a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 21 maja 2024 r. Rada przyjęła rozporządzenie (UE) 2024/1469 2 , które zmieniło rozporządzenie Rady (UE) nr 833/2014 i wprowadziło dodatkowe środki w celu wsparcia Ukrainy oraz jej odbudowy i rekonstrukcji poprzez wkład finansowy obliczany na podstawie zysków netto wygenerowanych z sald gotówkowych przyrastających wyłącznie w wyniku obowiązywania środków ograniczających.
(2) W tym celu centralne depozyty papierów wartościowych przechowujące aktywa i rezerwy Centralnego Banku Federacji Rosyjskiej lub wszelkich osób prawnych, podmiotów lub organów działających w imieniu Centralnego Banku Federacji Rosyjskiej lub zgodnie z jego instrukcjami, takich jak rosyjski Fundusz Narodowego Dobrobytu, o łącznej wartości ponad 1 mln EUR, są zobowiązane wykazywać takie nadzwyczajne salda gotówkowe przyrastające w wyniku immobilizacji aktywów i rezerw Centralnego Banku Federacji Rosyjskiej lub wszelkich osób prawnych, podmiotów lub organów działających w imieniu Centralnego Banku Federacji Rosyjskiej lub zgodnie z jego instrukcjami, takich jak rosyjski Fundusz Narodowego Dobrobytu, osobno od swojej pozostałej działalności i zarządzać nimi oddzielnie oraz powinny również przechowywać uzyskane nieoczekiwane i nadzwyczajne przychody na odrębnych rachunkach. Centralne depozyty papierów wartościowych są zobowiązane wnieść na rzecz Unii wkład finansowy z tytułu ich odpowiednich zysków netto, wynoszący 99,7 % tych zysków netto przyrastających od dnia 15 lutego 2024 r.
(3) Z tego wkładu finansowego centralne depozyty papierów wartościowych mogą tymczasowo zatrzymać kwotę nie- przekraczającą 10 % w celu wypełnienia wymogów dotyczących kapitału i zarządzania ryzykiem w świetle wpływu wojny w Ukrainie na aktywa przechowywane przez centralne depozyty papierów wartościowych. Jeżeli odsetek ten okaże się niewystarczający w przyszłości, centralny depozyt papierów wartościowych ma możliwość wystąpienia z należycie uzasadnionym wnioskiem o zatrzymanie dodatkowego odsetka należnego wkładu finansowego.
(4) Aby uwzględnić szczególne cechy wkładu finansowego oraz, w razie potrzeby, uzupełnić przepisy horyzontalne dotyczące operacji po stronie dochodów, w niniejszym rozporządzeniu należy określić szczegółowe zasady dotyczące wymogów w zakresie sprawozdawczości i wykonywania operacji po stronie dochodów.
(5) Aby Komisja mogła weryfikować kwoty płatne dwa razy w roku oraz warunki, zgodnie z którymi kwoty te są należne, w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić ogólne zasady sprawozdawczości finansowej.
(6) Jako podstawę półrocznych płatności wkładu finansowego należy określić poszczególne elementy, które centralne depozyty papierów wartościowych powinny ujawnić w śródrocznych raportach finansowych, w tym kwotę wkładu finansowego, oraz określić termin ich przedłożenia. W celu ułatwienia sprawnego planowania odpowiednich wydatków centralne depozyty papierów wartościowych powinny również przedstawiać kwartalne niewiążące prognozy wkładu finansowego.
(7) Centralne depozyty papierów wartościowych powinny przedkładać Komisji i krajowym organom nadzoru swoje zbadane ustawowo roczne sprawozdania finansowe, aby umożliwić uzgodnienie wkładu finansowego wpłaconego za dany rok z ostatecznymi kwotami należnymi za ten rok na podstawie tych zbadanych sprawozdań finansowych. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem określić informacje, które należy ujawniać w zbadanych sprawozdaniach finansowych i dokumentach potwierdzających, oraz termin ich przedłożenia.
(8) W celu zapewnienia przejrzystego pobierania wkładu finansowego należy ustanowić szczegółowe zasady dotyczące sprawozdawczości dotyczącej kwot tymczasowo zatrzymanych. Centralne depozyty papierów wartościowych powinny w szczególności dostarczać informacji o założeniach i wszelkich innych niezbędnych danych wykorzystanych do ustalenia kwoty tymczasowo zatrzymanego wkładu finansowego oraz o wykorzystaniu tych kwot. Krajowe organy nadzoru powinny niezwłocznie składać Komisji sprawozdania ze swoich decyzji dotyczących kwot tymczasowo zatrzymanych lub wszelkich środków nadzorczych lub innych środków, które przyjmują w odniesieniu do centralnych depozytów papierów wartościowych.
(9) Komisja powinna dwa razy w roku wzywać do wniesienia wkładu finansowego na podstawie śródrocznych raportów finansowych. Wpłacona rekompensata finansowa powinna odzwierciedlać, w stosownych przypadkach, kwoty wynikające z uzgodnienia i kwoty tymczasowo zatrzymane, które nie zostały wykorzystane w ciągu pięciu lat. Wkład ten powinien zostać wpłacony przez centralne depozyty papierów wartościowych w terminie określonym w niniejszym rozporządzeniu. Do pobierania wkładu finansowego powinny mieć zastosowanie przepisy horyzontalne dotyczące operacji po stronie dochodów określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 3 . Powinno to obejmować przepisy dotyczące przekazywania not debetowych oraz naliczania odsetek za opóźnienia w płatnościach.
(10) Komisja powinna ustalić kwotę wynikającą z uzgodnienia wkładów finansowych wpłacanych dwa razy w roku na podstawie śródrocznych raportów finansowych za poprzedni rok z ostateczną kwotą należną na podstawie zbadanych sprawozdań finansowych i dokumentacji potwierdzającej za ten rok. Kwotę tę należy uwzględnić w kolejnej płatności należnej od centralnych depozytów papierów wartościowych. Jeżeli kolejna półroczna płatność od centralnych depozytów papierów wartościowych nie jest należna, Komisja powinna przesłać oddzielną notę debetową zgodnie z art. 98 ust. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
(11) Zgodnie z art. 5a ust. 13 zdanie ostatnie rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 Komisja skonsultowała się z odpowiednimi krajowymi organami nadzoru określonymi w niniejszym rozporządzeniu w kwestii przepisów przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.
(12) W świetle sytuacji na Ukrainie niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: