Decyzja 2024/1471 w sprawie przydziału kwot wkładu finansowego wpłacanego na rzecz Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju na podstawie decyzji (WPZiB) 2024/1470

DECYZJA RADY (WPZIB) 2024/1471
z dnia 21 maja 2024 r.
w sprawie przydziału kwot wkładu finansowego wpłacanego na rzecz Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju na podstawie decyzji (WPZiB) 2024/1470

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 41 ust. 2,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W konkluzjach z dnia 22 marca 2024 r. Rada Europejska stwierdziła, że biorąc pod uwagę pilność sytuacji Unia Europejska jest zdecydowana nadal udzielać Ukrainie i jej obywatelom wszelkiego niezbędnego wsparcia politycznego, finansowego, gospodarczego, humanitarnego, wojskowego i dyplomatycznego tak długo, jak będzie to konieczne i w takim zakresie, jakiego będzie wymagała sytuacja.

(2) W dniu 21 maja 2024 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2024/1470 1 , zmieniającą decyzję 2014/512/CFSP 2 , w celu zapewnienia, aby centralne depozyty papierów wartościowych, w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 3  (rozporządzenie w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych), przechowujące aktywa i rezerwy o łącznej wartości przekraczającej 1 mln EUR miały wnosić z ich nadzwyczajnych zysków netto wynikających z immobilizacji rosyjskich aktywów wkłady finansowe odpowiadające 99,7 % tych zysków netto gromadzonych od dnia 15 lutego 2024 r. Wpłat należy dokonywać w półrocznych ratach do chwili, kiedy nadzwyczajne zyski przestaną gromadzić się w bilansach centralnych depozytów papierów wartościowych z powodu zaprzestania stosowania środków ograniczających zakazujących transakcji z udziałem aktywów i rezerw Banku Centralnego Rosji. Zgodnie z tą decyzją 90 % kwot wkładu finansowego wpłaconego na rzecz Unii ma zostać wykorzystane do wspierania Ukrainy za pośrednictwem Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (EPF) ustanowionego decyzją Rady (WPZiB) 2021/509 4 . Ponieważ przydział ma być poddawany przeglądowi co roku, a po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 2025 r., odsetek wkładu finansowego przydzielonego do EPF może w przyszłości ulec zmianie.

(3) Aby wykorzystać istniejące mechanizmy realizacji, kwoty przydzielone na EPF powinny być przydzielone na środki pomocy przeznaczone na wsparcie wojskowe dla ukraińskich sił zbrojnych, w uzupełnieniu dobrowolnych wkładów, o których mowa w art. 30 decyzji (WPZiB) 2021/509. Takie przydzielone kwoty powinny mieć charakter dodatkowy do kwot odniesienia uzgodnionych w związku z odpowiednimi środkami pomocy. Należy przewidzieć konkretne przepisy dotyczące tego nowego źródła finansowania; powinny one dopełniać istniejące przepisy EPF. W szczególności dodatkowe wkłady nie muszą być ani akceptowane przez Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB), ani zatwierdzane przez komitet EPF. W decyzji (WPZiB) 2024/1470 przewiduje się już bezpośrednie zatwierdzenie przez Radę i dodatkowa procedura akceptacji nie jest potrzebna. Oprócz tego nie jest potrzebne zawieranie ustaleń administracyjnych z centralnymi depozytami papierów wartościowych, ponieważ przepisy dotyczące wkładu są określone w niniejszej decyzji.

(4) Przydzielanie kwot na środki pomocy wspierające Ukrainę pozostaje bez uszczerbku dla szczególnego charakteru polityki bezpieczeństwa i obrony niektórych państw członkowskich i dla stanowisk tych państw członkowskich, które wstrzymały się od głosu podczas głosowania i które złożyły formalne oświadczenie, lub wstrzymają się od głosu i złożą formalne oświadczenie zgodnie z art. 31 ust. 1 akapit drugi Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), w odniesieniu do środka pomocy w ramach EPF. Te państwa członkowskie nadal nie będą zatem zobowiązane do stosowania decyzji dotyczących środków pomocy w ramach EPF, w przypadku gdy wstrzymały się od głosu i złożyły formalne oświadczenie. Nie ma zastosowania art. 5 ust. 3 zdanie drugie decyzji (WPZiB) 2021/509.

(5) Należy przewidzieć, by koszty administracyjne związane z zarządzaniem kwotami nie były pokrywane z krajowych wkładów na rzecz EPF, lecz mają być pokrywane z tych kwot. Wsparcie wojskowe w ramach EPF ma być udzielane zgodnie z odnośnymi ramami regulacyjnymi, w tym przepisami wykonawczymi EPF. Ponadto wszelkie wsparcie wojskowe ma być udzielane z pełnym poszanowaniem polityki bezpieczeństwa i obrony niektórych państw członkowskich, przy zapewnieniu przejrzystości i identyfikowalności wsparcia finansowanego z EPF oraz z uwzględnieniem interesów wszystkich państw członkowskich w zakresie bezpieczeństwa i obrony. Ponadto, zgodnie z art. 73 ust. 10 decyzji (WPZiB) 2021/509 w przypadkach gdy państwo członkowskie wstrzymało się od głosu i złożyło formalne oświadczenie zgodnie z art. 31 ust. 1 TUE w odniesieniu do środka pomocy, który ma być finansowany z przeznaczonej do tego kwoty określonej w art. 73 ust. 10 akapit pierwszy decyzji (WPZiB) 2021/509, to państwo członkowskie nie wnosi wkładu w koszty tego środka pomocy i zgodnie z art. 16 ust. 4 decyzji (WPZiB) 2021/509 nie jest państwem członkowskim wnoszącym wkład do celów pokrycia pozaumownej odpowiedzialności Unii wynikającej z wdrażania środka pomocy przyjętego na podstawie decyzji (WPZiB) 2021/509. To samo ma zastosowanie do państwa członkowskiego, które wstrzymało się od głosu i złożyło formalne oświadczenie zgodnie z art. 31 ust. 1 akapit drugi TUE w odniesieniu do środka pomocy określonego w decyzji Rady (WPZiB) 2022/338 5 .

(6) Z uwagi na ewoluujące potrzeby ukraińskich sił zbrojnych i aby zmaksymalizować wartość dodaną Unii, Komitet Instrumentu ustanowiony decyzją (WPZiB) 2021/509 powinien określać i dokonywać okresowego przeglądu przydziału otrzymanych kwot na środki pomocy zgodnie z odpowiednimi strategicznymi kierunkami działania, przedstawionymi przez KPiB na podstawie art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2021/509. Zastosowanie powinny mieć przepisy określone w art. 5 ust. 5 oraz w art. 11 ust. 8 i 14 decyzji (WPZiB) 2021/509.

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Kwoty przydzielone na Europejski Instrument na rzecz Pokoju (zwany dalej "EPF") zgodnie z decyzją (WPZiB) 2024/1470 zmieniającą decyzję 2014/512/WPZiB dotyczącą środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie zostają przydzielone na środki pomocy przeznaczone na wsparcie wojskowe dla ukraińskich sił zbrojnych, w uzupełnieniu dobrowolnych wkładów, o których mowa w art. 30 decyzji (WPZiB) 2021/509.

Artykuł  2

Koszty administracyjne związane z zarządzaniem tymi kwotami zostają pokryte z tych kwot. Środki budżetowe odpowiadające dochodom z tego konkretnego wkładu finansowego zostaną uruchomione w chwili otrzymania wpłat i zostają przenoszone automatycznie. Zostaną one wpłacone na specjalne rachunki bankowe. Wykorzystuje się je do realizacji wydatków, którymi zarządzanie powierzono EPF.

Wsparcia wojskowego w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju udziela się zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 i z przepisami wykonawczymi EPF.

Artykuł  3

Z uwagi na ewoluujące potrzeby ukraińskich sił zbrojnych i aby zmaksymalizować wartość dodaną Unii rozdzielanie otrzymanych kwot pomiędzy środki pomocy jest ustalane oraz poddawane okresowo przeglądowi przez Komitet Instrumentu ustanowiony na mocy art. 11 decyzji (WPZiB) 2021/509, zgodnie z odpowiednimi strategicznymi kierunkami działania przedstawionymi przez Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa na podstawie art. 9 ust. 2 tej decyzji. Zastosowanie mają przepisy określone w art. 5 ust. 5 oraz w art. 11 ust. 8 i 14 tej decyzji. W świetle szczególnych okoliczności art. 5 ust. 3 zdanie drugie decyzji (WPZiB) 2021/509 nie ma zastosowania.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 maja 2024 r.
1 Decyzja Rady (WPZiB) 2024/1470 z dnia 21 maja 2024 r. zmieniająca decyzję 2014/512/WPZiB dotyczącą środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz.U. L, 2024/1470, 22.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1470/oj).
2 Decyzja Rady 2014/512/WPZiB z dnia 31 lipca 2014 r. dotycząca środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz.U. L 229 z 31.7.2014, s. 13).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniające dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 1).
4 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/509 z dnia 22 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju oraz uchylenia decyzji (WPZiB) 2015/528 (Dz.U. L 102 z 24.3.2021, s. 14).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2022/338 z dnia 28 lutego 2022 r. w sprawie środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w odniesieniu do dostarczenia ukraińskim siłom zbrojnym sprzętu wojskowego i platform wojskowych o śmiercionośnej sile (Dz.U. L 60, 28.2.2022, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1471

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/1471 w sprawie przydziału kwot wkładu finansowego wpłacanego na rzecz Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju na podstawie decyzji (WPZiB) 2024/1470
Data aktu: 21/05/2024
Data ogłoszenia: 22/05/2024
Data wejścia w życie: 23/05/2024