DECYZJA nr 1/2024 SPECJALNEGO KOMITETU DS. ENERGII USTANOWIONEGO W ART. 8 UST. 1 LIT. L) UMOWY O HANDLU I WSPÓŁPRACY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ I EUROPEJSKĄ WSPÓLNOTĄ ENERGII ATOMOWEJ, Z JEDNEJ STRONY, A ZJEDNOCZONYM KRÓLESTWEM WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ, Z DRUGIEJ STRONY
z dnia 5 kwietnia 2024 r.
w sprawie przyjęcia wytycznych dotyczących ram współpracy między, odpowiednio, ENTSO-E i operatorami systemów przesyłowych energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa, ENTSOG i operatorami systemów przesyłowych gazu ze Zjednoczonego Królestwa oraz ACER i organem regulacyjnym w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonym zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy (GEMA oraz Utility Regulator) [2024/1550]
SPECJALNY KOMITET DS. ENERGII,uwzględniając Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony ("umowa o handlu i współpracy"), a w szczególności jej art. 317 ust. 1 i art. 318 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 8 ust. 4 lit. a) umowy o handlu i współpracy Specjalny Komitet ds. Energii ("specjalny komitet") jest uprawniony do monitorowania i przeglądu wdrażania umowy o handlu i współpracy oraz do zapewniania jej właściwego funkcjonowania w obszarze swoich kompetencji. Zgodnie z art. 8 ust. 4 lit. c) umowy o handlu i współpracy specjalny komitet jest uprawniony do przyjmowania decyzji oraz zaleceń w odniesieniu do wszystkich kwestii, w przypadku których umowa o handlu i współpracy tak stanowi lub w odniesieniu do których Rada Partnerstwa przekazała swoje uprawnienia temu specjalnemu komitetowi zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. f) umowy o handlu i współpracy.
(2) Art. 317 ust. 1 umowy o handlu i współpracy stanowi, że każda ze stron zapewnienia, aby operatorzy systemów przesyłowych gazu i energii elektrycznej z Unii oraz ze Zjednoczonego Królestwa opracowali skuteczne i inkluzywne uzgodnienia robocze, w tym ramy współpracy, z myślą o wspieraniu planowania i zadań operacyjnych związanych z realizacją celów tytułu VIII (Energia) umowy o handlu i współpracy. W artykule tym określono zakres i warunki uzgodnień roboczych, w szczególności to, że nie obejmują one udziału operatorów systemów przesyłowych ze Zjednoczonego Królestwa w ENTSO-E lub ENTSOG ani nie powodują przyznania tym operatorom statusu porównywalnego z udziałem w ENTSO-E lub ENTSOG.
(3) Zgodnie z art. 317 ust. 1 akapit trzeci umowy o handlu i współpracy specjalny komitet uzgadnia wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych i ram współpracy w celu możliwie szybkiego ich rozpowszechnienia wśród operatorów systemów przesyłowych.
(4) W art. 318 ust. 1 umowy o handlu i współpracy zobowiązano każdą ze stron do zapewnienia, aby Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki i organ regulacyjny w Zjednoczonym Królestwie wyznaczony zgodnie z art. 310 możliwie jak najszybciej nawiązali kontakty i dokonali uzgodnień administracyjnych, aby ułatwić osiągnięcie celów umowy o handlu i współpracy, oraz określono zakres i warunki takich uzgodnień administracyjnych. Art. 318 ust. 2 umowy o handlu i współpracy stanowi w szczególności, że takie uzgodnienia administracyjne nie obejmują udziału organu regulacyjnego w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonego zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy w ACER ani nie powodują przyznania temu organowi statusu porównywalnego z udziałem w ACER.
(5) Zgodnie z art. 318 ust. 1 akapit drugi umowy o handlu i współpracy specjalny komitet uzgadnia wytyczne dotyczące uzgodnień administracyjnych dla takiej współpracy w celu możliwie szybkiego ich rozpowszechnienia wśród organów regulacyjnych.
(6) Specjalny komitet powinien możliwie jak najszybciej uzgodnić wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych, o których mowa w art. 317 ust. 1 umowy o handlu i współpracy, oraz wytyczne dotyczące uzgodnień administracyjnych, o których mowa w art. 318 ust. 1 umowy o handlu i współpracy, opierając się w jak największym stopniu na pracach realizowanych od 2021 r. przez operatorów systemów przesyłowych, organy regulacyjne, ENTSO-E, ENTSOG i ACER,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: