Rozporządzenie wykonawcze 2024/1673 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 w odniesieniu do sprawozdawczości i wykonywania operacji po stronie dochodów w odniesieniu do wkładu finansowego należnego Unii

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/1673
z dnia 6 czerwca 2024 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 w odniesieniu do sprawozdawczości i wykonywania operacji po stronie dochodów w odniesieniu do wkładu finansowego należnego Unii

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie 1 , w szczególności jego art. 5a ust. 13,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 21 maja 2024 r. Rada przyjęła rozporządzenie (UE) 2024/1469 2 , które zmieniło rozporządzenie Rady (UE) nr 833/2014 i wprowadziło dodatkowe środki w celu wsparcia Ukrainy oraz jej odbudowy i rekonstrukcji poprzez wkład finansowy obliczany na podstawie zysków netto wygenerowanych z sald gotówkowych przyrastających wyłącznie w wyniku obowiązywania środków ograniczających.

(2) W tym celu centralne depozyty papierów wartościowych przechowujące aktywa i rezerwy Centralnego Banku Federacji Rosyjskiej lub wszelkich osób prawnych, podmiotów lub organów działających w imieniu Centralnego Banku Federacji Rosyjskiej lub zgodnie z jego instrukcjami, takich jak rosyjski Fundusz Narodowego Dobrobytu, o łącznej wartości ponad 1 mln EUR, są zobowiązane wykazywać takie nadzwyczajne salda gotówkowe przyrastające w wyniku immobilizacji aktywów i rezerw Centralnego Banku Federacji Rosyjskiej lub wszelkich osób prawnych, podmiotów lub organów działających w imieniu Centralnego Banku Federacji Rosyjskiej lub zgodnie z jego instrukcjami, takich jak rosyjski Fundusz Narodowego Dobrobytu, osobno od swojej pozostałej działalności i zarządzać nimi oddzielnie oraz powinny również przechowywać uzyskane nieoczekiwane i nadzwyczajne przychody na odrębnych rachunkach. Centralne depozyty papierów wartościowych są zobowiązane wnieść na rzecz Unii wkład finansowy z tytułu ich odpowiednich zysków netto, wynoszący 99,7 % tych zysków netto przyrastających od dnia 15 lutego 2024 r.

(3) Z tego wkładu finansowego centralne depozyty papierów wartościowych mogą tymczasowo zatrzymać kwotę nie- przekraczającą 10 % w celu wypełnienia wymogów dotyczących kapitału i zarządzania ryzykiem w świetle wpływu wojny w Ukrainie na aktywa przechowywane przez centralne depozyty papierów wartościowych. Jeżeli odsetek ten okaże się niewystarczający w przyszłości, centralny depozyt papierów wartościowych ma możliwość wystąpienia z należycie uzasadnionym wnioskiem o zatrzymanie dodatkowego odsetka należnego wkładu finansowego.

(4) Aby uwzględnić szczególne cechy wkładu finansowego oraz, w razie potrzeby, uzupełnić przepisy horyzontalne dotyczące operacji po stronie dochodów, w niniejszym rozporządzeniu należy określić szczegółowe zasady dotyczące wymogów w zakresie sprawozdawczości i wykonywania operacji po stronie dochodów.

(5) Aby Komisja mogła weryfikować kwoty płatne dwa razy w roku oraz warunki, zgodnie z którymi kwoty te są należne, w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić ogólne zasady sprawozdawczości finansowej.

(6) Jako podstawę półrocznych płatności wkładu finansowego należy określić poszczególne elementy, które centralne depozyty papierów wartościowych powinny ujawnić w śródrocznych raportach finansowych, w tym kwotę wkładu finansowego, oraz określić termin ich przedłożenia. W celu ułatwienia sprawnego planowania odpowiednich wydatków centralne depozyty papierów wartościowych powinny również przedstawiać kwartalne niewiążące prognozy wkładu finansowego.

(7) Centralne depozyty papierów wartościowych powinny przedkładać Komisji i krajowym organom nadzoru swoje zbadane ustawowo roczne sprawozdania finansowe, aby umożliwić uzgodnienie wkładu finansowego wpłaconego za dany rok z ostatecznymi kwotami należnymi za ten rok na podstawie tych zbadanych sprawozdań finansowych. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem określić informacje, które należy ujawniać w zbadanych sprawozdaniach finansowych i dokumentach potwierdzających, oraz termin ich przedłożenia.

(8) W celu zapewnienia przejrzystego pobierania wkładu finansowego należy ustanowić szczegółowe zasady dotyczące sprawozdawczości dotyczącej kwot tymczasowo zatrzymanych. Centralne depozyty papierów wartościowych powinny w szczególności dostarczać informacji o założeniach i wszelkich innych niezbędnych danych wykorzystanych do ustalenia kwoty tymczasowo zatrzymanego wkładu finansowego oraz o wykorzystaniu tych kwot. Krajowe organy nadzoru powinny niezwłocznie składać Komisji sprawozdania ze swoich decyzji dotyczących kwot tymczasowo zatrzymanych lub wszelkich środków nadzorczych lub innych środków, które przyjmują w odniesieniu do centralnych depozytów papierów wartościowych.

(9) Komisja powinna dwa razy w roku wzywać do wniesienia wkładu finansowego na podstawie śródrocznych raportów finansowych. Wpłacona rekompensata finansowa powinna odzwierciedlać, w stosownych przypadkach, kwoty wynikające z uzgodnienia i kwoty tymczasowo zatrzymane, które nie zostały wykorzystane w ciągu pięciu lat. Wkład ten powinien zostać wpłacony przez centralne depozyty papierów wartościowych w terminie określonym w niniejszym rozporządzeniu. Do pobierania wkładu finansowego powinny mieć zastosowanie przepisy horyzontalne dotyczące operacji po stronie dochodów określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 3 . Powinno to obejmować przepisy dotyczące przekazywania not debetowych oraz naliczania odsetek za opóźnienia w płatnościach.

(10) Komisja powinna ustalić kwotę wynikającą z uzgodnienia wkładów finansowych wpłacanych dwa razy w roku na podstawie śródrocznych raportów finansowych za poprzedni rok z ostateczną kwotą należną na podstawie zbadanych sprawozdań finansowych i dokumentacji potwierdzającej za ten rok. Kwotę tę należy uwzględnić w kolejnej płatności należnej od centralnych depozytów papierów wartościowych. Jeżeli kolejna półroczna płatność od centralnych depozytów papierów wartościowych nie jest należna, Komisja powinna przesłać oddzielną notę debetową zgodnie z art. 98 ust. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.

(11) Zgodnie z art. 5a ust. 13 zdanie ostatnie rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 Komisja skonsultowała się z odpowiednimi krajowymi organami nadzoru określonymi w niniejszym rozporządzeniu w kwestii przepisów przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.

(12) W świetle sytuacji na Ukrainie niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie określa szczegółowe zasady dotyczące:

a)
sprawozdawczości wobec Komisji i krajowych organów nadzoru; oraz
b)
wykonywania operacji po stronie dochodów.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"centralne depozyty papierów wartościowych" oznaczają osoby prawne zdefiniowane w art. 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 4  i podlegające obowiązkom określonym w art. 5a ust. 8-12 rozporządzenia (UE) nr 833/2014;
2)
"wkład finansowy" oznacza wkład finansowy, o którym mowa w art. 5a ust. 9 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 833/2014;
3)
"krajowe organy nadzoru" oznaczają organy wyznaczone przez państwo członkowskie na podstawie art. 11 rozporządzenia (UE) nr 909/2014, odpowiedzialne za nadzór nad centralnymi depozytami papierów wartościowych zdefiniowanymi w pkt 1;
4)
"śródroczny raport finansowy" oznacza śródroczny raport finansowy, o którym mowa w art. 5a ust. 11 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 833/2014;
5)
"badanie ustawowe" oznacza badanie rocznych sprawozdań finansowych lub skonsolidowanych sprawozdań finansowych w rozumieniu art. 2 pkt 1 dyrektywy 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 .

ROZDZIAŁ  II

SPRAWOZDAWCZOŚĆ

Artykuł  3

Zasady ogólne

1. 
Do celów odrębnego księgowania sald gotówkowych, przychodów i zysków netto określonych w art. 5a ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 833/2014 wykorzystuje się w miarę możliwości standardowe raporty centralnych depozytów papierów wartościowych.
2. 
Raporty przedkładane Komisji są przygotowywane na podstawie zasad rachunkowości stosowanych przez centralne depozyty papierów wartościowych.
3. 
Raporty przedkładane Komisji są wyrażone w euro. Raporty te mogą być sporządzane na podstawie sprawozdań finansowych denominowanych w innych walutach zgodnie z wymogami centralnych depozytów papierów wartościowych. W stosownych przypadkach kwoty przelicza się na euro. W takim przypadku w raportach należy wskazać zastosowane kursy wymiany.
4. 
Raporty, prognozy i informacje, o których mowa w art. 4-6, przekazuje się Komisji, na adresy przekazane przez Komisję, podpisane elektronicznie kwalifikowanym podpisem elektronicznym określonym w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 6 .
5. 
Centralne depozyty papierów wartościowych przechowują dokumenty finansowe i księgowe dotyczące wkładu finansowego przez okres pięciu lat od ostatecznego zatwierdzenia sprawozdań finansowych. Dane i dokumenty dotyczące audytów, odwołań, postępowań sądowych, dochodzenia roszczeń związanych z zobowiązaniami prawnymi lub dotyczące dochodzeń przechowuje się do momentu zamknięcia tych audytów, odwołań, postępowań sądowych, dochodzenia roszczeń lub dochodzeń.
Artykuł  4

Śródroczny raport finansowy

1. 
Centralne depozyty papierów wartościowych przedkładają Komisji i krajowym organom nadzoru śródroczny raport finansowy za okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca najpóźniej pierwszego dnia roboczego po 25 lipca tego samego roku oraz za okres od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia najpóźniej pierwszego dnia roboczego po 25 marca kolejnego roku. Śródroczny raport finansowy za okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca 2024 r. przedkłada się najpóźniej pierwszego dnia roboczego po dniu 19 lipca 2024 r.; raport ten powinien odzwierciedlać fakt, że przepisy określone w art. 5a ust. 8-14 rozporządzenia (UE) nr 833/2014 mają zastosowanie od dnia 15 lutego 2024 r.
2. 
Śródroczny raport finansowy ujawnia:
a)
salda gotówkowe, przychody i wydatki, o których mowa w art. 5a ust. 8 lit. a),
b)
i
c)
rozporządzenia (UE) nr 833/2014, a także rozliczenia międzyokresowe z tytułu podatku od osób prawnych w ramach systemu ogólnego danego państwa członkowskiego za dany semestr;
b)
zyski netto, o których mowa w art. 5a ust. 8 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 833/2014.
3. 
Centralne depozyty papierów wartościowych określają w śródrocznym raporcie finansowym wkład finansowy pomniejszony o kwoty tymczasowo zatrzymane na podstawie art. 5a ust. 10 lit. a), b) i c) tego rozporządzenia i w stosownych przypadkach powiększony o kwoty, które mają zostać przekazane Unii na podstawie art. 9.
4. 
Centralne depozyty papierów wartościowych przedkładają Komisji orientacyjną, niewiążącą prognozę kwot wkładu finansowego należnego Unii najpóźniej pierwszego dnia roboczego po 25. dniu miesiąca następującego po każdym kwartale.
Artykuł  5

Zbadane sprawozdania finansowe i raporty

1. 
Centralne depozyty papierów wartościowych przedkładają Komisji i krajowym organom nadzoru ustawowe roczne sprawozdania finansowe, sporządzone zgodnie z mającymi zastosowanie standardami krajowymi i zbadane przez biegłego rewidenta zgodnie z dyrektywą 2006/43/WE, do dnia 31 maja roku n+1 w odniesieniu do roku n.
2. 
W zbadanych ustawowo rocznych sprawozdaniach finansowych oddzielnie ujawnia się łączną kwotę sald gotówkowych, przychodów i zysków netto, o których mowa odpowiednio w art. 5a ust. 8 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) nr 833/2014.
3. 
Centralne depozyty papierów wartościowych przedkładają Komisji i krajowym organom nadzoru, wraz z zbadanymi ustawowo rocznymi sprawozdaniami finansowymi, odrębny raport zawierający:
a)
roczne kwoty tymczasowo zatrzymane przez centralne depozyty papierów wartościowych, które to kwoty stanowią zobowiązania wobec Unii na podstawie art. 5a ust. 10 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 833/2014, chyba że są one wykorzystywane zgodnie z art. 5a ust. 10 lit. d) tego rozporządzenia;
b)
skumulowane łączne kwoty pozostające tymczasowo zatrzymane zgodnie z art. 5a ust. 10 rozporządzenia (UE) nr 833/2014;
c)
kwoty, które przestały być należne Unii na podstawie art. 5a ust. 10 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 833/2014;
d)
całkowity wkład finansowy w odniesieniu do roku n:
(i)
pomniejszony o kwotę tymczasowo zatrzymaną na podstawie art. 5a ust. 10 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) nr 833/2014;
(ii)
powiększony o kwoty, które mają zostać przekazane Unii na podstawie art. 5a ust. 10 lit. e) i f) rozporządzenia (UE) nr 833/2014;
e)
podział według waluty denominacji sald gotówkowych i przychodów, o których mowa w poprzednim ustępie i w art. 4 ust. 2 lit. a).

Raportowi temu powinno towarzyszyć sprawozdanie z atestacji sporządzone przez biegłego rewidenta centralnych depozytów papierów wartościowych; raport powinien być uzgodniony z wymaganymi ustawowo rocznymi sprawozdaniami finansowymi.

4. 
Na wniosek Komisji centralne depozyty papierów wartościowych przedkładają jej wszelkie dodatkowe informacje dotyczące sprawozdań finansowych lub sprawozdawczości, o których mowa w niniejszym artykule.
Artykuł  6

Sprawozdawczość centralnych depozytów papierów wartościowych i krajowych organów nadzoru dotycząca kwot tymczasowo zatrzymanych

1. 
Centralne depozyty papierów wartościowych przedkładają Komisji i krajowym organom nadzoru, wraz z każdym ze śródrocznych raportów finansowych, o których mowa w art. 4, oraz zbadanymi sprawozdaniami finansowymi i raportami, o których mowa w art. 5, odrębny dokument określający:
a)
założenia i wszelkie inne niezbędne informacje wykorzystane do określenia kwoty wkładu finansowego tymczasowo zatrzymanej na podstawie art. 5a ust. 10 lit. a),
b)
i
c)
rozporządzenia (UE) nr 833/2014;
b)
informacje na temat wykorzystania kwot tymczasowo zatrzymanych zgodnie z art. 5a ust. 10 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 833/2014.

Informacje, o których mowa w akapicie pierwszym lit. b) niniejszego artykułu, obejmują szczegółową kwantyfikację kosztów, ryzyka i strat poniesionych lub przewidzianych rezerwą w związku z wojną w Ukrainie w odniesieniu do aktywów posiadanych przez te centralne depozyty papierów wartościowych oraz odpowiadających im kwot, które mogą być pokryte zasobami wewnętrznymi centralnych depozytów papierów wartościowych w momencie ich wystąpienia.

2. 
Informacje krajowych organów nadzoru na temat ich decyzji na podstawie art. 5a ust. 10 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 833/2014, zgodnie z którą kwoty tymczasowo zatrzymane lub część tych kwot są nadal potrzebne do spełnienia wymogów w zakresie zarządzania ryzykiem ze względu na skutki wojny w Ukrainie w odniesieniu do aktywów przechowywanych przez centralne depozyty papierów wartościowych, zawierają szczegółowy opis tych potrzeb oraz ich oszacowania i założenia wykorzystane do oszacowania, wraz z wszelkimi dodatkowymi informacjami, które krajowe organy nadzoru mogą uznać za istotne. Krajowe organy nadzoru niezwłocznie powiadamiają Komisję o wszelkich środkach nadzorczych lub innych środkach, które przyjmują w odniesieniu do centralnych depozytów papierów wartościowych, które to środki mogą mieć wpływ na kwoty zatrzymane zgodnie z art. 5a ust. 10 rozporządzenia (UE) nr 833/2014.
3. 
Na wniosek Komisji krajowe organy nadzoru niezwłocznie przedkładają jej wszelkie dodatkowe informacje dotyczące kwantyfikacji wydatków, ryzyka i strat poniesionych lub przewidzianych rezerwą w związku z wojną w Ukrainie w odniesieniu do aktywów przechowywanych przez centralne depozyty papierów wartościowych lub kwantyfikacji zasobów wewnętrznych wykorzystywanych do pokrycia tego ryzyka.

Centralne depozyty papierów wartościowych i krajowe organy nadzoru współpracują z Komisją w zakresie wymiany informacji wykorzystywanych przy podejmowaniu decyzji w sprawie zatrzymanych kwot.

ROZDZIAŁ  III

OPERACJE PO STRONIE DOCHODÓW

Artykuł  7

Płatność wkładu finansowego

Po przeanalizowaniu śródokresowego raportu finansowego, o którym mowa w art. 4 niniejszego rozporządzenia, Komisja dwa razy w roku przesyła notę debetową zgodnie z art. 98 ust. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 w celu wezwania do wniesienia należnego wkładu finansowego. Centralne depozyty papierów wartościowych wpłacają wkład finansowy najpóźniej w terminie 5 dni roboczych od daty wezwania do wniesienia wkładu finansowego.

