Rozporządzenie delegowane 2024/1504 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 przez określenie przepisów proceduralnych regulujących wykonywanie przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego uprawnienia do nakładania kar pieniężnych lub okresowych kar pieniężnych na emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami i emitentów znaczących tokenów będących e-pieniądzem

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/1504
z dnia 22 lutego 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 przez określenie przepisów proceduralnych regulujących wykonywanie przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego uprawnienia do nakładania kar pieniężnych lub okresowych kar pieniężnych na emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami i emitentów znaczących tokenów będących e-pieniądzem
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 134 ust. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby umożliwić osobie objętej dochodzeniem w sprawie domniemanego naruszenia, o którym to naruszeniu mowa w załączniku V lub VI do rozporządzenia (UE) 2023/1114, przedstawienie swojego stanowiska, osoba ta powinna mieć prawo do przedstawienia w rozsądnym terminie uwag na piśmie w odniesieniu do zawiadomienia o ustaleniach dokonanych w ramach dochodzenia, przy czym termin ten powinien być nie krótszy niż cztery tygodnie przed dniem, w którym urzędnik prowadzący dochodzenie ma przekazać swoje ustalenia EUNB. Osoba objęta dochodzeniem powinna mieć możliwość korzystania w trakcie dochodzenia z pomocy wybranego przez nią pełnomocnika. Urzędnik prowadzący dochodzenie powinien rozważyć, czy w wyniku uwag przekazanych przez osobę objętą dochodzeniem konieczna jest zmiana zawiadomienia o ustaleniach przed przekazaniem go EUNB.

(2) EUNB powinien ocenić kompletność akt sprawy przedłożonych przez urzędnika prowadzącego dochodzenie na podstawie wykazu dokumentów. W celu zapewnienia, by osoba objęta dochodzeniem była w stanie odpowiednio przygotować swoją linię obrony, przed przyjęciem ostatecznej decyzji w sprawie kar pieniężnych lub środków nadzorczych EUNB powinien zapewnić jej możliwość przedstawienia dalszych pisemnych uwag.

(3) W celu zapewnienia, by osoba objęta dochodzeniem współpracowała w dochodzeniu, EUNB powinien mieć możliwość zastosowania określonych środków przymusu. W przypadku gdy EUNB podjął decyzję zobowiązującą daną osobę do zaprzestania naruszenia lub zażądał od niej dostarczenia kompletnych informacji lub przedłożenia kompletnych dokumentów, danych lub wszelkich innych materiałów, lub podjął decyzję o przeprowadzeniu kontroli na miejscu, EUNB może nałożyć okresowe kary pieniężne, aby skłonić tę osobę do zastosowania się do podjętej decyzji. Przed nałożeniem okresowych kar pieniężnych EUNB powinien zapewnić osobie objętej dochodzeniem możliwość przedstawienia pisemnych uwag.

(4) Ponieważ urzędnik prowadzący dochodzenie wykonuje swoje zadania niezależnie, EUNB nie powinien być związany przygotowanymi przez niego aktami sprawy. Aby jednak zapewnić, by osoba objęta dochodzeniem była w stanie odpowiednio przygotować swoją linię obrony, niezależnie od tego, czy EUNB nie zgadza się lub zgadza się z całością lub częścią ustaleń urzędnika prowadzącego dochodzenie, osobę tę należy poinformować o dokonanych ustaleniach i zapewnić jej możliwość ustosunkowania się do nich.

(5) W przypadku gdy EUNB przyjmie decyzję tymczasową na podstawie art. 135 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114, powinien zapewnić osobie objętej dochodzeniem możliwość przedstawienia swojego stanowiska jak najszybciej po przyjęciu decyzji tymczasowej i przed przyjęciem decyzji potwierdzającej naruszenie. W ramach tej procedury należy jednak przyznać osobie objętej dochodzeniem prawo do wcześniejszego przedstawienia swojego stanowiska na etapie prowadzenia dochodzenia przez urzędnika prowadzącego dochodzenie.

(6) Uprawnienie EUNB do nakładania okresowych kar pieniężnych powinno być wykonywane z należytym poszanowaniem prawa do obrony, przy czym kar nie należy nakładać na okres dłuższy niż jest to konieczne. W przypadku gdy EUNB podejmie decyzję o nałożeniu okresowej kary pieniężnej, dana osoba powinna mieć możliwość przedstawienia swojego stanowiska, a kara pieniężna powinna przestać obowiązywać z chwilą, gdy osoba ta zastosuje się do decyzji EUNB, która jest do niej skierowana.

(7) Akta sprawy przygotowane przez EUNB i urzędnika prowadzącego dochodzenie zawierają informacje, które są niezbędne osobie objętej dochodzeniem do przygotowania się do postępowania sądowego lub administracyjnego. Po otrzymaniu przez osobę objętą dochodzeniem zawiadomienia o ustaleniach od urzędnika prowadzącego dochodzenie albo od EUNB osobie tej powinno przysługiwać zatem prawo dostępu do akt sprawy, z zastrzeżeniem uzasadnionego interesu innych osób w zakresie ochrony ich tajemnicy handlowej. Wykorzystanie dokumentów zawartych w aktach sprawy, do których uzyskano dostęp, powinno być dozwolone wyłącznie na potrzeby postępowań sądowych lub administracyjnych mających związek z naruszeniami rozporządzenia (UE) 2023/1114.

(8) Zarówno uprawnienie do nakładania kar pieniężnych i okresowych kar pieniężnych, jak i uprawnienie do egzekwowania kar pieniężnych i okresowych kar pieniężnych powinny przysługiwać z zastrzeżeniem terminu przedawnienia. W celu zapewnienia spójności terminy przedawnienia w odniesieniu do nakładania i egzekwowania kar pieniężnych lub okresowych kar pieniężnych powinny uwzględniać obowiązujące przepisy Unii mające zastosowanie do nakładania i egzekwowania kar wobec podmiotów nadzorowanych oraz doświadczenie EUNB w stosowaniu takich przepisów.

(9) Aby zapewnić właściwe zdeponowanie pobranych kar pieniężnych i okresowych kar pieniężnych, EUNB powinien deponować je na oprocentowanych rachunkach otwartych każdorazowo wyłącznie na potrzeby pojedynczej kary pieniężnej lub na potrzeby okresowych kar pieniężnych mających na celu położenie kresu pojedynczemu naruszeniu. Zgodnie z zasadą ostrożności budżetowej EUNB powinien przekazywać te kwoty Komisji dopiero po uprawomocnieniu się decyzji w wyniku wyczerpania lub wygaśnięcia prawa do odwołania,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przepisy proceduralne dotyczące postępowania w sprawie naruszenia przed urzędnikiem prowadzącym dochodzenie

1. 
Po zakończeniu dochodzenia w sprawie domniemanego naruszenia określonego w załączniku V lub VI do rozporządzenia (UE) 2023/1114 i przed przekazaniem akt sprawy Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Bankowego (EUNB) zgodnie z art. 134 ust. 2 tego rozporządzenia urzędnik prowadzący dochodzenie informuje na piśmie osobę objętą dochodzeniem o swoich ustaleniach i zapewnia tej osobie możliwość przedstawienia pisemnych uwag zgodnie z art. 134 ust. 5 tego rozporządzenia.
2. 
W zawiadomieniu o ustaleniach określa się okoliczności, które mogą stanowić naruszenie lub naruszenia określone w załączniku V lub VI do rozporządzenia (UE) 2023/1114, w tym ocenę charakteru i wagi tych naruszeń, z uwzględnieniem kryteriów określonych w art. 130 ust. 3 tego rozporządzenia.
3. 
W zawiadomieniu o ustaleniach określa się rozsądny termin, w którym osoba objęta dochodzeniem może przekazać swoje pisemne uwagi. W przypadku dochodzeń innych niż te, o których mowa w art. 4, termin ten wynosi co najmniej cztery tygodnie. Urzędnik prowadzący dochodzenie nie ma obowiązku uwzględniania pisemnych uwag otrzymanych po upływie tego terminu.
4. 
W swoich pisemnych uwagach osoba objęta dochodzeniem może przedstawić wszystkie znane jej fakty, które są istotne dla jej obrony, oraz, w miarę możliwości, załącza dokumenty na potwierdzenie tych faktów. Osoba objęta dochodzeniem może wystąpić do urzędnika prowadzącego dochodzenie o to, by ten zapoznał się ze stanowiskiem innych osób, które mogą potwierdzić fakty wskazane w uwagach przekazanych przez osobę objętą dochodzeniem. Przy sporządzaniu pisemnych uwag osoba objęta dochodzeniem może korzystać z pomocy wybranego przez siebie pełnomocnika.
5. 
Urzędnik prowadzący dochodzenie może wezwać osobę objętą dochodzeniem, do której skierowano zawiadomienie o ustaleniach, do udziału w wysłuchaniu. Osoby objęte dochodzeniem mogą korzystać z pomocy wybranego przez siebie pełnomocnika. Wysłuchania nie są jawne.
Artykuł  2

Przepisy proceduralne dotyczące postępowania w sprawie naruszenia przed EUNB w odniesieniu do kar pieniężnych i środków nadzorczych

1. 
Kompletne akta sprawy, które urzędnik prowadzący dochodzenie przekazuje EUNB, zawierają następujące dokumenty:
a)
zawiadomienie o ustaleniach skierowane do osoby objętej dochodzeniem i jego kopię, jak również wszelkie zmienione zawiadomienia o ustaleniach sporządzone w wyniku uwzględnienia uwag przekazanych przez osobę objętą dochodzeniem;
b)
kopię pisemnych uwag przekazanych przez osobę objętą dochodzeniem;
c)
protokół wysłuchania, jeśli miało miejsce.
2. 
Jeżeli akta sprawy są niekompletne, EUNB zwraca się do urzędnika prowadzącego dochodzenie z uzasadnionym wnioskiem o przekazanie dodatkowych dokumentów.
3. 
Jeżeli EUNB uzna, że fakty opisane w zawiadomieniu o ustaleniach urzędnika prowadzącego dochodzenie nie stanowią naruszenia określonego w załączniku V lub VI do rozporządzenia (UE) 2023/1114, EUNB podejmuje decyzję o zamknięciu dochodzenia oraz powiadamia o tej decyzji osobę objętą dochodzeniem.
4. 
Jeżeli EUNB zgadza się z całością lub częścią ustaleń urzędnika prowadzącego dochodzenie, informuje o tym odpowiednio osobę objętą dochodzeniem. W takim powiadomieniu określa się termin wynoszący co najmniej dwa tygodnie, w przypadku gdy EUNB zgadza się ze wszystkimi ustaleniami, oraz co najmniej cztery tygodnie, w przypadku gdy EUNB nie zgadza się ze wszystkimi ustaleniami, w którym to terminie osoba objęta dochodzeniem może przedstawić pisemne uwagi. EUNB nie ma obowiązku uwzględniania pisemnych uwag otrzymanych po upływie tego terminu przy podejmowaniu decyzji o naruszeniu oraz o środkach nadzorczych i o nałożeniu kary pieniężnej zgodnie z art. 130 i 131 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
5. 
EUNB może również wezwać osobę objętą dochodzeniem, do której skierowano zawiadomienie o ustaleniach, do udziału w wysłuchaniu. Osoba objęta dochodzeniem może korzystać z pomocy wybranego przez siebie pełnomocnika. Wysłuchania nie są jawne.
6. 
Jeżeli EUNB stwierdzi, że osoba objęta dochodzeniem popełniła naruszenie lub naruszenia określone w załączniku V lub VI do rozporządzenia (UE) 2023/1114, oraz przyjmie decyzję o nałożeniu kary pieniężnej zgodnie z art. 131 tego rozporządzenia, niezwłocznie powiadamia o tej decyzji osobę objętą dochodzeniem.
Artykuł  3

Przepisy proceduralne dotyczące postępowania w sprawie naruszenia przed EUNB w odniesieniu do okresowych kar pieniężnych

1. 
Przed przyjęciem decyzji o nałożeniu okresowej kary pieniężnej na podstawie art. 132 rozporządzenia (UE) 2023/1114 EUNB przekazuje osobie objętej dochodzeniem zawiadomienie o ustaleniach zawierające powody uzasadniające nałożenie okresowej kary pieniężnej oraz określające kwotę okresowej kary pieniężnej za każdy dzień niezgodności.

W zawiadomieniu o ustaleniach określa się termin wynoszący co najmniej cztery tygodnie, w którym osoba objęta dochodzeniem może przekazać swoje pisemne uwagi. Przy podejmowaniu decyzji w sprawie okresowej kary pieniężnej EUNB nie ma obowiązku uwzględniania pisemnych uwag otrzymanych po upływie tego terminu.

2. 
EUNB może wezwać osobę objętą dochodzeniem do udziału w wysłuchaniu. Osoba objęta dochodzeniem może korzystać z pomocy wybranego przez siebie pełnomocnika. Wysłuchania nie są jawne.
3. 
W decyzji EUNB o nałożeniu okresowej kary pieniężnej podaje się podstawę prawną i uzasadnienie decyzji, kwotę okresowej kary pieniężnej i datę, od której ma ona być naliczana.
4. 
Po zastosowaniu się do odnośnej decyzji, o której mowa w art. 132 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, przez osobę, której decyzja ta dotyczy, okresowa kara pieniężna przestaje być naliczana.
Artykuł  4

Przepisy proceduralne dotyczące decyzji tymczasowych w sprawie środków nadzorczych

1. 
W przypadku gdy EUNB przyjmie decyzję tymczasową, o której mowa w art. 135 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114, nakładającą środki nadzorcze na podstawie art. 130 tego rozporządzenia, niezwłocznie powiadamia o tej decyzji tymczasowej osobę, której decyzja ta dotyczy.

EUNB określa termin wynoszący co najmniej cztery tygodnie, w którym osoba, której dotyczy decyzja tymczasowa, może przekazać swoje pisemne uwagi na temat tej decyzji. EUNB nie ma obowiązku uwzględniania pisemnych uwag otrzymanych po upływie tego terminu.

EUNB przyznaje osobie, której dotyczy decyzja tymczasowa, na jej wniosek, dostęp do akt sprawy. Zawarte w aktach sprawy dokumenty, do których uzyskano dostęp, wykorzystuje się wyłącznie do celów postępowań sądowych lub administracyjnych dotyczących stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1114.

EUNB może wezwać osobę, której dotyczy decyzja tymczasowa, do udziału w wysłuchaniu. Osoby, których dotyczy decyzja tymczasowa, mogą korzystać z pomocy wybranego przez siebie pełnomocnika. Wysłuchania nie są jawne.

2. 
EUNB podejmuje ostateczną decyzję jak najszybciej po przyjęciu decyzji tymczasowej.

W przypadku gdy EUNB uzna, po zapoznaniu się ze stanowiskiem osoby, której dotyczy decyzja tymczasowa, że popełniła ona naruszenie określone w załączniku V lub VI do rozporządzenia (UE) 2023/1114, przyjmuje decyzję potwierdzającą naruszenie, którą nakłada co najmniej jeden środek nadzorczy określony w art. 130 rozporządzenia (UE) 2023/1114. EUNB niezwłocznie powiadamia o tej decyzji osobę, której dotyczy decyzja tymczasowa.

3. 
W przypadku gdy EUNB przyjmie ostateczną decyzję, która nie potwierdza ustaleń decyzji tymczasowej, decyzję tymczasową uznaje się za uchyloną.
Artykuł  5

Dostęp do akt sprawy i wykorzystanie dokumentów

1. 
EUNB przyznaje dostęp do akt sprawy osobie objętej dochodzeniem, do której urzędnik prowadzący dochodzenie lub EUNB przesłali zawiadomienie o ustaleniach, na wniosek tej osoby. Dostęp przyznaje się po dokonaniu powiadomienia o przedłożeniu wszelkich zawiadomień o ustaleniach zgodnie z art. 134 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
2. 
Zawarte w aktach sprawy dokumenty, do których uzyskano dostęp, osoba, o której mowa w ust. 1, wykorzystuje wyłącznie do celów postępowań sądowych lub administracyjnych dotyczących stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1114.
Artykuł  6

Terminy przedawnienia w odniesieniu do nakładania kar pieniężnych i okresowych kar pieniężnych

1. 
Kary pieniężne i okresowe kary pieniężne nakładane na osoby objęte dochodzeniem podlegają pięcioletniemu terminowi przedawnienia.
2. 
Bieg terminu przedawnienia, o którym mowa w ust. 1, rozpoczyna się w dniu następującym po dniu, w którym popełniono naruszenie. W przypadku ciągłych lub powtarzających się naruszeń bieg terminu przedawnienia rozpoczyna się w dniu zaprzestania naruszenia.
3. 
Każda czynność podjęta przez EUNB lub właściwy organ działający na wniosek EUNB zgodnie z art. 138 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114 na potrzeby dochodzenia w sprawie naruszenia określonego w załączniku V lub VI do rozporządzenia (UE) 2023/1114 przerywa bieg terminu przedawnienia w odniesieniu do nakładania kar pieniężnych i okresowych kar pieniężnych. Bieg tego okresu przedawnienia ulega przerwaniu ze skutkiem od dnia, w którym o danej czynności powiadomiono osobę objętą dochodzeniem w sprawie naruszenia określonego w załączniku V lub VI do rozporządzenia (UE) 2023/1114.
4. 
Po każdym przerwaniu biegu terminu przedawnienia, o którym mowa w ust. 3, zaczyna on biec na nowo. Termin przedawnienia upływa najpóźniej w dniu, w którym okres odpowiadający podwójnemu terminowi przedawnienia upłynął, a EUNB nie nałożył kary pieniężnej ani okresowej kary pieniężnej. Termin ten przedłuża się o okres, na który bieg terminu przedawnienia zawieszono na podstawie ust. 5.
5. 
Bieg terminu przedawnienia w odniesieniu do nakładania kar pieniężnych i okresowych kar pieniężnych ulega zawieszeniu do czasu wydania rozstrzygnięcia w sprawie, która dotyczy decyzji EUNB, przez Komisję Odwoławczą, zgodnie z art. 60 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 , lub do czasu zakończenia kontroli przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zgodnie z art. 136 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
Artykuł  7

Terminy przedawnienia w odniesieniu do egzekwowania kar

1. 
Uprawnienie EUNB do egzekwowania decyzji wydanych na podstawie art. 131 i 132 rozporządzenia (UE) 2023/1114 przysługuje z zastrzeżeniem terminu przedawnienia wynoszącego pięć lat.
2. 
Bieg terminu przedawnienia, o którym mowa w ust. 1, rozpoczyna się w dniu następującym po dniu, w którym decyzja stała się ostateczna.
3. 
Biegu terminu przedawnienia w odniesieniu do egzekwowania kar ulega przerwaniu w wyniku podjęcia przez EUNB lub właściwy organ działający na wniosek EUNB zgodnie z art. 138 rozporządzenia (UE) 2023/1114 dowolnej czynności mającej na celu wyegzekwowanie zapłaty lub warunków zapłaty kary pieniężnej lub okresowej kary pieniężnej.
4. 
Po każdym przerwaniu biegu terminu przedawnienia, o którym mowa w ust. 3, zaczyna on biec na nowo.
5. 
Bieg terminu przedawnienia w odniesieniu do egzekwowania kar ulega zawieszeniu:
a)
do upływu terminu przyznanego na zapłatę;
b)
na okres, na jaki egzekucja płatności jest zawieszona do czasu wydania decyzji przez Komisję Odwoławczą EUNB, zgodnie z art. 60 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, oraz zakończenia kontroli przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zgodnie z art. 136 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
Artykuł  8

Pobór kar pieniężnych i okresowych kar pieniężnych

1. 
Kwoty kar pieniężnych i okresowych kar pieniężnych pobrane przez EUNB deponowane są na oprocentowanym rachunku otwartym przez EUNB, dopóki nie nabiorą ostatecznego charakteru. W przypadku jednoczesnego pobrania przez EUNB wielu kar pieniężnych lub okresowych kar pieniężnych EUNB zapewnia ich zdeponowanie na odrębnych rachunkach lub subkontach. Zapłaconych kar pieniężnych i okresowych kar pieniężnych nie zapisuje się w budżecie EUNB ani nie ujmuje się ich jako środki budżetowe.
2. 
Z chwilą stwierdzenia przez EUNB, że kary pieniężne lub okresowe kary pieniężne stały się ostateczne po wyczerpaniu wszystkich praw do odwołania, EUNB przekazuje te kwoty Komisji wraz z ewentualnymi narosłymi odsetkami. Kwoty te zapisuje się następnie w budżecie ogólnym Unii.
3. 
EUNB regularnie składa Komisji sprawozdania dotyczące kwot nałożonych kar pieniężnych i okresowych kar pieniężnych oraz ich statusu.
Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 lutego 2024 r.

1 Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1093/oj).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1504

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/1504 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 przez określenie przepisów proceduralnych regulujących wykonywanie przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego uprawnienia do nakładania kar pieniężnych lub okresowych kar pieniężnych na emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami i emitentów znaczących tokenów będących e-pieniądzem
Data aktu: 22/02/2024
Data ogłoszenia: 30/05/2024
Data wejścia w życie: 19/06/2024