Rozporządzenie delegowane 2024/1506 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 poprzez doprecyzowanie niektórych kryteriów dotyczących klasyfikowania tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem jako znaczące

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/1506
z dnia 22 lutego 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 poprzez doprecyzowanie niektórych kryteriów dotyczących klasyfikowania tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem jako znaczące
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 43 ust. 11,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 56 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114 określone w art. 43 ust. 1 tego rozporządzenia kryteria dotyczące klasyfikowania tokenów powiązanych z aktywami jako znaczące tokeny powiązane z aktywami mają mieć zastosowanie również w kontekście klasyfikacji tokenów będących e-pieniądzem jako znaczące tokeny będące e-pieniądzem. W związku z tym należy doprecyzować kryteria, o których mowa w art. 43 ust. 1 lit. e) i f) rozporządzenia (UE) 2023/1114, również w odniesieniu do tokenów będących e-pieniądzem.

(2) Aby zapewnić Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Bankowego (EUNB) możliwość rozstrzygnięcia, czy działalność emitenta tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pieniądzem jest znacząca w skali międzynarodowej poza Unią i czy tokeny powiązane z aktywami lub tokeny będące e-pieniądzem bądź ich emitentów należy uznać za wzajemnie powiązane bądź powiązanych z systemem finansowym, należy dokonać rozróżnienia między wskaźnikami podstawowymi i wskaźnikami pomocniczymi wykorzystywanymi na potrzeby dokonania takiego rozstrzygnięcia. Wskaźniki podstawowe powinny ujmować najistotniejsze elementy znaczących tokenów powiązanych z aktywami lub znaczących tokenów będących e-pieniądzem. Wskaźniki pomocnicze powinny być poddawane ocenie w przypadku, gdy przeprowadzona przez EUNB ocena wskaźników podstawowych nie pozwala EUNB jednoznacznie stwierdzić, że kryteria, o których mowa w art. 43 ust. 1 lit. e) i f) rozporządzenia (UE) 2023/1114, zostały spełnione. Wynik oceny znaczenia powinien zostać poddany całościowej analizie pod kątem zgodności z obydwoma rodzajami wskaźników.

(3) Jeżeli chodzi o ocenę kryterium dotyczącego znaczenia działalności emitenta w skali międzynarodowej poza Unią, w tym wykorzystania tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pieniądzem do celów płatności i przekazów pieniężnych, o którym mowa w art. 43 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) 2023/1114, EUNB powinien stosować wskaźniki podstawowe dotyczące działalności transgranicznej między Unią a państwami trzecimi, wielkości danego tokena oraz działalności emitenta na poziomie globalnym.

(4) Transakcje transgraniczne, w szczególności te powiązane ze stosowaniem tokenów jako środek wymiany, to transakcje o wymiarze międzynarodowym, które wiążą się z największym prawdopodobieństwem wystąpienia ryzyka dla stabilności finansowej, transmisji polityki pieniężnej i suwerenności monetarnej Unii. Transakcje te odzwierciedlają również działalność międzynarodową emitenta tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pieniądzem na skalę międzynarodową poza Unią w odniesieniu do wykorzystania ich do celów płatności i przekazów pieniężnych. Dlatego też EUNB powinien brać pod uwagę wskaźniki dotyczące znaczności udziału w rynku wartości transakcji transgranicznych, do Unii i z Unii, na tokenie powiązanym z aktywami lub tokenie będącym e-pieniądzem oraz wskaźniki dotyczące znaczności szacunkowego udziału w rynku wartości takich transakcji, które wiążą się z wykorzystaniem tego rodzaju tokenów w charakterze środka wymiany. Wskaźnik dotyczący znaczności udziału w rynku wartości transakcji transgranicznych na tokenie powiązanym z aktywami lub tokenie będącym e-pieniądzem powinien zostać dodatkowo podzielony na dwa odrębne podwskaźniki dotyczące transakcji przychodzących oraz transakcji wychodzących, ponieważ każdy z tych rodzajów transakcji może wywierać różny wpływ na stabilność finansową i suwerenność monetarną.

(5) Aby ująć nietransgraniczny aspekt znaczenia działalności emitenta w skali międzynarodowej, EUNB powinien wziąć również pod uwagę wskaźnik podstawowy dotyczący globalnej kapitalizacji rynkowej tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pieniądzem oraz wskaźnik podstawowy dotyczący globalnej kapitalizacji rynkowej wszystkich tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem wyemitowanych przez emitenta. Kapitalizacja rynkowa tokena w skali międzynarodowej powinna być rozumiana jako obejmująca ten sam token emitowany poza Unią, aby odróżnić taką kapitalizację od kapitalizacji rynkowej, o której mowa w art. 43 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/1114.

(6) Jeżeli chodzi o ocenę kryterium dotyczącego znaczności wzajemnych powiązań tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem bądź ich emitentów z systemem finansowym, o których to powiązaniach mowa w art. 43 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (UE) 2023/1114, wskaźniki powinny ujmować bezpośrednie i pośrednie wzajemne powiązania tokenów i ich emitentów z systemem finansowym. Zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie wzajemne powiązania mogłyby wywołać efekt domina w obu kierunkach, tj. od emitentów tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem do tradycyjnego systemu finansowego i odwrotnie. W tym celu należy określić wskaźniki podstawowe dotyczące znaczności udziału niedepozytowych aktywów rezerwowych będących instrumentami finansowymi emitowanymi przez instytucje finansowe oraz dotyczące znaczności udziału aktywów znajdujących się w posiadaniu emitenta względem łącznej podaży określonych instrumentów finansowych. Należy ponadto określić następujące wskaźniki pomocnicze: wskaźnik dotyczący struktury własnościowej emitenta tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pieniądzem, wskaźnik dotyczący koncentracji utrzymywania aktywów rezerwowych emitenta, a także wskaźnik dotyczący pokrywania się portfela aktywów rezerwowych emitenta z aktywami rezerwowymi emitentów innych tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem.

(7) Ocena znaczności udziału niedepozytowych aktywów rezerwowych będących instrumentami finansowymi emitowanymi przez instytucje finansowe ma kluczowe znaczenie przy analizowaniu wzajemnych powiązań emitenta z systemem finansowym. Ten wskaźnik podstawowy powinien być wykorzystywany do pomiaru bezpośrednich wzajemnych powiązań z sektorem finansowym wynikających z rezerwy aktywów emitenta. Znalezienie się w trudnej sytuacji przez instytucje finansowe, których instrumenty finansowe wchodzą w skład aktywów rezerwowych, mogłoby wywrzeć wpływ na wartość aktywów rezerwowych zabezpieczających roszczenia posiadaczy tokenów wobec emitenta związane z możliwością ich wykupu. Oceniając ten wskaźnik, EUNB powinien wziąć pod uwagę pod- wskaźniki dotyczące udziału niedepozytowych aktywów rezerwowych będących instrumentami finansowymi, udziału niedepozytowych aktywów rezerwowych będących instrumentami pochodnymi w przypadku tokenów powiązanych z aktywami lub udziału obligacji zabezpieczonych w przypadku tokenów będących e-pieniądzem. Ustanowienie podwskaźników dotyczących udziału niedepozytowych aktywów rezerwowych będących instrumentami pochodnymi i udziału obligacji zabezpieczonych jest konieczne, ponieważ - z jednej strony - kontrahenci instrumentów pochodnych mogą być instytucjami kredytowymi, a zatem wystosowanie wobec nich wezwania do uzupełnienia depozytu zabezpieczającego mogłoby pociągać za sobą poważne skutki dla systemu finansowego, a także - z drugiej strony - gwałtowna wyprzedaż obligacji zabezpieczonych przez emitenta mogłaby odbić się niekorzystnie na płynności instytucji kredytowych.

(8) Wskaźnik podstawowy dotyczący znaczności udziału aktywów znajdujących się w posiadaniu emitenta tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem względem łącznej podaży określonych instrumentów finansowych, w tym jednostek przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe i obligacji skarbowych, powinien ujmować pośrednie wzajemne powiązania między - z jednej strony - emitentami toke- nów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem a - z drugiej strony - systemem finansowym. Takie pośrednie wzajemne powiązania mogłyby wywrzeć wpływ na tradycyjny system finansowy, w szczególności w przypadku gdy emitent tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pieniądzem jest zmuszony przeprowadzić gwałtowną wyprzedaż znajdujących się w jego posiadaniu aktywów z uwagi na trudną sytuację finansową. Tego rodzaju wyprzedaż mogłaby obniżyć wartość tych aktywów i wywrzeć pośredni wpływ na instytucje finansowe przejawiający się zmniejszeniem wartości aktywów utrzymywanych przez te instytucje.

(9) Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem mogą być również wzajemnie powiązani z systemem finansowym poprzez swoją strukturę własnościową. Wspomniany wskaźnik pomocniczy powinien zapewniać możliwość uzyskania kompletnego obrazu sytuacji w kwestii potencjalnego wpływu wystąpienia trudnej sytuacji finansowej na system finansowy, nie tylko z perspektywy zorientowanej wyłącznie na ryzyko dla stabilności finansowej, ale również z punktu widzenia ryzyka utraty reputacji. Znalezienie się przez emitenta tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pieniądzem w trudnej sytuacji finansowej lub doświadczenie przez niego zdarzenia krytycznego mogłoby wywrzeć znaczący wpływ na instytucje prowadzące innego rodzaju działalność finansową wskutek ich powiązania z emitentem poprzez strukturę własnościową. Oceniając ten wskaźnik, EUNB powinien skoncentrować się na ustaleniu, czy struktura własnościowa emitenta jest rozproszona lub skoncentrowana i czy osoby fizyczne lub prawne posiadające znaczne pakiety akcji lub znaczne udziały są instytucjami finansowymi, a także zbadać stopień złożoności struktury własnościowej.

(10) Dodatkowe źródło wzajemnych powiązań między, z jednej strony, emitentem tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pieniądzem a, z drugiej strony, systemem finansowym może powstać wskutek skoncentrowania aktywów rezerwowych w niewielkiej liczbie instytucji finansowych. Im większy jest stopień dywersyfikacji aktywów rezerwowych emitenta, tym mniejszy jest potencjalny efekt domina i tym niższe jest potencjalne ryzyko, jakie emitent stwarza dla stabilności finansowej. Dlatego też alokacja aktywów rezerwowych w niewielkiej liczbie instytucji finansowych lub alokowanie ich w wysoce skoncentrowanym stopniu świadczy o silniejszych wzajemnych powiązaniach z systemem finansowym. Z uwagi na szczególne znaczenie wzajemnych powiązań, które mogą wynikać ze skoncentrowania depozytów w instytucjach kredytowych, należy określić dwa podwskaźniki w ramach wskaźnika pomocniczego dotyczącego koncentracji aktywów rezerwowych emitenta w instytucjach finansowych. Jeden z tych podwskaźników powinien ujmować koncentrację aktywów rezerwowych w instytucjach finansowych, natomiast drugi powinien obejmować wyłącznie depozyty w instytucjach kredytowych.

(11) Należy ująć mechanizmy związane z efektem domina, do którego może dojść w przypadku gdy różni emitenci toke- nów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem będą utrzymywali podobne aktywa. Taka sytuacja może doprowadzić do tego, że znalezienie się przez jednego emitenta w trudnej sytuacji finansowej zmuszającej go do rozpoczęcia wyprzedaży aktywów mogłoby wywierać negatywny wpływ na innych emitentów. W związku z tym należy ustanowić wskaźnik pomocniczy dotyczący pokrywania się portfela aktywów rezerwowych emitenta z aktywami rezerwowymi innych emitentów,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"instytucja finansowa" oznacza dowolny z poniższych podmiotów:
a)
instytucję kredytową;
b)
firmę inwestycyjną;
c)
instytucję pieniądza elektronicznego;
d)
instytucję płatniczą;
e)
spółkę zarządzającą UCITS;
f)
zarządzającego alternatywnym funduszem inwestycyjnym;
g)
zakład ubezpieczeń zdefiniowany w art. 13 pkt 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE 2 ;
h)
zakład reasekuracji zdefiniowany w art. 13 pkt 4 dyrektywy 2009/138/WE;
i)
instytucję pracowniczych programów emerytalnych zdefiniowaną w art. 6 pkt 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2341 3 ;
2)
"odpowiedni okres" oznacza okres, o którym mowa w art. 43 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/1114, lub okres, o którym mowa w art. 43 ust. 2 lit. b) tego rozporządzenia.
Artykuł  2

Wskaźniki wykorzystywane na potrzeby oceny znaczenia w skali międzynarodowej

1. 
Oceniając, czy kryterium określone w art. 43 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) 2023/1114 zostało spełnione, EUNB bierze pod uwagę wszystkie poniższe wskaźniki podstawowe:
a)
znaczność udziału w rynku wartości transakcji transgranicznych, do Unii i z Unii, na tokenach powiązanych z aktywami lub tokenach będących e-pieniądzem;
b)
znaczność szacunkowego udziału w rynku wartości transakcji transgranicznych, do Unii i z Unii, na tokenach powiązanych z aktywami lub tokenach będących e-pieniądzem, które są powiązane ze stosowaniem tokenów jako środek wymiany;
c)
stopień kapitalizacji rynkowej w skali międzynarodowej tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pieniądzem ostatniego dnia kalendarzowego odpowiedniego okresu;
d)
stopień kapitalizacji rynkowej w skali międzynarodowej wszystkich tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem wyemitowanych przez danego emitenta lub danych emitentów ostatniego dnia kalendarzowego odpowiedniego okresu.
2. 
Do celów ust. 1 lit. a) EUNB bierze pod uwagę wszystkie poniższe podwskaźniki:
a)
udział w rynku wartości transakcji transgranicznych do Unii na tokenach powiązanych z aktywami lub tokenach będących e-pieniądzem (transakcje przychodzące);
b)
udział w rynku wartości transakcji transgranicznych z Unii na tokenach powiązanych z aktywami lub tokenach będących e-pieniądzem (transakcje wychodzące).

EUNB oblicza wartość podwskaźnika, o którym mowa w akapicie pierwszym lit. a), zgodnie z następującym wzorem:

EUNB oblicza wartość podwskaźnika, o którym mowa w akapicie pierwszym lit. b), zgodnie z następującym wzorem:

3. 
EUNB oblicza szacunkowy udział w rynku, o którym mowa w ust. 1 lit. b), zgodnie z następującym wzorem:

Artykuł  3

Wskaźniki wykorzystywane na potrzeby oceny wzajemnych powiązań z systemem finansowym

1. 
Oceniając, czy kryterium określone w art. 43 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (UE) 2023/1114 zostało spełnione, EUNB bierze pod uwagę wszystkie poniższe wskaźniki podstawowe:
a)
znaczność udziału niedepozytowych aktywów rezerwowych tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pieniądzem, które są instrumentami finansowymi emitowanymi przez instytucje finansowe;
b)
znaczność udziału aktywów znajdujących się w posiadaniu emitenta względem łącznej podaży określonych instrumentów finansowych.
2. 
Do celów ust. 1 lit. a) EUNB bierze pod uwagę poniższe podwskaźniki:
a)
udział niedepozytowych aktywów rezerwowych tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pienią- dzem, które są instrumentami finansowymi emitowanymi przez instytucje finansowe;
b)
w przypadku tokenów powiązanych z aktywami - udział niedepozytowych aktywów rezerwowych tokena powiązanego z aktywami będących instrumentami pochodnymi lub
c)
w przypadku tokenów będących e-pieniądzem - udział niedepozytowych aktywów rezerwowych tokena będącego e-pieniądzem będących obligacjami zabezpieczonymi.

EUNB oblicza wartość podwskaźnika, o którym mowa w akapicie pierwszym lit. a), w odniesieniu do ostatniego dnia kalendarzowego odpowiedniego okresu zgodnie z następującym wzorem:

EUNB oblicza wartość podwskaźnika, o którym mowa w akapicie pierwszym lit. b), w odniesieniu do ostatniego dnia kalendarzowego odpowiedniego okresu zgodnie z następującym wzorem:

EUNB oblicza wartość podwskaźnika, o którym mowa w akapicie pierwszym lit. c), w odniesieniu do ostatniego dnia kalendarzowego odpowiedniego okresu zgodnie z następującym wzorem:

3. 
EUNB oblicza udział aktywów znajdujących się w posiadaniu emitenta, o którym to udziale mowa w ust. 1 lit. b), w odniesieniu do ostatniego dnia kalendarzowego odpowiedniego okresu zgodnie z następującym wzorem:

4. 
Jeżeli ocena wskaźników podstawowych, o których mowa w ust. 1, nie doprowadzi do jednoznacznych ustaleń w kwestii kryterium dotyczącego wzajemnych powiązań ustanowionego w art. 43 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (UE) 2023/1114, EUNB ocenia wszystkie poniższe wskaźniki pomocnicze:
a)
strukturę własnościową emitenta tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pieniądzem;
b)
stopień koncentracji aktywów rezerwowych emitenta tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pieniądzem w instytucjach finansowych;
c)
stopień pokrywania się portfela aktywów rezerwowych emitenta tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pieniądzem z aktywami rezerwowymi innych emitentów tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem.
5. 
Do celów ust. 4 lit. a) EUNB bierze pod uwagę wszystkie poniższe kwestie:
a)
to, czy struktura własnościowa emitenta jest rozproszona, czy też skoncentrowana;
b)
to, czy osoba fizyczna lub prawna posiadająca znaczny pakiet akcji lub znaczne udziały jest instytucją finansową;
c)
stopień złożoności struktury własnościowej.
6. 
Do celów ust. 4 lit. b) EUNB bierze pod uwagę wszystkie poniższe podwskaźniki:
a)
koncentrację aktywów rezerwowych emitenta tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pieniądzem w instytucjach finansowych;
b)
koncentrację depozytów utrzymywanych przez emitenta tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pieniądzem w instytucjach kredytowych.

EUNB oblicza wartość podwskaźnika, o którym mowa w akapicie pierwszym lit. a), w odniesieniu do ostatniego dnia kalendarzowego odpowiedniego okresu zgodnie z następującym wzorem:

gdzie sn = udział aktywów rezerwowych utrzymywanych w instytucjach finansowych n (wyrażony jako liczba całkowita).

EUNB oblicza wartość podwskaźnika, o którym mowa w akapicie pierwszym lit. b), w odniesieniu do ostatniego dnia kalendarzowego odpowiedniego okresu zgodnie z następującym wzorem:

gdzie cn = udział depozytów utrzymywanych w instytucjach kredytowych n (wyrażony jako liczba całkowita).

7. 
EUNB oblicza wartość wskaźnika pomocniczego, o którym mowa w ust. 4 lit. c), w odniesieniu do ostatniego dnia kalendarzowego odpowiedniego okresu zgodnie z następującym wzorem:

Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 lutego 2024 r.

1 Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40, ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (Dz.U. L 335 z 17.12.2009, s. 1, ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/ 2009/138/oj).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2341 z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie działalności instytucji pracowniczych programów emerytalnych oraz nadzoru nad takimi instytucjami (IORP) (Dz.U. L 354 z 23.12.2016, s. 37, ELI: https://eur-lex.eu uropa.eu/eli/dir/2016/2341/oj).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1506

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/1506 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 poprzez doprecyzowanie niektórych kryteriów dotyczących klasyfikowania tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem jako znaczące
Data aktu: 22/02/2024
Data ogłoszenia: 30/05/2024
Data wejścia w życie: 19/06/2024