Rozporządzenie wykonawcze 2024/1721 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w odniesieniu do wzorów na potrzeby homologacji systemu inteligentnego asystenta kontroli prędkości, systemu ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy, rejestratora danych na temat zdarzeń, ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon oraz zaawansowanego systemu ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/1721
z dnia 19 czerwca 2024 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w odniesieniu do wzorów na potrzeby homologacji systemu inteligentnego asystenta kontroli prędkości, systemu ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy, rejestratora danych na temat zdarzeń, ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon oraz zaawansowanego systemu ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2144 pojazdy silnikowe muszą być wyposażone w systemy inteligentnego asystenta kontroli prędkości, systemy ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy, rejestratory danych na temat zdarzeń, ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon oraz zaawansowane systemy ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy. Aby zapewnić jednolite wdrażanie tego rozporządzenia, należy określić informacje istotne na potrzeby homologacji każdego z tych systemów.

(2) Konieczne jest zapewnienie spójnego podejścia, w szczególności w odniesieniu do konkretnych informacji istotnych na potrzeby homologacji każdego z tych systemów, jakie należy zawrzeć w dokumencie informacyjnym, o którym mowa w art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 2 , oraz w świadectwie homologacji typu UE, o którym mowa w art. 28 ust. 1 tego rozporządzenia.

(3) Ponadto potrzebne są zharmonizowane wzory dokumentów homologacyjnych, aby zapewnić jasność, przewidywalność i spójność informacji, których mają dostarczać, a tym samym zmniejszyć obciążenie administracyjne zarówno dla producentów, jak i dla organów udzielających homologacji.

(4) W niniejszym rozporządzeniu należy zatem określić wzory dokumentów homologacyjnych dla systemów inteligentnego asystenta kontroli prędkości, systemów ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy, rejestratorów danych na temat zdarzeń, ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon oraz zaawansowanych systemów ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wzory dokumentu informacyjnego i świadectwa homologacji typu w odniesieniu do systemu inteligentnego asystenta kontroli prędkości

1. 
Wzór określony w części I załącznika I stosuje się na potrzeby dokumentu informacyjnego do celów homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich systemów inteligentnego asystenta kontroli prędkości oraz do celów homologacji typu tych systemów jako oddzielnych zespołów technicznych.
2. 
Wzór określony w części II załącznika I stosuje się na potrzeby świadectwa homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich systemów inteligentnego asystenta kontroli prędkości. Wzór określony w części III załącznika I stosuje się na potrzeby świadectwa homologacji typu systemów inteligentnego asystenta kontroli prędkości jako oddzielnych zespołów technicznych.
Artykuł  2

Wzory dokumentu informacyjnego i świadectwa homologacji typu w odniesieniu do systemu ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy

1. 
Wzór określony w części I załącznika II stosuje się na potrzeby dokumentu informacyjnego do celów homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich systemów ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy.
2. 
Wzór określony w części II załącznika II stosuje się na potrzeby świadectwa homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich systemów ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy.
Artykuł  3

Wzory dokumentu informacyjnego i świadectwa homologacji typu w odniesieniu do rejestratora danych na temat zdarzeń

1. 
Wzór określony w części I załącznika III stosuje się na potrzeby dokumentu informacyjnego do celów homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich rejestratorów danych na temat zdarzeń oraz do celów homologacji rejestratorów danych na temat zdarzeń jako oddzielnych zespołów technicznych.
2. 
Wzór określony w części II załącznika III stosuje się na potrzeby świadectwa homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich rejestratorów danych na temat zdarzeń. Wzór określony w części III załącznika III stosuje się na potrzeby świadectwa homologacji typu rejestratorów danych na temat zdarzeń jako oddzielnych zespołów technicznych.
Artykuł  4

Wzory dokumentu informacyjnego i świadectwa homologacji typu w odniesieniu do ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon

1. 
Wzór określony w części I załącznika IV stosuje się na potrzeby dokumentu informacyjnego do celów homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon.
2. 
Wzór określony w części II załącznika IV stosuje się na potrzeby świadectwa homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon.
Artykuł  5

Wzory dokumentu informacyjnego i świadectwa homologacji typu w odniesieniu do zaawansowanego systemu ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy

1. 
Wzór określony w części I załącznika V stosuje się na potrzeby dokumentu informacyjnego do celów homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich zaawansowanych systemów ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy.
2. 
Wzór określony w części II załącznika V stosuje się na potrzeby świadectwa homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich zaawansowanych systemów ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 czerwca 2024 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

CZĘŚĆ  I

Dokument informacyjny dotyczący homologacji typu UE pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich systemu inteligentnego asystenta kontroli prędkości

Dokument informacyjny nr ... dotyczący homologacji typu UE typu pojazdu w odniesieniu do systemu inteligentnego asystenta kontroli prędkości (ISA).

Poniższe informacje należy dostarczyć w trzech egzemplarzach wraz ze spisem treści. Wszystkie rysunki lub ilustracje muszą być w formacie A4 lub złożone do formatu A4, w odpowiedniej skali i o dostatecznym stopniu szczegółowości. Ewentualne fotografie muszą być dostatecznie szczegółowe.

Jeżeli układy, o których mowa w niniejszym dokumencie informacyjnym, są sterowane elektronicznie, należy dostarczyć informacje dotyczące ich działania.

0. INFORMACJE OGÓLNE

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ:

0.2.1. Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono go na pojeździe/komponencie/oddzielnym zespole technicznym 3 :

0.3.1. Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu:

0.5. Nazwa przedsiębiorstwa i adres producenta:

0.8. Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

1. OGÓLNE CECHY KONSTRUKCYJNE

1.1. Fotografie lub rysunki reprezentatywnego pojazdu/komponentu/oddzielnego zespołu technicznego 4 :

4.8. Prędkościomierz i drogomierz

Prędkościomierz

4.8.1. Zasada działania i opis mechanizmu napędowego:

4.8.2. Stała przyrządu:

4.8.3. Tolerancja mechanizmu pomiarowego zgodnie z pkt 2.2.3 regulaminu ONZ nr 39 Europejskiej Komisji Gospo

darczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) 5 :

4.8.4. Przełożenie całkowite zgodnie z pkt 2.2.2 regulaminu ONZ nr 39 lub dane równoważne:

4.8.5. Rysunek skali prędkościomierza lub innych form wskazań:

Drogomierz

4.8.6. Stała techniczna drogomierza zgodnie z pkt 2.2.4 regulaminu ONZ nr 39:

4.8.7. Liczba cyfr:

4.9. Tachograf: tak/nie 6

4.9.1. Znak homologacji:

4.10. Blokada mechanizmu różnicowego: tak/nie/fakultatywnie 7

6.6. Opony i koła

6.6.2. Górna i dolna granica promieni tocznych

6.6.2.I. Oś 1: ... mm

6.6.2.2. Oś 2: ... mm

6.6.2.3. Oś 3: ... mm

6.6.2.4. Oś 4: ... mm

6.6.3. Ciśnienie(-a) w oponach zalecane przez producenta pojazdu: ... kPa

9.5. Szyba przednia i pozostałe szyby

9.5.1. Szyba przednia

9.5.1.1. Zastosowane materiały:

9.5.1.2. Sposób montowania:

9.5.1.3. Kąt pochylenia:

9.5.1.4. Numery świadectw homologacji typu:

9.5.1.5. Akcesoria szyby przedniej oraz sposób ich umieszczenia wraz z krótkim opisem ewentualnych komponentów elektrycznych/elektronicznych:

12. RÓŻNE

12.6. Urządzenia ograniczenia prędkości

12.6.1. Producent(-ci):

12.6.2. Typ/typy:

12.6.3. Numery świadectw homologacji typu, o ile występują:

12.6.4. Prędkość lub zakres prędkości, na którą(-e) może być ustawiony ogranicznik prędkości: km/h

12.6.5. System inteligentnego asystenta kontroli prędkości (ISA)

12.6.5.2. Funkcja informacji o ograniczeniach prędkości (SLIF)

12.6.5.2.1. Szczegółowy opis interfejsu SLIF:

12.6.5.2.2. Metodyka i technologia określania postrzeganego ograniczenia prędkości:

12.6.5.3. Funkcja ostrzegania o ograniczeniu prędkości (SLWF):

12.6.5.3.1. Szczegółowy opis mechanizmów informacji zwrotnej SLWF:

12.6.5.3.2. Szczegółowy opis wzrokowego sygnału ostrzegawczego SLWF, w stosownych przypadkach:

12.6.5.4. Szczegółowy opis funkcji regulacji prędkości (SCF):

12.6.5.5. Numer homologacji typu systemu ISA jako oddzielnego zespołu technicznego, w stosownych przypadkach:

12.6.6. Środki umożliwiające okresowe badanie zdatności do ruchu drogowego w odniesieniu do systemu ISA:

CZĘŚĆ  II

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU UE (UKŁAD POJAZDU)

Zawiadomienie dotyczące udzielenia/rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 8  homologacji typu dla typu pojazdu w odniesieniu do jego systemu inteligentnego asystenta kontroli prędkości (ISA) zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/1958 9 , ostatnio zmienionym rozporządzeniem (UE) .../...

Numer świadectwa homologacji typu UE:

Powód rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 10 :

SEKCJA  I

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ:

0.2.1. Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono na pojeździe:

0.3.1. Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu:

0.5. Nazwa i adres producenta:

0.8. Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

SEKCJA  II

1. Informacje dodatkowe (jeżeli dotyczy): zob. addendum.

2. Służba techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:

3. Data sprawozdania z badań:

4. Numer sprawozdania z badań:

5. Ewentualne uwagi: zob. addendum.

6. Miejscowość:

7. Data:

8. Podpis:

Addendum

do świadectwa homologacji typu UE nr ...

1. Informacje dodatkowe

1.1. Opis układu

1.2. Funkcja informacji o ograniczeniach prędkości (SLIF)

1.2.1. Opis interfejsu SLIF:

1.2.2. Metodyka i technologia określania postrzeganego ograniczenia prędkości

1.3. Funkcja ostrzegania o ograniczeniu prędkości (SLWF):

1.3.1. Szczegółowy opis mechanizmów informacji zwrotnej SLWF:

1.3.2. Szczegółowy opis wzrokowego sygnału ostrzegawczego SLWF, w stosownych przypadkach:

1.4. Szczegółowy opis funkcji regulacji prędkości (SCF):

1.5. Numer homologacji typu systemu ISA jako oddzielnego zespołu technicznego, w stosownych przypadkach:

CZĘŚĆ  III

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU UE (ODDZIELNY ZESPÓŁ TECHNICZNY)

Zawiadomienie dotyczące udzielenia/rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 11  homologacji typu dla typu systemu inteligentnego asystenta kontroli prędkości (ISA) zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/1958 12 , ostatnio zmienionym rozporządzeniem (UE) nr .../*..

Numer świadectwa homologacji typu UE:

Powód rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 13 :

SEKCJA  I

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ:

0.2.1. Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono na pojeździe:

0.3.1. Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu:

0.5. Nazwa i adres producenta:

0.8. Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

SEKCJA  II

1. Informacje dodatkowe (jeżeli dotyczy): zob. addendum.

2. Służba techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:

3. Data sprawozdania z badań:

4. Numer sprawozdania z badań:

5. Ewentualne uwagi: zob. addendum.

6. Miejscowość:

7. Data:

8. Podpis:

Addendum

do świadectwa homologacji typu UE nr ...

1. Krótki opis typu oddzielnego zespołu technicznego:

1.1. Funkcja informacji o ograniczeniach prędkości (SLIF)

1.1.1. Opis interfejsu SLIF:

1.1.2. Metodyka i technologia określania postrzeganego ograniczenia prędkości:

2. Oddzielny zespół techniczny: półuniwersalny/dla określonych pojazdów 14

3. Wykaz konkretnych typów pojazdów, dla których oddzielny zespół techniczny otrzymał homologację (w stosownych przypadkach):

4. Wymogi dotyczące montażu:

5. Uwagi:

6. Znak homologacji typu i jego umiejscowienie:

ZAŁĄCZNIK  II

CZĘŚĆ  I

DOKUMENT INFORMACYJNY DOTYCZĄCY HOMOLOGACJI TYPU UE POJAZDÓW SILNIKOWYCH W ODNIESIENIU DO ICH SYSTEMU OSTRZEGANIA O SENNOŚCI I SPADKU POZIOMU UWAGI KIEROWCY

Dokument informacyjny nr ... dotyczący homologacji typu UE dla typu pojazdu w odniesieniu do systemu ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy (DDAW).

Poniższe informacje należy dostarczyć w trzech egzemplarzach wraz ze spisem treści. Wszystkie rysunki lub ilustracje muszą być w formacie A4 lub złożone do formatu A4, w odpowiedniej skali i o dostatecznym stopniu szczegółowości. Ewentualne fotografie muszą być dostatecznie szczegółowe.

Jeżeli układy, o których mowa w niniejszym dokumencie informacyjnym, są sterowane elektronicznie, należy dostarczyć informacje dotyczące ich działania.

0. INFORMACJE OGÓLNE

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ:

0.2.1. Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono go na pojeździe/komponencie/oddzielnym zespole technicznym 15 :

0.3.1. Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu:

0.5. Nazwa przedsiębiorstwa i adres producenta:

0.8. Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

12.11. System ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy (DDAW)

12.11.2. Szczegółowy opis systemu DDAW:

12.11.2.1. Metodyka systemu DDAW na potrzeby oceny senności kierowcy:

12.11.3. Szczegółowy opis wzrokowego sygnału ostrzegawczego systemu DDAW:

12.11.3.1. Odniesienie do kodu protokołu badania, który został poddany badaniu przez służbę techniczną, w którego przypadku system DDAW ma wysyłać ostrzeżenie podczas jego wykonywania:

12.11.4. Szczegółowy opis podobieństw technicznych lub dostosowań wymaganych w celu umożliwienia stosowania systemu DDAW:

12.11.5. Środki umożliwiające okresowe badanie zdatności do ruchu drogowego w odniesieniu do systemu DDAW:

CZĘŚĆ  II

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU UE (UKŁAD POJAZDU)

Zawiadomienie dotyczące udzielenia/rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 16  homologacji typu dla typu pojazdu w odniesieniu do jego systemu ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy (DDAW) zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/1341 17 , ostatnio zmienionym rozporządzeniem (UE) .../...

Numer świadectwa homologacji typu UE:

Powód rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 18 :

SEKCJA  I

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ:

0.2.1. Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono na pojeździe:

0.3.1. Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu:

0.5. Nazwa i adres producenta:

0.8. Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

SEKCJA  II

1. Informacje dodatkowe (jeżeli dotyczy): zob. addendum.

2. Służba techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:

3. Data sprawozdania z badań:

4. Numer sprawozdania z badań:

5. Ewentualne uwagi: zob. addendum.

6. Miejscowość:

7. Data:

8. Podpis:

Addendum

do świadectwa homologacji typu UE nr ...

1. Informacje dodatkowe

1.1. Opis układu:

3. Uwagi:

ZAŁĄCZNIK  III

CZĘŚĆ  I

DOKUMENT INFORMACYJNY DOTYCZĄCY HOMOLOGACJI TYPU UE POJAZDÓW SILNIKOWYCH W ODNIESIENIU DO ICH REJESTRATORA DANYCH NA TEMAT ZDARZEŃ

Dokument informacyjny nr ... dotyczący homologacji typu UE dla typu pojazdu w odniesieniu do rejestratora danych na temat zdarzeń (EDR).

Poniższe informacje należy dostarczyć w trzech egzemplarzach wraz ze spisem treści. Wszystkie rysunki lub ilustracje muszą być w formacie A4 lub złożone do formatu A4, w odpowiedniej skali i o dostatecznym stopniu szczegółowości. Ewentualne fotografie muszą być dostatecznie szczegółowe.

Jeżeli układy, o których mowa w niniejszym dokumencie informacyjnym, są sterowane elektronicznie, należy dostarczyć informacje dotyczące ich działania.

0. INFORMACJE OGÓLNE

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ:

0.2.1. Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono go na pojeździe/komponencie/oddzielnym zespole technicznym 19 :

0.3.1. Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu:

0.5. Nazwa przedsiębiorstwa i adres producenta:

0.8. Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

1. OGÓLNE CECHY KONSTRUKCYJNE

1.1. Fotografie lub rysunki reprezentatywnego pojazdu/komponentu/oddzielnego zespołu technicznego 20 :

12.16. Rejestrator danych na temat zdarzeń (EDR)

12.16.2. Rysunki lub fotografie ukazujące umiejscowienie i sposób umieszczenia rejestratora danych na temat zdarzeń w pojeździe:

12.16.3. Opis parametru uruchamiającego:

12.16.4. Opis wszelkich innych istotnych parametrów (pojemność pamięci, odporność na duże zmniejszenia prędkości i naprężenia mechaniczne związane z silnym uderzeniem itp.):

12.16.5. Elementy i format danych przechowywane w rejestratorze danych na temat zdarzeń:

Element danych Przedział czasowy/czas zapisu (w stosunku do czasu zero lub zdarzenia uruchamiającego, w stosownych przypadkach) Częstotliwość próbkowania danych (próbki na sekundę) Minimalny zakres Dokładność Rozdzielczość

12.16.6. Instrukcja dotycząca odzyskiwania danych z rejestratora danych na temat zdarzeń:

12.16.6.1. Opis metody przekazywania informacji wymaganych na mocy art. 4 ust. 3 lit. b) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/545 21 : ręcznie/automatycznie 22

12.16.7. Zgodność z wymogami technicznymi regulaminu ONZ nr 160 23 /regulaminu ONZ nr 169 24 :

12.16.7.1. Regulamin ONZ nr 160/regulamin ONZ nr 169 25  - Numer homologacji:

12.16.8. Numer homologacji typu EDR homologowanego jako oddzielny zespół techniczny, w stosownych przypadkach (należy wypełnić, jeżeli nie uzyskano homologacji na podstawie regulaminu ONZ nr 160/regulaminu ONZ nr 169 26 , o którym mowa w pkt 12.16.7.1):

12.16.9. Środki umożliwiające okresowe badanie zdatności do ruchu drogowego w odniesieniu do systemu EDR:

CZĘŚĆ  II

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU UE (UKŁAD POJAZDU)

Zawiadomienie dotyczące udzielenia/rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 27  homologacji typu dla typu pojazdu w odniesieniu do jego rejestratora danych na temat zdarzeń (EDR) zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2022/545 28 , ostatnio zmienionym rozporządzeniem (UE) .../...

Numer świadectwa homologacji typu UE:

Powód rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 29 :

SEKCJA  I

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ:

0.2.1. Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono na pojeździe:

0.3.1. Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu:

0.5. Nazwa i adres producenta:

0.8. Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

SEKCJA  II

1. Informacje dodatkowe (jeżeli dotyczy): zob. addendum.

2. Służba techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:

3. Data sprawozdania z badań:

4. Numer sprawozdania z badań:

5. Ewentualne uwagi: zob. addendum.

6. Miejscowość:

7. Data:

8. Podpis:

Addendum

do świadectwa homologacji typu UE nr ...

