KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 48 l ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2022/805 2 określono rodzaj opłat, metodę obliczania i zasady dokonywania płatności w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) od niektórych administratorów wskaźników referencyjnych.
(2) W 2018 r. zarówno w przeglądzie przeprowadzonym przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji, jak i w wyniku kontroli przeprowadzonej przez Europejski Trybunał Obrachunkowy 3 stwierdzono, że system finansowania opłat ESMA jest niepotrzebnie złożony. Aby uprościć pobieranie opłat i ograniczyć ryzyko związane z nieprawidłowym obliczaniem lub nieefektywną alokacją opłat, konieczne jest zapewnienie spójności aspektów technicznych w poszczególnych aktach delegowanych w sprawie opłat pobieranych przez ESMA od bezpośrednio nadzorowanych podmiotów.
(3) Aby w pełni pokryć wydatki ESMA związane z nadzorem nad niektórymi administratorami wskaźników referencyjnych, roczne opłaty nadzorcze powinny być ustalane na podstawie rocznego oszacowania wszystkich kosztów bezpośrednich niezbędnych do wykonywania przez ESMA zadań nadzorczych oraz rozsądnego podziału stałych i zmiennych kosztów pośrednich ponoszonych przez ESMA.
(4) Zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/715 4 opłaty pobierane od administratorów wskaźników referencyjnych należy ustalić na poziomie zapewniającym pokrycie pełnego kosztu usług świadczonych przez ESMA i uniknięcie deficytu, a jednocześnie uniemożliwiającym nagromadzenie znacznej nadwyżki. W przypadku gdy znacząco pozytywny lub negatywny wynik budżetowy powtarza się, poziom opłat należy poddać przeglądowi.
(5) Początkowa opłata nadzorcza należna od administratora wskaźnika referencyjnego w roku, w którym - stosownie do przypadku - został on uznany lub udzielono mu zezwolenia, powinna być proporcjonalna do okresu w pierwszym roku, w którym administrator wskaźnika referencyjnego został uznany lub uzyskał zezwolenie.
(6) Aby zapewnić spójność aktów delegowanych w sprawie opłat uiszczanych na rzecz ESMA oraz aby umożliwić ESMA otrzymanie w odpowiednim czasie zbadanych danych dotyczących obrotu w celu oszacowania opłat należnych od administratorów wskaźnika referencyjnego na rzecz ESMA, rok referencyjny zbadanych sprawozdań finansowych do celów określenia właściwego obrotu powinien przypadać dwa lata przed rokiem, za który ESMA pobiera opłaty od administratora wskaźnika referencyjnego.
(7) Właściwy obrót administratorów wskaźnika referencyjnego oblicza się w euro. Konieczne jest zatem określenie mechanizmu przeliczania na euro dochodów uzyskanych w innych walutach.
(8) Aby zapewnić spójność aktów delegowanych w sprawie opłat uiszczanych na rzecz ESMA, ESMA powinien obliczać wysokość kary w przypadku opóźnień w płatnościach zgodnie z przepisami dotyczącymi odsetek od zaległych płatności określonymi w art. 99 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 5 .
(9) Aby uniknąć niepewności prawa w odniesieniu do obecnie obowiązującej procedury pobierania opłat, niniejsze rozporządzenie powinno obowiązywać od dnia 1 stycznia 2025 r.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2022/805,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 11 marca 2024 r.