Decyzja 1/2024 (2024/1550) w sprawie przyjęcia wytycznych dotyczących ram współpracy między, odpowiednio, ENTSO-E i operatorami systemów przesyłowych energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa, ENTSOG i operatorami systemów przesyłowych gazu ze Zjednoczonego Królestwa oraz ACER i organem regulacyjnym w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonym zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy (GEMA oraz Utility Regulator)

DECYZJA nr 1/2024 SPECJALNEGO KOMITETU DS. ENERGII USTANOWIONEGO W ART. 8 UST. 1 LIT. L) UMOWY O HANDLU I WSPÓŁPRACY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ I EUROPEJSKĄ WSPÓLNOTĄ ENERGII ATOMOWEJ, Z JEDNEJ STRONY, A ZJEDNOCZONYM KRÓLESTWEM WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ, Z DRUGIEJ STRONY
z dnia 5 kwietnia 2024 r.
w sprawie przyjęcia wytycznych dotyczących ram współpracy między, odpowiednio, ENTSO-E i operatorami systemów przesyłowych energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa, ENTSOG i operatorami systemów przesyłowych gazu ze Zjednoczonego Królestwa oraz ACER i organem regulacyjnym w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonym zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy (GEMA oraz Utility Regulator) [2024/1550]

SPECJALNY KOMITET DS. ENERGII,

uwzględniając Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony ("umowa o handlu i współpracy"), a w szczególności jej art. 317 ust. 1 i art. 318 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 8 ust. 4 lit. a) umowy o handlu i współpracy Specjalny Komitet ds. Energii ("specjalny komitet") jest uprawniony do monitorowania i przeglądu wdrażania umowy o handlu i współpracy oraz do zapewniania jej właściwego funkcjonowania w obszarze swoich kompetencji. Zgodnie z art. 8 ust. 4 lit. c) umowy o handlu i współpracy specjalny komitet jest uprawniony do przyjmowania decyzji oraz zaleceń w odniesieniu do wszystkich kwestii, w przypadku których umowa o handlu i współpracy tak stanowi lub w odniesieniu do których Rada Partnerstwa przekazała swoje uprawnienia temu specjalnemu komitetowi zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. f) umowy o handlu i współpracy.

(2) Art. 317 ust. 1 umowy o handlu i współpracy stanowi, że każda ze stron zapewnienia, aby operatorzy systemów przesyłowych gazu i energii elektrycznej z Unii oraz ze Zjednoczonego Królestwa opracowali skuteczne i inkluzywne uzgodnienia robocze, w tym ramy współpracy, z myślą o wspieraniu planowania i zadań operacyjnych związanych z realizacją celów tytułu VIII (Energia) umowy o handlu i współpracy. W artykule tym określono zakres i warunki uzgodnień roboczych, w szczególności to, że nie obejmują one udziału operatorów systemów przesyłowych ze Zjednoczonego Królestwa w ENTSO-E lub ENTSOG ani nie powodują przyznania tym operatorom statusu porównywalnego z udziałem w ENTSO-E lub ENTSOG.

(3) Zgodnie z art. 317 ust. 1 akapit trzeci umowy o handlu i współpracy specjalny komitet uzgadnia wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych i ram współpracy w celu możliwie szybkiego ich rozpowszechnienia wśród operatorów systemów przesyłowych.

(4) W art. 318 ust. 1 umowy o handlu i współpracy zobowiązano każdą ze stron do zapewnienia, aby Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki i organ regulacyjny w Zjednoczonym Królestwie wyznaczony zgodnie z art. 310 możliwie jak najszybciej nawiązali kontakty i dokonali uzgodnień administracyjnych, aby ułatwić osiągnięcie celów umowy o handlu i współpracy, oraz określono zakres i warunki takich uzgodnień administracyjnych. Art. 318 ust. 2 umowy o handlu i współpracy stanowi w szczególności, że takie uzgodnienia administracyjne nie obejmują udziału organu regulacyjnego w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonego zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy w ACER ani nie powodują przyznania temu organowi statusu porównywalnego z udziałem w ACER.

(5) Zgodnie z art. 318 ust. 1 akapit drugi umowy o handlu i współpracy specjalny komitet uzgadnia wytyczne dotyczące uzgodnień administracyjnych dla takiej współpracy w celu możliwie szybkiego ich rozpowszechnienia wśród organów regulacyjnych.

(6) Specjalny komitet powinien możliwie jak najszybciej uzgodnić wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych, o których mowa w art. 317 ust. 1 umowy o handlu i współpracy, oraz wytyczne dotyczące uzgodnień administracyjnych, o których mowa w art. 318 ust. 1 umowy o handlu i współpracy, opierając się w jak największym stopniu na pracach realizowanych od 2021 r. przez operatorów systemów przesyłowych, organy regulacyjne, ENTSO-E, ENTSOG i ACER,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się wytyczne specjalnego komitetu określone w załączniku I jako wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych między ENTSO-E a operatorami systemów przesyłowych energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa. Specjalny komitet zwraca się do stron o niezwłoczne rozpowszechnienie tych wytycznych wśród operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej.

Artykuł  2

Niniejszym przyjmuje się wytyczne specjalnego komitetu określone w załączniku II jako wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych między ENTSOG a operatorami systemów przesyłowych gazu ze Zjednoczonego Królestwa. Specjalny komitet zwraca się do stron o niezwłoczne rozpowszechnienie tych wytycznych wśród operatorów systemów przesyłowych gazu.

Artykuł  3

Niniejszym przyjmuje się wytyczne specjalnego komitetu określone w załączniku III jako wytyczne dotyczące uzgodnień administracyjnych między ACER a organem regulacyjnym w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonym zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy (GEMA oraz Utility Regulator). Specjalny komitet zwraca się do stron o niezwłoczne rozpowszechnienie tych wytycznych wśród organów regulacyjnych.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli i Londynie dnia 5 kwietnia 2024 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych między ENTSO-E a operatorami systemów przesyłowych energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa

Uwzględniając art. 317 umowy o handlu i współpracy, który zobowiązuje strony do zapewnienia, aby operatorzy systemów przesyłowych opracowali uzgodnienia robocze, w tym ramy współpracy, między ENTSO-E, z jednej strony, a operatorami systemów przesyłowych (OSP) energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa, z drugiej strony,
1.
wzywa się ENTSO-E i OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa do jak najszybszego opracowania i wdrożenia skutecznych i inkluzywnych uzgodnień roboczych w celu zapewnienia skutecznej współpracy.
2.
Uzgodnienia robocze powinny obejmować następujące obszary współpracy i aspekty ściśle z nimi związane:
rynki energii elektrycznej
dostęp do sieci
bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej
planowanie infrastruktury
energia morska
skuteczne wykorzystanie elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych
obniżanie emisyjności sektora gazu.

Uzgodnienia robocze powinny ograniczać się do kwestii technicznych i administracyjnych, w tym do wymiany informacji, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej autonomii decyzyjnej każdej ze stron w odniesieniu do ich zadań z zakresu kształtowania polityki odpowiednio w Unii i w Zjednoczonym Królestwie.

3.
OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa powinni działać wspólnie i powinni ustanowić własne formy koordynacji w celu nawiązania współpracy z ENTSO-E z należytym uwzględnieniem odpowiednich reguł konkurencji.
4.
Uzgodnienia robocze nie obejmują udziału OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa w ENTSO-E ani nie powodują przyznania im statusu porównywalnego z udziałem w ENTSO-E, ani nie przewidują uczestnictwa OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa w posiedzeniach ENTSO-E.
5.
Uzgodnienia robocze należy opracować jak najszybciej, a przed ich zawarciem - przedłożyć je specjalnemu komitetowi do rozpatrzenia. Po zawarciu uzgodnień roboczych należy stosownie poinformować o nich odpowiednich uczestników rynku.

ZAŁĄCZNIK  II

Wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych między ENTSOG a operatorami systemów przesyłowych gazu ze Zjednoczonego Królestwa

Uwzględniając art. 317 umowy o handlu i współpracy, który zobowiązuje strony do zapewnienia, aby operatorzy systemów przesyłowych opracowali uzgodnienia robocze, w tym ramy współpracy, między ENTSOG, z jednej strony, a operatorami systemów przesyłowych (OSP) gazu ze Zjednoczonego Królestwa, z drugiej strony,
1.
wzywa się ENTSOG i OSP gazu ze Zjednoczonego Królestwa do jak najszybszego opracowania i wdrożenia skutecznych i inkluzywnych uzgodnień roboczych w celu zapewnienia skutecznej współpracy.
2.
Uzgodnienia robocze powinny obejmować następujące obszary współpracy i aspekty ściśle z nimi związane:
rynki gazu
dostęp do sieci
bezpieczeństwo dostaw gazu
planowanie infrastruktury
energia morska
skuteczne wykorzystanie gazowych połączeń międzysystemowych
obniżanie emisyjności sektora gazu i jakość gazu, w tym aspekty redukcji emisji metanu w przypadku stosowania gazu ziemnego.

Uzgodnienia robocze powinny ograniczać się do kwestii technicznych i administracyjnych, w tym do wymiany informacji, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej autonomii decyzyjnej każdej ze stron w odniesieniu do ich zadań z zakresu kształtowania polityki odpowiednio w Unii i w Zjednoczonym Królestwie.

3.
OSP gazu ze Zjednoczonego Królestwa powinni działać wspólnie i muszą ustanowić własne formy koordynacji w celu nawiązania współpracy z ENTSOG z należytym uwzględnieniem odpowiednich reguł konkurencji.
4.
Uzgodnienia robocze nie obejmują udziału OSP gazu ze Zjednoczonego Królestwa w ENTSOG ani nie powodują przyznania im statusu porównywalnego z udziałem w ENTSOG, ani nie przewidują uczestnictwa OSP gazu ze Zjednoczonego Królestwa w posiedzeniach ENTSOG.
5.
Uzgodnienia robocze należy opracować jak najszybciej, a przed ich zawarciem - przedłożyć je specjalnemu komitetowi do rozpatrzenia. Po zawarciu uzgodnień roboczych należy stosownie poinformować o nich odpowiednich uczestników rynku.

ZAŁĄCZNIK  III

Wytyczne dotyczące uzgodnień administracyjnych między ACER a organem regulacyjnym w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonym zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy (GEMA oraz Utility Regulator)

Uwzględniając art. 318 umowy o handlu i współpracy, który zobowiązuje strony do zapewnienia, aby Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER) i organ regulacyjny w Zjednoczonym Królestwie wyznaczony zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy nawiązali kontakty i dokonali uzgodnień administracyjnych, aby ułatwić osiągnięcie celów przedmiotowej umowy,
1.
wzywa się ACER i organ regulacyjny w Zjednoczonym Królestwie wyznaczony zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy (GEMA oraz Utility Regulator) do jak najszybszego dokonania uzgodnień administracyjnych w celu zapewnienia skutecznej współpracy.
2.
Uzgodnienia administracyjne powinny obejmować następujące obszary współpracy i aspekty ściśle z nimi związane:
rynki energii elektrycznej i gazu
dostęp do sieci
zapobieganie nadużyciom na rynkach i wykrywanie nadużyć, w tym odpowiednia wymiana informacji
bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej i gazu
planowanie infrastruktury
energia morska
skuteczne wykorzystanie połączeń międzysystemowych
współpraca między operatorami systemów przesyłowych
obniżanie emisyjności sektora gazu i jakość gazu.

Uzgodnienia administracyjne powinny ograniczać się do kwestii technicznych i administracyjnych, w tym do wymiany informacji, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej autonomii decyzyjnej każdej ze stron w odniesieniu do ich zadań z zakresu kształtowania polityki odpowiednio w Unii i w Zjednoczonym Królestwie.

3.
GEMA oraz Utility Regulator, jako organy regulacyjne w Zjednoczonym Królestwie, powinny działać wspólnie i muszą ustanowić własne formy koordynacji w celu nawiązania współpracy z ACER jako jedna, wspólna delegacja.
4.
Uzgodnienia administracyjne nie obejmują udziału organu regulacyjnego w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonego zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy w ACER ani nie powodują przyznania mu statusu porównywalnego z udziałem w ACER, ani nie przewidują uczestnictwa tego organu w posiedzeniach ACER.
5.
Uzgodnienia administracyjne należy opracować jak najszybciej, a przed ich zawarciem - przedłożyć je specjalnemu komitetowi do rozpatrzenia. Po zawarciu uzgodnień administracyjnych należy stosownie poinformować o nich odpowiednich uczestników rynku.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1550

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1/2024 (2024/1550) w sprawie przyjęcia wytycznych dotyczących ram współpracy między, odpowiednio, ENTSO-E i operatorami systemów przesyłowych energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa, ENTSOG i operatorami systemów przesyłowych gazu ze Zjednoczonego Królestwa oraz ACER i organem regulacyjnym w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonym zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy (GEMA oraz Utility Regulator)
Data aktu: 05/04/2024
Data ogłoszenia: 31/05/2024
Data wejścia w życie: 05/04/2024