KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi 1 , w szczególności jej art. 23b ust. 2a,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 726/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. ustanawiające unijne procedury wydawania pozwoleń dla produktów leczniczych stosowanych u ludzi i nadzoru nad nimi oraz ustanawiające Europejską Agencję Leków 2 , w szczególności jego art. 16a ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Unijne ramy prawne dotyczące zmian w warunkach pozwoleń na dopuszczenie do obrotu ustanowiono w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1234/2008 3 . Biorąc pod uwagę doświadczenia zgromadzone podczas stosowania tego rozporządzenia, konieczne jest dokonanie jego przeglądu w celu stworzenia prostszych, bardziej przejrzystych i elastyczniejszych ram prawnych, przy jednoczesnym zagwarantowaniu jednakowego poziomu ochrony zdrowia publicznego.
(2) Procedury ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 1234/2008 powinny zostać dostosowane bez odejścia od zasad ogólnych, na których są oparte.
(3) Aby poprawić wydajność i zmniejszyć obciążenie administracyjne dla przemysłu farmaceutycznego oraz lepiej wykorzystywać zasoby właściwych organów, należy uprościć i usprawnić istniejące ramy prawne, zapewniając te same normy jakości, skuteczności i bezpieczeństwa leków.
(4) W celu stałego uwzględnienia postępu naukowo-technicznego oraz zapewnienia usprawnionych procedur zmian może zaistnieć potrzeba częstszego aktualizowania wytycznych dotyczących klasyfikacji na podstawie tej wiedzy. W tym celu Agencja powinna co roku przedstawiać zalecenia dotyczące zmian nieprzewidzianych i wszelkich aktualizacji, które mają zostać włączone do wytycznych i opublikowane w wersji elektronicznej na stronie internetowej Komisji.
(5) Grupowanie kilku zmian w pojedynczym przedłożeniu jest już możliwe w niektórych przypadkach. Doświadczenie praktyczne i wiedza zdobyte w ramach procedury podziału pracy pokazały jednak, że można rozszerzyć grupowanie zmian, tak aby umożliwić większą elastyczność i zwiększyć harmonizację. W związku z tym należy wprowadzić pojedyncze przedłożenie zmian w warunkach więcej niż jednego pozwolenia na dopuszczenie do obrotu ("super- supergrupowanie zmian"), aby umożliwić posiadaczom pozwolenia na dopuszczenie do obrotu włączenie wyłącznie krajowych pozwoleń na dopuszczenie do obrotu do supergrupowania zmian oraz aby zharmonizować wyłącznie krajowe pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w różnych państwach członkowskich.
(6) Procedura podziału pracy w zakresie zmian umożliwia już dziś pojedyncze przedłożenie zmian w warunkach więcej niż jednego pozwolenia na dopuszczenie do obrotu należącego do tego samego posiadacza. Aby uniknąć podwójnej pracy w zakresie oceny zmian, właściwe organy powinny mieć możliwość przetwarzania wszystkich odpowiednich zmian w ramach procedury podziału pracy.
(7) Postęp naukowy i technologiczny oraz dziesięciolecia doświadczenia w wytwarzaniu biologicznych produktów leczniczych umożliwiają stosowanie podejścia opartego na analizie ryzyka w odniesieniu do zmian jakości związanych z tymi biologicznymi produktami leczniczymi. Należy zatem dostosować podejście polegające na klasyfikowaniu niektórych zmian jakości związanych z biologicznymi produktami leczniczymi jako domyślnie zmian istotnych. Będzie to miało zastosowanie do wszystkich biologicznych produktów leczniczych, w tym produktów leczniczych terapii zaawansowanej.
(8) W oparciu o doświadczenia zdobyte podczas pandemii COVID-19 oraz dostosowania do systemów zmian, które to systemy wprowadzono w celu zapewnienia ciągłej skuteczności szczepionek poprzez zmianę ich składu, tak aby chronić przed nowymi szczepami lub wieloma odmianami szczepów w kontekście tej pandemii lub innym, należy wprowadzić podobne możliwości zmiany składu w przypadku innych szczepionek w celu zaradzenia stanowi zagrożenia zdrowia publicznego.
(9) Zgodnie z podejściem przyjętym w odniesieniu do szczepionek przeciwko grypie ludzkiej aktualizacje szczepionek przeciwko koronawirusowi ludzkiemu należy usprawnić poza stanem zagrożenia zdrowia publicznego. W związku z tym badanie zmian dotyczących zmian w substancji czynnej dla celów corocznej aktualizacji szczepionki przeciwko koronawirusowi ludzkiemu powinno odbywać się zgodnie z tymi samymi zasadami co w przypadku szczepionki przeciwko grypie, jeżeli Agencja uzna to za konieczne z punktu widzenia zdrowia publicznego i uwzględni globalne podejście do aktualizacji szczepionek przeciwko koronawirusowi ludzkiemu.
(10) Konieczne jest uwzględnienie zmian wynikających z wysiłków zmierzających do ujednolicenia na szczeblu międzynarodowym zarządzania cyklem życia produktów leczniczych, zwłaszcza w kontekście Międzynarodowej Rady ds. Harmonizacji Wymagań Technicznych dla Rejestracji Produktów Leczniczych Stosowanych u Ludzi. Może temu towarzyszyć wykorzystanie dodatkowych narzędzi regulacyjnych, takich jak protokoły zarządzania zmianą po zatwierdzeniu.
(11) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/5 4 przeniesiono niektóre kluczowe elementy systemu rozpatrywania wniosków o zmianę, przewidzianego w rozporządzeniu (WE) nr 1234/2008, do dyrektywy 2001/83/WE i rozporządzenia (WE) nr 726/2004. W dyrektywie 2001/83/WE i rozporządzeniu (WE) nr 726/2004 Komisji przekazano uprawnienia do uzupełnienia tych kluczowych elementów poprzez ustanowienie dalszych niezbędnych elementów oraz do dostosowania systemu rozpatrywania wniosków o zmianę do postępu naukowo-technicznego. Aby uniknąć powtórzeń, należy wykreślić te elementy z rozporządzenia (WE) nr 1234/2008. W związku ze zmianami wprowadzonymi rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6 5 , które stanowi, że rozporządzenie (WE) nr 1234/2008 nie ma już zastosowania do weterynaryjnych produktów leczniczych, z rozporządzenia (WE) nr 1234/2008 należy usunąć wszelkie odniesienia do weterynaryjnych produktów leczniczych.
(12) Należy ustanowić okres przejściowy, aby dać czas wszystkim zainteresowanym stronom, w szczególności właściwym organom państw członkowskich i przemysłowi farmaceutycznemu, na dostosowanie się do nowych ram prawnych.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1234/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 11 marca 2024 r.