a także mając na uwadze, co następuje:(1) Aby umożliwić osobie objętej dochodzeniem w sprawie domniemanego naruszenia, o którym to naruszeniu mowa w załączniku V lub VI do rozporządzenia (UE) 2023/1114, przedstawienie swojego stanowiska, osoba ta powinna mieć prawo do przedstawienia w rozsądnym terminie uwag na piśmie w odniesieniu do zawiadomienia o ustaleniach dokonanych w ramach dochodzenia, przy czym termin ten powinien być nie krótszy niż cztery tygodnie przed dniem, w którym urzędnik prowadzący dochodzenie ma przekazać swoje ustalenia EUNB. Osoba objęta dochodzeniem powinna mieć możliwość korzystania w trakcie dochodzenia z pomocy wybranego przez nią pełnomocnika. Urzędnik prowadzący dochodzenie powinien rozważyć, czy w wyniku uwag przekazanych przez osobę objętą dochodzeniem konieczna jest zmiana zawiadomienia o ustaleniach przed przekazaniem go EUNB.
(2) EUNB powinien ocenić kompletność akt sprawy przedłożonych przez urzędnika prowadzącego dochodzenie na podstawie wykazu dokumentów. W celu zapewnienia, by osoba objęta dochodzeniem była w stanie odpowiednio przygotować swoją linię obrony, przed przyjęciem ostatecznej decyzji w sprawie kar pieniężnych lub środków nadzorczych EUNB powinien zapewnić jej możliwość przedstawienia dalszych pisemnych uwag.
(3) W celu zapewnienia, by osoba objęta dochodzeniem współpracowała w dochodzeniu, EUNB powinien mieć możliwość zastosowania określonych środków przymusu. W przypadku gdy EUNB podjął decyzję zobowiązującą daną osobę do zaprzestania naruszenia lub zażądał od niej dostarczenia kompletnych informacji lub przedłożenia kompletnych dokumentów, danych lub wszelkich innych materiałów, lub podjął decyzję o przeprowadzeniu kontroli na miejscu, EUNB może nałożyć okresowe kary pieniężne, aby skłonić tę osobę do zastosowania się do podjętej decyzji. Przed nałożeniem okresowych kar pieniężnych EUNB powinien zapewnić osobie objętej dochodzeniem możliwość przedstawienia pisemnych uwag.
(4) Ponieważ urzędnik prowadzący dochodzenie wykonuje swoje zadania niezależnie, EUNB nie powinien być związany przygotowanymi przez niego aktami sprawy. Aby jednak zapewnić, by osoba objęta dochodzeniem była w stanie odpowiednio przygotować swoją linię obrony, niezależnie od tego, czy EUNB nie zgadza się lub zgadza się z całością lub częścią ustaleń urzędnika prowadzącego dochodzenie, osobę tę należy poinformować o dokonanych ustaleniach i zapewnić jej możliwość ustosunkowania się do nich.
(5) W przypadku gdy EUNB przyjmie decyzję tymczasową na podstawie art. 135 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114, powinien zapewnić osobie objętej dochodzeniem możliwość przedstawienia swojego stanowiska jak najszybciej po przyjęciu decyzji tymczasowej i przed przyjęciem decyzji potwierdzającej naruszenie. W ramach tej procedury należy jednak przyznać osobie objętej dochodzeniem prawo do wcześniejszego przedstawienia swojego stanowiska na etapie prowadzenia dochodzenia przez urzędnika prowadzącego dochodzenie.
(6) Uprawnienie EUNB do nakładania okresowych kar pieniężnych powinno być wykonywane z należytym poszanowaniem prawa do obrony, przy czym kar nie należy nakładać na okres dłuższy niż jest to konieczne. W przypadku gdy EUNB podejmie decyzję o nałożeniu okresowej kary pieniężnej, dana osoba powinna mieć możliwość przedstawienia swojego stanowiska, a kara pieniężna powinna przestać obowiązywać z chwilą, gdy osoba ta zastosuje się do decyzji EUNB, która jest do niej skierowana.
(7) Akta sprawy przygotowane przez EUNB i urzędnika prowadzącego dochodzenie zawierają informacje, które są niezbędne osobie objętej dochodzeniem do przygotowania się do postępowania sądowego lub administracyjnego. Po otrzymaniu przez osobę objętą dochodzeniem zawiadomienia o ustaleniach od urzędnika prowadzącego dochodzenie albo od EUNB osobie tej powinno przysługiwać zatem prawo dostępu do akt sprawy, z zastrzeżeniem uzasadnionego interesu innych osób w zakresie ochrony ich tajemnicy handlowej. Wykorzystanie dokumentów zawartych w aktach sprawy, do których uzyskano dostęp, powinno być dozwolone wyłącznie na potrzeby postępowań sądowych lub administracyjnych mających związek z naruszeniami rozporządzenia (UE) 2023/1114.
(8) Zarówno uprawnienie do nakładania kar pieniężnych i okresowych kar pieniężnych, jak i uprawnienie do egzekwowania kar pieniężnych i okresowych kar pieniężnych powinny przysługiwać z zastrzeżeniem terminu przedawnienia. W celu zapewnienia spójności terminy przedawnienia w odniesieniu do nakładania i egzekwowania kar pieniężnych lub okresowych kar pieniężnych powinny uwzględniać obowiązujące przepisy Unii mające zastosowanie do nakładania i egzekwowania kar wobec podmiotów nadzorowanych oraz doświadczenie EUNB w stosowaniu takich przepisów.
(9) Aby zapewnić właściwe zdeponowanie pobranych kar pieniężnych i okresowych kar pieniężnych, EUNB powinien deponować je na oprocentowanych rachunkach otwartych każdorazowo wyłącznie na potrzeby pojedynczej kary pieniężnej lub na potrzeby okresowych kar pieniężnych mających na celu położenie kresu pojedynczemu naruszeniu. Zgodnie z zasadą ostrożności budżetowej EUNB powinien przekazywać te kwoty Komisji dopiero po uprawomocnieniu się decyzji w wyniku wyczerpania lub wygaśnięcia prawa do odwołania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 22 lutego 2024 r.