a także mając na uwadze, co następuje:(1) W celu zapewnienia, by inwestorzy dysponowali wszystkimi informacjami, które są im niezbędne do podejmowania świadomych decyzji w odniesieniu do wpływu ich inwestycji na zrównoważony rozwój, ujawniane informacje związane ze zrównoważonym rozwojem powinny być dostatecznie jasne, zwięzłe i wyeksponowane.
(2) Aby zwiększyć porównywalność głównych niekorzystnych skutków związanych z aktywami finansowanymi przez ekspozycje bazowe dla czynników zrównoważonego rozwoju, konieczne jest wprowadzenie rozróżnienia między, z jednej strony, wskaźnikami niekorzystnych skutków, które - w związku z istotnością powiązanych z tymi skutkami ekspozycji - zawsze odzwierciedlają główne niekorzystne skutki, oraz, z drugiej strony, dodatkowymi wskaźnikami niekorzystnych skutków, które jednostki inicjujące uznają za szczególnie istotne.
(3) W związku z tym, że nie zawsze mogą być łatwo dostępne informacje dotyczące wszystkich wskaźników zrównoważonego rozwoju, jednostki inicjujące powinny być zobowiązane wyłącznie do ujawniania informacji na temat przynajmniej jednego dodatkowego wskaźnika głównych niekorzystnych skutków dla czynników zrównoważonego rozwoju związanych z klimatem lub innymi aspektami środowiskowymi oraz na temat przynajmniej jednego dodatkowego wskaźnika głównych niekorzystnych skutków dla czynników zrównoważonego rozwoju związanych z kwestiami społecznymi lub dotyczących zarządzania.
(4) W przypadku wszystkich wskaźników, zważywszy że informacje dotyczące głównych niekorzystnych skutków mogą nie być łatwo dostępne, jednostki inicjujące powinny mieć możliwość wykorzystywania danych uzyskanych przez nie albo bezpośrednio od dłużników albo od ekspertów zewnętrznych, albo stosowania założeń, które uznają za racjonalne. Jednostki inicjujące powinny jednak przedstawić szczegółowe wyjaśnienie dotyczące tego, w jaki sposób dołożyły wszelkich starań w celu uzyskania informacji dotyczących głównych niekorzystnych skutków od takich dłużników lub ekspertów zewnętrznych lub przez przyjęcie racjonalnych założeń.
(5) Zgodnie z art. 7 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia (UE) 2017/2402 w związku z art. 7 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia informacje dotyczące sekurytyzacji, w przypadku gdy istnieje obowiązek sporządzania prospektu emisyjnego, muszą być udostępniane za pośrednictwem repozytorium sekurytyzacji zarejestrowanego w ESMA. Aby ułatwić śledzenie informacji dotyczących głównych niekorzystnych skutków, udostępnianych za pośrednictwem takiego repozytorium sekurytyzacji, jednostki inicjujące powinny stosować kod pozycji, który jest spójny z kodami określonymi w tabeli 3 w załączniku I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/1224 2 .
(6) Zarówno art. 22 ust. 4 akapit drugi, jak i art. 26d ust. 4 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/2402 odnoszą się do dostępnych informacji dotyczących głównych niekorzystnych skutków związanych z aktywami finansowanymi przez ekspozycje bazowe dla czynników zrównoważonego rozwoju. Aby ułatwić jednostkom inicjującym uzyskanie całościowego obrazu obowiązków dotyczących ujawniania takich informacji oraz aby zapewnić spójność między przepisami i standardowymi szablonami służącymi do ujawniania takich głównych niekorzystnych skutków dla czynników zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do, z jednej strony, prostych, przejrzystych i standardowych (STS) sekurytyzacji tradycyjnych nieobejmujących ABCP oraz, z drugiej strony, bilansowych sekurytyzacji STS, regulacyjne standardy techniczne, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, należy ująć w jednym rozporządzeniu.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(8) Wspólny Komitet Europejskich Urzędów Nadzoru, o którym mowa w art. 54 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 , w art. 54 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 4 i w art. 54 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5 , przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, do Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1094/2010 oraz do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 5 marca 2024 r.