Decyzja wykonawcza 2024/1663 w sprawie wstępnej wymiany informacji o trajektoriach w ramach pierwszego wspólnego projektu ustanowionego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2021/116

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/1663
z dnia 12 czerwca 2024 r.
w sprawie wstępnej wymiany informacji o trajektoriach w ramach pierwszego wspólnego projektu ustanowionego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2021/116

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2024 r. w sprawie zapewniania służby żeglugi powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie w sprawie zapewniania służb) 1 , w szczególności jego art. 15a,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 409/2013 2  ustanawia ramy realizacji systemu badań z zakresu zarządzania ruchem lotniczym w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (SESAR). Określono w nim wymogi dotyczące treści wspólnych projektów, ich ustanawiania, przyjmowania, wdrażania i monitorowania.

(2) W pierwszym wspólnym projekcie, ustanowionym rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/116 3 , określono sześć funkcji zarządzania ruchem lotniczym ("ATM") i ich odpowiednie podfunkcje, w tym funkcję ATM w zakresie wstępnej wymiany informacji o trajektoriach ("AF6").

(3) Zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 409/2013 funkcje i ich podfunkcje określone we wspólnym projekcie muszą być gotowe do wdrożenia i wymagają zsynchronizowanego wdrożenia. Gotowość do wdrożenia tych funkcji i podfunkcji ocenia się m.in. na podstawie wyników weryfikacji przeprowadzonej w fazie opracowywania systemu SESAR, statusu procesu industrializacji i oceny interoperacyjności, a także w odniesieniu do globalnego planu żeglugi powietrznej Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) i odpowiednich materiałów ICAO.

(4) Zgodnie z art. 4 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 409/2013 wspólny projekt może również obejmować funkcje lub podfunkcje ATM, które w chwili wejścia w życie wspólnego projektu nie są gotowe do wdrożenia, ale stanowią podstawowy element wspólnego projektu, pod warunkiem że proces ich industrializacji uznaje się za zakończony w ustalonej docelowej dacie industrializacji przypadającej w okresie trzech lat od przyjęcia danego wspólnego projektu.

(5) Funkcję AF6, mimo że w chwili wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/116 nie była uznana za gotową do wdrożenia, uznano za podstawowy element pierwszego wspólnego projektu i uwzględniono ją z docelową datą industrializacji ustaloną na dzień 31 grudnia 2023 r. i docelową datą wdrożenia ustaloną na dzień 31 grudnia 2027 r.

(6) Zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 409/2013 po upływie docelowej daty industrializacji AF6 Komisja, przy wsparciu ze strony Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja"), zweryfikowała, że AF6 została znormalizowana i że jest gotowa do wdrożenia.

(7) W tym celu Agencja przeprowadziła wstępną ocenę industrializacji i gotowości AF6, a następnie utworzyła i koordynowała forum ds. industrializacji w ramach pierwszego wspólnego projektu, złożone z przedstawicieli komórki kierownika procesu realizacji, Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR 3, Eurocae, menedżera sieci, producentów statków powietrznych i producentów lotniczego sprzętu naziemnego, reprezentowanych przez Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Lotniczego, Kosmicznego, Bezpieczeństwa i Obronnego (ASD). Celem forum było określenie i zapewnienie realizacji skoordynowanych działań niezbędnych do wywiązania się z docelowej daty industrializacji AF6 ustalonej na dzień 31 grudnia 2023 r.

(8) Forum ds. industrializacji w ramach pierwszego wspólnego projektu pracowało przez cały rok 2023 i uzgodniło działania, które miały zostać podjęte przez każdą grupę zainteresowanych stron, aby zapewnić normalizację i gotowość do wdrożenia AF6.

(9) W dniu 12 grudnia 2023 r. Agencja skonsultowała się z przedstawicielami operatorów statków powietrznych w sprawie wdrożenia elektroniki lotniczej istotnej dla AF6. Z wyjątkiem stowarzyszenia reprezentującego operatorów służbowych statków powietrznych (EBAA) wszyscy operatorzy statków powietrznych wykonujący zarobkowe przewozy lotnicze reprezentowani na forum ds. industrializacji potwierdzili gotowość do wdrożenia AF6.

(10) W dniu 1 grudnia 2023 r. kierownik procesu realizacji, menedżer sieci, grupa "A4 Airline" (Air France, easyJet, grupa Lufthansa i Ryanair) oraz Wspólne Przedsięwzięcie SESAR 3 potwierdzili Komisji swoje zobowiązanie do zapewnienia wdrożenia AF6 do dnia 31 grudnia 2027 r.

(11) W dniu 26 stycznia 2024 r. Agencja przedłożyła Komisji swoje ustalenia. W oparciu o zgromadzone informacje i przeprowadzone badania Agencja stwierdziła, że AF6 jest gotowa do wdrożenia. Uznając wysiłki podjęte przez członków forum ds. industrializacji w ramach pierwszego wspólnego projektu i ich pisemne zobowiązania do wdrożenia AF6, Agencja zaleciła jednak również niewiążące środki towarzyszące, które powinny być realizowane przez organy normalizacyjne i strony zaangażowane w działalność operacyjną w celu wsparcia wdrażania AF6. Agencja wyraziła także gotowość do wspierania Komisji w monitorowaniu i nadzorowaniu tych środków towarzyszących.

(12) W świetle wniosków Agencji oraz opinii i zobowiązań zainteresowanych stron Komisja uważa, że AF6 jest gotowa do wdrożenia.

(13) Oceniając zgodność z docelową datą wdrożenia AF6 przypadającą w dniu 31 grudnia 2027 r., Komisja weźmie pod uwagę, czy zainteresowane strony zobowiązane do wdrożenia AF6 zaplanowały odpowiednie dla AF6 inwestycje oraz czy wprowadziły środki niezbędne do zapewnienia odpowiedniego sprzętu, oprogramowania lub usług, które miały zostać wdrożone w odpowiednim czasie.

(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Funkcję ATM w zakresie wstępnej wymiany informacji o trajektoriach (AF6) w ramach pierwszego wspólnego projektu ustanowionego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2021/116 uznaje się niniejszym za gotową do wdrożenia i wdraża się ją do dnia 31 grudnia 2027 r.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 czerwca 2024 r.
1 Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2004/550/oj.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 409/2013 z dnia 3 maja 2013 r. w sprawie definicji wspólnych projektów, ustanowienia systemu zarządzania i określenia zachęt wspierających wdrożenie europejskiego centralnego planu zarządzania ruchem lotniczym (Dz.U. L 123 z 4.5.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2013/409/oj).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/116 z dnia 1 lutego 2021 r. w sprawie ustanowienia pierwszego wspólnego projektu wspierającego wdrożenie centralnego planu zarządzania ruchem lotniczym w Europie określonego w rozporządzeniu (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 409/2013 oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 716/2014 (Dz.U. L 36 z 2.2.2021, s. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2021/ 116/oj).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1663

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/1663 w sprawie wstępnej wymiany informacji o trajektoriach w ramach pierwszego wspólnego projektu ustanowionego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2021/116
Data aktu: 12/06/2024
Data ogłoszenia: 14/06/2024
Data wejścia w życie: 04/07/2024