1. Informacje dodatkowe

1.1. Opis układu:

1.2. Opis metody przekazywania informacji wymaganych na mocy art. 4 ust. 3 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/545:

2. Regulamin ONZ nr 160/regulamin ONZ nr 169 30  - Numer homologacji:

3. Uwagi:

CZĘŚĆ  III

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU UE (ODDZIELNY ZESPÓŁ TECHNICZNY)

Zawiadomienie dotyczące udzielenia/rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 31  homologacji typu dla typu rejestratora danych na temat zdarzeń (EDR) jako oddzielnego zespołu technicznego zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2022/545 32 , ostatnio zmienionym rozporządzeniem (UE) nr .../...

Numer świadectwa homologacji typu UE:

Powód rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 33 :

SEKCJA  I

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ:

0.2.1. Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono na pojeździe:

0.3.1. Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu:

0.5. Nazwa i adres producenta:

0.8. Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

SEKCJA  II

1. Informacje dodatkowe (jeżeli dotyczy): zob. addendum.

2. Służba techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:

3. Data sprawozdania z badań:

4. Numer sprawozdania z badań:

5. Ewentualne uwagi: zob. addendum.

6. Miejscowość:

7. Data:

8. Podpis:

Addendum

do świadectwa homologacji typu UE nr ...

1. Informacje dodatkowe

1.1. Opis układu:

1.2. Opis metody przekazywania informacji wymaganych na mocy art. 4 ust. 3 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/545:

2. Regulamin ONZ nr 160/regulamin ONZ nr 169 34  - Numer homologacji:

3. Uwagi:

ZAŁĄCZNIK  IV

CZĘŚĆ  I

DOKUMENT INFORMACYJNY DOTYCZĄCY HOMOLOGACJI TYPU UE POJAZDÓW SILNIKOWYCH W ODNIESIENIU DO UŁATWIEŃ W ZAKRESIE MONTAŻU ALKOMATÓW BLOKUJĄCYCH ZAPŁON

Dokument informacyjny nr ... dotyczący homologacji typu UE typu pojazdu w odniesieniu do ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon.

Poniższe informacje należy dostarczyć w trzech egzemplarzach wraz ze spisem treści. Wszystkie rysunki lub ilustracje muszą być w formacie A4 lub złożone do formatu A4, w odpowiedniej skali i o dostatecznym stopniu szczegółowości. Ewentualne fotografie muszą być dostatecznie szczegółowe.

0. INFORMACJE OGÓLNE

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ:

0.2.1. Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono go na pojeździe/komponencie/oddzielnym zespole technicznym 35 :

0.3.1. Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu:

0.5. Nazwa przedsiębiorstwa i adres producenta:

0.8. Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

12.2.4. Ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon (AIF)

12.2.4.1. Deklaracja producenta w sprawie zgodności zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/1243 36 :

12.2.4.2. Dokument instalacji dotyczący ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon

12.2.4.2.1. Dokument instalacji uwzględnia opcję(-e) 3a/3b/3c 37  określoną(-e) w normie europejskiej EN 50436-7:2016, załącznik C.

CZĘŚĆ  II

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU UE (UKŁAD POJAZDU)

Zawiadomienie dotyczące udzielenia/rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 38  homologacji typu dla typu pojazdu w odniesieniu do ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/1243 39 , ostatnio zmienionym rozporządzeniem (UE) .../*..

Numer świadectwa homologacji typu UE:

Powód rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 40 :

SEKCJA  I

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ:

0.2.1. Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono na pojeździe:

0.3.1. Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu:

0.5. Nazwa i adres producenta:

0.8. Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

SEKCJA  II

1. Informacje dodatkowe (jeżeli dotyczy): zob. addendum.

2. Służba techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:

3. Data sprawozdania:

4. Numer sprawozdania:

5. Ewentualne uwagi: zob. addendum.

6. Miejscowość:

7. Data:

8. Podpis:

Addendum

do świadectwa homologacji typu UE nr ...

