są jedynymi składnikami zbożowymi).

W tym małe wyroby piekarnicze."

b)
pkt 1.5.8 otrzymuje brzmienie:
"1.5.8 Żywność dla dzieci i przetworzona żywność na bazie zbóż dla niemowląt i małych dzieci (3) 20 Z wyjątkiem produktów z ryżu (produkty, w których ryż lub produkty przetworzone z ryżu są jedynymi składnikami zbożowymi).

Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do suchej masy (5) produktu wprowadzanego do obrotu."

4)
tabela sekcja 1 ("Mikotoksyny") pozycja dotycząca fumonizyn pkt 1.6.1 otrzymuje brzmienie:
"1.6.1 Nieprzetworzone ziarna kukurydzy 4 000 Z wyjątkiem nieprzetworzonych ziaren kukurydzy, w przypadku których jest oczywiste, np. przez oznakowanie lub miejsce przeznaczenia, że są przeznaczone do stosowania tylko w procesie mielenia na mokro (produkcji skrobi). Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do nieprzetworzonych ziaren kukurydzy wprowadzanych do obrotu tuż przed przetwarzaniem wstępnym (6)."
5)
tabela sekcja 1 ("Mikotoksyny") w pozycji dotyczącej toksyn T-2 i HT-2 wprowadza się następujące sprostowania:
a)
pkt 1.9.4 otrzymuje brzmienie:
"1.9.4 Wyroby piekarnicze, z wyjątkiem produktów wymienionych w pkt 1.9.5, makaron, przekąski zbożowe i śniadaniowe przetwory zbożowe, z wyjątkiem produktów wymienionych w pkt 1.9.6, 1.9.7 i 1.9.8 20 Z wyjątkiem produktów z ryżu (produkty, w których ryż lub produkty przetworzone z ryżu są jedynymi składnikami zbożowymi).

W tym małe wyroby piekarnicze.

Makaron oznacza makaron (suchy) o zawartości wody ok. 12 %."

b)
pkt 1.9.9 i 1.9.10 otrzymują brzmienie:
"1.9.9 Żywność dla dzieci i przetworzona żywność na bazie zbóż dla niemowląt i małych dzieci (3) 10 Z wyjątkiem produktów z ryżu (produkty, w których ryż lub produkty przetworzone z ryżu są jedynymi składnikami zbożowymi).

Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do suchej masy (5) produktu wprowadzanego do obrotu.

1.9.10 Żywność specjalnego przeznaczenia medycznego przeznaczona dla niemowląt i małych dzieci (3) 10 Z wyjątkiem produktów z ryżu (produkty, w których ryż lub produkty przetworzone z ryżu są jedynymi składnikami zbożowymi).

Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do suchej masy (5) produktu wprowadzanego do obrotu."

6)
tabela sekcja 2 ("Toksyny roślinne") pozycja dotycząca alkaloidów tropanowych pkt 2.2.2-2.2.4 otrzymują brzmienie:
"2.2.2 Nieprzetworzone ziarna prosa i ziarna sorgo 5,0 Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do nieprzetworzonych ziaren zbóż wprowadzanych do obrotu tuż przed przetwarzaniem wstępnym (6).
2.2.3 Nieprzetworzone ziarna kukurydzy 15 Z wyjątkiem nieprzetworzonych ziaren kukurydzy, w przypadku których jest,

oczywiste, np. przez oznakowanie lub miejsce przeznaczenia, że są przeznaczone do stosowania tylko w procesie mielenia na mokro (produkcji skrobi), oraz z wyjątkiem nieprzetworzonych ziaren kukurydzy przeznaczonych do prażenia. Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do nieprzetworzonych ziaren kukurydzy wprowadzanych do obrotu tuż przed przetwarzaniem wstępnym (6).

2.2.4 Nieprzetworzone ziarna gryki 10 Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do nieprzetworzonych ziaren gryki wprowadzanych do obrotu tuż przed przetwarzaniem wstępnym (6)."
7)
tabela sekcja 2 ("Toksyny roślinne") pozycja dotycząca kwasu cyjanowodorowego, w tym kwasu cyjanowodorowego w postaci związanej w glikozydach cyjanogennych, pkt 2.3.1 otrzymuje brzmienie:
"2.3.1 Nieprzetworzone całe, mielone, rozdrobnione, łupane, siekane nasiona lnu nie wprowadzane do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego 250 Najwyższego dopuszczalnego poziomu nie stosuje się do nasion oleistych przeznaczonych do tłoczenia oleju w celu produkcji rafinowanego oleju roślinnego, pod warunkiem że pozostałości wyciskanych nasion oleistych nie są wprowadzane do obrotu jako żywność. W przypadku gdy pozostałości wyciskanych nasion oleistych są wprowadzane do obrotu jako żywność, stosuje się najwyższy dopuszczalny poziom z uwzględnieniem art. 3 ust. 1 i 2."
8)
tabela sekcja 4 ("Trwałe fluorowcowane zanieczyszczenia organiczne") w pozycji dotyczącej dioksyn i PCB wprowadza się następujące sprostowania:
a)
pkt 4.1.1 otrzymuje brzmienie:
"4.1.1 Mięso i produkty mięsne, z wyjątkiem jadalnych podrobów i produktów wymienionych w pkt 4.1.3 i 4.1.4 (2) Najwyższy dopuszczalny poziom w przeliczeniu na tłuszcz nie ma zastosowania do żywności zawierającej mniej niż 2 % tłuszczu. W przypadku żywności zawierającej mniej niż 2 % tłuszczu najwyższym dopuszczalnym poziomem mającym zastosowanie jest poziom przeliczony na masę produktu.

Najwyższy dopuszczalny poziom obliczany jest z wykorzystaniem następującego wzoru:

najwyższy dopuszczalny poziom w przeliczeniu na produkt (dla żywności zawierającej mniej niż 2 % tłuszczu) = najwyższy dopuszczalny poziom (dla tej żywności) w przeliczeniu na tłuszcz x 0,02."

b)
pkt 4.1.1.8 otrzymuje brzmienie:
"4.1.1.8 jeleniowatych 3,0 pg/g tłuszczu 7,5 pg/g tłuszczu -"
c)
pkt 4.1.11 i 4.1.12 otrzymują brzmienie:
"4.1.1

11

Mleko surowe (2) i produkty mleczne (2) 2,0 pg/ g tłuszczu 4,0 pg/ g tłuszczu 40 ng/ g tłuszczu W tym tłuszcz mleczny.

Najwyższy dopuszczalny poziom w przeliczeniu na tłuszcz nie ma zastosowania do żywności zawierającej mniej niż 2 % tłuszczu. W przypadku żywności zawierającej mniej niż 2 % tłuszczu najwyższym dopuszczalnym poziomem mającym zastosowanie jest poziom przeliczony na masę produktu.

Najwyższy dopuszczalny poziom obliczany jest z wykorzystaniem następującego wzoru: najwyższy dopuszczalny poziom w przeliczeniu na produkt (dla żywności zawierającej mniej niż 2 % tłuszczu) = najwyższy dopuszczalny poziom (dla tej żywności) w przeliczeniu na tłuszcz x 0,02.

4.1.12 Jaja i produkty jajeczne z wyjątkiem jaj gęsich (2) 2,5 pg/ g tłuszczu 5,0 pg/ g tłuszczu 40 ng/ g tłuszczu Najwyższy dopuszczalny poziom w przeliczeniu na tłuszcz nie ma zastosowania do żywności zawierającej mniej niż 2 % tłuszczu. W przypadku żywności zawierającej mniej niż 2 % tłuszczu najwyższym dopuszczalnym poziomem mającym zastosowanie jest poziom przeliczony na masę produktu.

Najwyższy dopuszczalny poziom obliczany jest z wykorzystaniem następującego wzoru: najwyższy dopuszczalny poziom w przeliczeniu na produkt (dla żywności zawierającej mniej niż 2 % tłuszczu) = najwyższy dopuszczalny poziom (dla tej żywności) w przeliczeniu na tłuszcz x 0,02."

9)
tabela sekcja 5 ("Zanieczyszczenia procesowe") w pozycji dotyczącej wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) wprowadza się następujące sprostowania:
a)
pkt 5.1.13 otrzymuje brzmienie:
"5.1.13 Preparaty do początkowego żywienia niemowląt, preparaty do dalszego żywienia niemowląt (3) i preparaty do żywienia małych dzieci (4) Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do produktu wprowadzanego do obrotu.
5.1.13.1 wprowadzane do obrotu w postaci substancji w proszku 1,0 1,0
5.1.13.2 wprowadzane do obrotu w postaci płynnej 1,0 1,0"
b)
pkt 5.1.15 otrzymuje brzmienie:
"5.1.15 Żywność specjalnego przeznaczenia medycznego przeznaczona dla niemowląt i małych dzieci (3) Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do produktu wprowadzanego do obrotu.
5.1.15.1 wprowadzane do obrotu w postaci substancji w proszku 1,0 1,0
5.1.15.2 wprowadzane do obrotu w postaci płynnej 1,0 1,0"
10)
przypis 6 do tabeli otrzymuje brzmienie:

"(6) Przetwarzanie wstępne oznacza każdą obróbkę fizyczną lub cieplną ziarna inną niż suszenie. Procedury oczyszczania, w tym czyszczenia, obłuskiwania, sortowania (w stosownych przypadkach sortowania według koloru) i suszenia, nie są uważane za »przetwarzanie wstępne«, o ile całe ziarno pozostaje nienaruszone po oczyszczeniu i sortowaniu. Czyszczenie oznacza oczyszczanie zbóż pędzlem lub ich energiczne szorowanie, w połączeniu z usuwaniem pyłu (np. odsysaniem). Po czyszczeniu może nastąpić sortowanie według koloru przed mieleniem.".

1 Dz.U. L 37 z 13.2.1993, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1993/315/oj.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/915 z dnia 25 kwietnia 2023 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów niektórych zanieczyszczeń w żywności oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 (Dz.U. L 119 z 5.5.2023, s. 103, ELI: http://data.euro pa.eu/eli/reg/2023/915/oj).
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 401/2006 z dnia 23 lutego 2006 r. ustanawiające metody pobierania próbek i analizy do celów urzędowej kontroli poziomów mikotoksyn w środkach spożywczych (Dz.U. L 70 z 9.3.2006, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2006/ 401/oj).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/2782 z dnia 14 grudnia 2023 r. ustanawiające metody pobierania próbek i przeprowadzania analiz do celów kontroli poziomów mikotoksyn w żywności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 401/2006 (Dz.U. L, 2023/ 2782, 15.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/2782/oj).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/2783 z dnia 14 grudnia 2023 r. ustanawiające metody pobierania próbek i przeprowadzania analiz do celów kontroli poziomów toksyn roślinnych w żywności i uchylające rozporządzenie (UE) 2015/705 (Dz.U. L, 2023/2783, 15.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/2783/oj).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1756

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2024/1756 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) 2023/915 w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów niektórych zanieczyszczeń w żywności
Data aktu: 25/06/2024
Data ogłoszenia: 26/06/2024
Data wejścia w życie: 16/07/2024