Kwoty, do wniesienia których wzywa się dwa razy w roku:

a)
są zwiększane lub zmniejszane, w stosownych przypadkach, o kwotę wynikającą z uzgodnienia wkładu finansowego wpłaconego w poprzednim roku z ostateczną kwotą należną na podstawie zbadanych sprawozdań finansowych za ten rok, o których mowa w art. 5 niniejszego rozporządzenia; oraz
b)
zawierają kwotę tymczasowo zatrzymaną, która nie jest już potrzebna do spełnienia wymogów w zakresie zarządzania ryzykiem i została zgłoszona przez centralne depozyty papierów wartościowych zgodnie z art. 5 ust. 3 lit. d) ppkt (ii) niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  8

Uzgodnienie wpłaconego wkładu finansowego z ostatecznymi kwotami należnymi

1. 
Komisja ustala ostateczną kwotę wkładu finansowego należnego za dany rok na podstawie zbadanych ustawowo rocznych sprawozdań finansowych.
2. 
Jeżeli roczna kwota wkładu finansowego należnego za dany rok, w stosownych przypadkach pomniejszona o kwoty tymczasowo zatrzymane na podstawie art. 5a ust. 10 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) nr 833/2014 i, w stosownych przypadkach, powiększona o kwoty, które mają zostać przekazane Unii zgodnie z art. 9, jest niższa niż suma kwot płatności półrocznych dokonanych w odniesieniu do tego roku na podstawie art. 7 niniejszego rozporządzenia, różnicę odlicza się od następnej płatności należnej od centralnych depozytów papierów wartościowych na rzecz Unii.
3. 
Kwota należna od centralnych depozytów papierów wartościowych wynikająca z rozliczenia na podstawie poprzedniego zdania nie może być niższa niż zero.
4. 
Jeżeli roczna kwota wkładu finansowego należnego za dany rok, w stosownych przypadkach pomniejszona o kwoty tymczasowo zatrzymane na podstawie art. 5a ust. 10 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) nr 833/2014 i, w stosownych przypadkach, powiększona o kwoty, które mają zostać przekazane Unii zgodnie z art. 9, jest wyższa niż suma kwot płatności półrocznych dokonanych w odniesieniu do tego roku na podstawie art. 7 niniejszego rozporządzenia, Komisja dodaje kwotę różnicy do kolejnej płatności należnej od centralnych depozytów papierów wartościowych na rzecz Unii albo przesyła osobną notę debetową zgodnie z art. 98 ust. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 w odniesieniu do tej kwoty, jeżeli nie jest należna kolejna półroczna płatność od centralnych depozytów papierów wartościowych.
Artykuł  9

Przekazanie kwot tymczasowo zatrzymanych

Po otrzymaniu informacji od centralnych depozytów papierów wartościowych zgodnie z art. 5a ust. 11 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 833/2014, że kwoty tymczasowo zatrzymane nie są już potrzebne do spełnienia wymogów w zakresie zarządzania ryzykiem ze względu na skutki wojny w Ukrainie w odniesieniu do aktywów przechowywanych przez centralne depozyty papierów wartościowych, Komisja dodaje te kwoty do następnej płatności należnej od centralnych depozytów papierów wartościowych na rzecz Unii na podstawie art. 7 lub przesyła odrębną notę debetową zgodnie z art. 98 ust. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 w odniesieniu do tej kwoty, jeżeli nie jest należna kolejna półroczna płatność od centralnych depozytów papierów wartościowych.

Ta odrębna nota debetowa może również zawierać, w stosownych przypadkach, uzgodnienie wpłaconych półrocznych wkładów finansowych z ostatecznymi kwotami należnymi, o których mowa w art. 8.

ROZDZIAŁ  IV

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  10

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 czerwca 2024 r.

1 Dz.U. L 229 z 31.7.2014, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/833/oj.
2 Rozporządzenie Rady (UE) 2024/1469 z dnia 21 maja 2024 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 833/2014 dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (OJ L, 2024/1469, 22.5.2024, ELI: http://data. europa.eu/eli/reg/2024/1469/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1, ELI: http://data.euro opa.eu/eli/reg/2018/1046/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniające dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg/2014/909/oj).
5 Dyrektywa 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych, zmieniająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG oraz uchylająca dyrektywę Rady 84/253/EWG (Dz.U. L 157 z 9.6.2006, s. 87, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2006/43/oj).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 73, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/910/oj).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1673

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/1673 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 w odniesieniu do sprawozdawczości i wykonywania operacji po stronie dochodów w odniesieniu do wkładu finansowego należnego Unii
Data aktu: 06/06/2024
Data ogłoszenia: 07/06/2024
Data wejścia w życie: 08/06/2024