1. Informacje dodatkowe

1.1. Opis ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon:

1.2. Oświadczenie producenta:

1.3. Dokument instalacji:

1.4. Dokument instalacji uwzględnia opcję(-e) 3a/3b/3c 1 określoną(-e) w normie europejskiej EN 50436-7:2016, załącznik C.

3. Uwagi:

ZAŁĄCZNIK  V

CZĘŚĆ  I

DOKUMENT INFORMACYJNY DOTYCZĄCY HOMOLOGACJI TYPU UE POJAZDÓW SILNIKOWYCH W ODNIESIENIU DO ICH ZAAWANSOWANEGO SYSTEMU OSTRZEGANIA O ROZPROSZENIU UWAGI KIEROWCY

Dokument informacyjny nr ... dotyczący homologacji typu UE dla typu pojazdu w odniesieniu do zaawansowanego systemu ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy (ADDW).

Poniższe informacje należy dostarczyć w trzech egzemplarzach wraz ze spisem treści. Wszystkie rysunki lub ilustracje muszą być w formacie A4 lub złożone do formatu A4, w odpowiedniej skali i o dostatecznym stopniu szczegółowości. Ewentualne fotografie muszą być dostatecznie szczegółowe.

Jeżeli układy, o których mowa w niniejszym dokumencie informacyjnym, są sterowane elektronicznie, należy dostarczyć informacje dotyczące ich działania.

0. INFORMACJE OGÓLNE

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ:

0.2.1. Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono go na pojeździe/komponencie/oddzielnym zespole technicznym 41 :

0.3.1. Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu:

0.5. Nazwa przedsiębiorstwa i adres producenta:

0.8. Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

12.12. Zaawansowany system ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy (ADDW)

12.12.2. Szczegółowy opis systemu ADDW:

12.12.3. Szczegółowy opis technicznych środków zapobiegających rozproszeniu uwagi, w stosownych przypadkach:

12.12.4. Środki umożliwiające okresowe badanie zdatności do ruchu drogowego w odniesieniu do systemu ADDW.

CZĘŚĆ  II

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU UE (UKŁAD POJAZDU)

Zawiadomienie dotyczące udzielenia/rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 42  homologacji typu dla typu pojazdu w odniesieniu do jego zaawansowanego systemu ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy (ADDW) zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/2590 43 , ostatnio zmienionym rozporządzeniem (UE) .../*..

Numer świadectwa homologacji typu UE:

Powód rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia 44 :

SEKCJA  I

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ:

0.2.1. Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono na pojeździe:

0.3.1. Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu:

0.5. Nazwa i adres producenta:

0.8. Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

SEKCJA  II

1. Informacje dodatkowe (jeżeli dotyczy): zob. addendum.

2. Służba techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:

3. Data sprawozdania z badań:

4. Numer sprawozdania z badań:

5. Ewentualne uwagi: zob. addendum.

6. Miejscowość:

7. Data:

8. Podpis:

Addendum

do świadectwa homologacji typu UE nr ...

1. Informacje dodatkowe

1.1. Opis układu:

3. Uwagi:

1 Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/2144/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE (Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/858/oj).
3 Niepotrzebne skreślić.
4 Niepotrzebne skreślić.
5 Regulamin ONZ nr 39 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie zespołów prędkościomierza i drogomierza oraz ich montażu (Dz.U. L 302 z 28.11.2018, s. 106, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1857/oj).
6 Niepotrzebne skreślić.
7 Niepotrzebne skreślić.
8 Niepotrzebne skreślić.
9 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1958 z dnia 23 czerwca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez określenie szczegółowych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do systemów inteligentnego asystenta kontroli prędkości i homologacji typu tych systemów jako oddzielnych zespołów technicznych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 409 z 17.11.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/1958/oj).
10 Niepotrzebne skreślić.
11 Niepotrzebne skreślić.
12 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1958 z dnia 23 czerwca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez określenie szczegółowych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do systemów inteligentnego asystenta kontroli prędkości i homologacji typu tych systemów jako oddzielnych zespołów technicznych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 409 z 17.11.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/1958/oj).
13 Niepotrzebne skreślić.
14 Niepotrzebne skreślić.
15 Niepotrzebne skreślić.
16 Niepotrzebne skreślić.
17 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1341 z dnia 23 kwietnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez określenie szczegółowych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do systemów ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 292 z 16.8.2021, s. 4, ELI: http://data. europa.eu/eli/reg_del/2021/1341/oj).
18 Niepotrzebne skreślić.
19 Niepotrzebne skreślić.
20 Niepotrzebne skreślić.
21 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/545 z dnia 26 stycznia 2022 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez określenie szczegółowych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do rejestratorów danych na temat zdarzeń i homologacji typu tych układów jako oddzielnych zespołów technicznych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 107 z 6.4.2022, s. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2022/545/oj).
22 Niepotrzebne skreślić.
23 Regulamin ONZ nr 160 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w zakresie rejestratora danych na temat zdarzeń [2021/1215] seria poprawek 01 (Dz.U. L 265 z 26.7.2021, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1215/oj).
24 Regulamin ONZ nr 169 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji rejestratorów danych na temat zdarzeń (EDR) dla pojazdów ciężkich [2024/1218] (Dz.U. L, 2024/1218, 23.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1218/oj).
25 Niepotrzebne skreślić.
26 Niepotrzebne skreślić.
27 Niepotrzebne skreślić.
28 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/545 z dnia 26 stycznia 2022 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez określenie szczegółowych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do rejestratorów danych na temat zdarzeń i homologacji typu tych układów jako oddzielnych zespołów technicznych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 107 z 6.4.2022, s. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2022/545/oj).
29 Niepotrzebne skreślić.
30 Niepotrzebne skreślić.
31 Niepotrzebne skreślić.
32 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/545 z dnia 26 stycznia 2022 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez określenie szczegółowych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do rejestratorów danych na temat zdarzeń i homologacji typu tych układów jako oddzielnych zespołów technicznych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 107 z 6.4.2022, s. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2022/545/oj).
33 Niepotrzebne skreślić.
34 Niepotrzebne skreślić.
35 Niepotrzebne skreślić.
36 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1243 z dnia 19 kwietnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 przez ustanowienie szczegółowych przepisów dotyczących ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon w pojazdach silnikowych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 272 z 30.7.2021, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/1243/oj).
37 Niepotrzebne skreślić.
38 Niepotrzebne skreślić.
39 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1243 z dnia 19 kwietnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 przez ustanowienie szczegółowych przepisów dotyczących ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon w pojazdach silnikowych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 272 z 30.7.2021, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/1243/oj).
40 Niepotrzebne skreślić.
41 Niepotrzebne skreślić.
42 Niepotrzebne skreślić.
43 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2590 z dnia 13 lipca 2023 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez określenie szczegółowych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych w zakresie homologacji typu określonych pojazdów silnikowych w odniesieniu do zaawansowanych systemów ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy oraz zmieniające to rozporządzenie (Dz.U. L, 2023/2590, 22.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_-el/2023/2590/oj).
44 Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1721

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/1721 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w odniesieniu do wzorów na potrzeby homologacji systemu inteligentnego asystenta kontroli prędkości, systemu ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy, rejestratora danych na temat zdarzeń, ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon oraz zaawansowanego systemu ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy
Data aktu: 19/06/2024
Data ogłoszenia: 20/06/2024
Data wejścia w życie: 10/07/2024