Decyzja 2024/1680 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Stron Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej co do zmian w regulaminie Komitetu Stron w odniesieniu do instytucji i administracji publicznej Unii

DECYZJA RADY (UE) 2024/1680
z dnia 22 kwietnia 2024 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Stron Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej co do zmian w regulaminie Komitetu Stron w odniesieniu do instytucji i administracji publicznej Unii

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 336 w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia zawarła Konwencję Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej (zwaną dalej "konwencją") decyzją Rady (UE) 2023/1075 1  - w odniesieniu do instytucji i administracji publicznej Unii oraz decyzją Rady (UE) 2023/1076 2  - w odniesieniu do spraw związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, w odniesieniu do azylu i zasady non-refoulement; konwencja weszła w życie w dniu 1 października 2023 r. w odniesieniu do Unii. Dotychczas do konwencji przystąpiło 39 Stron, w tym Unia i 22 państwa członkowskie.

(2) Komitet Stron (zwany dalej "Komitetem") jest organem mechanizmu monitorowania konwencji. Zgodnie z art. 67 ust. 3 konwencji Komitet przyjął swój regulamin wewnętrzny. Regulamin przewiduje, że każda ze Stron konwencji dysponuje jednym głosem. Przystąpienie Unii do konwencji wymaga pewnych dostosowań tego regulaminu, aby określić zasady wykonywania przez Unię jej prawa głosu jako Strony konwencji.

(3) W sierpniu 2023 r. Sekretariat Komitetu zaproponował pewne zmiany w regulaminie, aby uwzględnić wpływ przystąpienia Unii do konwencji na funkcjonowanie Komitetu. Sekretariat Komitetu zwrócił się do Stron konwencji oraz do Unii o przedstawienie propozycji redakcyjnych z myślą o przyjęciu tych zmian w 2024 r. Zmiany te mają zostać omówione i, w miarę możliwości, przyjęte na 16. posiedzeniu Komitetu w dniu 31 maja 2024 r.

(4) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu, gdyż zmiany regulaminu wewnętrznego będą dla Unii prawnie wiążące.

(5) Zgodnie z projektem zmian przedstawionym przez Sekretariat Komitetu przepisy dotyczące kworum do celów przyjmowania decyzji Komitetu przewidziane w regulaminie zostałyby zachowane, ale uzupełnione o pewne nowe wymogi. Unia powinna zaproponować alternatywne zmiany w regulaminie pozwalające lepiej odzwierciedlić zakres jej przystąpienia do konwencji i chronić jej interesy, a jednocześnie powinna wykazać gotowość do uwzględnienia obaw Stron konwencji, które nie są państwami członkowskimi Unii.

(6) Sekretariat Komitetu proponuje włączenie do ogólnej zasady głosowania zawartej w pkt 20 regulaminu zasady "niepowielania głosów", zgodnie z którą prawo głosu w danej sprawie przysługiwałoby albo Unii albo jej uprawnionym do tego państwom członkowskim. Zasadę "niepowielania głosów" wprowadzono już w odniesieniu do innych konwencji Rady Europy, do których przystąpiła Unia, i należy ją również zaakceptować w niniejszym przypadku. Należy jednak dostosować brzmienie stosownej klauzuli, aby odzwierciedlić odpowiednie kompetencje Unii i państw członkowskich.

(7) Sekretariat Komitetu proponuje także wprowadzenie do ogólnej zasady głosowania zawartej w pkt 20 regulaminu wymogu podwójnej większości, zgodnie z którym decyzja będzie mogła zostać przyjęta większością dwóch trzecich oddanych głosów tylko wtedy, gdy wśród tych głosów znajdzie się zwykła większość głosów oddanych przez Strony konwencji, które nie są państwami członkowskimi Unii. Wymóg taki stanowiłby przeciwwagę dla faktu, że Unia dysponuje zwykłą większością głosów w Komitecie, a tym samym rozwiałby ewentualne obawy Stron konwencji, które nie są państwami członkowskimi Unii, co do wagi głosu Unii. Unia powinna zaproponować zmianę wymogu podwójnej większości, aby zagwarantować, że będzie miał on zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy Unia uczestniczy w głosowaniu i dysponuje liczbą głosów równą dwóm trzecim - lub większą niż dwie trzecie - wszystkich głosów przysługujących członkom Komitetu, a także aby odzwierciedlić odpowiednie kompetencje Unii i państw członkowskich.

(8) W odniesieniu do szczegółowych przepisów dotyczących wyboru członków Grupy Ekspertów do spraw Przeciwdziałania Przemocy wobec Kobiet i Przemocy Domowej (GREVIO) Unia, oprócz zaproponowanej zmiany, powinna zaproponować dalsze zmiany przewidujące, że Unia będzie dysponować jednym głosem niezależnie od indywidualnych głosów poszczególnych państw członkowskich. W odniesieniu do konkretnie do decyzji w sprawie wniosku o odwołanie jednego lub większej liczby kandydatów niespełniających wymogów członkostwa w GREVIO Sekretariat Komitetu proponuje zastosowanie wymogu podwójnej większości. Choć decyzje takie mają charakter wyjątkowy, Unia powinna zaproponować, by większość dwóch trzecich oddanych głosów, wymagana do przyjęcia takich decyzji, obejmowała zwykłą większość głosów oddanych przez przedstawicieli Stron innych niż Unia i jej państwa członkowskie, tylko wtedy gdy Unia i jej państwa członkowskie dysponują liczbą głosów równą dwóm trzecim - lub większą niż dwie trzecie - wszystkich głosów przysługujących członkom Komitetu.

(9) W odniesieniu do zmian w regulaminie, które należy przyjmować większością dwóch trzecich oddanych głosów, przy czym każda ze Stron konwencji dysponuje jednym głosem, Unia powinna zaproponować, by dodanie wymogu podwójnej większości zaproponowanego przez Sekretariat Komitetu miało zastosowanie tylko wtedy, gdy Unia i jej państwa członkowskie dysponują liczbą głosów równą dwóm trzecim - lub większą niż dwie trzecie - wszystkich głosów przysługujących członkom Komitetu, z zastrzeżeniem zamieszczenia wyjaśnienia, że zasada "niepowielania głosów" nie ma w takiej sytuacji zastosowania.

(10) W regulaminie, w wykazie uczestników niebędących członkami Komitetu, należy skreślić odniesienie do Unii, ponieważ przestało ono być aktualne.

(11) Stanowisko Unii w ramach Komitetu powinno zatem opierać się na dołączonym projekcie zmian w regulaminie.

(12) Stanowisko Unii w ramach Komitetu powinno pozostawać bez uszczerbku dla przyszłych stanowisk dotyczących

regulaminu w odniesieniu do innych konwencji Rady Europy lub umów Unii z państwami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Stron (zwanego dalej "Komitetem") ustanowionego na mocy art. 67 Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w odniesieniu do przyjęcia zmian w regulaminie Komitetu, opiera się na projekcie zmian w regulaminie, dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 22 kwietnia 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Stron, ustanowionego na mocy art. 67 konwencji, co do zmian w regulaminie Komitetu Stron na posiedzeniu Komitetu Stron w dniu 31 maja 2024 r.

Unia Europejska przypomina, że przystąpiła do konwencji stambulskiej w celu zapobiegania i zwalczania przemocy wobec kobiet i przemocy domowej. Unia szczerze współpracuje z państwami niebędącymi członkami UE w ramach wszystkich traktatów międzynarodowych, do których przystąpiła w pełni.

W odniesieniu do wymogu podwójnej większości Unia pragnie potwierdzić, że wymóg ten ma zastosowanie tylko wtedy, gdy Unia dysponuje liczbą głosów równą dwóm trzecim - lub większą niż dwie trzecie - wszystkich głosów przysługujących członkom Komitetu (pkt 20) lub osiąga taką liczbę głosów wspólnie z państwami członkowskimi Unii Europejskiej, gdy zarówno Unia, jak i jej państwa członkowskie są uprawnione do głosowania (pkt 21 i 25).

Unia Europejska zwraca uwagę, że jej obecne stanowisko w sprawie zmian regulaminu Komitetu Stron pozostaje bez uszczerbku dla przyszłych stanowisk dotyczących regulaminu w odniesieniu do innych konwencji Rady Europy lub umów Unii z państwami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi.

Punkt 20 - Głosowanie

Zmiana nr 1:

"1. Każdy członek Komitetu dysponuje jednym głosem. W przypadku gdy w skład delegacji Strony wchodzi więcej niż jeden przedstawiciel, tylko jeden z nich jest uprawniony do głosowania.

Unia Europejska wykonuje swoje prawo głosu, korzystając z liczby głosów równej liczbie jej państw członkowskich, które są Stronami Konwencji i które są związane wykonywaniem przez Unię jej kompetencji. Państwa członkowskie Unii Europejskiej, które nie są związane wykonywaniem przez Unię jej kompetencji, mogą głosować samodzielnie.

W przypadku gdy Unia Europejska może wykonywać swoje prawo głosu, państwa członkowskie będące Stronami Konwencji i związane wykonywaniem przez Unię jej kompetencji w sprawie, która ma być przedmiotem głosowania, nie głosują. Gdy wszystkie państwa członkowskie będące Stronami Konwencji mogą wykonywać swoje prawo głosu, Unia Europejska nie głosuje."

"2. Do głosowania wymagane jest kworum."

Zmiana nr 2:

"3. Decyzje Komitetu podejmowane są większością dwóch trzecich oddanych głosów. W przypadku gdy Unia Europejska uczestniczy w głosowaniu zgodnie z ust. 1 akapit drugi i trzeci, większość dwóch trzecich głosów obejmuje zwykłą większość głosów oddanych przez pozostałe Strony, jeżeli liczba głosów, z których Unia korzysta przy wykonywaniu swojego prawa głosu, jest równa dwóm trzecim - lub większa niż dwie trzecie - wszystkich głosów przysługujących członkom Komitetu."

"4. Kwestie proceduralne rozstrzyga się większością oddanych głosów."

"5. Jeżeli nie ma pewności co do tego, czy dana kwestia ma charakter proceduralny czy też nie, kwestii tej nie traktuje się jako proceduralnej, chyba że Komitet zdecyduje inaczej większością dwóch trzecich głosów oddanych zgodnie z ust. 3."

"6. Do celów niniejszego regulaminu »oddane głosy« oznaczają głosy za lub przeciw oddane przez członków Komitetu. Głosy członków wstrzymujących się od głosu uznaje się za nieoddane."

Punkt 21 - Szczegółowe zasady wyboru członków GREVIO

"1. Punkty 16, 19 i 20 niniejszego regulaminu nie mają zastosowania do wyboru członków GREVIO."

[...]

Zmiana nr 3:

"4. Decyzja Komitetu dotycząca złożenia wniosku o wycofanie co najmniej jednego kandydata niespełniającego wymogów członkostwa w GREVIO zgodnie z pkt 2-5 regulaminu dotyczącego procedury wyboru członków GREVIO wymaga większości dwóch trzecich oddanych głosów, która obejmuje zwykłą większość głosów oddanych przez przedstawicieli Stron innych niż Unia Europejska i jej państwa członkowskie, jeżeli liczba głosów przysługujących Unii Europejskiej i jej państwom członkowskim jest równa dwóm trzecim - lub większa niż dwie trzecie - wszystkich głosów przysługujących członkom Komitetu. Do celów niniejszego przepisu »oddane głosy« oznaczają głosy za lub przeciw oddane przez członków Komitetu. Głosy członków wstrzymujących się od głosu uznaje się za nieoddane."

[...]

"7. Każdy członek Komitetu dysponuje jednym głosem. W przypadku gdy w skład delegacji Strony wchodzi więcej niż jeden przedstawiciel, tylko jeden z nich jest uprawniony do głosowania."

Punkt 25 - Zmiany w regulaminie

Zmiana nr 4:

"Komitet może zmienić regulamin większością dwóch trzecich oddanych głosów, która obejmuje zwykłą większość głosów oddanych przez przedstawicieli Stron innych niż Unia Europejska i jej państwa członkowskie, jeżeli liczba głosów przysługujących Unii Europejskiej i jej państwom członkowskim jest równa dwóm trzecim - lub większa niż dwie trzecie - wszystkich głosów przysługujących członkom Komitetu. Do celów niniejszego przepisu nie ma zastosowania pkt 20 ust. 1 akapit drugi i trzeci."

Punkt 2 - Skład Komitetu

1. Członkowie

a) Zgodnie z art. 67 ust. 1 Konwencji członkami Komitetu są przedstawiciele Stron Konwencji.

[...]

2. Uczestnicy

[...]

b) Swoich przedstawicieli, którzy będą brali udział w posiedzeniach Komitetu bez prawa głosu ani prawa do pokrycia kosztów, mogą wyznaczyć:

(i) państwa, które podpisały Konwencję, ale jeszcze jej nie ratyfikowały;

(ii) państwa, które ratyfikowały Konwencję lub do niej przystąpiły, ale w stosunku do których nie weszła ona jeszcze w życie;

(iii) państwa zaproszone do przystąpienia do Konwencji.

[...]

1 Decyzja Rady (UE) 2023/1075 z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w odniesieniu do instytucji i administracji publicznej Unii (Dz.U. L 143 I z 2.6.2023, s. 1).
2 Decyzja Rady (UE) 2023/1076 z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w odniesieniu do spraw związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, w odniesieniu do azylu i zasady non-refoulement (Dz.U. L 143 I z 2.6.2023, s. 4).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1680

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/1680 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Stron Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej co do zmian w regulaminie Komitetu Stron w odniesieniu do instytucji i administracji publicznej Unii
Data aktu: 22/04/2024
Data ogłoszenia: 12/06/2024