Rozporządzenie delegowane 2024/1505 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 przez określenie wysokości opłat nadzorczych pobieranych przez wiodący organ nadzorczy od kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT oraz sposobu uiszczania tych opłat

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/1505
z dnia 22 lutego 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 przez określenie wysokości opłat nadzorczych pobieranych przez wiodący organ nadzorczy od kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT oraz sposobu uiszczania tych opłat
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 1 , w szczególności jego art. 43 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy ustanowić roczną opłatę nadzorczą, aby w pełni pokryć niezbędne wydatki ponoszone przez wiodący organ nadzorczy i pozostałe Europejskie Urzędy Nadzoru podczas wykonywania zadań nadzorczych w kontekście rozporządzenia (UE) 2022/2554. Roczna opłata nadzorcza powinna również pokrywać szacunkowe koszty ponoszone przez właściwe organy, którym Europejskie Urzędy Nadzoru powierzają zadania.

(2) Zgodnie z zasadą jednoroczności i zasadą pełnego zwrotu kosztów roczne opłaty nadzorcze powinny być obliczane na podstawie oszacowanych przez EUN bezpośrednich i pośrednich kosztów ponoszonych w związku z wykonywaniem zadań nadzorczych. Roczne opłaty nadzorcze powinny być dostosowywane co roku, aby odzwierciedlały oszacowane koszty.

(3) Aby zapewnić sprawiedliwy podział opłat nadzorczych, który jednocześnie odzwierciedla faktyczny nakład pracy administracyjnej wykonanej w odniesieniu do każdego dostawcy objętego nadzorem, roczna opłata nadzorcza powinna być proporcjonalna do obrotu uzyskanego przez zewnętrznego dostawcę usług ICT w Unii z tytułu świadczenia usług ICT na rzecz klientów z sektora usług finansowych.

(4) Aby zapewnić dokładność informacji finansowych niezbędnych do obliczenia właściwego obrotu, wszystkie dane liczbowe przekazywane przez zewnętrznych dostawców usług ICT powinny być zweryfikowane przez biegłego rewidenta. Biorąc pod uwagę, że informacje na temat właściwego obrotu są niezbędne, aby wiodący organ nadzorczy mógł ustalić wysokość opłaty nadzorczej pobieranej corocznie od każdego kluczowego zewnętrznego dostawcy usług ICT w celu pokrycia kosztów nadzoru, wiodący organ nadzorczy powinien uwzględnić światowe przychody zewnętrznego dostawcy usług ICT uzyskane niezależnie od rodzaju klientów, w przypadku gdy kluczowy zewnętrzny dostawca usług ICT nie zapewnia dostosowanych do potrzeb informacji na temat przychodów uzyskanych w Unii z tytułu świadczenia usług ICT na rzecz podmiotów finansowych.

(5) Na każdego kluczowego zewnętrznego dostawcę usług ICT należy nałożyć minimalną roczną opłatę nadzorczą, bio- rąc pod uwagę fakt, że w odniesieniu do nadzoru nad wszystkimi kluczowymi zewnętrznymi dostawcami usług ICT zastosowanie mają pewne stałe koszty administracyjne, niezależnie od kwoty uzyskanego obrotu.

(6) Aby pokryć konkretne koszty poniesione w pierwszym roku wyznaczenia kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT i nadzoru nad nimi, związane między innymi z procesem ich wyznaczenia i wyznaczeniem wiodącego organu nadzorczego, należy ustanowić stałą opłatę. Aby odzwierciedlić koszty poniesione w związku z nadzorem po wyznaczeniu kluczowego zewnętrznego dostawcy usług ICT, opłatę tę należy dostosować do długości okresu w tym pierwszym roku, przez który to okres kluczowy zewnętrzny dostawca usług ICT pozostawał wyznaczony. Powinna ona zastąpić roczną opłatę nadzorczą za ten rok.

(7) W celu pokrycia dodatkowych kosztów związanych z wyznaczeniem kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT, którzy dobrowolnie wnoszą o wyznaczenie ich jako kluczowych zgodnie z art. 31 ust. 11 rozporządzenia (UE) 2022/2554, należy ustanowić dodatkową stałą opłatę. Aby zniechęcić do składania bezzasadnych wniosków, taka dodatkowa stała opłata nie powinna być zwracana, jeżeli zewnętrzny dostawca usług ICT wycofa swój wniosek w trakcie procesu rejestracji lub jeżeli wniosek zostanie odrzucony.

(8) Aby zapewnić terminowe uiszczanie opłat nadzorczych, opłaty te należy uiścić w terminie 30 dni od daty wystawienia noty debetowej przez wiodący organ nadzorczy. Aby uprościć przepływy opłat oraz zapewnić EUN środki niezbędne do prowadzenia planowanych działań nadzorczych, roczne opłaty nadzorcze powinny być uiszczane w jednej racie w ciągu pierwszych czterech miesięcy roku kalendarzowego, za który takie opłaty są należne od kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT podlegających działaniom nadzorczym w dniu 1 stycznia tego roku lub, w przypadku kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT wyznaczonych w ciągu tego roku, najpóźniej do końca tego roku.

(9) Wszystkie pobierane opłaty powinny być ustalone na takim poziomie, aby uniknąć deficytu lub znacznej akumulacji nadwyżki. W przypadku gdy znacząco pozytywny lub negatywny wynik budżetowy powtarza się, poziom opłat należy poddać przeglądowi,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Oszacowanie wydatków ponoszonych przez wiodące organy nadzorcze podczas wykonywania obowiązków nadzorczych

1. 
Każdego roku wiodący organ nadzorczy i pozostałe Europejskie Urzędy Nadzoru szacują całkowite roczne koszty, których poniesienia oczekuje się w związku z wykonywaniem obowiązków nadzorczych. Kwota szacowanych całkowitych rocznych kosztów stanowi podstawę do określenia całkowitej kwoty pobieranych opłat nadzorczych.
2. 
Przy szacowaniu całkowitych rocznych kosztów wiodący organ nadzorczy bierze pod uwagę następujące koszty bezpośrednie i pośrednie:
a)
koszty związane z wyznaczeniem kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT;
b)
koszty związane z wyznaczeniem wiodącego organu nadzorczego;
c)
koszty związane z faktycznym nadzorem nad kluczowymi zewnętrznymi dostawcami usług ICT, w tym:
(i)
koszty związane z pracami prowadzonymi przez wspólny zespół ds. kontroli;
(ii)
koszty porad udzielanych przez niezależnych ekspertów;
d)
koszty związane z działaniami następczymi w związku z zaleceniami wydanymi przez wiodące organy nadzorcze zgodnie z art. 35 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2022/2554;
e)
koszty związane z zarządzaniem ramami nadzoru.
Artykuł  2

Właściwy obrót kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT do celów obliczania opłat nadzorczych

1. 
Do celów art. 3 obrót kluczowego zewnętrznego dostawcy usług ICT stanowią jego przychody uzyskane w Unii z tytułu świadczenia usług ICT, wymienionych w wykonawczych standardach technicznych przyjętych na podstawie art. 28 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2022/2554, na rzecz podmiotów finansowych wymienionych w art. 2 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2554.
2. 
Co roku w roku n-1 kluczowi zewnętrzni dostawcy usług ICT przekazują wiodącemu organowi nadzorczemu zweryfikowane przez biegłego rewidenta dane liczbowe określające obrót, o którym mowa w ust. 1, za rok n-2. Kluczowi zewnętrzni dostawcy usług ICT przekazują te dane liczbowe wiodącemu organowi nadzorczemu do dnia 31 grudnia każdego roku.
3. 
W przypadku gdy kluczowy zewnętrzny dostawca usług ICT nie przekaże wiodącemu organowi nadzorczemu w terminie, o którym mowa w ust. 2, danych liczbowych zweryfikowanych przez biegłego rewidenta, które są ograniczone do przychodów uzyskanych z tytułu świadczenia usług na rzecz podmiotów finansowych wymienionych w art. 2 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2554 lub które kompletnie obejmują takie przychody, wiodący organ nadzorczy uwzględnia obrót uzyskany w Unii z tytułu świadczenia usług ICT wymienionych w wykonawczych standardach technicznych przyjętych na podstawie art. 28 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2022/2554 niezależnie od rodzaju klientów kluczowego zewnętrznego dostawcy usług ICT.

W przypadku gdy kluczowy zewnętrzny dostawca usług ICT nie przekaże wiodącemu organowi nadzorczemu w terminie, o którym mowa w ust. 2, danych liczbowych zweryfikowanych przez biegłego rewidenta, które są ograniczone do przychodów uzyskanych w Unii z tytułu świadczenia usług ICT, o których mowa w wykonawczych standardach technicznych przyjętych na podstawie art. 28 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2022/2554, lub które kompletnie obejmują takie przychody, wiodący organ nadzorczy uwzględnia światowy obrót uzyskany z tytułu świadczenia tych usług ICT.

W przypadku gdy kluczowy zewnętrzny dostawca usług ICT nie przekaże wiodącemu organowi nadzorczemu w terminie, o którym mowa w ust. 2, danych liczbowych zweryfikowanych przez biegłego rewidenta, które są ograniczone do przychodów uzyskanych z tytułu świadczenia usług ICT na rzecz podmiotów finansowych wymienionych w art. 2 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2554 lub które kompletnie obejmują takie przychody, i nie przekaże wiodącemu organowi nadzorczemu w terminie, o którym mowa w ust. 2, danych liczbowych zweryfikowanych przez biegłego rewidenta, które są ograniczone do przychodów uzyskanych w Unii, wiodący organ nadzorczy uwzględnia światowy obrót niezależnie od rodzaju klientów kluczowego zewnętrznego dostawcy usług ICT.

4. 
W przypadku gdy kluczowi zewnętrzni dostawcy usług ICT zgłaszają przychody w walucie innej niż euro, wiodący organ nadzorczy przelicza te przychody na euro, stosując opublikowany przez Europejski Bank Centralny średni kurs wymiany euro mający zastosowanie do okresu, w którym odnotowano te przychody.
Artykuł  3

Obliczanie opłat nadzorczych

1. 
W odniesieniu do każdego kluczowego zewnętrznego dostawcy usług ICT roczna opłata nadzorcza za dany rok (n) jest równa szacowanym całkowitym rocznym kosztom, o których mowa w art. 1, skorygowanym o współczynnik obrotu, o którym mowa w ust. 2, oparty na jego właściwym obrocie w roku n-2.
2. 
W odniesieniu do każdego kluczowego zewnętrznego dostawcy usług ICT współczynnik obrotu opiera się na właściwym obrocie, o którym mowa w art. 2, i oblicza się go w następujący sposób:

3. 
W żadnym przypadku kluczowy zewnętrzny dostawca usług ICT nie może uiszczać rocznej opłaty nadzorczej niższej niż 50 000 EUR.
Artykuł  4

Opłaty nadzorcze w roku wyznaczenia i wnioski o wyznaczenie

1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 3, w przypadku pierwszego opublikowanego wykazu wyznaczonych kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT zgodnie z art. 31 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2022/2554 opłaty nadzorcze są równo dzielone między wyznaczonych kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT. Opłatę pobieraną od każdego kluczowego zewnętrznego dostawcy usług ICT oblicza się, dzieląc szacowane całkowite wydatki wiodących organów nadzorczych przez liczbę wyznaczonych kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT.
2. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 3 oraz ust. 1 powyżej, w pierwszym roku, w którym zewnętrzny dostawca usług ICT został wyznaczony jako kluczowy, uiszcza on stałą opłatę nadzorczą, która jest równa kwocie uiszczonej przez każdego zewnętrznego dostawcę usług ICT zgodnie z ust. 1. W przypadku gdy okres działań nadzorczych dotyczących takiego kluczowego zewnętrznego dostawcy usług ICT nie odpowiada pełnemu rokowi, opłata nadzorcza jest równa kwocie uiszczonej przez każdego zewnętrznego dostawcę usług ICT zgodnie z ust. 1, pomnożonej przez liczbę dni kalendarzowych od wyznaczenia zewnętrznego dostawcy usług ICT jako kluczowego do końca tego roku i podzielonej przez całkowitą liczbę dni w tym roku.
3. 
W przypadku gdy zewnętrzny dostawca usług ICT wnioskuje o wyznaczenie go jako kluczowego zgodnie z art. 31 ust. 11 rozporządzenia (UE) 2022/2554, uiszcza on stałą opłatę za wyznaczenie w wysokości 50 000 EUR. EUN otrzymujący taki wniosek nie zwraca tej stałej opłaty za wyznaczenie, jeżeli wniosek o wyznaczenie zostanie odrzucony lub jeżeli zewnętrzny dostawca usług ICT wycofa ten wniosek.
Artykuł  5

Uiszczanie opłat nadzorczych

1. 
Kluczowi zewnętrzni dostawcy usług ICT co roku uiszczają na rzecz wiodącego organu nadzorczego opłaty nadzorcze, o których mowa w art. 43 rozporządzenia (UE) 2022/2554.
2. 
Wszystkie opłaty nadzorcze fakturuje się i uiszcza w euro. W notach debetowych dotyczących opłat nadzorczych wyznacza się termin płatności wynoszący co najmniej 30 dni.
3. 
Wszystkie opłaty nadzorcze uiszcza się na zasadzie pojedynczej płatności. Kluczowi zewnętrzni dostawcy usług ICT, którzy podlegają działaniom nadzorczym na dzień 1 stycznia danego roku, dokonują płatności na podstawie noty debetowej do dnia 30 kwietnia tego roku. Kluczowi zewnętrzni dostawcy usług ICT wyznaczeni w trakcie roku uiszczają opłaty, o których mowa w art. 4, w formie pojedynczej płatności do dnia 31 grudnia tego roku.
4. 
Wszelkie opóźnienia w płatnościach pociągają za sobą odsetki za zwłokę, które określono w art. 99 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
Artykuł  6

Komunikacja między wiodącym organem nadzorczym a kluczowymi zewnętrznymi dostawcami usług ICT

Do celów niniejszego rozporządzenia wszelka komunikacja między Europejskimi Urzędami Nadzoru a kluczowymi zewnętrznymi dostawcami usług ICT odbywa się drogą elektroniczną.

Artykuł  7

Wejście w życie i data rozpoczęcia stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 lutego 2024 r.

1 Dz.U. L 333 z 27.12.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/2554/oj.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1505

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/1505 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 przez określenie wysokości opłat nadzorczych pobieranych przez wiodący organ nadzorczy od kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT oraz sposobu uiszczania tych opłat
Data aktu: 22/02/2024
Data ogłoszenia: 30/05/2024
Data wejścia w życie: 19/06/2024