Rozporządzenie wykonawcze 2024/1721 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w odniesieniu do wzorów na potrzeby homologacji systemu inteligentnego asystenta kontroli prędkości, systemu ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy, rejestratora danych na temat zdarzeń, ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon oraz zaawansowanego systemu ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/1721
z dnia 19 czerwca 2024 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w odniesieniu do wzorów na potrzeby homologacji systemu inteligentnego asystenta kontroli prędkości, systemu ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy, rejestratora danych na temat zdarzeń, ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon oraz zaawansowanego systemu ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2144 pojazdy silnikowe muszą być wyposażone w systemy inteligentnego asystenta kontroli prędkości, systemy ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy, rejestratory danych na temat zdarzeń, ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon oraz zaawansowane systemy ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy. Aby zapewnić jednolite wdrażanie tego rozporządzenia, należy określić informacje istotne na potrzeby homologacji każdego z tych systemów.

(2) Konieczne jest zapewnienie spójnego podejścia, w szczególności w odniesieniu do konkretnych informacji istotnych na potrzeby homologacji każdego z tych systemów, jakie należy zawrzeć w dokumencie informacyjnym, o którym mowa w art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 2 , oraz w świadectwie homologacji typu UE, o którym mowa w art. 28 ust. 1 tego rozporządzenia.

(3) Ponadto potrzebne są zharmonizowane wzory dokumentów homologacyjnych, aby zapewnić jasność, przewidywalność i spójność informacji, których mają dostarczać, a tym samym zmniejszyć obciążenie administracyjne zarówno dla producentów, jak i dla organów udzielających homologacji.

(4) W niniejszym rozporządzeniu należy zatem określić wzory dokumentów homologacyjnych dla systemów inteligentnego asystenta kontroli prędkości, systemów ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy, rejestratorów danych na temat zdarzeń, ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon oraz zaawansowanych systemów ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wzory dokumentu informacyjnego i świadectwa homologacji typu w odniesieniu do systemu inteligentnego asystenta kontroli prędkości

1. 
Wzór określony w części I załącznika I stosuje się na potrzeby dokumentu informacyjnego do celów homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich systemów inteligentnego asystenta kontroli prędkości oraz do celów homologacji typu tych systemów jako oddzielnych zespołów technicznych.
2. 
Wzór określony w części II załącznika I stosuje się na potrzeby świadectwa homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich systemów inteligentnego asystenta kontroli prędkości. Wzór określony w części III załącznika I stosuje się na potrzeby świadectwa homologacji typu systemów inteligentnego asystenta kontroli prędkości jako oddzielnych zespołów technicznych.
Artykuł  2

Wzory dokumentu informacyjnego i świadectwa homologacji typu w odniesieniu do systemu ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy

1. 
Wzór określony w części I załącznika II stosuje się na potrzeby dokumentu informacyjnego do celów homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich systemów ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy.
2. 
Wzór określony w części II załącznika II stosuje się na potrzeby świadectwa homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich systemów ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy.
Artykuł  3

Wzory dokumentu informacyjnego i świadectwa homologacji typu w odniesieniu do rejestratora danych na temat zdarzeń

1. 
Wzór określony w części I załącznika III stosuje się na potrzeby dokumentu informacyjnego do celów homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich rejestratorów danych na temat zdarzeń oraz do celów homologacji rejestratorów danych na temat zdarzeń jako oddzielnych zespołów technicznych.
2. 
Wzór określony w części II załącznika III stosuje się na potrzeby świadectwa homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich rejestratorów danych na temat zdarzeń. Wzór określony w części III załącznika III stosuje się na potrzeby świadectwa homologacji typu rejestratorów danych na temat zdarzeń jako oddzielnych zespołów technicznych.
Artykuł  4

Wzory dokumentu informacyjnego i świadectwa homologacji typu w odniesieniu do ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon

1. 
Wzór określony w części I załącznika IV stosuje się na potrzeby dokumentu informacyjnego do celów homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon.
2. 
Wzór określony w części II załącznika IV stosuje się na potrzeby świadectwa homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon.
Artykuł  5

Wzory dokumentu informacyjnego i świadectwa homologacji typu w odniesieniu do zaawansowanego systemu ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy

1. 
Wzór określony w części I załącznika V stosuje się na potrzeby dokumentu informacyjnego do celów homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich zaawansowanych systemów ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy.
2. 
Wzór określony w części II załącznika V stosuje się na potrzeby świadectwa homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich zaawansowanych systemów ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 czerwca 2024 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

CZĘŚĆ  I

Dokument informacyjny dotyczący homologacji typu UE pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich systemu inteligentnego asystenta kontroli prędkości

Dokument informacyjny nr ... dotyczący homologacji typu UE typu pojazdu w odniesieniu do systemu inteligentnego asystenta kontroli prędkości (ISA).

Poniższe informacje należy dostarczyć w trzech egzemplarzach wraz ze spisem treści. Wszystkie rysunki lub ilustracje muszą być w formacie A4 lub złożone do formatu A4, w odpowiedniej skali i o dostatecznym stopniu szczegółowości. Ewentualne fotografie muszą być dostatecznie szczegółowe.

Jeżeli układy, o których mowa w niniejszym dokumencie informacyjnym, są sterowane elektronicznie, należy dostarczyć informacje dotyczące ich działania.

0. INFORMACJE OGÓLNE

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ:

0.2.1. Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono go na pojeździe/komponencie/oddzielnym zespole technicznym 3 :

0.3.1. Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu:

0.5. Nazwa przedsiębiorstwa i adres producenta:

0.8. Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

1. OGÓLNE CECHY KONSTRUKCYJNE

1.1. Fotografie lub rysunki reprezentatywnego pojazdu/komponentu/oddzielnego zespołu technicznego 4 :

4.8. Prędkościomierz i drogomierz

Prędkościomierz

4.8.1. Zasada działania i opis mechanizmu napędowego:

4.8.2. Stała przyrządu:

4.8.3. Tolerancja mechanizmu pomiarowego zgodnie z pkt 2.2.3 regulaminu ONZ nr 39 Europejskiej Komisji Gospo

darczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) 5 :

4.8.4. Przełożenie całkowite zgodnie z pkt 2.2.2 regulaminu ONZ nr 39 lub dane równoważne:

4.8.5. Rysunek skali prędkościomierza lub innych form wskazań:

Drogomierz

4.8.6. Stała techniczna drogomierza zgodnie z pkt 2.2.4 regulaminu ONZ nr 39:

4.8.7. Liczba cyfr:

4.9. Tachograf: tak/nie 6

4.9.1. Znak homologacji:

4.10. Blokada mechanizmu różnicowego: tak/nie/fakultatywnie 7

6.6. Opony i koła

6.6.2. Górna i dolna granica promieni tocznych

6.6.2.I. Oś 1: ... mm

6.6.2.2. Oś 2: ... mm

6.6.2.3. Oś 3: ... mm

6.6.2.4. Oś 4: ... mm

6.6.3. Ciśnienie(-a) w oponach zalecane przez producenta pojazdu: ... kPa

9.5. Szyba przednia i pozostałe szyby

9.5.1. Szyba przednia

9.5.1.1. Zastosowane materiały:

9.5.1.2. Sposób montowania:

9.5.1.3. Kąt pochylenia:

9.5.1.4. Numery świadectw homologacji typu:

9.5.1.5. Akcesoria szyby przedniej oraz sposób ich umieszczenia wraz z krótkim opisem ewentualnych komponentów elektrycznych/elektronicznych:

12. RÓŻNE

12.6. Urządzenia ograniczenia prędkości

12.6.1. Producent(-ci):

12.6.2. Typ/typy:

12.6.3. Numery świadectw homologacji typu, o ile występują:

12.6.4. Prędkość lub zakres prędkości, na którą(-e) może być ustawiony ogranicznik prędkości: km/h

12.6.5. System inteligentnego asystenta kontroli prędkości (ISA)

12.6.5.2. Funkcja informacji o ograniczeniach prędkości (SLIF)

12.6.5.2.1. Szczegółowy opis interfejsu SLIF:

12.6.5.2.2. Metodyka i technologia określania postrzeganego ograniczenia prędkości:

12.6.5.3. Funkcja ostrzegania o ograniczeniu prędkości (SLWF):

12.6.5.3.1. Szczegółowy opis mechanizmów informacji zwrotnej SLWF:

12.6.5.3.2. Szczegółowy opis wzrokowego sygnału ostrzegawczego SLWF, w stosownych przypadkach:

12.6.5.4. Szczegółowy opis funkcji regulacji prędkości (SCF):

12.6.5.5. Numer homologacji typu systemu ISA jako oddzielnego zespołu technicznego, w stosownych przypadkach:

12.6.6. Środki umożliwiające okresowe badanie zdatności do ruchu drogowego w odniesieniu do systemu ISA:

CZĘŚĆ  II

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU UE (UKŁAD POJAZDU)

Zawiadomienie dotyczące udzielenia/rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 8  homologacji typu dla typu pojazdu w odniesieniu do jego systemu inteligentnego asystenta kontroli prędkości (ISA) zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/1958 9 , ostatnio zmienionym rozporządzeniem (UE) .../...

Numer świadectwa homologacji typu UE:

Powód rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 10 :

SEKCJA  I

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ:

0.2.1. Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono na pojeździe:

0.3.1. Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu:

0.5. Nazwa i adres producenta:

0.8. Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

SEKCJA  II

1. Informacje dodatkowe (jeżeli dotyczy): zob. addendum.

2. Służba techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:

3. Data sprawozdania z badań:

4. Numer sprawozdania z badań:

5. Ewentualne uwagi: zob. addendum.

6. Miejscowość:

7. Data:

8. Podpis:

Addendum

do świadectwa homologacji typu UE nr ...

1. Informacje dodatkowe

1.1. Opis układu

1.2. Funkcja informacji o ograniczeniach prędkości (SLIF)

1.2.1. Opis interfejsu SLIF:

1.2.2. Metodyka i technologia określania postrzeganego ograniczenia prędkości

1.3. Funkcja ostrzegania o ograniczeniu prędkości (SLWF):

1.3.1. Szczegółowy opis mechanizmów informacji zwrotnej SLWF:

1.3.2. Szczegółowy opis wzrokowego sygnału ostrzegawczego SLWF, w stosownych przypadkach:

1.4. Szczegółowy opis funkcji regulacji prędkości (SCF):

1.5. Numer homologacji typu systemu ISA jako oddzielnego zespołu technicznego, w stosownych przypadkach:

CZĘŚĆ  III

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU UE (ODDZIELNY ZESPÓŁ TECHNICZNY)

Zawiadomienie dotyczące udzielenia/rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 11  homologacji typu dla typu systemu inteligentnego asystenta kontroli prędkości (ISA) zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/1958 12 , ostatnio zmienionym rozporządzeniem (UE) nr .../*..

Numer świadectwa homologacji typu UE:

Powód rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 13 :

SEKCJA  I

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ:

0.2.1. Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono na pojeździe:

0.3.1. Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu:

0.5. Nazwa i adres producenta:

0.8. Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

SEKCJA  II

1. Informacje dodatkowe (jeżeli dotyczy): zob. addendum.

2. Służba techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:

3. Data sprawozdania z badań:

4. Numer sprawozdania z badań:

5. Ewentualne uwagi: zob. addendum.

6. Miejscowość:

7. Data:

8. Podpis:

Addendum

do świadectwa homologacji typu UE nr ...

1. Krótki opis typu oddzielnego zespołu technicznego:

1.1. Funkcja informacji o ograniczeniach prędkości (SLIF)

1.1.1. Opis interfejsu SLIF:

1.1.2. Metodyka i technologia określania postrzeganego ograniczenia prędkości:

2. Oddzielny zespół techniczny: półuniwersalny/dla określonych pojazdów 14

3. Wykaz konkretnych typów pojazdów, dla których oddzielny zespół techniczny otrzymał homologację (w stosownych przypadkach):

4. Wymogi dotyczące montażu:

5. Uwagi:

6. Znak homologacji typu i jego umiejscowienie:

ZAŁĄCZNIK  II

CZĘŚĆ  I

DOKUMENT INFORMACYJNY DOTYCZĄCY HOMOLOGACJI TYPU UE POJAZDÓW SILNIKOWYCH W ODNIESIENIU DO ICH SYSTEMU OSTRZEGANIA O SENNOŚCI I SPADKU POZIOMU UWAGI KIEROWCY

Dokument informacyjny nr ... dotyczący homologacji typu UE dla typu pojazdu w odniesieniu do systemu ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy (DDAW).

Poniższe informacje należy dostarczyć w trzech egzemplarzach wraz ze spisem treści. Wszystkie rysunki lub ilustracje muszą być w formacie A4 lub złożone do formatu A4, w odpowiedniej skali i o dostatecznym stopniu szczegółowości. Ewentualne fotografie muszą być dostatecznie szczegółowe.

Jeżeli układy, o których mowa w niniejszym dokumencie informacyjnym, są sterowane elektronicznie, należy dostarczyć informacje dotyczące ich działania.

0. INFORMACJE OGÓLNE

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ:

0.2.1. Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono go na pojeździe/komponencie/oddzielnym zespole technicznym 15 :

0.3.1. Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu:

0.5. Nazwa przedsiębiorstwa i adres producenta:

0.8. Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

12.11. System ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy (DDAW)

12.11.2. Szczegółowy opis systemu DDAW:

12.11.2.1. Metodyka systemu DDAW na potrzeby oceny senności kierowcy:

12.11.3. Szczegółowy opis wzrokowego sygnału ostrzegawczego systemu DDAW:

12.11.3.1. Odniesienie do kodu protokołu badania, który został poddany badaniu przez służbę techniczną, w którego przypadku system DDAW ma wysyłać ostrzeżenie podczas jego wykonywania:

12.11.4. Szczegółowy opis podobieństw technicznych lub dostosowań wymaganych w celu umożliwienia stosowania systemu DDAW:

12.11.5. Środki umożliwiające okresowe badanie zdatności do ruchu drogowego w odniesieniu do systemu DDAW:

CZĘŚĆ  II

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU UE (UKŁAD POJAZDU)

Zawiadomienie dotyczące udzielenia/rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 16  homologacji typu dla typu pojazdu w odniesieniu do jego systemu ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy (DDAW) zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/1341 17 , ostatnio zmienionym rozporządzeniem (UE) .../...

Numer świadectwa homologacji typu UE:

Powód rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 18 :

SEKCJA  I

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ:

0.2.1. Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono na pojeździe:

0.3.1. Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu:

0.5. Nazwa i adres producenta:

0.8. Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

SEKCJA  II

1. Informacje dodatkowe (jeżeli dotyczy): zob. addendum.

2. Służba techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:

3. Data sprawozdania z badań:

4. Numer sprawozdania z badań:

5. Ewentualne uwagi: zob. addendum.

6. Miejscowość:

7. Data:

8. Podpis:

Addendum

do świadectwa homologacji typu UE nr ...

1. Informacje dodatkowe

1.1. Opis układu:

3. Uwagi:

ZAŁĄCZNIK  III

CZĘŚĆ  I

DOKUMENT INFORMACYJNY DOTYCZĄCY HOMOLOGACJI TYPU UE POJAZDÓW SILNIKOWYCH W ODNIESIENIU DO ICH REJESTRATORA DANYCH NA TEMAT ZDARZEŃ

Dokument informacyjny nr ... dotyczący homologacji typu UE dla typu pojazdu w odniesieniu do rejestratora danych na temat zdarzeń (EDR).

Poniższe informacje należy dostarczyć w trzech egzemplarzach wraz ze spisem treści. Wszystkie rysunki lub ilustracje muszą być w formacie A4 lub złożone do formatu A4, w odpowiedniej skali i o dostatecznym stopniu szczegółowości. Ewentualne fotografie muszą być dostatecznie szczegółowe.

Jeżeli układy, o których mowa w niniejszym dokumencie informacyjnym, są sterowane elektronicznie, należy dostarczyć informacje dotyczące ich działania.

0. INFORMACJE OGÓLNE

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ:

0.2.1. Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono go na pojeździe/komponencie/oddzielnym zespole technicznym 19 :

0.3.1. Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu:

0.5. Nazwa przedsiębiorstwa i adres producenta:

0.8. Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

1. OGÓLNE CECHY KONSTRUKCYJNE

1.1. Fotografie lub rysunki reprezentatywnego pojazdu/komponentu/oddzielnego zespołu technicznego 20 :

12.16. Rejestrator danych na temat zdarzeń (EDR)

12.16.2. Rysunki lub fotografie ukazujące umiejscowienie i sposób umieszczenia rejestratora danych na temat zdarzeń w pojeździe:

12.16.3. Opis parametru uruchamiającego:

12.16.4. Opis wszelkich innych istotnych parametrów (pojemność pamięci, odporność na duże zmniejszenia prędkości i naprężenia mechaniczne związane z silnym uderzeniem itp.):

12.16.5. Elementy i format danych przechowywane w rejestratorze danych na temat zdarzeń:

Element danych Przedział czasowy/czas zapisu (w stosunku do czasu zero lub zdarzenia uruchamiającego, w stosownych przypadkach) Częstotliwość próbkowania danych (próbki na sekundę) Minimalny zakres Dokładność Rozdzielczość

12.16.6. Instrukcja dotycząca odzyskiwania danych z rejestratora danych na temat zdarzeń:

12.16.6.1. Opis metody przekazywania informacji wymaganych na mocy art. 4 ust. 3 lit. b) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/545 21 : ręcznie/automatycznie 22

12.16.7. Zgodność z wymogami technicznymi regulaminu ONZ nr 160 23 /regulaminu ONZ nr 169 24 :

12.16.7.1. Regulamin ONZ nr 160/regulamin ONZ nr 169 25  - Numer homologacji:

12.16.8. Numer homologacji typu EDR homologowanego jako oddzielny zespół techniczny, w stosownych przypadkach (należy wypełnić, jeżeli nie uzyskano homologacji na podstawie regulaminu ONZ nr 160/regulaminu ONZ nr 169 26 , o którym mowa w pkt 12.16.7.1):

12.16.9. Środki umożliwiające okresowe badanie zdatności do ruchu drogowego w odniesieniu do systemu EDR:

CZĘŚĆ  II

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU UE (UKŁAD POJAZDU)

Zawiadomienie dotyczące udzielenia/rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 27  homologacji typu dla typu pojazdu w odniesieniu do jego rejestratora danych na temat zdarzeń (EDR) zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2022/545 28 , ostatnio zmienionym rozporządzeniem (UE) .../...

Numer świadectwa homologacji typu UE:

Powód rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 29 :

SEKCJA  I

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ:

0.2.1. Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono na pojeździe:

0.3.1. Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu:

0.5. Nazwa i adres producenta:

0.8. Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

SEKCJA  II

1. Informacje dodatkowe (jeżeli dotyczy): zob. addendum.

2. Służba techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:

3. Data sprawozdania z badań:

4. Numer sprawozdania z badań:

5. Ewentualne uwagi: zob. addendum.

6. Miejscowość:

7. Data:

8. Podpis:

Addendum

do świadectwa homologacji typu UE nr ...

1. Informacje dodatkowe

1.1. Opis układu:

1.2. Opis metody przekazywania informacji wymaganych na mocy art. 4 ust. 3 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/545:

2. Regulamin ONZ nr 160/regulamin ONZ nr 169 30  - Numer homologacji:

3. Uwagi:

CZĘŚĆ  III

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU UE (ODDZIELNY ZESPÓŁ TECHNICZNY)

Zawiadomienie dotyczące udzielenia/rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 31  homologacji typu dla typu rejestratora danych na temat zdarzeń (EDR) jako oddzielnego zespołu technicznego zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2022/545 32 , ostatnio zmienionym rozporządzeniem (UE) nr .../...

Numer świadectwa homologacji typu UE:

Powód rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 33 :

SEKCJA  I

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ:

0.2.1. Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono na pojeździe:

0.3.1. Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu:

0.5. Nazwa i adres producenta:

0.8. Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

SEKCJA  II

1. Informacje dodatkowe (jeżeli dotyczy): zob. addendum.

2. Służba techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:

3. Data sprawozdania z badań:

4. Numer sprawozdania z badań:

5. Ewentualne uwagi: zob. addendum.

6. Miejscowość:

7. Data:

8. Podpis:

Addendum

do świadectwa homologacji typu UE nr ...

1. Informacje dodatkowe

1.1. Opis układu:

1.2. Opis metody przekazywania informacji wymaganych na mocy art. 4 ust. 3 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/545:

2. Regulamin ONZ nr 160/regulamin ONZ nr 169 34  - Numer homologacji:

3. Uwagi:

ZAŁĄCZNIK  IV

CZĘŚĆ  I

DOKUMENT INFORMACYJNY DOTYCZĄCY HOMOLOGACJI TYPU UE POJAZDÓW SILNIKOWYCH W ODNIESIENIU DO UŁATWIEŃ W ZAKRESIE MONTAŻU ALKOMATÓW BLOKUJĄCYCH ZAPŁON

Dokument informacyjny nr ... dotyczący homologacji typu UE typu pojazdu w odniesieniu do ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon.

Poniższe informacje należy dostarczyć w trzech egzemplarzach wraz ze spisem treści. Wszystkie rysunki lub ilustracje muszą być w formacie A4 lub złożone do formatu A4, w odpowiedniej skali i o dostatecznym stopniu szczegółowości. Ewentualne fotografie muszą być dostatecznie szczegółowe.

0. INFORMACJE OGÓLNE

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ:

0.2.1. Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono go na pojeździe/komponencie/oddzielnym zespole technicznym 35 :

0.3.1. Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu:

0.5. Nazwa przedsiębiorstwa i adres producenta:

0.8. Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

12.2.4. Ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon (AIF)

12.2.4.1. Deklaracja producenta w sprawie zgodności zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/1243 36 :

12.2.4.2. Dokument instalacji dotyczący ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon

12.2.4.2.1. Dokument instalacji uwzględnia opcję(-e) 3a/3b/3c 37  określoną(-e) w normie europejskiej EN 50436-7:2016, załącznik C.

CZĘŚĆ  II

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU UE (UKŁAD POJAZDU)

Zawiadomienie dotyczące udzielenia/rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 38  homologacji typu dla typu pojazdu w odniesieniu do ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/1243 39 , ostatnio zmienionym rozporządzeniem (UE) .../*..

Numer świadectwa homologacji typu UE:

Powód rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 40 :

SEKCJA  I

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ:

0.2.1. Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono na pojeździe:

0.3.1. Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu:

0.5. Nazwa i adres producenta:

0.8. Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

SEKCJA  II

1. Informacje dodatkowe (jeżeli dotyczy): zob. addendum.

2. Służba techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:

3. Data sprawozdania:

4. Numer sprawozdania:

5. Ewentualne uwagi: zob. addendum.

6. Miejscowość:

7. Data:

8. Podpis:

Addendum

do świadectwa homologacji typu UE nr ...

1. Informacje dodatkowe

1.1. Opis ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon:

1.2. Oświadczenie producenta:

1.3. Dokument instalacji:

1.4. Dokument instalacji uwzględnia opcję(-e) 3a/3b/3c 1 określoną(-e) w normie europejskiej EN 50436-7:2016, załącznik C.

3. Uwagi:

ZAŁĄCZNIK  V

CZĘŚĆ  I

DOKUMENT INFORMACYJNY DOTYCZĄCY HOMOLOGACJI TYPU UE POJAZDÓW SILNIKOWYCH W ODNIESIENIU DO ICH ZAAWANSOWANEGO SYSTEMU OSTRZEGANIA O ROZPROSZENIU UWAGI KIEROWCY

Dokument informacyjny nr ... dotyczący homologacji typu UE dla typu pojazdu w odniesieniu do zaawansowanego systemu ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy (ADDW).

Poniższe informacje należy dostarczyć w trzech egzemplarzach wraz ze spisem treści. Wszystkie rysunki lub ilustracje muszą być w formacie A4 lub złożone do formatu A4, w odpowiedniej skali i o dostatecznym stopniu szczegółowości. Ewentualne fotografie muszą być dostatecznie szczegółowe.

Jeżeli układy, o których mowa w niniejszym dokumencie informacyjnym, są sterowane elektronicznie, należy dostarczyć informacje dotyczące ich działania.

0. INFORMACJE OGÓLNE

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ:

0.2.1. Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono go na pojeździe/komponencie/oddzielnym zespole technicznym 41 :

0.3.1. Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu:

0.5. Nazwa przedsiębiorstwa i adres producenta:

0.8. Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

12.12. Zaawansowany system ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy (ADDW)

12.12.2. Szczegółowy opis systemu ADDW:

12.12.3. Szczegółowy opis technicznych środków zapobiegających rozproszeniu uwagi, w stosownych przypadkach:

12.12.4. Środki umożliwiające okresowe badanie zdatności do ruchu drogowego w odniesieniu do systemu ADDW.

CZĘŚĆ  II

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU UE (UKŁAD POJAZDU)

Zawiadomienie dotyczące udzielenia/rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 42  homologacji typu dla typu pojazdu w odniesieniu do jego zaawansowanego systemu ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy (ADDW) zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/2590 43 , ostatnio zmienionym rozporządzeniem (UE) .../*..

Numer świadectwa homologacji typu UE:

Powód rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 44 :

SEKCJA  I

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ:

0.2.1. Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono na pojeździe:

0.3.1. Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu:

0.5. Nazwa i adres producenta:

0.8. Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

SEKCJA  II

1. Informacje dodatkowe (jeżeli dotyczy): zob. addendum.

2. Służba techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:

3. Data sprawozdania z badań:

4. Numer sprawozdania z badań:

5. Ewentualne uwagi: zob. addendum.

6. Miejscowość:

7. Data:

8. Podpis:

Addendum

do świadectwa homologacji typu UE nr ...

1. Informacje dodatkowe

1.1. Opis układu:

3. Uwagi:

1 Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/2144/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE (Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/858/oj).
3 Niepotrzebne skreślić.
4 Niepotrzebne skreślić.
5 Regulamin ONZ nr 39 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie zespołów prędkościomierza i drogomierza oraz ich montażu (Dz.U. L 302 z 28.11.2018, s. 106, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1857/oj).
6 Niepotrzebne skreślić.
7 Niepotrzebne skreślić.
8 Niepotrzebne skreślić.
9 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1958 z dnia 23 czerwca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez określenie szczegółowych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do systemów inteligentnego asystenta kontroli prędkości i homologacji typu tych systemów jako oddzielnych zespołów technicznych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 409 z 17.11.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/1958/oj).
10 Niepotrzebne skreślić.
11 Niepotrzebne skreślić.
12 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1958 z dnia 23 czerwca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez określenie szczegółowych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do systemów inteligentnego asystenta kontroli prędkości i homologacji typu tych systemów jako oddzielnych zespołów technicznych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 409 z 17.11.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/1958/oj).
13 Niepotrzebne skreślić.
14 Niepotrzebne skreślić.
15 Niepotrzebne skreślić.
16 Niepotrzebne skreślić.
17 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1341 z dnia 23 kwietnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez określenie szczegółowych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do systemów ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 292 z 16.8.2021, s. 4, ELI: http://data. europa.eu/eli/reg_del/2021/1341/oj).
18 Niepotrzebne skreślić.
19 Niepotrzebne skreślić.
20 Niepotrzebne skreślić.
21 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/545 z dnia 26 stycznia 2022 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez określenie szczegółowych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do rejestratorów danych na temat zdarzeń i homologacji typu tych układów jako oddzielnych zespołów technicznych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 107 z 6.4.2022, s. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2022/545/oj).
22 Niepotrzebne skreślić.
23 Regulamin ONZ nr 160 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w zakresie rejestratora danych na temat zdarzeń [2021/1215] seria poprawek 01 (Dz.U. L 265 z 26.7.2021, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1215/oj).
24 Regulamin ONZ nr 169 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji rejestratorów danych na temat zdarzeń (EDR) dla pojazdów ciężkich [2024/1218] (Dz.U. L, 2024/1218, 23.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1218/oj).
25 Niepotrzebne skreślić.
26 Niepotrzebne skreślić.
27 Niepotrzebne skreślić.
28 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/545 z dnia 26 stycznia 2022 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez określenie szczegółowych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do rejestratorów danych na temat zdarzeń i homologacji typu tych układów jako oddzielnych zespołów technicznych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 107 z 6.4.2022, s. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2022/545/oj).
29 Niepotrzebne skreślić.
30 Niepotrzebne skreślić.
31 Niepotrzebne skreślić.
32 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/545 z dnia 26 stycznia 2022 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez określenie szczegółowych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do rejestratorów danych na temat zdarzeń i homologacji typu tych układów jako oddzielnych zespołów technicznych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 107 z 6.4.2022, s. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2022/545/oj).
33 Niepotrzebne skreślić.
34 Niepotrzebne skreślić.
35 Niepotrzebne skreślić.
36 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1243 z dnia 19 kwietnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 przez ustanowienie szczegółowych przepisów dotyczących ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon w pojazdach silnikowych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 272 z 30.7.2021, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/1243/oj).
37 Niepotrzebne skreślić.
38 Niepotrzebne skreślić.
39 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1243 z dnia 19 kwietnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 przez ustanowienie szczegółowych przepisów dotyczących ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon w pojazdach silnikowych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 272 z 30.7.2021, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/1243/oj).
40 Niepotrzebne skreślić.
41 Niepotrzebne skreślić.
42 Niepotrzebne skreślić.
43 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2590 z dnia 13 lipca 2023 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez określenie szczegółowych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych w zakresie homologacji typu określonych pojazdów silnikowych w odniesieniu do zaawansowanych systemów ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy oraz zmieniające to rozporządzenie (Dz.U. L, 2023/2590, 22.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_-el/2023/2590/oj).
44 Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1721

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/1721 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w odniesieniu do wzorów na potrzeby homologacji systemu inteligentnego asystenta kontroli prędkości, systemu ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy, rejestratora danych na temat zdarzeń, ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon oraz zaawansowanego systemu ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy
Data aktu: 19/06/2024
Data ogłoszenia: 20/06/2024
Data wejścia w życie: 10/07/2024