a także mając na uwadze, co następuje:(1) 2 czerwca 2014 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 587/2014 2 wprowadzające odstępstwo
od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów dobrzeżnych prowadzących połowy na niektórych wodach terytorialnych Francji (Langwedocja-Roussillon i Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże). Kilka razy przedłużano to odstępstwo, ostatnim razem rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/2362 3 , które wygasa dnia 26 sierpnia 2024 r.
(2) 23 lutego 2024 r. Komisja otrzymała od Francji wniosek o przedłużenie odstępstwa przyznanego rozporządzeniem
wykonawczym (UE) 2022/2362. Francja przedstawiła sprawozdanie sporządzone zgodnie z planem monitorowania działalności połowowej ustanowionym w planie zarządzania przyjętym przez państwo członkowskie w dniu 13 maja 2014 r. 4 (francuski plan zarządzania) oraz aktualne informacje uzasadniające przedłużenie odstępstwa zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(3) Podczas swojej 75. sesji plenarnej, która odbyła się w marcu 2024 r., Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) 5 ocenił wniosek o przedłużenie odstępstwa, dane uzupełniające i sprawozdanie z wykonania. STECF przyznał, że pomimo ograniczonych informacji nakład połowowy i połowy zmniejszają się (w 2023 r. wykorzystano jedynie 23 % kwoty nakładu połowowego) wraz ze zmniejszającą się liczbą łodzi (tylko trzy statki rzeczywiście aktywne w 2023 r.). Oznacza to odpowiednie ograniczenie wszelkiego potencjalnego negatywnego wpływu rybołówstwa na ekosystemy i zasoby. STECF uznał, że w związku z szybkim spadkiem połowów i niewielką liczbą aktywnych statków, wpływ połowów będzie prawdopodobnie minimalny z tendencją spadkową.
(4) Z powodów podanych przez STECF, z którymi zgadza się Komisja, należy uznać, że połowy niewodami dobrzeż- nymi nie mają znaczącego wpływu na środowisko morskie.
(5) Ograniczona szerokość szelfu kontynentalnego stanowi szczególną przeszkodę geograficzną.
(6) Połowy niewodami dobrzeżnymi prowadzone są z wybrzeża na małych głębokościach i są ukierunkowane na różne gatunki. Charakter tego rodzaju połowów jest taki, że nie można ich prowadzić z wykorzystaniem innych narzędzi połowowych, ponieważ nie istnieją inne narzędzia regulowane, które mogłyby służyć do połowów gatunków docelowych.
(7) Przedłużenie odstępstwa, o które wystąpiła Francja, dotyczy upoważnienia dla ograniczonej liczby 17 statków wskazanych we francuskim planie zarządzania, z których jedynie trzy były aktywne w 2023 r. Stanowi to zmniejszenie nakładu połowowego o 54 % w odniesieniu do upoważnionych statków w porównaniu z 2014 r., gdzie odstępstwo dotyczyło 37 upoważnionych statków określonych we francuskim planie zarządzania.
(8) Ponadto francuski plan zarządzania gwarantuje, że nakład połowowy w przyszłości nie zostanie zwiększony, zgodnie z wymogami art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. Upoważnienia do połowów będą wydawane wyłącznie określonym 17 statkom z łącznym nakładem połowowym wynoszącym 638 dni, które zostały już upoważnione do połowów przez Francję. Ponadto Francja ograniczyła maksymalny dozwolony nakład połowowy w odniesieniu do każdego narzędzia połowowego.
(9) W związku z tym Komisja zauważa, że francuski plan zarządzania skutecznie wycofuje flotę, ponieważ upoważnienia do połowów są powiązane ze statkami i są automatycznie wycofywane, gdy statek posiadający upoważnienie zostaje zastąpiony innym lub gdy kapitan statku sprzedaje swój statek lub przechodzi na emeryturę.
(10) Wniosek dotyczy działalności połowowej już dozwolonej przez Francję oraz statków prowadzących udokumentowane połowy dłużej niż pięć lat zgodnie z art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(11) Statki te zostały wpisane do wykazu przekazanego Komisji zgodnie z wymogami art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(12) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, ponieważ we francuskim planie zarządzania zakazuje się prowadzenia połowów nad chronionymi siedliskami.
(13) W odniesieniu do wymogu zgodności z minimalnym wymiarem oczka francuski plan zarządzania zezwolił na odstępstwo od minimalnego rozmiaru oczek sieci ustanowionego w art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, na podstawie spełnienia wymogów art. 9 ust. 7 tego rozporządzenia ze względu na wysoce selektywny charakter przedmiotowych połowów, ich nieznaczny wpływ na środowisko morskie oraz fakt, że nie dotyczą ich przepisy określone w art. 4 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(14) Część B pkt 4 załącznika IX do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 6 umożliwia dalsze stosowanie odstępstw od minimalnych rozmiarów oczek sieci, wydanych w ramach art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 i obowiązujących 14 sierpnia 2019 r., chyba że w art. 15 rozporządzenia (UE) 2019/1241 określono inaczej. Komisja dokonała oceny przedłużenia odstępstwa, o które wystąpiła Francja, i uznała, że jest ono zgodne z warunkami określonymi w art. 15 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/1241 i w części B pkt 4 załącznika IX do tego rozporządzenia, ponieważ nie prowadzi do pogorszenia standardów selektywności - w szczególności w odniesieniu do zwiększenia połowów osobników młodocianych - obowiązujących w dniu 14 sierpnia 2019 r., i służy osiągnięciu celów i wartości docelowych określonych w art. 3 i 4 wyżej wspomnianego rozporządzenia.
(15) Przedmiotowa działalność połowowa nie koliduje z działaniami statków używających narzędzi połowowych innych niż włoki, niewody lub podobne sieci ciągnione, zgodnie z art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(16) Działalność niewodów dobrzeżnych jest uregulowana we francuskim planie zarządzania w celu zapewnienia, aby połowy gatunków wymienionych w załączniku IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241, który zastępuje załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, były minimalne, zgodnie z wymogami art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(17) Niewody dobrzeżne nie są ukierunkowane na głowonogi, zgodnie z wymogami art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(18) Francuski plan zarządzania ustanawia plan monitorowania działalności połowowej zgodnie z art. 4 ust. 5 akapit piąty rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 i jego art. 13 ust. 9 akapit trzeci. Obejmuje on również środki monitorowania działalności połowowej i spełnia tym samym warunki określone w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 7 .
(19) W związku z powyższym Komisja uważa, że przedłużenie odstępstwa, o które wystąpiła Francja, jest zgodne z warunkami określonymi w art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. Należy zatem przyznać wnioskowane przedłużenie odstępstwa.
(20) We właściwym terminie oraz zgodnie z planem monitorowania określonym we francuskim planie zarządzania Francja powinna przedstawić Komisji sprawozdanie.
(21) Ograniczenie czasu obowiązywania odstępstwa pozwoli zapewnić niezwłoczne zastosowanie środków naprawczych w przypadku, gdyby monitorowanie francuskiego planu zarządzania wykazało zły stan ochrony eksploatowanego stada, a jednocześnie umożliwi wzmocnienie bazy naukowej dla udoskonalanego planu zarządzania.
(22) Ponieważ połowy były stale objęte francuskim planem zarządzania dotyczącym niewodów dobrzeżnych, a odstępstwo przyznane rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2022/2362 wygasa w dniu 26 sierpnia 2024 r., aby zapewnić ciągłość prawną, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od tej samej daty.
(23) Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.
(24) Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasady pewności prawa i ochrony uzasadnionych oczekiwań, ponieważ przedmiotowe połowy są stale objęte francuskim planem zarządzania dotyczącym niewodów dobrzeżnych.
(25) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: