Rozporządzenie wykonawcze 2024/1608 poddające rejestracji przywóz erytrytolu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/1608
z dnia 5 czerwca 2024 r.
poddające rejestracji przywóz erytrytolu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1  ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 14 ust. 5,

po poinformowaniu państw członkowskich,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 21 listopada 2023 r. Komisja Europejska ("Komisja") ogłosiła w zawiadomieniu opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 2  ("zawiadomienie o wszczęciu") wszczęcie postępowania antydumpingowego dotyczącego przywozu do Unii erytrytolu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej ("Chiny") w następstwie skargi złożonej w dniu 9 października 2023 r. przez przedsiębiorstwo Jungbunzlauer S.A. ("skarżący"), jedynego producenta erytrytolu w Unii.

1. PRODUKT PODLEGAJĄCY REJESTRACJI

(2) Produktem podlegającym rejestracji jest erytrytol - substancja słodząca będąca czterowodorotlenowym alkoholem cukrowym (poliolem), wytwarzana z cukru lub glukozy, w czystej postaci lub zawarta w mieszankach zawierających mniej niż 10 % masy innych produktów - obecnie objęty kodem CN ex 2905 49 00 w przypadku produktu w czystej postaci oraz kodami CN ex 2106 90 92 i ex 2106 90 98 w przypadku produktów mieszanych (kody TARIC 2905 49 00 15, 2106 90 92 65 i 2106 90 98 15), ("produkt objęty postępowaniem"), pochodzący z Chin.

2. WNIOSEK

(3) W dniu 10 kwietnia 2024 r. skarżący złożył wniosek o rejestrację na podstawie art. 14 ust. 5 rozporządzenia podstawowego. Skarżący wnioskował o poddanie przywozu produktu objętego postępowaniem rejestracji, tak by można było następnie zastosować środki wobec tego przywozu, począwszy od dnia rejestracji.

3. PODSTAWY DO REJESTRACJI

(4) Zgodnie z art. 14 ust. 5 rozporządzenia podstawowego Komisja może polecić organom celnym podjęcie odpowiednich kroków w celu rejestrowania przywożonych produktów, tak by można było następnie zastosować środki wobec tego przywozu od daty takiej rejestracji, z zastrzeżeniem spełnienia wszelkich warunków określonych w rozporządzeniu podstawowym. Przywóz można również poddać rejestracji na wniosek przemysłu Unii zawierający dostateczne dowody uzasadniające takie działanie.

(5) Skarżący twierdził, że z najnowszych danych wymienionych w przypisie 3 wynika, że od czasu wszczęcia dochodzenia nastąpił znaczny wzrost przywozu produktu objętego postępowaniem, który prawdopodobnie poważnie osłabi skutki naprawcze potencjalnych ceł ostatecznych.

(6) Na wniosek dostawcy danych nie ujawniono źródła danych dotyczących chińskiego wywozu do UE. Komisja porównała jednak dane dostarczone przez skarżącego z innymi dostępnymi źródłami statystycznymi (Eurostat i Surveillance) oraz z kontrolą wyrywkową i odpowiedziami na pytania zawartymi w kwestionariuszu współpracujących chińskich producentów eksportujących.

(7) Komisja zbadała dowody, którymi dysponowała, w świetle art. 10 ust. 4 rozporządzenia podstawowego. Sprawdziła, czy importerzy byli świadomi lub powinni byli być świadomi dumpingu, jeśli chodzi o jego wielkość oraz domniemaną bądź stwierdzoną szkodę. Zbadała również, czy przywóz nadal znacznie rósł, co - biorąc pod uwagę moment, w którym miał on miejsce, jego wielkość oraz inne okoliczności - mogło znacznie osłabić skutki naprawcze ostatecznego cła antydumpingowego, które miało zostać wprowadzone.

3.1. Świadomość importerów w kwestii istnienia dumpingu, jego wielkości oraz domniemanej szkody

(8) Komisja dysponuje na tym etapie wystarczającymi dowodami wskazującymi, że przywóz z Chin produktu objętego postępowaniem odbywa się po cenach dumpingowych. W szczególności skarżący przedstawił wystarczające dowody na istnienie dumpingu oparte na porównaniu wartości normalnej ustalonej zgodnie z art. 2 ust. 6a lit. a) rozporządzenia podstawowego, tj. konstruowanej na podstawie kosztów produkcji i sprzedaży odzwierciedlających niezniekształcone ceny lub wartości odniesienia, z ceną eksportową (na poziomie ex-works) produktu objętego postępowaniem sprzedawanego na wywóz do Unii. W perspektywie całościowej oraz biorąc pod uwagę zakres domniemanych marginesów dumpingu, sięgający od 151 % do 189 %, dowody te potwierdziły w wystarczającym stopniu na tym etapie, że wskazani producenci eksportujący stosują dumping.

(9) Skarżący przedstawił również wystarczające dowody na występowanie domniemanej szkody dla przemysłu Unii, w tym na negatywne zmiany kluczowych wskaźników skuteczności działania przemysłu Unii.

(10) Informacje te zawarto zarówno w jawnej wersji skargi, jak i w zawiadomieniu o wszczęciu niniejszego postępowania opublikowanym w dniu 21 listopada 2023 r. Zawiadomienie o wszczęciu postępowania publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, toteż mają do niego dostęp wszystkie zainteresowane strony, w tym importerzy. Ponadto importerzy, jako zainteresowane strony w dochodzeniu, mieli dostęp do jawnej wersji skargi. Komisja uznała zatem, że importerzy byli świadomi lub powinni być świadomi domniemanej praktyki dumpingu, jego zakresu i domniemanej szkody.

(11) W związku z powyższym Komisja stwierdziła, że kryterium dotyczące rejestracji określone w art. 10 ust. 4 lit. c) rozporządzenia podstawowego zostało spełnione.

3.2. Dalszy znaczny wzrost przywozu

(12) Dane Eurostatu nie pozwalają na pełną analizę zmian w przywozie z Chin do Unii produktu objętego postępowaniem w okresie poprzedzającym wszczęcie niniejszego dochodzenia. W związku z tym Komisja przeanalizowała sytuację pod kątem kryterium określonego w art. 10 ust. 4 lit. d) rozporządzenia podstawowego w oparciu o specjalistyczne badania rynkowe pochodzące od dostawcy danych, które udostępnił skarżący, oraz o informacje pochodzące z baz danych Eurostatu i Survillance 3.

(13) Aby ocenić, czy od wszczęcia dochodzenia miał miejsce dalszy znaczny wzrost, Komisja porównała najpierw poziom przywozu od pierwszego pełnego miesiąca po wszczęciu dochodzenia (grudzień 2023 r.) do ostatniego pełnego dostępnego miesiąca (marzec 2024 r.) z odpowiadającymi im wielkościami przywozu w analogicznym okresie poprzedniego roku (grudzień 2022 r. - marzec 2023 r.).

Przywóz z Chin w okresie od grudnia do marca rok do roku

Grudzień 2022 r. - marzec

2023 r.

Grudzień 2023 r. - marzec

2024 r.

Zmiana
Wywóz z Chin do Unii w kg 5519958 6 968 666 + 26,2 %
Źródło: Dostawca danych w zakresie statystyk dotyczących wywozu z Chin (Ponieważ erytrytol jest obecnie objęty kodem "ogól- ogólnym" CN 2905 49 00 w przypadku produktu w czystej postaci oraz kodami CN 2106 90 92 i 2106 90 98 w przypadku produktów mieszanych, ocena danych statystycznych Eurostatu dotyczących przywozu w okresach poprzedzających wszczęcie niniejszego dochodzenia nie była możliwa. Zamiast tego statystyki dotyczące przywozu oparto na specjalistycznych badaniach rynkowych pochodzących od dostawcy statystyk handlowych dotyczących Chin, do których skarżący ma dostęp jako subskrybent. Analizę przywozu do celów całego dochodzenia oparto na danych pochodzących od tego właśnie dostawcy).

(14) Na tej podstawie Komisja ustaliła, że średnia miesięczna wielkość przywozu z Chin produktu objętego postępowaniem w okresie od grudnia 2023 r. do marca 2024 r., tj. po wszczęciu dochodzenia antydumpingowego, była o 26,2 % wyższa niż w analogicznym okresie poprzedniego roku w okresie objętym dochodzeniem.

(15) Komisja porównała następnie również średni miesięczny przywóz w okresie objętym dochodzeniem 3  (od 1 października 2022 r. do 30 września 2023 r.) ze średnim miesięcznym przywozem w okresie trzech pełnych miesięcy po wszczęciu postępowania (od grudnia 2023 r. do marca 2024 r.). Porównanie, jak wyszczególniono w poniższej tabeli, wykazało wzrost o 58,8 %.

Przywóz z Chin w okresie objętym dochodzeniem i po wszczęciu dochodzenia

Okres objęty dochodzeniem Średnia miesięczna w okresie objętym dochodzeniem Grudzień 2023 r. - marzec 2024 r. Grudzień 2023 r. - marzec 2024 r.: średnia miesięczna Zmiana
Wywóz z Chin do

Unii w kg

13 168 288 1 097 357 6968666 1 742 167 + 58,8 %
Źródło: Dostawca danych w zakresie statystyk dotyczących wywozu z Chin.

(16) Na tej podstawie Komisja ustaliła, że po wszczęciu dochodzenia przywóz produktu objętego postępowaniem znacznie wzrósł.

(17) W związku z tym Komisja uznała, że drugie kryterium rejestracji również zostało spełnione.

3.3. Osłabianie skutków naprawczych cła

(18) Komisja dysponuje dostatecznymi dowodami na to, że dalszy wzrost przywozu z Chin po nadal spadających cenach spowodowałby dodatkową szkodę.

(19) Jak ustalono w motywach 13-15, istnieją wystarczające dowody na to, że przywóz z Chin produktu objętego postępowaniem znacznie wzrósł w okresie po wszczęciu dochodzenia antydumpingowego. Znaczna wielkość tego wzrostu wskazuje już na prawdopodobieństwo osłabienia skutków naprawczych ostatecznego cła, jeżeli spełnione zostaną warunki prawne.

(20) Ponadto istnieją dowody na tendencję zniżkową cen importowych produktu objętego postępowaniem.

Okres objęty dochodzeniem Grudzień 2023 r. - marzec 2024 r. Zmiana
Ceny w EUR/kg 1,57 1,54 - 2,0%
Źródło: Dostawca danych w zakresie statystyk dotyczących wywozu z Chin.

(21) W tym względzie o ile ceny importowe dla przywozu z Chin do Unii w okresie od grudnia 2023 r. do marca 2024 r. w ujęciu uśrednionym nie zmieniły się w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, tj. od grudnia 2022 r. do marca 2023 r., o tyle w porównaniu ze średnią miesięczną w okresie objętym dochodzeniem ceny te spadły o 2 %. Może to poważnie osłabić skutki naprawcze ceł, które mają zostać zastosowane.

(22) Biorąc pod uwagę ramy czasowe, wielkość tego przywozu oraz inne okoliczności (takie jak nadwyżka mocy produkcyjnych w Chinach i sposób ustalania cen przez producentów eksportujących), taki dalszy wzrost przywozu po wszczęciu postępowania mógłby z dużym prawdopodobieństwem poważnie osłabić skutki naprawcze ewentualnego ostatecznego cła, chyba że cło takie zastosowano by z mocą wsteczną.

(23) W związku z tym Komisja uznała, że trzecie kryterium rejestracji również zostało spełnione.

3.4. Wniosek

(24) W związku z powyższym Komisja stwierdza, że istnieją wystarczające dowody, by uzasadnić poddanie rejestracji przywozu produktu objętego postępowaniem, zgodnie z art. 14 ust. 5 rozporządzenia podstawowego.

4. PROCEDURA

(25) Wszystkie zainteresowane strony wzywa się do przedstawienia opinii na piśmie, a także do dostarczenia dowodów potwierdzających zgłaszane fakty. Komisja może wysłuchać zainteresowane strony, pod warunkiem że wystąpią one z pisemnym wnioskiem o posiedzenie wyjaśniające, wskazując szczególne powody, dla których powinny zostać wysłuchane.

5. REJESTRACJA

(26) Zgodnie z art. 14 ust. 5 rozporządzenia podstawowego przywóz z Chin produktu objętego postępowaniem powinien zostać poddany rejestracji, tak aby zagwarantować, w razie wprowadzenia ceł antydumpingowych w wyniku dochodzeń, możliwość pobrania tych ceł od zarejestrowanego przywozu z mocą wsteczną, przy spełnieniu niezbędnych warunków, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

(27) Jakiekolwiek zobowiązania w przyszłości oparte będą na wynikach dochodzenia.

(28) W skardze wzywającej do wszczęcia dochodzenia antydumpingowego skarżący szacuje, że średni margines dumpingu w przypadku produktu objętego postępowaniem wynosi 170 %, a średni poziom usuwający szkodę - 156,5 %. Kwota ewentualnego przyszłego zobowiązania zostałaby normalnie określona na niższym z tych poziomów, zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia podstawowego.

(29) Kwotę ewentualnego przyszłego zobowiązania można oszacować na poziomie usuwającym szkodę założonym w skardze, a mianowicie maksymalnie 156,5 % ad valorem wartości importowej CIF produktu objętego postępowaniem.

6. PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH

(30) Wszelkie dane osobowe zgromadzone w kontekście przedmiotowej rejestracji będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 
Niniejszym poleca się organom celnym, na podstawie art. 14 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2016/1036, podjęcie odpowiednich kroków w celu rejestrowania przywozu erytrytolu - substancji słodzącej będącej czterowodorotlenowym alkoholem cukrowym (poliolem), wytwarzanej z cukru lub glukozy, w czystej postaci lub zawartej w mieszankach zawierających mniej niż 10 % masy innych produktów - obecnie objętego kodem CN ex 2905 49 00 w przypadku produktu w czystej postaci oraz kodami CN ex 2106 90 92 i ex 2106 90 98 w przypadku produktów mieszanych (kody TARIC 2905 49 00 15, 2106 90 92 65 i 2106 90 98 15), pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej.
2. 
Okres obowiązkowej rejestracji wygasa po upływie dziewięciu miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
3. 
Wszystkie zainteresowane strony wzywa się do przedstawienia opinii na piśmie, dostarczenia dowodów potwierdzających zgłaszane fakty lub zwrócenia się z wnioskiem o wysłuchanie w ciągu 21 dni od daty opublikowania niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 czerwca 2024 r.

1 Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 21, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/1036/oj.
2 Dz.U. C, C/2023/1020, 21.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2023/1020/oj.
3 Okres objęty dochodzeniem obejmował okres od dnia 1 października 2022 r. do dnia 30 września 2023 r.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024