uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 1 , w szczególności jego art. 31 ust. 6,
(1) Aby ocenić, czy zewnętrzny dostawca usług ICT ma kluczowe znaczenie dla podmiotów finansowych, oraz biorąc pod uwagę kryteria określone w art. 31 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/2554, Europejskie Urzędy Nadzoru (EUN) powinny stosować podkryteria w ramach oceny opartej na podejściu dwuetapowym. Biorąc pod uwagę znaczną liczbę usług ICT oraz różnorodność i liczbę instytucji finansowych korzystających z tych usług, należy przyjąć takie podejście dwuetapowe w celu przefiltrowania populacji zewnętrznych dostawców usług ICT i zidentyfikowania najbardziej kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT. Podkryteria ilościowe, które należy uwzględnić jako część pierwszego etapu oceny, są niezbędne do przeprowadzenia pierwszego wyboru populacji zewnętrznych dostawców usług ICT, w przypadku których istotne jest przeprowadzenie dalszej dogłębnej analizy w świetle podkryteriów jakościowych, które należy uwzględnić jako część drugiego etapu oceny.
(2) Stopień, w jakim usługa ICT świadczona przez zewnętrznego dostawcę usług ICT wspiera krytyczne lub istotne funkcje podmiotu finansowego, uznaje się za jeden z zasadniczych elementów oceny krytyczności w ujęciu ogólnym. W związku z tym istotność wspieranych przez usługi ICT działań podmiotów finansowych należy uwzględnić we wszystkich podkryteriach rozpatrywanych w ramach pierwszego etapu. W rezultacie częścią pierwszego etapu oceny nie powinna być odrębna ocena ilościowa związana z krytycznością funkcji podmiotów finansowych. Zamiast tego EUN powinny rozważyć krytyczność i istotność funkcji podmiotów finansowych wspieranych przez usługi ICT w ramach drugiego, jakościowego etapu oceny.
(3) Ocenę należy przeprowadzić dla poszczególnych zewnętrznych dostawców usług ICT lub, w stosownych przypadkach, dla grupy zewnętrznych dostawców usług ICT, w przypadku gdy zewnętrzny dostawca usług ICT należy do grupy, zgodnie z art. 31 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/2554. Aby umożliwić kompleksową ocenę potencjalnego systemowego wpływu na unijny sektor finansowy, podwykonawcy zewnętrznych dostawców usług ICT powinni również podlegać ocenie przeprowadzanej przez EUN, a w stosownych przypadkach powinni być wyznaczani jako kluczowi zewnętrzni dostawcy usług ICT.
(4) Aby określić systemowy wpływ zewnętrznego dostawcy usług ICT na stabilność, ciągłość lub jakość świadczenia usług finansowych, niezwykle ważne jest wypracowanie jasnego obrazu zakresu i charakteru systemowego wpływu, jaki awaria operacyjna na dużą skalę zewnętrznego dostawcy usług ICT miałaby na podmioty finansowe, które korzystają z usług świadczonych przez zewnętrznego dostawcę usług ICT, oraz na system finansowy. W związku z tym należy wziąć pod uwagę liczbę podmiotów finansowych należących do określonej kategorii podmiotów finansowych korzystających z tych samych usług ICT, a także wartość ich aktywów, aby ocenić, czy istotne jest uznanie zewnętrznego dostawcy usług ICT oferującego te usługi ICT za kluczowego dostawcę. Ponadto należy przeprowadzić ocenę jakościową systemowego znaczenia zewnętrznych dostawców usług ICT i wzajemnych powiązań między nimi, a także znaczenia usług świadczonych przez zewnętrznego dostawcę usług ICT dla świadczenia usług finansowych przez podmioty finansowe, uwzględniając stabilność i ciągłość usług, w celu określenia systemowego wpływu zewnętrznego dostawcy usług ICT na działania podmiotów finansowych.
(5) Aby stwierdzić systemowy charakter i systemowe znaczenie podmiotów finansowych korzystających z usług ICT, należy wziąć pod uwagę charakter tych podmiotów. W przypadku gdy podmioty finansowe sklasyfikowane jako globalne instytucje o znaczeniu systemowym lub inne instytucje o znaczeniu systemowym lub uznane za "syste- ystemowe" korzystają z tych samych usług ICT w celu wspierania swoich krytycznych lub istotnych funkcji, należy ocenić, czy zewnętrznego dostawcę usług ICT świadczącego te usługi należy uznać za kluczowego dla unijnego sektora finansowego. Należy również ocenić wzajemne powiązania między podmiotami finansowymi w unijnym sektorze finansowym, które korzystają z usług ICT świadczonych przez tego samego zewnętrznego dostawcę usług ICT, w celu ustalenia stopnia zależności podmiotów finansowych od tego zewnętrznego dostawcy usług ICT.
(6) Usługi ICT wspierające krytyczne lub istotne funkcje podmiotów finansowych należy oceniać pod kątem ich rodzaju i krytycznego charakteru, które są niezbędne, aby podmioty finansowe mogły prowadzić swoje działania bez żadnych zakłóceń.
(7) Aby określić stopień substytucyjności zewnętrznego dostawcy usług ICT, w ramach oceny przeprowadzanej przez EUN należy uwzględnić liczbę zewnętrznych dostawców usług ICT działających na danym rynku, istnienie rozwiązań alternatywnych dla tej samej usługi ICT, a także koszt migracji danych i nakładów pracy w zakresie ICT do innych zewnętrznych dostawców usług ICT.
(8) W celu zapewnienia prawidłowości procesu oceny ważne jest, aby przy ocenie, czy zewnętrzni dostawcy usług ICT powinni zostać wyznaczeni jako kluczowi, EUN opierały się na danych z rejestrów informacji, o których mowa w art. 28 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/2554, oraz na wszelkich innych łatwo dostępnych informacjach,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 lutego 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1502 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/1502 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 przez określenie kryteriów wyznaczania zewnętrznych dostawców usług ICT jako mających kluczowe znaczenie dla podmiotów finansowych |
| Data aktu: | 22/02/2024 |
| Data ogłoszenia: | 30/05/2024 |
| Data wejścia w życie: | 19/06/2024, 16/01/2025 |