a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1003/2013 2 określono rodzaj opłat, metodę obliczania i zasady dokonywania płatności w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) od repozytoriów transakcji.
(2) W 2018 r. zarówno w przeglądzie przeprowadzonym przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji, jak i w wyniku kontroli przeprowadzonej przez Europejski Trybunał Obrachunkowy 3 stwierdzono, że system finansowania opłat ESMA jest niepotrzebnie złożony. Aby uprościć pobieranie opłat i ograniczyć ryzyko związane z nieprawidłowym obliczaniem lub nieefektywną alokacją opłat, konieczne jest zapewnienie spójności aspektów technicznych w poszczególnych aktach delegowanych w sprawie opłat pobieranych przez ESMA, w stosownych przypadkach i jeżeli jest to możliwe.
(3) Aby zapewnić spójność w odniesieniu do opłat pobieranych przez ESMA od repozytoriów transakcji, rozporządzenie delegowane (UE) nr 1003/2013 należy dostosować do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/360 4 .
(4) Aby w pełni pokryć wydatki ESMA związane z nadzorem nad repozytoriami transakcji, roczne opłaty nadzorcze powinny być ustalane na podstawie rocznego oszacowania wszystkich kosztów bezpośrednich niezbędnych do wykonywania przez ESMA zadań nadzorczych oraz rozsądnego podziału stałych i zmiennych kosztów pośrednich ponoszonych przez ESMA.
(5) Aby zapewnić spójność i porównywalność danych między repozytoriami transakcji przy ustalaniu opłat nadzorczych należnych ESMA, roczne opłaty nadzorcze powinny być obliczane wyłącznie na podstawie obrotu uzyskanego z działalności podstawowej repozytorium transakcji i ze świadczonych przez nie usług pomocniczych.
(6) Aby zapewnić spójność aktów delegowanych w sprawie opłat uiszczanych na rzecz ESMA oraz aby umożliwić ESMA otrzymanie w odpowiednim czasie zbadanych danych dotyczących obrotu w celu oszacowania opłat należnych od repozytoriów transakcji na rzecz ESMA, rok referencyjny zbadanych sprawozdań finansowych do celów określenia właściwego obrotu powinien przypadać dwa lata przed rokiem, za który ESMA pobiera opłaty od repozytorium transakcji.
(7) Właściwy obrót repozytoriów transakcji oblicza się w euro. Konieczne jest zatem określenie mechanizmu przeliczania na euro przychodów uzyskanych w innych walutach.
(8) Zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/715 5 opłaty pobierane od repozytoriów transakcji należy ustalić na poziomie zapewniającym pokrycie pełnego kosztu usług świadczonych przez ESMA i uniknięcie deficytu, a jednocześnie uniemożliwiającym nagromadzenie znacznej nadwyżki. W przypadku gdy znacząco pozytywny lub negatywny wynik budżetowy powtarza się, poziom opłat należy poddać przeglądowi.
(9) Aby uniknąć nadmiernej opłaty nadzorczej w roku rejestracji, zarejestrowane repozytorium transakcji powinno uiścić początkową opłatę nadzorczą, której wysokość powinna być proporcjonalna do okresu w pierwszym roku, w którym dane repozytorium transakcji zostało zarejestrowane.
(10) W przypadku gdy repozytorium transakcji niezarejestrowane jeszcze na podstawie rozporządzenia (UE) nr 648/2012 składa jednocześnie wnioski o rejestrację zarówno na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012, jak i na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 6 , wydatki niezbędne do dokładnej oceny i analizy wniosków powinny być niższe ze względu na efekty synergii związane z weryfikacją dokumentów tego samego rodzaju. W przypadku jednoczesnych wniosków repozytorium transakcji powinno zatem zapłacić pełną należną opłatę rejestracyjną wynikającą z rozporządzenia (UE) nr 648/2012 oraz obniżoną należną opłatę za rozszerzenie rejestracji wynikającą z rozporządzenia (UE) 2015/2365.
(11) Koszty administracyjne związane z opłatą nadzorczą za pierwszy rok dla repozytorium transakcji zarejestrowanego w grudniu nie są proporcjonalne do tej opłaty. W związku z tym repozytorium transakcji zarejestrowane w grudniu powinno być zwolnione z wymogu uiszczenia rocznej opłaty nadzorczej za rok, w którym dane repozytorium transakcji zostało zarejestrowane.
(12) Aby zapewnić spójność aktów delegowanych w sprawie opłat uiszczanych na rzecz ESMA, ESMA powinien obliczać wysokość kary w przypadku opóźnień w płatnościach zgodnie z przepisami dotyczącymi odsetek od zaległych płatności określonymi w art. 99 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 7 .
(13) Aby zwiększyć przejrzystość w odniesieniu do warunków i procedur uiszczania opłat przez repozytoria transakcji, należy określić, w jakim okresie lub w jakim terminie repozytoria transakcji mają zapłacić fakturę ESMA z tytułu opłat. W odniesieniu do rocznych opłat nadzorczych należy określić kwotę i ostateczny termin, w którym ESMA ma przesłać repozytoriom transakcji odpowiednią fakturę.
(14) Aby zapewnić terminowe uiszczenie opłat rejestracyjnych i opłat za uznanie, opłaty te należy w każdym przypadku uiścić w terminie 30 dni kalendarzowych od daty wystawienia faktury przez ESMA.
(15) Aby jeszcze bardziej uprościć przepływy płatności z tytułu opłat oraz zapewnić ESMA środki niezbędne do prowadzenia planowanych działań nadzorczych, roczne opłaty nadzorcze powinny być uiszczane w jednej racie w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku kalendarzowego, za który takie opłaty są należne.
(16) Aby zapewnić wystarczająco dużo czasu i ułatwić wewnętrzne procedury zatwierdzania, ESMA powinien wysyłać faktury dotyczące płatności rocznych opłat nadzorczych co najmniej 30 dni kalendarzowych przed odpowiednim terminem płatności.
(17) Aby uniknąć niepewności prawa w odniesieniu do obowiązującej procedury pobierania opłat, niniejsze rozporządzenie powinno obowiązywać od dnia 1 stycznia 2025 r.
(18) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 1003/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 11 marca 2024 r.