RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 48 w związku z jego art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 1 ("umowa o handlu i współpracy") została zawarta przez Unię na mocy decyzji Rady (UE) 2021/689 (2) i weszła w życie dnia 1 maja 2021 r., przy czym była tymczasowo stosowana od dnia 1 stycznia 2021 r.
(2) Zgodnie z art. 778 ust. 1 umowy o handlu i współpracy protokoły i załączniki do tej umowy stanowią jej integralną część. Na podstawie art. 783 ust. 3 umowy o handlu i współpracy począwszy od daty rozpoczęcia tymczasowego stosowania tej umowy, odniesienia do daty jej wejścia w życie należy rozumieć jako odniesienia do daty, od której umowa jest tymczasowo stosowana.
(3) W art. 8 ust. 4 lit. c) umowy o handlu i współpracy upoważniono Specjalny Komitet ds. Koordynacji Zabezpieczenia Społecznego ustanowiony w art. 8 ust. 1 lit. p) tej umowy (zwnay dalej "Specjalnym Komitetem") do przyjmowania decyzji, w tym zmian, i zaleceń w odniesieniu do wszystkich spraw, co do których umowa tak stanowi. Na podstawie art. SSCI.74 załącznika SSC-7 do Protokołu w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego do umowy o handlu i współpracy (zwany dalej "protokołem") Specjalny Komitet może przyjąć dalsze wytyczne dotyczące wykonania protokołu i załącznika SSC-7 do niego. Na podstawie art. 10 ust. 1 umowy o handlu i współpracy zalecenia przyjęte przez Specjalny Komitet nie mają mocy wiążącej.
(4) Artykuł SSC.11 ust. 1 protokołu, w którym określono odstępstwo od zasady ogólnej ustanowionej w art. SSC.10 ust. 3 lit. a) protokołu, ma na celu uniknięcie przez pracowników, pracodawców i instytucje zabezpieczenia społecznego utrudnień administracyjnych, które powstałyby wskutek zastosowania zasady ogólnej ustanowionej w art. SSC.10 ust. 3 lit. a) protokołu w sytuacjach, w których chodzi o krótkie okresy zatrudnienia w państwie członkowskim innym niż państwo, w którym przedsiębiorstwo delegujące pracownika ma swą zarejestrowaną siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności, lub państwo, w którym osoba pracująca na własny rachunek normalnie wykonuje swą działalność.
(5) W celu zapewnienia pewności prawa i równych warunków pracownikom i pracodawcom mającym siedzibę w państwie członkowskim lub w Zjednoczonym Królestwie istotne jest, aby warunki stosowania tego odstępstwa były rozumiane w jednolity sposób. W związku z tym Specjalny Komitet powinien przyjąć dalsze wytyczne dotyczące art. SSC.11.
(2)Decyzja Rady (UE) 2021/689 z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, oraz Umowy między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie procedur bezpieczeństwa na potrzeby wymiany i ochrony informacji niejawnych (Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 2).
(6) Należy zatem ustalić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii w Specjalnym Komitecie w odniesieniu do przyjęcia zalecenia tego komitetu przewidującego dalsze wytyczne dotyczące art. SSC.11 protokołu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: