Decyzja 2024/1669 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Stron Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej co do zmian w regulaminie Komitetu Stron w odniesieniu do spraw związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, w odniesieniu do azylu i zasady non-refoulement

DECYZJA RADY (UE) 2024/1669
z dnia 22 kwietnia 2024 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Stron Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej co do zmian w regulaminie Komitetu Stron w odniesieniu do spraw związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, w odniesieniu do azylu i zasady non-refoulement

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 78 ust. 2, art. 82 ust. 2 i art. 84 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia zawarła Konwencję Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej (zwaną dalej "konwencją") decyzją Rady (UE) 2023/1075 1  - w odniesieniu do instytucji i administracji publicznej Unii oraz decyzją Rady (UE) 2023/1076 2  - w odniesieniu do spraw związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, w odniesieniu do azylu i zasady non-refoulement; konwencja weszła w życie w dniu 1 października 2023 r. w odniesieniu do Unii. Dotychczas do konwencji przystąpiło 39 Stron, w tym Unia i 22 państwa członkowskie.

(2) Komitet Stron (zwany dalej "Komitetem") jest organem mechanizmu monitorowania konwencji. Zgodnie z art. 67 ust. 3 konwencji Komitet przyjął swój regulamin. Regulamin ten przewiduje, że każda ze Stron konwencji dysponuje jednym głosem. Przystąpienie Unii do konwencji wymaga pewnych dostosowań tego regulaminu, aby określić zasady wykonywania przez Unię jej prawa głosu jako Strony konwencji.

(3) W sierpniu 2023 r. Sekretariat Komitetu zaproponował pewne zmiany w regulaminie, aby uwzględnić wpływ przystąpienia Unii do konwencji na funkcjonowanie Komitetu. Sekretariat Komitetu zwrócił się do Stron konwencji oraz do Unii o przedstawienie propozycji redakcyjnych z myślą o przyjęciu tych zmian w 2024 r. Zmiany te zostaną omówione i, w miarę możliwości, przyjęte na 16. posiedzeniu Komitetu w dniu 31 maja 2024 r.

(4) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu, gdyż zmiany w regulaminie będą dla Unii prawnie wiążące.

(5) Zgodnie z projektem zmian przedstawionym przez Sekretariat Komitetu przepisy dotyczące kworum do celów przyjmowania decyzji Komitetu przewidziane w regulaminie zostałyby zachowane, ale uzupełnione o pewne nowe wymogi. Unia powinna zaproponować alternatywne zmiany w regulaminie pozwalające lepiej odzwierciedlić zakres jej przystąpienia do konwencji i chronić jej interesy, a jednocześnie powinna wykazać gotowość do uwzględnienia obaw Stron konwencji, które nie są państwami członkowskimi Unii.

(6) Sekretariat Komitetu proponuje włączenie do ogólnej zasady głosowania zawartej w pkt 20 regulaminu zasady "niepowielania głosów", zgodnie z którą prawo głosu w danej sprawie przysługiwałoby albo Unii albo jej uprawnionym do tego państwom członkowskim. Zasadę "niepowielania głosów" wprowadzono już w odniesieniu do innych konwencji Rady Europy, do których przystąpiła Unia, i należy ją również zaakceptować w niniejszym przypadku. Należy jednak dostosować brzmienie stosownej klauzuli, aby odzwierciedlić odpowiednie kompetencje Unii i państw członkowskich.

(7) Sekretariat Komitetu proponuje także wprowadzenie do ogólnej zasady głosowania zawartej w pkt 20 regulaminu wymogu podwójnej większości, zgodnie z którym decyzja będzie mogła zostać przyjęta większością dwóch trzecich oddanych głosów tylko wtedy, gdy wśród tych głosów znajdzie się zwykła większość głosów oddanych przez Strony konwencji, które nie są państwami członkowskimi Unii. Wymóg taki stanowiłby przeciwwagę dla faktu, że Unia dysponuje zwykłą większością głosów w Komitecie, a tym samym rozwiałby ewentualne obawy Stron konwencji, które nie są państwami członkowskimi Unii, co do wagi głosu Unii. Unia powinna zaproponować zmianę wymogu podwójnej większości, aby zagwarantować, że będzie miał on zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy Unia uczestniczy w głosowaniu i dysponuje liczbą głosów równą dwóm trzecim - lub większą niż dwie trzecie - wszystkich głosów przysługujących członkom Komitetu, a także aby odzwierciedlić odpowiednie kompetencje Unii i państw członkowskich.

(8) W odniesieniu do szczegółowych przepisów dotyczących wyboru członków Grupy Ekspertów do spraw Przeciwdziałania Przemocy wobec Kobiet i Przemocy Domowej (GREVIO) Unia, oprócz zaproponowanej zmiany, powinna zaproponować dalsze zmiany przewidujące, że Unia będzie dysponować jednym głosem niezależnie od indywidualnych głosów poszczególnych państw członkowskich. W odniesieniu do konkretnie do decyzji w sprawie wniosku o odwołanie jednego lub większej liczby kandydatów niespełniających wymogów członkostwa w GREVIO Sekretariat Komitetu proponuje zastosowanie wymogu podwójnej większości. Choć decyzje takie mają charakter wyjątkowy, Unia powinna zaproponować, by większość dwóch trzecich oddanych głosów, wymagana do przyjęcia takich decyzji, obejmowała zwykłą większość głosów oddanych przez przedstawicieli Stron innych niż Unia i jej państwa członkowskie, tylko wtedy gdy Unia i jej państwa członkowskie dysponują liczbą głosów równą dwóm trzecim - lub większą niż dwie trzecie - wszystkich głosów przysługujących członkom Komitetu.

(9) W odniesieniu do zmian w regulaminie, które należy przyjmować większością dwóch trzecich oddanych głosów, przy czym każda ze Stron konwencji dysponuje jednym głosem, Unia powinna zaproponować, by dodanie wymogu podwójnej większości zaproponowanego przez Sekretariat Komitetu miało zastosowanie tylko wtedy, gdy Unia i jej państwa członkowskie dysponują liczbą głosów równą dwóm trzecim - lub większą niż dwie trzecie - wszystkich głosów przysługujących członkom Komitetu, z zastrzeżeniem zamieszczenia wyjaśnienia, że zasada "niepowielania głosów" nie ma w takiej sytuacji zastosowania.

(10) W regulaminie, w wykazie uczestników niebędących członkami Komitetu, należy skreślić odniesienie do Unii, ponieważ przestało ono być aktualne.

(11) Stanowisko Unii w ramach Komitetu powinno zatem opierać się na dołączonym projekcie zmian w regulaminie.

(12) Stanowisko Unii w ramach Komitetu powinno pozostawać bez uszczerbku dla przyszłych stanowisk dotyczących

regulaminu w odniesieniu do innych konwencji Rady Europy lub umów Unii z państwami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi.

(13) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, bez uszczerbku dla art. 4 tego protokołu, Irlandia nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje.

(14) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Stron (zwanego dalej "Komitetem") ustanowionego na mocy art. 67 Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w odniesieniu do przyjęcia zmian w regulaminie Komitetu, opiera się na projekcie zmian w regulaminie, dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 22 kwietnia 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Stron, ustanowionego na mocy art. 67 konwencji, co do zmian w regulaminie Komitetu Stron na posiedzeniu Komitetu Stron w dniu 31 maja 2024 r.

Unia Europejska przypomina, że przystąpiła do konwencji stambulskiej w celu zapobiegania i zwalczania przemocy wobec kobiet i przemocy domowej. Unia szczerze współpracuje z państwami niebędącymi członkami UE w ramach wszystkich traktatów międzynarodowych, do których przystąpiła w pełni.

W odniesieniu do wymogu podwójnej większości Unia pragnie potwierdzić, że wymóg ten ma zastosowanie tylko wtedy, gdy Unia dysponuje liczbą głosów równą dwóm trzecim - lub większą niż dwie trzecie - wszystkich głosów przysługujących członkom Komitetu (pkt 20) lub osiąga taką liczbę głosów wspólnie z państwami członkowskimi Unii Europejskiej, gdy zarówno Unia jak i jej państwa członkowskie są uprawnione do głosowania (pkt 21 i 25).

Unia Europejska zwraca uwagę, że jej obecne stanowisko w sprawie zmian regulaminu Komitetu Stron pozostaje bez uszczerbku dla przyszłych stanowisk dotyczących regulaminu w odniesieniu do innych konwencji Rady Europy lub umów Unii z państwami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi.

Punkt 20 - Głosowanie

Zmiana nr 1:

"1. Każdy członek Komitetu dysponuje jednym głosem. W przypadku gdy w skład delegacji Strony wchodzi więcej niż jeden przedstawiciel, tylko jeden z nich jest uprawniony do głosowania.

Unia Europejska wykonuje swoje prawo głosu, korzystając z liczby głosów równej liczbie jej państw członkowskich, które są Stronami Konwencji i które są związane wykonywaniem przez Unię jej kompetencji. Państwa członkowskie Unii Europejskiej, które nie są związane wykonywaniem przez Unię jej kompetencji, mogą głosować samodzielnie.

W przypadku gdy Unia Europejska wykonuje swoje prawo głosu, państwa członkowskie będące Stronami Konwencji i związane wykonywaniem przez Unię jej kompetencji w sprawie, która ma być przedmiotem głosowania, nie głosują. Unia Europejska nie korzysta ze swojego prawa głosu wówczas, gdy wszystkie jej państwa członkowskie będące Stronami Konwencji mogą skorzystać ze swojego prawa głosu.".

"2. Do głosowania wymagane jest kworum."

Zmiana nr 2:

"3. Decyzje Komitetu podejmowane są większością dwóch trzecich oddanych głosów. W przypadku gdy Unia Europejska uczestniczy w głosowaniu zgodnie z ust. 1 akapit drugi i trzeci, większość dwóch trzecich głosów obejmuje zwykłą większość głosów oddanych przez pozostałe Strony, jeżeli liczba głosów, z których Unia korzysta przy wykonywaniu swojego prawa głosu, jest równa dwóm trzecim - lub większa niż dwie trzecie - wszystkich głosów przysługujących członkom Komitetu."

"4. Kwestie proceduralne rozstrzyga się większością oddanych głosów."

"5. Jeżeli nie ma pewności co do tego, czy dana kwestia ma charakter proceduralny czy też nie, kwestii tej nie traktuje się jako proceduralną, chyba że Komitet zdecyduje inaczej większością dwóch trzecich głosów oddanych zgodnie z ust. 3."

"6. Do celów niniejszego regulaminu »oddane głosy« oznaczają głosy za lub przeciw oddane przez członków Komitetu. Głosy członków wstrzymujących się od głosu uznaje się za nieoddane."

Punkt 21 - Szczegółowe zasady wyboru członków GREVIO

"1. Punkty 16, 19 i 20 niniejszego regulaminu nie mają zastosowania do wyboru członków GREVIO."

[...]

Zmiana nr 3:

"4. Decyzja Komitetu dotycząca złożenia wniosku o wycofanie co najmniej jednego kandydata niespełniającego wymogów członkostwa w GREVIO zgodnie z pkt 2-5 regulaminu dotyczącego procedury wyboru członków GREVIO wymaga większości dwóch trzecich oddanych głosów, która obejmuje zwykłą większość głosów oddanych przez przedstawicieli Stron innych niż Unia Europejska i jej państwa członkowskie, jeżeli liczba głosów przysługujących Unii Europejskiej i jej państwom członkowskim jest równa dwóm trzecim - lub większa niż dwie trzecie - wszystkich głosów przysługujących członkom Komitetu. Do celów niniejszego przepisu »oddane głosy« oznaczają głosy za lub przeciw oddane przez członków. Głosy członków wstrzymujących się od głosu uznaje się za nieoddane."

[.]

"7. Każdy członek Komitetu dysponuje jednym głosem. W przypadku gdy w skład delegacji Strony wchodzi więcej niż jeden przedstawiciel, tylko jeden z nich jest uprawniony do głosowania".

Punkt 25 - Zmiany w regulaminie

Zmiana nr 4:

"Komitet może zmienić regulamin większością dwóch trzecich oddanych głosów, która obejmuje zwykłą większość głosów oddanych przez przedstawicieli Stron innych niż Unia Europejska i jej państwa członkowskie, jeżeli liczba głosów przysługujących Unii Europejskiej i jej państwom członkowskim jest równa dwóm trzecim - lub większa niż dwie trzecie - wszystkich głosów przysługujących członkom Komitetu. Do celów niniejszego przepisu nie ma zastosowania pkt 20 ust. 1 akapit drugi i trzeci."

Punkt 2 - Skład Komitetu

1. Członkowie

a) Zgodnie z art. 67 ust. 1 Konwencji członkami Komitetu są przedstawiciele Stron Konwencji.

[.]

2. Uczestnicy

[.]

b) Swoich przedstawicieli, którzy będą brali udział w posiedzeniach Komitetu bez prawa głosu ani prawa do pokrycia kosztów, mogą wyznaczyć:

i) państwa, które podpisały Konwencję, ale jeszcze jej nie ratyfikowały;

ii) państwa, które ratyfikowały Konwencję lub do niej przystąpiły, ale w stosunku do których nie weszła ona jeszcze w życie;

iii) państwa zaproszone do przystąpienia do Konwencji.

[.]

1 Decyzja Rady (UE) 2023/1075 z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w odniesieniu do instytucji i administracji publicznej Unii (Dz.U. L 143 I z 2.6.2023, s. 1).
2 Decyzja Rady (UE) 2023/1076 z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w odniesieniu do spraw związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, w odniesieniu do azylu i zasady non-refoulement (Dz.U. L 143 I z 2.6.2023, s. 4).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1669

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/1669 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Stron Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej co do zmian w regulaminie Komitetu Stron w odniesieniu do spraw związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, w odniesieniu do azylu i zasady non-refoulement
Data aktu: 22/04/2024
Data ogłoszenia: 12/06/2024