a także mając na uwadze, co następuje:(1) Od czasu pełnoskalowej inwazji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę w dniu 24 lutego 2022 r. przywóz zbóż, nasion oleistych i produktów pochodnych, a także wysłodków buraczanych w postaci granulek oraz suszonego grochu do Unii znacznie wzrósł.
(2) Federacja Rosyjska pozostaje co prawda stosunkowo niewielkim dostawcą zbóż, nasion oleistych i produktów pochodnych, a także wysłodków buraczanych w postaci granulek oraz suszonego grochu na unijny rynek, należy jednak do wiodących światowych producentów i eksporterów tych produktów. Federacja Rosyjska, biorąc pod uwagę obecną wielkość jej wywozu, mogłaby łatwo i szybko przekierować znaczne ilości dostaw tych produktów do Unii, powodując nagły napływ produktów ze swoich dużych obecnych zapasów i zakłócając w ten sposób unijny rynek. Istnieją ponadto dowody na to, że Federacja Rosyjska nielegalnie przywłaszcza obecnie duże ilości zbóż i nasion oleistych produkowanych na terytoriach Ukrainy, które nielegalnie okupuje, i kieruje te produkty na swoje rynki eksportowe jako rzekomo rosyjskie.
(3) Unijne wspólne stawki celne erga omnes to obecnie obowiązujące stawki celne stosowane względem kraju najbardziej uprzywilejowanego (KNU) na przywóz zbóż, nasion oleistych i produktów pochodnych, a także wysłodków buraczanych w postaci granulek oraz suszonego grochu; stawki te znacznie się między sobą różnią. W zależności od produktu stawki te są albo ustalone na poziomie zerowym lub bardzo niskim, albo są już wysokie i wymiana handlowa nie ma miejsca.
(4) Konieczne jest wprowadzenie odpowiednich środków taryfowych, aby zapobiec dalszemu wprowadzaniu zbóż, nasion oleistych i produktów pochodnych, a także wysłodków buraczanych w postaci granulek oraz suszonego grochu pochodzących z Federacji Rosyjskiej na unijny rynek na warunkach równie korzystnych jak stosowane w odniesieniu do tego rodzaju produktów o innym niepreferencyjnym pochodzeniu. Oczekuje się, że odpowiednie środki taryfowe pomogą zapobiegać kierowaniu przez Federację Rosyjską znacznych ilości tych produktów do Unii w celu jej politycznego i gospodarczego osłabienia poprzez zakłócenie unijnego rynku, powodowanie napięć i tarć społecznych w Unii oraz zagrożenie prawidłowemu funkcjonowaniu unii celnej. Zagrożenie to uwzględniono zgodnie z art. 32 lit. d) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w związku z czym należy podjąć środki na podstawie jego art. 31 mające na celu uniknięcie poważnych zaburzeń w życiu gospodarczym państw członkowskich.
(5) Odpowiednie środki taryfowe należy zastosować jednocześnie w odniesieniu do Republiki Białorusi, aby zapobiec przekierowywaniu przywozu do Unii z Federacji Rosyjskiej przez Republikę Białorusi, z uwagi na bliskie powiązania polityczne i gospodarcze tego kraju z Rosją, gdyby cła unijne na przywóz odnośnych towarów z Republiki Białorusi pozostały niezmienione.
(6) W związku z tym, we wszystkich przypadkach, gdzie obecnie obowiązujące stawki celne są ustalone na poziomie zerowym lub nie są wystarczająco wysokie, przywóz zbóż, nasion oleistych i produktów pochodnych, a także wysłodków buraczanych w postaci granulek oraz suszonego grochu pochodzących lub wywożonych bezpośrednio lub pośrednio z Federacji Rosyjskiej lub z Republiki Białorusi powinien podlegać wyższym stawkom celnym niż przywóz z innych państw trzecich. Jeśli produkty te nie pochodzą ani nie są wywożone bezpośrednio lub pośrednio z Federacji Rosyjskiej lub Republiki Białorusi, nie powinny podlegać tym wyższym stawkom celnym, nawet w przypadku tranzytu przez Federację Rosyjską lub Republikę Białorusi.
(7) Federacja Rosyjska i Republika Białorusi nie powinny ponadto korzystać z unijnych kontyngentów taryfowych na warunkach najwyższego uprzywilejowania. W związku z tym stawki obniżone określone w unijnych kontyngentach taryfowych na produkty określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia nie powinny mieć zastosowania do przywozu do Unii produktów pochodzących lub wywożonych bezpośrednio lub pośrednio z Federacji Rosyjskiej lub Republiki Białorusi.
(8) Oczekuje się, że planowane podwyższenie ceł nie wpłynie negatywnie na globalne bezpieczeństwo żywnościowe, ponieważ nie wpłynie na tranzyt przedmiotowych produktów przez terytorium Unii do państw trzecich będących miejscem przeznaczenia. Wręcz przeciwnie, wzrost należności celnych przywozowych w Unii mógłby prowadzić do wywozu tych produktów do państw trzecich i zwiększyć dostępność dostaw.
(9) Przewidywane podwyższenie ceł jest spójne z działaniami zewnętrznymi Unii w innych dziedzinach, zgodnie z wymogami art. 21 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). W ostatnich latach stosunki między Unią a Federacją Rosyjską znacznie się pogorszyły, a trend ten pogłębił się szczególnie w ciągu ostatnich dwóch lat z powodu jawnego lekceważenia przez Federację Rosyjską prawa międzynarodowego, a zwłaszcza z powodu jej niczym niesprowokowanej i nieuzasadnionej pełnoskalowej inwazji na Ukrainę. Od lipca 2014 r. Unia nakłada na Federację Rosyjską kolejne środki ograniczające.
(10) Chociaż Federacja Rosyjska jest członkiem Światowej Organizacji Handlu (WTO), Unia jest zwolniona, na mocy wyjątków mających zastosowanie na podstawie Porozumienia ustanawiającego Światową Organizację Handlu (zwanego dalej "porozumieniem WTO"), w szczególności art. XXI (wyjątki ze względów bezpieczeństwa) Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu 1994, z obowiązku udzielania produktom przywożonym z Federacji Rosyjskiej korzyści przyznawanych podobnym produktom przywożonym z innych krajów (najwyższe uprzywilejowanie).
(11) W ostatnich latach pogorszeniu uległy również stosunki między Unią a Republiką Białorusi z powodu lekceważenia przez białoruski reżim prawa międzynarodowego, w tym podstawowych wolności i praw człowieka oraz z powodu poparcia dla rosyjskiej wojny napastniczej przeciw Ukrainie. Od października 2020 r. Unia nakłada na Republikę Białorusi kolejne środki ograniczające.
(12) Jako że Republika Białorusi nie jest członkiem WTO, Unia nie jest zobowiązana na podstawie porozumienia WTO do przyznawania produktom pochodzącym z Republiki Białorusi najwyższego uprzywilejowania. Ponadto istniejące umowy handlowe dopuszczają działania uzasadnione na podstawie mających zastosowanie klauzul dotyczących wyjątków, w szczególności wyjątków spowodowanych względami bezpieczeństwa.
(13) Zgodnie z zasadą proporcjonalności, aby osiągnąć podstawowy cel, jakim jest właściwe funkcjonowanie unii celnej oraz zapewnienie, by zboża, nasiona oleiste i produkty pochodne, a także wysłodki buraczane w postaci granulek oraz suszony groch pochodzące z Federacji Rosyjskiej i Republiki Białorusi nie powodowały zakłóceń na unijnym rynku tych produktów ani nie zakłócały należytego funkcjonowania unii celnej, konieczne i właściwe jest przyjęcie ze skutkiem natychmiastowym przepisów podwyższających cła na te produkty. Niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia założonych celów, zgodnie z art. 5 ust. 4 TUE.
(14) W związku z tym należy odpowiednić zmienić załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 1 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: