a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/191 2 Komisja nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej.
(2) Załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/191, w którym wymieniono współpracujących producentów eksportujących nieobjętych próbą podlegających średniej stawce cła, zawierał nazwę przedsiębiorstwa Haining Hisener Trade Co., Ltd. ("Hisener"). Przedsiębiorstwo to nie jest producentem elementów złącznych, lecz handlowcem i zostało błędnie wymienione w załączniku zamiast nazwy powiązanego z nim producenta elementów złącznych Jiaxing Diaiwei Hardware Technology Co., Ltd.
(3) Komisja należycie ujawniła swoje ustalenia, w tym załącznik zawierający wykaz współpracujących producentów eksportujących nieobjętych próbą przed przyjęciem rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/191. Komisja nie otrzymała uwag w sprawie tego błędu od żadnej zainteresowanej strony, wskazujących, że Hisener zostało błędnie wymienione jako producent elementów złącznych. W związku z tym należy sprostować załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/191, ponieważ nie odzwierciedla on prawidłowej nazwy współpracującego producenta eksportującego nieobjętego próbą Jiaxing Diaiwei Hardware Technology Co., Ltd. W związku z tym Komisja podjęła decyzję o zastąpieniu nazwy Haining Hisener Trade Co., Ltd. nazwą Jiaxing Diaiwei Hardware Technology Co., Ltd. w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/191 odpowiednio od dnia wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/191, a mianowicie 18 lutego 2022 r.
(4) Biorąc pod uwagę, że jedynie przywóz wytwarzany przez Jiaxing Diaiwei Hardware Technology Co., Ltd. powinien korzystać ze stawki celnej mającej zastosowanie do dodatkowego kodu TARIC C776, Komisja uznała za konieczne nakazanie krajowym organom celnym, aby sprawdziły, czy przywóz dokonywany w ramach dodatkowego kodu TARIC C776 od wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/191 był rzeczywiście wytwarzany przez Jiaxing Diaiwei Hardware Technology Co., Ltd. Zgodnie z art. 1 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/191 stosowanie indywidualnych stawek celnych ustalonych dla Jiaxing Diaiwei Hardware Technology Co., Ltd. jest uwarunkowane przedstawieniem organom celnym państw członkowskich ważnej faktury handlowej, na której zamieszcza się oświadczenie opatrzone datą i podpisem pracownika podmiotu wystawiającego taką fakturę, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska, sporządzone w następujący sposób: "Ja, niżej podpisany/a, poświadczam, że (ilość) (produktu objętego postępowaniem) sprzedana na wywóz do Unii Europejskiej objęta niniejszą fakturą została wytworzona przez (nazwa i adres przedsiębiorstwa) (dodatkowy kod TARIC) w (państwie, którego dotyczy postępowanie). Oświadczam, że informacje zawarte w niniejszej fakturze są pełne i zgodne z prawdą". W przypadku nieprzedstawienia takiej faktury dotyczącej przywozu objętego dodatkowym kodem TARIC C776 należy zastosować cło, które obowiązuje wobec wszystkich pozostałych przedsiębiorstw i które należy pobrać od 18 lutego 2022 r.
(5) 27 listopada 2023 r. Komisja ujawniła istotne fakty i ustalenia, które doprowadziły do tej korekty.
(6) Komisja otrzymała uwagi od Europejskiego Stowarzyszenia Dystrybutorów Elementów Złącznych ("EFDA"), które sprzeciwiło się retroaktywnemu działaniu korekty błędu.
(7) Po pierwsze, EFDA odniosło się do zasady pewności prawa, która stoi na przeszkodzie temu, by jakikolwiek środek Unii stał się skuteczny od momentu poprzedzającego jego publikację, chyba że spełnione są dwa warunki: (i) cel, który ma zostać osiągnięty za pomocą środka, wymaga jego stosowania z mocą wsteczną; oraz (ii) uzasadnione oczekiwania zainteresowanych stron są należycie przestrzegane. EFDA twierdzi, że Komisja nie przedstawiła żadnej analizy ani wyjaśnień co do tego, czy powyższe warunki zostały spełnione w przedmiotowej sprawie.
(8) Po drugie, EFDA podkreśliło, że nałożenie na importerów unijnych wyższych ceł lub sankcji karnych na mocy krajowych przepisów celnych byłoby nieuzasadnione z powodu błędu popełnionego przez Komisję.
(9) Komisja nie zgodziła się z argumentami EFDA. Strona powołująca się na zasadę uzasadnionych oczekiwań powinna mieć pewien stopień wiedzy na temat sytuacji, w której jej zdaniem powstają uzasadnione oczekiwania. Hisener powinno było wiedzieć o błędzie w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/191 w chwili ujawnienia ustaleń. Ponieważ Hisener nie produkowało elementów złącznych, nie powinno być wymienione w załączniku do wyżej wymienionego rozporządzenia. Hisener nie przedstawiło jednak uwag na temat tego błędu. Nie zgłosiło się również po opublikowaniu rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/191. Ochrona zasady uzasadnionych oczekiwań nie uniemożliwia Komisji skorygowania błędu i wskazania przedsiębiorstwa Diaiwei zamiast Hisener do celów korzystania ze stawki celnej mającej zastosowanie do dodatkowego kodu TARIC C776 od dnia wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/191. W każdym przypadku pobranie właściwej stawki celnej powinno odbywać się zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami prawa celnego.
(10) Dlatego też argumenty EFDA zostały odrzucone.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 31 maja 2024 r.