Decyzja 2024/1471 w sprawie przydziału kwot wkładu finansowego wpłacanego na rzecz Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju na podstawie decyzji (WPZiB) 2024/1470

DECYZJA RADY (WPZIB) 2024/1471
z dnia 21 maja 2024 r.
w sprawie przydziału kwot wkładu finansowego wpłacanego na rzecz Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju na podstawie decyzji (WPZiB) 2024/1470

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 41 ust. 2,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W konkluzjach z dnia 22 marca 2024 r. Rada Europejska stwierdziła, że biorąc pod uwagę pilność sytuacji Unia Europejska jest zdecydowana nadal udzielać Ukrainie i jej obywatelom wszelkiego niezbędnego wsparcia politycznego, finansowego, gospodarczego, humanitarnego, wojskowego i dyplomatycznego tak długo, jak będzie to konieczne i w takim zakresie, jakiego będzie wymagała sytuacja.

(2) W dniu 21 maja 2024 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2024/1470 1 , zmieniającą decyzję 2014/512/CFSP 2 , w celu zapewnienia, aby centralne depozyty papierów wartościowych, w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 3  (rozporządzenie w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych), przechowujące aktywa i rezerwy o łącznej wartości przekraczającej 1 mln EUR miały wnosić z ich nadzwyczajnych zysków netto wynikających z immobilizacji rosyjskich aktywów wkłady finansowe odpowiadające 99,7 % tych zysków netto gromadzonych od dnia 15 lutego 2024 r. Wpłat należy dokonywać w półrocznych ratach do chwili, kiedy nadzwyczajne zyski przestaną gromadzić się w bilansach centralnych depozytów papierów wartościowych z powodu zaprzestania stosowania środków ograniczających zakazujących transakcji z udziałem aktywów i rezerw Banku Centralnego Rosji. Zgodnie z tą decyzją 90 % kwot wkładu finansowego wpłaconego na rzecz Unii ma zostać wykorzystane do wspierania Ukrainy za pośrednictwem Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (EPF) ustanowionego decyzją Rady (WPZiB) 2021/509 4 . Ponieważ przydział ma być poddawany przeglądowi co roku, a po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 2025 r., odsetek wkładu finansowego przydzielonego do EPF może w przyszłości ulec zmianie.

(3) Aby wykorzystać istniejące mechanizmy realizacji, kwoty przydzielone na EPF powinny być przydzielone na środki pomocy przeznaczone na wsparcie wojskowe dla ukraińskich sił zbrojnych, w uzupełnieniu dobrowolnych wkładów, o których mowa w art. 30 decyzji (WPZiB) 2021/509. Takie przydzielone kwoty powinny mieć charakter dodatkowy do kwot odniesienia uzgodnionych w związku z odpowiednimi środkami pomocy. Należy przewidzieć konkretne przepisy dotyczące tego nowego źródła finansowania; powinny one dopełniać istniejące przepisy EPF. W szczególności dodatkowe wkłady nie muszą być ani akceptowane przez Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB), ani zatwierdzane przez komitet EPF. W decyzji (WPZiB) 2024/1470 przewiduje się już bezpośrednie zatwierdzenie przez Radę i dodatkowa procedura akceptacji nie jest potrzebna. Oprócz tego nie jest potrzebne zawieranie ustaleń administracyjnych z centralnymi depozytami papierów wartościowych, ponieważ przepisy dotyczące wkładu są określone w niniejszej decyzji.

(4) Przydzielanie kwot na środki pomocy wspierające Ukrainę pozostaje bez uszczerbku dla szczególnego charakteru polityki bezpieczeństwa i obrony niektórych państw członkowskich i dla stanowisk tych państw członkowskich, które wstrzymały się od głosu podczas głosowania i które złożyły formalne oświadczenie, lub wstrzymają się od głosu i złożą formalne oświadczenie zgodnie z art. 31 ust. 1 akapit drugi Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), w odniesieniu do środka pomocy w ramach EPF. Te państwa członkowskie nadal nie będą zatem zobowiązane do stosowania decyzji dotyczących środków pomocy w ramach EPF, w przypadku gdy wstrzymały się od głosu i złożyły formalne oświadczenie. Nie ma zastosowania art. 5 ust. 3 zdanie drugie decyzji (WPZiB) 2021/509.

(5) Należy przewidzieć, by koszty administracyjne związane z zarządzaniem kwotami nie były pokrywane z krajowych wkładów na rzecz EPF, lecz mają być pokrywane z tych kwot. Wsparcie wojskowe w ramach EPF ma być udzielane zgodnie z odnośnymi ramami regulacyjnymi, w tym przepisami wykonawczymi EPF. Ponadto wszelkie wsparcie wojskowe ma być udzielane z pełnym poszanowaniem polityki bezpieczeństwa i obrony niektórych państw członkowskich, przy zapewnieniu przejrzystości i identyfikowalności wsparcia finansowanego z EPF oraz z uwzględnieniem interesów wszystkich państw członkowskich w zakresie bezpieczeństwa i obrony. Ponadto, zgodnie z art. 73 ust. 10 decyzji (WPZiB) 2021/509 w przypadkach gdy państwo członkowskie wstrzymało się od głosu i złożyło formalne oświadczenie zgodnie z art. 31 ust. 1 TUE w odniesieniu do środka pomocy, który ma być finansowany z przeznaczonej do tego kwoty określonej w art. 73 ust. 10 akapit pierwszy decyzji (WPZiB) 2021/509, to państwo członkowskie nie wnosi wkładu w koszty tego środka pomocy i zgodnie z art. 16 ust. 4 decyzji (WPZiB) 2021/509 nie jest państwem członkowskim wnoszącym wkład do celów pokrycia pozaumownej odpowiedzialności Unii wynikającej z wdrażania środka pomocy przyjętego na podstawie decyzji (WPZiB) 2021/509. To samo ma zastosowanie do państwa członkowskiego, które wstrzymało się od głosu i złożyło formalne oświadczenie zgodnie z art. 31 ust. 1 akapit drugi TUE w odniesieniu do środka pomocy określonego w decyzji Rady (WPZiB) 2022/338 5 .

(6) Z uwagi na ewoluujące potrzeby ukraińskich sił zbrojnych i aby zmaksymalizować wartość dodaną Unii, Komitet Instrumentu ustanowiony decyzją (WPZiB) 2021/509 powinien określać i dokonywać okresowego przeglądu przydziału otrzymanych kwot na środki pomocy zgodnie z odpowiednimi strategicznymi kierunkami działania, przedstawionymi przez KPiB na podstawie art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2021/509. Zastosowanie powinny mieć przepisy określone w art. 5 ust. 5 oraz w art. 11 ust. 8 i 14 decyzji (WPZiB) 2021/509.

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Kwoty przydzielone na Europejski Instrument na rzecz Pokoju (zwany dalej "EPF") zgodnie z decyzją (WPZiB) 2024/1470 zmieniającą decyzję 2014/512/WPZiB dotyczącą środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie zostają przydzielone na środki pomocy przeznaczone na wsparcie wojskowe dla ukraińskich sił zbrojnych, w uzupełnieniu dobrowolnych wkładów, o których mowa w art. 30 decyzji (WPZiB) 2021/509.

Artykuł  2

Koszty administracyjne związane z zarządzaniem tymi kwotami zostają pokryte z tych kwot. Środki budżetowe odpowiadające dochodom z tego konkretnego wkładu finansowego zostaną uruchomione w chwili otrzymania wpłat i zostają przenoszone automatycznie. Zostaną one wpłacone na specjalne rachunki bankowe. Wykorzystuje się je do realizacji wydatków, którymi zarządzanie powierzono EPF.

Wsparcia wojskowego w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju udziela się zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 i z przepisami wykonawczymi EPF.

Artykuł  3

Z uwagi na ewoluujące potrzeby ukraińskich sił zbrojnych i aby zmaksymalizować wartość dodaną Unii rozdzielanie otrzymanych kwot pomiędzy środki pomocy jest ustalane oraz poddawane okresowo przeglądowi przez Komitet Instrumentu ustanowiony na mocy art. 11 decyzji (WPZiB) 2021/509, zgodnie z odpowiednimi strategicznymi kierunkami działania przedstawionymi przez Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa na podstawie art. 9 ust. 2 tej decyzji. Zastosowanie mają przepisy określone w art. 5 ust. 5 oraz w art. 11 ust. 8 i 14 tej decyzji. W świetle szczególnych okoliczności art. 5 ust. 3 zdanie drugie decyzji (WPZiB) 2021/509 nie ma zastosowania.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 maja 2024 r.
1 Decyzja Rady (WPZiB) 2024/1470 z dnia 21 maja 2024 r. zmieniająca decyzję 2014/512/WPZiB dotyczącą środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz.U. L, 2024/1470, 22.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1470/oj).
2 Decyzja Rady 2014/512/WPZiB z dnia 31 lipca 2014 r. dotycząca środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz.U. L 229 z 31.7.2014, s. 13).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniające dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 1).
4 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/509 z dnia 22 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju oraz uchylenia decyzji (WPZiB) 2015/528 (Dz.U. L 102 z 24.3.2021, s. 14).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2022/338 z dnia 28 lutego 2022 r. w sprawie środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w odniesieniu do dostarczenia ukraińskim siłom zbrojnym sprzętu wojskowego i platform wojskowych o śmiercionośnej sile (Dz.U. L 60, 28.2.2022, s. 1).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024