Rozporządzenie wykonawcze 2024/1664 ustalające współczynnik korygujący do płatności bezpośrednich przewidziany w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 w odniesieniu do roku kalendarzowego 2024

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/1664
z dnia 12 czerwca 2024 r.
ustalające współczynnik korygujący do płatności bezpośrednich przewidziany w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 w odniesieniu do roku kalendarzowego 2024

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 1 akapit trzeci,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 17 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2021/2116 stanowi, że jeżeli prognozy dotyczące finansowania interwencji i środków finansowanych w ramach odpowiedniego podpułapu w danym roku budżetowym wskazują, że mające zastosowanie pułapy roczne zostaną przekroczone, określa się współczynnik korygujący dla interwencji w formie płatności bezpośrednich, o których mowa w art. 5 ust. 2 lit. c) tego rozporządzenia, oraz dla szczególnych środków, o których mowa w art. 5 ust. 2 lit. e) tego rozporządzenia.

(2) Zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2116 na początku każdego roku w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) ustanawia się unijną rezerwę rolną. Zgodnie z art. 16 ust. 2 akapit drugi tego rozporządzenia, jeżeli dostępne środki nie są wystarczające do sfinansowania rezerwy do wysokości wymaganej kwoty, w ostateczności można zastosować dyscyplinę finansową zgodnie z art. 17 tego rozporządzenia w celu uzupełnienia rezerwy.

(3) Prognozy dotyczące płatności bezpośrednich i wydatków związanych z rynkiem, określone w projekcie budżetu Komisji na rok 2025 wskazują, że obecnie nie ma potrzeby dalszego stosowania dyscypliny finansowej. Istnieje jednak duża niepewność co do przyszłego zapotrzebowania na wsparcie z rezerwy rolnej ze względu na konsekwencje rosyjskiej inwazji na Ukrainę dla sektora rolno-spożywczego oraz częstotliwość niekorzystnych zjawisk klimatycznych mających wpływ na rolnictwo. Ponadto obecny wysoki poziom niestabilności w sektorze rolnym w całej Europie może mieć wpływ na szacowane potrzeby budżetowe na rok budżetowy 2025.

(4) Zgodnie z art. 17 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia (UE) 2021/2116 współczynnik korygujący należy ustalić do 30 czerwca roku kalendarzowego, do którego dany współczynnik korygujący ma zastosowanie. Zgodnie z art. 17 ust. 2 tego rozporządzenia współczynnik korygujący może zostać dostosowany na podstawie nowych informacji do 1 grudnia tego samego roku kalendarzowego. Dostosowanie współczynnika na podstawie nowych informacji jest jednak możliwe tylko wtedy, gdy współczynnik ustalono do 30 czerwca.

(5) W związku z niepewnością związaną z prognozami budżetowymi oraz aby utrzymać możliwość dostosowania współczynnika korygującego do 1 grudnia 2024 r. w celu zapewnienia przestrzegania pułapów rocznych i możliwość dodatkowego finansowania rezerwy rolnej, na wypadek gdyby skorzystanie z jednej lub obu tych możliwości okazało się konieczne, należy ustalić współczynnik korygujący w wysokości 0 % na rok kalendarzowy 2024.

(6) Art. 17 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2021/2116 stanowi, że współczynnik korygujący ma zastosowanie, w odniesieniu do odpowiedniego roku kalendarzowego, do płatności przekraczających 2 000 EUR, które mają zostać przyznane rolnikom na z tytułu interwencji w formie płatności bezpośrednich, o których mowa w art. 5 ust. 2 lit. c) tego rozporządzenia, oraz szczególnych środków, o których mowa w art. 5 ust. 2 lit. e) tego rozporządzenia.

(7) Zasadniczo rolnicy składający wnioski o przyznanie pomocy w zakresie płatności bezpośrednich w odniesieniu do jednego roku kalendarzowego (N) otrzymują wypłatę w ustalonym terminie płatności w roku budżetowym (N+1). Państwa członkowskie mogą jednak, z zachowaniem pewnych limitów, realizować zaległe płatności na rzecz rolników po upływie tego terminu płatności. Takie zaległe płatności mogą być dokonywane w następnym roku budżetowym. W przypadku zastosowania dyscypliny finansowej w odniesieniu do danego roku kalendarzowego nie należy stosować współczynnika korygującego do płatności, w odniesieniu do których złożono wnioski o przyznanie pomocy w latach kalendarzowych innych niż rok kalendarzowy, w którym obowiązuje dyscyplina finansowa. W związku z tym, aby zapewnić równe traktowanie rolników, należy ustanowić przepis mówiący, że współczynnik korygujący ma być stosowany wyłącznie do płatności, w odniesieniu do których wnioski o przyznanie pomocy złożono w roku kalendarzowym, w którym obowiązuje dyscyplina finansowa, niezależnie od tego, kiedy dokonywana jest dana płatność na rzecz rolników,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Do celów ustalenia współczynnika korygującego zgodnie z art. 17 rozporządzenia (UE) 2021/2116 płatności, które mają być przyznane rolnikom z tytułu interwencji w formie płatności bezpośrednich, o których mowa w art. 5 ust. 2 lit. c) tego rozporządzenia, oraz z tytułu szczególnych środków, o których mowa w art. 5 ust. 2 lit. e) tego rozporządzenia, przekraczające 2 000 EUR w przypadku wniosku o przyznanie pomocy złożonego w odniesieniu do roku kalendarzowego 2024, obniża się o współczynnik korygujący wynoszący 0 %.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 czerwca 2024 r.

1 Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 187, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/2116/oj.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1664

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/1664 ustalające współczynnik korygujący do płatności bezpośrednich przewidziany w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 w odniesieniu do roku kalendarzowego 2024
Data aktu: 12/06/2024
Data ogłoszenia: 13/06/2024
Data wejścia w życie: 20/06/2024