a także mając na uwadze, co następuje:(1) Decyzją Komisji 2008/721/WE 1 ustanowiono strukturę doradczą w zakresie naukowej oceny ryzyka w obszarach bezpieczeństwa konsumentów, zdrowia publicznego oraz środowiska, w skład której wchodzą Komitet Naukowy ds. Bezpieczeństwa Konsumentów (SCCS), Komitet Naukowy ds. Zagrożeń dla Zdrowia i Środowiska (SCHER), Komitet Naukowy ds. Pojawiających się i Nowo Rozpoznanych Zagrożeń dla Zdrowia (SCENIHR) oraz zespół doradców.
(2) Z doświadczenia wynika, że istnieje potrzeba wprowadzenia modyfikacji i poprawy obecnej struktury i procedur postępowania tych komitetów naukowych. Aby osiągnąć skuteczność i spójność oraz uniknąć powielania działań, należy w szczególności połączyć SCHER i SCENIHR.
(3) Komitety naukowe powinny mieć możliwość zapraszania do udziału w swoich pracach ekspertów zewnętrznych posiadających odpowiednią wiedzę naukową i specjalistyczną. W związku z tym istniejący Zespół Doradców Naukowych ds. Oceny Ryzyka nie będzie już potrzebny.
(4) Doświadczenie pokazuje ponadto, że aby zapewnić ciągłość członkostwa w komitetach, następców należy wyznaczać, powołując nowych członków ze sporządzonej w tym celu listy rezerwowej.
(5) W 2015 r. przeprowadzana jest druga śródokresowa ocena funkcjonowania komitetów naukowych, a jej wyniki spodziewane są na początku 2016 r. W ramach działań następczych można przeprowadzić ewentualną dalszą reorganizację komitetów naukowych.
(6) Prace komitetów skutecznie przyczyniają się do poprawy zdrowia publicznego oraz ochrony obywateli i środowiska. Polegają one na analizie najnowszych dostępnych danych naukowych w celu zapewnienia Komisji rzetelnej, terminowej i opartej na dowodach oceny ryzyka oraz doradztwa naukowego na potrzeby opracowywania i monitorowania unijnych polityk i przepisów dotyczących zdrowia publicznego, bezpieczeństwa konsumentów i zagrożeń dla środowiska. Działania prowadzone przez komitety mają zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia przez Komisję odpowiednich celów polityki Unii. Należy zatem zapewnić komitetom naukowym odpowiednie wsparcie finansowe w postaci dodatku specjalnego dla ich członków i ekspertów zewnętrznych, wykraczającego poza zwrot kosztów. Finansowanie działań komitetów naukowych powinno być zapewnione z odpowiedniej linii budżetowej przeznaczonej na wspieranie inicjatyw w obszarze zdrowia publicznego, bezpieczeństwa konsumentów i środowiska, stosownie do przypadku.
(7) Prace komitetów naukowych powinny odbywać się z zapewnieniem wysokiego poziomu wiedzy specjalistycznej, niezależności i przejrzystości. Muszą być organizowane zgodnie z najlepszymi praktykami i zasadami oceny ryzyka, która jest niezależna od procesu zarządzania ryzykiem i podejmowania decyzji.
(8) Członkowie komitetów powinni być wysoko wykwalifikowanymi, wyspecjalizowanymi i niezależnymi ekspertami działającymi w interesie publicznym. Ich doboru należy dokonywać na podstawie obiektywnych kryteriów w drodze publicznego zaproszenia do wyrażenia zainteresowania i należy ich mianować ad personam. Wiedza specjalistyczna członków powinna odpowiednio obejmować dziedziny podlegające kompetencjom komitetów i odzwierciedlać różnorodność problemów i podejść naukowych. W miarę możliwości należy zapewnić równowagę pod względem pochodzenia geograficznego i płci.
(9) Komitety naukowe powinny być zorganizowane w sposób elastyczny, aby umożliwić im doradzanie Komisji w kwestiach wchodzących w zakres ustalonych obszarów kompetencji, w kwestiach pojawiających się i nowo rozpoznanych zagrożeń dla zdrowia oraz w kwestiach, które nie wchodzą w zakres kompetencji innych organów Unii, a także aby w razie potrzeby zapewnić szybkie doradztwo.
(10) Ustanowiono szereg organów Unii odpowiedzialnych między innymi za ocenę ryzyka w różnych dziedzinach. Konieczne jest zapewnienie spójności oceny ryzyka przeprowadzanej przez te organy Unii oraz wspieranie koordynacji między komitetami naukowymi a takimi innymi organami. Komitety naukowe powinny zwiększyć swą efektywność także poprzez odpowiednią wymianę informacji i wiedzy specjalistycznej oraz poprzez współpracę z innymi organami i organizacjami naukowymi na poziomie krajowym i międzynarodowym.
(11) Ważne jest, aby komitety naukowe, przy zachowaniu pełnej niezależności, zapewniły otwartość i przejrzystość swoich prac poprzez ustanowienie odpowiednich procedur dialogu między zainteresowanymi stronami. Otwartość i przejrzystość, do których dąży się poprzez wdrożenie niniejszej decyzji, należy zapewnić przy pełnym przestrzeganiu wymogów określonych w prawodawstwie unijnym dotyczącym publicznego dostępu do dokumentów, uwzględniając ochronę danych osobowych i tajemnicy handlowej.
(12) Dane osobowe należy gromadzić, przetwarzać i publikować zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 .
(13) W związku z tym, a także w celu zapewnienia jasności i zrozumiałości należy uchylić decyzję 2008/721/WE i zastąpić ją nową decyzją,
STANOWI, CO NASTĘPUJE: