Rozporządzenie 2024/1652 zmieniające załącznik I do rozporządzenia (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej

ROZPORZĄDZENIE RADY (UE) 2024/1652
z dnia 30 maja 2024 r.
zmieniające załącznik I do rozporządzenia (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 31,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Od czasu pełnoskalowej inwazji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę w dniu 24 lutego 2022 r. przywóz zbóż, nasion oleistych i produktów pochodnych, a także wysłodków buraczanych w postaci granulek oraz suszonego grochu do Unii znacznie wzrósł.

(2) Federacja Rosyjska pozostaje co prawda stosunkowo niewielkim dostawcą zbóż, nasion oleistych i produktów pochodnych, a także wysłodków buraczanych w postaci granulek oraz suszonego grochu na unijny rynek, należy jednak do wiodących światowych producentów i eksporterów tych produktów. Federacja Rosyjska, biorąc pod uwagę obecną wielkość jej wywozu, mogłaby łatwo i szybko przekierować znaczne ilości dostaw tych produktów do Unii, powodując nagły napływ produktów ze swoich dużych obecnych zapasów i zakłócając w ten sposób unijny rynek. Istnieją ponadto dowody na to, że Federacja Rosyjska nielegalnie przywłaszcza obecnie duże ilości zbóż i nasion oleistych produkowanych na terytoriach Ukrainy, które nielegalnie okupuje, i kieruje te produkty na swoje rynki eksportowe jako rzekomo rosyjskie.

(3) Unijne wspólne stawki celne erga omnes to obecnie obowiązujące stawki celne stosowane względem kraju najbardziej uprzywilejowanego (KNU) na przywóz zbóż, nasion oleistych i produktów pochodnych, a także wysłodków buraczanych w postaci granulek oraz suszonego grochu; stawki te znacznie się między sobą różnią. W zależności od produktu stawki te są albo ustalone na poziomie zerowym lub bardzo niskim, albo są już wysokie i wymiana handlowa nie ma miejsca.

(4) Konieczne jest wprowadzenie odpowiednich środków taryfowych, aby zapobiec dalszemu wprowadzaniu zbóż, nasion oleistych i produktów pochodnych, a także wysłodków buraczanych w postaci granulek oraz suszonego grochu pochodzących z Federacji Rosyjskiej na unijny rynek na warunkach równie korzystnych jak stosowane w odniesieniu do tego rodzaju produktów o innym niepreferencyjnym pochodzeniu. Oczekuje się, że odpowiednie środki taryfowe pomogą zapobiegać kierowaniu przez Federację Rosyjską znacznych ilości tych produktów do Unii w celu jej politycznego i gospodarczego osłabienia poprzez zakłócenie unijnego rynku, powodowanie napięć i tarć społecznych w Unii oraz zagrożenie prawidłowemu funkcjonowaniu unii celnej. Zagrożenie to uwzględniono zgodnie z art. 32 lit. d) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w związku z czym należy podjąć środki na podstawie jego art. 31 mające na celu uniknięcie poważnych zaburzeń w życiu gospodarczym państw członkowskich.

(5) Odpowiednie środki taryfowe należy zastosować jednocześnie w odniesieniu do Republiki Białorusi, aby zapobiec przekierowywaniu przywozu do Unii z Federacji Rosyjskiej przez Republikę Białorusi, z uwagi na bliskie powiązania polityczne i gospodarcze tego kraju z Rosją, gdyby cła unijne na przywóz odnośnych towarów z Republiki Białorusi pozostały niezmienione.

(6) W związku z tym, we wszystkich przypadkach, gdzie obecnie obowiązujące stawki celne są ustalone na poziomie zerowym lub nie są wystarczająco wysokie, przywóz zbóż, nasion oleistych i produktów pochodnych, a także wysłodków buraczanych w postaci granulek oraz suszonego grochu pochodzących lub wywożonych bezpośrednio lub pośrednio z Federacji Rosyjskiej lub z Republiki Białorusi powinien podlegać wyższym stawkom celnym niż przywóz z innych państw trzecich. Jeśli produkty te nie pochodzą ani nie są wywożone bezpośrednio lub pośrednio z Federacji Rosyjskiej lub Republiki Białorusi, nie powinny podlegać tym wyższym stawkom celnym, nawet w przypadku tranzytu przez Federację Rosyjską lub Republikę Białorusi.

(7) Federacja Rosyjska i Republika Białorusi nie powinny ponadto korzystać z unijnych kontyngentów taryfowych na warunkach najwyższego uprzywilejowania. W związku z tym stawki obniżone określone w unijnych kontyngentach taryfowych na produkty określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia nie powinny mieć zastosowania do przywozu do Unii produktów pochodzących lub wywożonych bezpośrednio lub pośrednio z Federacji Rosyjskiej lub Republiki Białorusi.

(8) Oczekuje się, że planowane podwyższenie ceł nie wpłynie negatywnie na globalne bezpieczeństwo żywnościowe, ponieważ nie wpłynie na tranzyt przedmiotowych produktów przez terytorium Unii do państw trzecich będących miejscem przeznaczenia. Wręcz przeciwnie, wzrost należności celnych przywozowych w Unii mógłby prowadzić do wywozu tych produktów do państw trzecich i zwiększyć dostępność dostaw.

(9) Przewidywane podwyższenie ceł jest spójne z działaniami zewnętrznymi Unii w innych dziedzinach, zgodnie z wymogami art. 21 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). W ostatnich latach stosunki między Unią a Federacją Rosyjską znacznie się pogorszyły, a trend ten pogłębił się szczególnie w ciągu ostatnich dwóch lat z powodu jawnego lekceważenia przez Federację Rosyjską prawa międzynarodowego, a zwłaszcza z powodu jej niczym niesprowokowanej i nieuzasadnionej pełnoskalowej inwazji na Ukrainę. Od lipca 2014 r. Unia nakłada na Federację Rosyjską kolejne środki ograniczające.

(10) Chociaż Federacja Rosyjska jest członkiem Światowej Organizacji Handlu (WTO), Unia jest zwolniona, na mocy wyjątków mających zastosowanie na podstawie Porozumienia ustanawiającego Światową Organizację Handlu (zwanego dalej "porozumieniem WTO"), w szczególności art. XXI (wyjątki ze względów bezpieczeństwa) Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu 1994, z obowiązku udzielania produktom przywożonym z Federacji Rosyjskiej korzyści przyznawanych podobnym produktom przywożonym z innych krajów (najwyższe uprzywilejowanie).

(11) W ostatnich latach pogorszeniu uległy również stosunki między Unią a Republiką Białorusi z powodu lekceważenia przez białoruski reżim prawa międzynarodowego, w tym podstawowych wolności i praw człowieka oraz z powodu poparcia dla rosyjskiej wojny napastniczej przeciw Ukrainie. Od października 2020 r. Unia nakłada na Republikę Białorusi kolejne środki ograniczające.

(12) Jako że Republika Białorusi nie jest członkiem WTO, Unia nie jest zobowiązana na podstawie porozumienia WTO do przyznawania produktom pochodzącym z Republiki Białorusi najwyższego uprzywilejowania. Ponadto istniejące umowy handlowe dopuszczają działania uzasadnione na podstawie mających zastosowanie klauzul dotyczących wyjątków, w szczególności wyjątków spowodowanych względami bezpieczeństwa.

(13) Zgodnie z zasadą proporcjonalności, aby osiągnąć podstawowy cel, jakim jest właściwe funkcjonowanie unii celnej oraz zapewnienie, by zboża, nasiona oleiste i produkty pochodne, a także wysłodki buraczane w postaci granulek oraz suszony groch pochodzące z Federacji Rosyjskiej i Republiki Białorusi nie powodowały zakłóceń na unijnym rynku tych produktów ani nie zakłócały należytego funkcjonowania unii celnej, konieczne i właściwe jest przyjęcie ze skutkiem natychmiastowym przepisów podwyższających cła na te produkty. Niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia założonych celów, zgodnie z art. 5 ust. 4 TUE.

(14) W związku z tym należy odpowiednić zmienić załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 1 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku I do rozporządzenia (EWG) nr 2658/87 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2024 r. Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 maja 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

W odniesieniu do kodów Nomenklatury scalonej (CN) odpowiadających kodom CN wymienionym w kolumnie 1 poniższej tabeli tekst i przypisy w kolumnie 3 tabeli stawek celnych w części drugiej załącznika I do rozporządzenia (EWG) nr 2658/87 zastępuje się tekstem i przypisami znajdującymi się w kolumnie 3 poniższej tabeli:
Kod CN Wyszczególnienie Stawka celna konwencyjna (%)
1 2 3
07 Warzywa oraz niektóre korzenie i bulwy, jadalne
0713 Warzywa strączkowe, suszone, łuskane, nawet bez skórki lub dzielone:
071310 - Groch (Pisum sativum):
071310 10 - - Do siewu bez cła (6)
0713 10 90 - - Pozostałe bez cła (6)
0713 20 00 - Ciecierzyca (cieciorka) bez cła (6)
10 Zboża
1001 Pszenica i meslin:
- Pszenica durum:
1001 11 00 - - Nasiona 148 €/t (1) (4)
1001 19 00 - - Pozostałe 148 €/t (1) (2) (4)
- Pozostałe:
1001 91 - - Nasiona:
1001 91 10 - Orkisz (3) 12,8 (5)
1001 91 20 - Pszenicy zwyczajnej i meslin 95 €/t (1) (4)
1001 91 90 - Pozostałe 95 EUR/t
1001 99 00 - - Pozostałe 95 €/t (1) (2) (4)
1002 Żyto:
1002 10 00 - Nasiona 93 €/t (1) (4)
1002 90 00 - Pozostałe 93 €/t (1) (4)
1003 Jęczmień:
1003 10 00 - Nasiona 93 €/t (2)
1003 90 00 - Pozostałe 93 €/t (2)
1005 Kukurydza:
100510 - Nasiona:
- - Hybrydy (3):
1005 10 13 - Hybrydy trójkrzyżowe bez cła (5)
1005 10 15 - Hybrydy zwykłe bez cła (5)
1005 10 18 - Pozostałe bez cła (5)
1005 10 90 - - Pozostałe 94 €/t (1) (2) (4)
1005 90 00 - Pozostałe 94 €/t (1) (2) (4)
1007 Ziarno sorgo:
1007 10 - Nasiona:
1007 10 10 - - Hybrydy do siewu (3) 6,4 (5)
1007 10 90 - - Pozostałe 94 €/t (1) (2) (4)
1007 90 00 - Pozostałe 94 €/t (1) (2) (4)
1008 Gryka, proso i ziarno mozgi kanaryjskiej; pozostałe zboża:
1008 10 00 - Gryka 37 €/t (5)
- Proso:
100821 00 - - Nasiona 56 €/t (2) (5)
1008 29 00 - - Pozostałe 56 €/t (2) (5)
1008 30 00 - Ziarno mozgi kanaryjskiej bez cła (5)
1008 40 00 - Palusznik (Digitaria spp.) 37 €/t (5)
1008 50 00 - Komosa ryżowa (Chenopodium quinoa) 37 €/t (5)
1008 90 00 - Pozostałe zboża 37 €/t (5)
11 Produkty przemysłu młynarskiego; słód; skrobie; inulina; gluten pszenny (6)
1106 Mąka, mączka i proszek, z suszonych roślin strączkowych objętych pozycją 0713, z sago lub korzeni lub bulw objętych pozycją 0714 lub z produktów objętych działem 8:
1106 10 00 - Z suszonych warzyw strączkowych objętych pozycją 0713 7,7 (6)
12 Nasiona i owoce oleiste; ziarna, nasiona i owoce różne; rośliny przemysłowe lub lecznicze; słoma i pasza
1201 Nasiona soi, nawet łamane:
1201 10 00 - Nasiona (3) bez cła (6)
1201 90 00 - Pozostałe bez cła (6)
1202 Orzeszki ziemne, nieprażone ani niepoddane w inny sposób obróbce cieplnej, nawet łuskane lub łamane:
1202 30 00 - Nasiona (3) bez cła (6)
- Pozostałe:
1202 41 00 - - W łupinkach bez cła (6)
1202 42 00 - - Łuskane, nawet łamane bez cła (6)
1203 00 00 Kopra bez cła (6)
1204 00 Nasiona lnu, nawet łamane:
1204 00 10 - Do siewu (3) bez cła (6)
1204 00 90 - Pozostałe bez cła (8)
1205 Nasiona rzepaku lub rzepiku, nawet łamane:
120510 - Nasiona rzepaku lub rzepiku, o niskiej zawartości kwasu erukowego:
1205 10 10 - - Do siewu (3) bez cła (6)
1205 10 90 - - Pozostałe bez cła (6)
1205 90 00 - Pozostałe bez cła (6)
1206 00 Nasiona słonecznika, nawet łamane:
1206 00 10 - Do siewu (3) bez cła (6)
- Pozostałe:
1206 00 91 - - Wyłuskane; w łusce w paski szarobiałe bez cła (6)
1206 00 99 - - Pozostałe bez cła (6)
1207 Pozostałe nasiona i owoce oleiste, nawet łamane:
1207 10 00 - Orzechy palmowe i jądra bez cła (6)
- Nasiona bawełny:
120721 00 - - Do siewu (3) bez cła (6)
120729 00 - - Pozostałe bez cła (6)
1207 30 00 - Nasiona rącznika bez cła (6)
1207 40 - Nasiona sezamu:
1207 40 10 - - Do siewu (3) bez cła (6)
1207 40 90 - - Pozostałe bez cła (6)
1207 50 - Nasiona gorczycy:
1207 50 10 - - Do siewu (3) bez cła (6)
1207 50 90 - - Pozostałe bez cła (6)
1207 60 00 - Nasiona krokosza (Carthamus tinctorius) bez cła (6)
1207 70 00 - Nasiona melona bez cła (6)
- Pozostałe:
120791 - - Nasiona maku
1207 91 10 - Do siewu (3) bez cła (6)
1207 91 90 - Pozostałe bez cła (6)
120799 - - Pozostałe:
1207 99 20 - Do siewu (3) bez cła (6)
- Pozostałe:
1207 99 91 Nasiona konopi bez cła (6)
1207 99 96 Pozostałe bez cła (6)
1208 Mąka i mączka, z nasion lub owoców oleistych, innych niż z gorczycy:
1208 10 00 - Z soi 4,5 (6)
1208 90 00 - Pozostałe bez cła (6)
14 Materiały roślinne do wyplatania; produkty pochodzenia roślinnego, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone
1404 Produkty pochodzenia roślinnego, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone:
140490 00 - Pozostałe bez cła (6)
15 Tłuszcze i oleje pochodzenia zwierzęcego, roślinnego lub mikrobiologicznego oraz produkty ich rozkładu; gotowe tłuszcze jadalne; woski pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego
1507 Olej sojowy i jego frakcje, nawet rafinowane, ale niemodyfikowane chemicznie:
1507 10 - Olej surowy, nawet odgumowany:
1507 10 10 - - Do zastosowań technicznych lub przemysłowych innych niż produkcja artykułów spożywanych przez ludzi (7) 3,2 (6)
1507 10 90 - - Pozostałe 6,4 (6)
150790 - Pozostałe:
1507 90 10 - - Do zastosowań technicznych lub przemysłowych innych niż produkcja artykułów spożywanych przez ludzi (7) 5,1 (6)
1507 90 90 - - Pozostałe 9,6 (6)
1508 Olej z orzeszków ziemnych i jego frakcje, nawet rafinowane, ale niemodyfikowane chemicznie:
150810 - Olej surowy:
1508 10 10 - - Do zastosowań technicznych lub przemysłowych innych niż produkcja artykułów spożywanych przez ludzi (7) bez cła (6)
1508 10 90 - - Pozostałe 6,4 (6)
1508 90 - Pozostałe:
1508 90 10 - - Do zastosowań technicznych lub przemysłowych innych niż produkcja artykułów spożywanych przez ludzi (7) 5,1 (6)
1508 90 90 - - Pozostałe 9,6 (6)
1512 Olej z nasion słonecznika, z krokosza barwierskiego lub z nasion bawełny i ich frakcje, nawet rafinowane, ale niemodyfikowane chemicznie:
- Olej z nasion słonecznika lub z krokosza barwierskiego i ich frakcje:
151211 - - Olej surowy:
1512 11 10 - Do zastosowań technicznych lub przemysłowych innych niż produkcja artykułów spożywanych przez ludzi (7) 3,2 (6)
- Pozostałe:
1512 11 91 Olej słonecznikowy 6,4 (6)
1512 11 99 Olej z krokosza barwierskiego 6,4 (6)
151219 - - Pozostałe:
1512 19 10 - Do zastosowań technicznych lub przemysłowych innych niż produkcja artykułów spożywanych przez ludzi (7) 5,1 (6)
151219 90 - Pozostałe 9,6 (6)
- Olej z nasion bawełny i jego frakcje
1512 21 - - Olej surowy, nawet z którego został usunięty gossypol:
1512 21 10 - Do zastosowań technicznych lub przemysłowych innych niż produkcja artykułów spożywanych przez ludzi (7) 3,2 (6)
151221 90 - Pozostałe 6,4 (6)
151229 - - Pozostałe:
1512 29 10 - Do zastosowań technicznych lub przemysłowych innych niż produkcja artykułów spożywanych przez ludzi (7) 5,1 (6)
151229 90 - Pozostałe 9,6 (6)
1514 Olej rzepakowy, rzepikowy lub gorczycowy oraz ich frakcje, nawet rafinowane, ale niemodyfikowane chemicznie:
- Olej rzepakowy lub rzepikowy, o niskiej zawartości kwasu erukowego oraz ich frakcje:
1514 11 - - Olej surowy:
1514 11 10 - Do zastosowań technicznych lub przemysłowych innych niż produkcja artykułów spożywanych przez ludzi (7) 3,2 (6)
1514 11 90 - Pozostałe 6,4 (6)
1514 19 - - Pozostałe:
151419 10 - Do zastosowań technicznych lub przemysłowych innych niż produkcja artykułów spożywanych przez ludzi (7) 5,1 (6)
151419 90 - Pozostałe 9,6 (6)
- Pozostałe:
151491 - - Olej surowy:
1514 9110 - Do zastosowań technicznych lub przemysłowych innych niż produkcja artykułów spożywanych przez ludzi (7) 3,2 (6)
151491 90 - Pozostałe 6,4 (6)
151499 - - Pozostałe:
1514 99 10 - Do zastosowań technicznych lub przemysłowych innych niż produkcja artykułów spożywanych przez ludzi (7) 5,1 (6)
151499 90 - Pozostałe 9,6 (6)
1515 Pozostałe ciekłe tłuszcze i oleje roślinne lub mikrobiologiczne (włącznie z olejem jojoba) i ich frakcje, nawet rafinowane, ale niemodyfikowane chemicznie:
- Olej lniany i jego frakcje:
1515 11 00 - - Olej surowy 3,2 (6)
151519 - - Pozostałe:
15151910 - Do zastosowań technicznych lub przemysłowych innych niż produkcja artykułów spożywanych przez ludzi (7) 5,1 (6)
151519 90 - Pozostałe 9,6 (6)
- Olej kukurydziany i jego frakcje:
151521 - - Olej surowy:
151521 10 - Do zastosowań technicznych lub przemysłowych innych niż produkcja artykułów spożywanych przez ludzi (7) 3,2 (6)
151521 90 - Pozostałe 6,4 (6)
151529 - - Pozostałe:
1515 29 10 - Do zastosowań technicznych lub przemysłowych innych niż produkcja artykułów spożywanych przez ludzi (7) 5,1 (6)
1515 29 90 - Pozostałe 9,6 (6)
151590 - Pozostałe:
- - Pozostałe oleje i ich frakcje:
- Oleje surowe:
1515 90 40 Do zastosowań technicznych lub przemysłowych innych niż produkcja artykułów spożywanych przez ludzi (7) 3,2 (6)
Pozostałe:
1515 90 51 Stałe, w bezpośrednich opakowaniach o zawartości netto 1 kg lub mniejszej 12,8 (6)
1515 90 59 Pozostałe stałe; ciekłe 6,4 (6)
- Pozostałe:
1515 90 60 Do zastosowań technicznych lub przemysłowych innych niż produkcja artykułów spożywanych przez ludzi (7) 5,1 (6)
Pozostałe:
1515 90 91 Stałe, w bezpośrednich opakowaniach o zawartości netto 1 kg lub mniejszej 12,8 (6)
1515 90 99 Pozostałe stałe; ciekłe 9,6 (6)
1516 Tłuszcze i oleje, zwierzęce, roślinne lub mikrobiologiczne i ich frakcje, częściowo lub całkowicie uwodornione, estryfikowane wewnętrznie, reestryfikowane lub elaidynizowane, nawet rafinowane, ale dalej nieprzetworzone:
151620 - Tłuszcze i oleje, roślinne i ich frakcje:
- - Pozostałe:
1516 20 91 - W bezpośrednich opakowaniach o zawartości netto 1 kg lub mniejszej 12,8 (6)
- Pozostałe:
1516 20 95 Olej rzepikowy, lniany, rzepakowy, słonecznikowy, illipe, karite, makore, toloucouna lub babassu, do zastosowań technicznych lub przemysłowych innych niż produkcja artykułów spożywanych przez ludzi (7) 5,1 (6)
Pozostałe:
1516 20 96 Olej z orzeszków ziemnych, z nasion bawełny, sojowy lub słonecznikowy; pozostałe oleje zawierające mniej niż 50 % masy wolnych kwasów tłuszczowych oraz z wyłączeniem olejów z nasion palmowych, illipe, kokosowego, rzepikowego, rzepakowego lub copaiba 9,6 (6)
1516 20 98 Pozostałe 10,9 (6)
151800 Tłuszcze i oleje, zwierzęce, roślinne lub mikrobiologiczne i ich frakcje, gotowane, utlenione, odwodnione, siarkowane, napowietrzane, polimeryzowane przez ogrzewanie w próżni lub w gazie obojętnym, lub inaczej modyfikowane chemicznie, z wyłączeniem objętych pozycją 1516; niejadalne mieszaniny lub produkty z tłuszczów lub olejów, zwierzęcych, roślinnych lub mikrobiologicznych, lub z frakcji różnych tłuszczów lub olejów z niniejszego działu, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone:
- Oleje roślinne, ciekłe, zmieszane, do zastosowań technicznych lub przemysłowych innych niż produkcja artykułów spożywanych przez ludzi (7):
1518 00 31 - - Surowe 3,2 (6)
1518 00 39 - - Pozostałe 5,1 (6)
- Pozostałe
1518 00 91 - - Tłuszcze i oleje, zwierzęce, roślinne lub mikrobiologiczne i ich frakcje, gotowane, utlenione, odwodnione, siarkowane, napowietrzane, polimeryzowane przez ogrzewanie w próżni lub w gazie obojętnym, lub inaczej modyfikowane chemicznie, z wyłączeniem objętych pozycją 1516 7,7 (6)
- - Pozostałe:
1518 00 95 - Niejadalne mieszaniny lub przetwory z tłuszczów i olejów zwierzęcych, lub z tłuszczów i olejów zwierzęcych i roślinnych lub mikrobiologicznych, i ich frakcje 2 (6)
1518 00 99 - Pozostałe 7,7 (6)
23 Pozostałości i odpady przemysłu spożywczego; gotowa karma dla zwierząt
2302 Otręby, śruta i inne pozostałości odsiewu, przemiału lub innej obróbki zbóż i roślin strączkowych, nawet granulowane:
2302 30 - Z pszenicy:
2302 30 10 - - W których zawartość skrobi nie przekracza 28 % masy i w których część przechodząca przez sito, o wymiarze oczek 0,2 mm, nie przekracza 10 % masy lub, alternatywnie, ta część, która przechodzi przez takie sito, zawiera po spopieleniu w przeliczeniu na suchy produkt 1,5 % masy lub więcej popiołu 44 €/t (2) (5)
2302 30 90 - - Pozostałe 89 €/t (2)
2302 40 - Z pozostałych zbóż:
- - Pozostałe:
2302 40 10 - W których zawartość skrobi nie przekracza 28 % masy i w których część przechodząca przez sito, o wymiarze oczek 0,2 mm, nie przekracza 10 % masy lub, alternatywnie, ta część, która przechodzi przez takie sito, zawiera po spopieleniu w przeliczeniu na suchy produkt 1,5 % masy lub więcej popiołu 44 €/t (2) (5)
2302 40 90 - Pozostałe 89 €/t (2)
2303 Pozostałości z produkcji skrobi i podobne pozostałości, wysłodki buraczane, wytłoczyny z trzciny cukrowej i pozostałe odpady z produkcji cukru, pozostałości i odpady browarnicze i gorzelniane, nawet w postaci granulek:
230310 - Pozostałości z produkcji skrobi i podobne pozostałości:
- - Pozostałości z produkcji skrobi z kukurydzy (z wyłączeniem stężonych płynów z rozmiękczania), o zawartości białka w przeliczeniu na suchy produkt:
2303 10 11 - Przekraczającej 40 % masy 320 €/t (2)
2303 10 19 - Nieprzekraczającej 40 % masy bez cła (6)
2303 10 90 - - Pozostałe bez cła (6)
230320 - Wysłodki buraczane, wytłoczyny z trzciny cukrowej i pozostałe odpady z produkcji cukru:
2303 20 10 - - Wysłodki buraczane bez cła (6)
2303 20 90 - - Pozostałe bez cła (6)
2303 30 00 - Pozostałości i odpady browarnicze i gorzelniane bez cła (6)
230400 00 Makuchy i inne pozostałości stałe, nawet mielone lub w postaci granulek, pozostałe z ekstrakcji oleju sojowego bez cła (6)
2305 00 00 Makuchy i inne pozostałości stałe, nawet mielone lub w postaci granulek, pozostałe z ekstrakcji oleju z orzeszków ziemnych bez cła (6)
2306 Makuchy i inne pozostałości stałe, nawet mielone lub w postaci granulek, pozostałe z ekstrakcji tłuszczów lub olejów roślinnych lub mikrobiologicznych, inne niż te objęte pozycją 2304 lub 2305:
2306 10 00 - Z nasion bawełny bez cła (6)
2306 20 00 - Z nasion lnu bez cła (6)
2306 30 00 - Z nasion słonecznika bez cła (6)
- Z nasion rzepaku lub rzepiku:
2306 41 00 - - Z nasion rzepaku lub rzepiku, o niskiej zawartości kwasu erukowego bez cła (6)
2306 49 00 - - Pozostałe bez cła (6)
2306 50 00 - Z orzechów kokosowych lub kopry bez cła (6)
2306 60 00 - Z orzechów palmowych lub ich jąder bez cła (6)
2306 90 - Pozostałe:
2306 90 05 - - Z zarodków kukurydzy bez cła (6)
- - Pozostałe:
2306 90 90 - Pozostałe bez cła (6)
2308 00 Materiały roślinne i odpady roślinne, pozostałości roślinne i produkty uboczne, nawet w postaci granulek, w rodzaju stosowanych do karmienia zwierząt, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone:
2308 00 90 - Pozostałe 1,6 (6)
2309 Preparaty, w rodzaju stosowanych do karmienia zwierząt:
2309 90 - Pozostałe:
2309 90 20 - - Produkty określone w uwadze dodatkowej 5 do niniejszego działu bez cła (6)
- - Pozostałe, włącznie z przedmieszkami:
- Zawierające skrobię, glukozę, syrop glukozowy, maltodekstrynę lub syrop z maltodekstryny, objęte podpozycjami 1702 30 50, 1702 30 90, 1702 40 90, 1702 90 50 i 2106 90 55 lub produkty mleczne:
Zawierające skrobię, glukozę, syrop glukozowy, maltodekstrynę lub syrop z maltodekstryny:
Niezawierające skrobi lub zawierające 10 % masy skrobi lub mniej:
2309 90 31 Niezawierające produktów mlecznych lub zawierające tych produktów mniej niż 10 % masy 23 €/t (2) (6)
Zawierające więcej niż 10 % masy, ale nie więcej niż 30 % masy, skrobi:
2309 90 41 Niezawierające produktów mlecznych lub zawierające tych produktów mniej niż 10 % masy 55 €/t (2) (6)
Zawierające więcej niż 30 % masy skrobi:
2309 90 51 Niezawierające produktów mlecznych lub zawierające tych produktów mniej niż 10 % masy 102 €/t (2)(6)
- Pozostałe
2309 90 91 Wysłodki buraczane z dodatkiem melasy 12 (6)
2309 90 96 Pozostałe 9,6 (6)
(1) Unia zobowiązuje się do stosowania cła na takim poziomie i w taki sposób, aby oclona cena importowa za takie zboża - z wyjątkiem

produktów pochodzących lub wywożonych bezpośrednio lub pośrednio z Federacji Rosyjskiej lub Republiki Białorusi - nie była wyższa niż efektywna cena interwencyjna (lub, w przypadku zmiany obecnego systemu, efektywna cena wsparcia) zwiększona o 55 %. Zastosowana stawka celna nie może w żadnym przypadku przekraczać stawki celnej wskazanej w kolumnie 3 w odniesieniu do zbóż objętych następującymi pozycjami: ex 1001 pszenica, 1002 żyto, ex 1005 kukurydza, z wyjątkiem nasion hybrydalnych, oraz ex 1007 sorgo, z wyjątkiem hybryd siewnych.

(2) Kontyngent taryfowy WTO. Kontyngent ten nie ma zastosowania do produktów pochodzących lub wywożonych bezpośrednio lub

pośrednio z Federacji Rosyjskiej lub Republiki Białorusi.

(3) Objęcie niniejszą podpozycją podlega warunkom określonym w sekcji II, pkt F przepisów wstępnych.

(4) Stawka celna mająca zastosowanie do produktów pochodzących lub wywożonych bezpośrednio lub pośrednio z Federacji Rosyjskiej

lub Republiki Białorusi.

(5) Mające zastosowanie cło, z wyjątkiem produktów pochodzących lub wywożonych bezpośrednio lub pośrednio z Federacji Rosyjskiej

lub Republiki Białorusi, w przypadku których stosuje się stawkę 95 EUR/t.

(6) Mające zastosowanie cło, z wyjątkiem produktów pochodzących lub wywożonych bezpośrednio lub pośrednio z Federacji Rosyjskiej

lub Republiki Białorusi, w przypadku których stosuje się stawkę celną ad valorem wynoszącą 50 %.

(7) Objęcie niniejszą podpozycją podlega warunkom określonym w odpowiednich przepisach Unii (zob. art. 254 rozporządzenia

Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1)).

(8) Mające zastosowanie cło, z wyjątkiem produktów pochodzących lub wywożonych bezpośrednio lub pośrednio z Federacji Rosyjskiej

lub Republiki Białorusi, w przypadku których stosuje się stawkę celną ad valorem wynoszącą 10 % do dnia 31 grudnia 2024 r., stawkę celną ad valorem wynoszącą 20 % od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r. oraz stawkę celną ad valorem wynoszącą 50 % od dnia 1 stycznia 2026 r.

1 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1652

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2024/1652 zmieniające załącznik I do rozporządzenia (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej
Data aktu: 30/05/2024
Data ogłoszenia: 10/06/2024
Data wejścia w życie: 01/07/2024