a także mając na uwadze, co następuje:(1) Unia zawarła Konwencję Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej (zwaną dalej "konwencją") decyzją Rady (UE) 2023/1075 1 - w odniesieniu do instytucji i administracji publicznej Unii oraz decyzją Rady (UE) 2023/1076 2 - w odniesieniu do spraw związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, w odniesieniu do azylu i zasady non-refoulement; konwencja weszła w życie w dniu 1 października 2023 r. w odniesieniu do Unii. Dotychczas do konwencji przystąpiło 39 Stron, w tym Unia i 22 państwa członkowskie.
(2) Komitet Stron (zwany dalej "Komitetem") jest organem mechanizmu monitorowania konwencji. Zgodnie z art. 67 ust. 3 konwencji Komitet przyjął swój regulamin. Regulamin ten przewiduje, że każda ze Stron konwencji dysponuje jednym głosem. Przystąpienie Unii do konwencji wymaga pewnych dostosowań tego regulaminu, aby określić zasady wykonywania przez Unię jej prawa głosu jako Strony konwencji.
(3) W sierpniu 2023 r. Sekretariat Komitetu zaproponował pewne zmiany w regulaminie, aby uwzględnić wpływ przystąpienia Unii do konwencji na funkcjonowanie Komitetu. Sekretariat Komitetu zwrócił się do Stron konwencji oraz do Unii o przedstawienie propozycji redakcyjnych z myślą o przyjęciu tych zmian w 2024 r. Zmiany te zostaną omówione i, w miarę możliwości, przyjęte na 16. posiedzeniu Komitetu w dniu 31 maja 2024 r.
(4) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu, gdyż zmiany w regulaminie będą dla Unii prawnie wiążące.
(5) Zgodnie z projektem zmian przedstawionym przez Sekretariat Komitetu przepisy dotyczące kworum do celów przyjmowania decyzji Komitetu przewidziane w regulaminie zostałyby zachowane, ale uzupełnione o pewne nowe wymogi. Unia powinna zaproponować alternatywne zmiany w regulaminie pozwalające lepiej odzwierciedlić zakres jej przystąpienia do konwencji i chronić jej interesy, a jednocześnie powinna wykazać gotowość do uwzględnienia obaw Stron konwencji, które nie są państwami członkowskimi Unii.
(6) Sekretariat Komitetu proponuje włączenie do ogólnej zasady głosowania zawartej w pkt 20 regulaminu zasady "niepowielania głosów", zgodnie z którą prawo głosu w danej sprawie przysługiwałoby albo Unii albo jej uprawnionym do tego państwom członkowskim. Zasadę "niepowielania głosów" wprowadzono już w odniesieniu do innych konwencji Rady Europy, do których przystąpiła Unia, i należy ją również zaakceptować w niniejszym przypadku. Należy jednak dostosować brzmienie stosownej klauzuli, aby odzwierciedlić odpowiednie kompetencje Unii i państw członkowskich.
(7) Sekretariat Komitetu proponuje także wprowadzenie do ogólnej zasady głosowania zawartej w pkt 20 regulaminu wymogu podwójnej większości, zgodnie z którym decyzja będzie mogła zostać przyjęta większością dwóch trzecich oddanych głosów tylko wtedy, gdy wśród tych głosów znajdzie się zwykła większość głosów oddanych przez Strony konwencji, które nie są państwami członkowskimi Unii. Wymóg taki stanowiłby przeciwwagę dla faktu, że Unia dysponuje zwykłą większością głosów w Komitecie, a tym samym rozwiałby ewentualne obawy Stron konwencji, które nie są państwami członkowskimi Unii, co do wagi głosu Unii. Unia powinna zaproponować zmianę wymogu podwójnej większości, aby zagwarantować, że będzie miał on zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy Unia uczestniczy w głosowaniu i dysponuje liczbą głosów równą dwóm trzecim - lub większą niż dwie trzecie - wszystkich głosów przysługujących członkom Komitetu, a także aby odzwierciedlić odpowiednie kompetencje Unii i państw członkowskich.
(8) W odniesieniu do szczegółowych przepisów dotyczących wyboru członków Grupy Ekspertów do spraw Przeciwdziałania Przemocy wobec Kobiet i Przemocy Domowej (GREVIO) Unia, oprócz zaproponowanej zmiany, powinna zaproponować dalsze zmiany przewidujące, że Unia będzie dysponować jednym głosem niezależnie od indywidualnych głosów poszczególnych państw członkowskich. W odniesieniu do konkretnie do decyzji w sprawie wniosku o odwołanie jednego lub większej liczby kandydatów niespełniających wymogów członkostwa w GREVIO Sekretariat Komitetu proponuje zastosowanie wymogu podwójnej większości. Choć decyzje takie mają charakter wyjątkowy, Unia powinna zaproponować, by większość dwóch trzecich oddanych głosów, wymagana do przyjęcia takich decyzji, obejmowała zwykłą większość głosów oddanych przez przedstawicieli Stron innych niż Unia i jej państwa członkowskie, tylko wtedy gdy Unia i jej państwa członkowskie dysponują liczbą głosów równą dwóm trzecim - lub większą niż dwie trzecie - wszystkich głosów przysługujących członkom Komitetu.
(9) W odniesieniu do zmian w regulaminie, które należy przyjmować większością dwóch trzecich oddanych głosów, przy czym każda ze Stron konwencji dysponuje jednym głosem, Unia powinna zaproponować, by dodanie wymogu podwójnej większości zaproponowanego przez Sekretariat Komitetu miało zastosowanie tylko wtedy, gdy Unia i jej państwa członkowskie dysponują liczbą głosów równą dwóm trzecim - lub większą niż dwie trzecie - wszystkich głosów przysługujących członkom Komitetu, z zastrzeżeniem zamieszczenia wyjaśnienia, że zasada "niepowielania głosów" nie ma w takiej sytuacji zastosowania.
(10) W regulaminie, w wykazie uczestników niebędących członkami Komitetu, należy skreślić odniesienie do Unii, ponieważ przestało ono być aktualne.
(11) Stanowisko Unii w ramach Komitetu powinno zatem opierać się na dołączonym projekcie zmian w regulaminie.
(12) Stanowisko Unii w ramach Komitetu powinno pozostawać bez uszczerbku dla przyszłych stanowisk dotyczących
regulaminu w odniesieniu do innych konwencji Rady Europy lub umów Unii z państwami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi.
(13) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, bez uszczerbku dla art. 4 tego protokołu, Irlandia nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje.
(14) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: