a także mając na uwadze, co następuje:(1) W konkluzjach z dnia 22 marca 2024 r. Rada Europejska stwierdziła, że biorąc pod uwagę pilność sytuacji Unia Europejska jest zdecydowana nadal udzielać Ukrainie i jej obywatelom wszelkiego niezbędnego wsparcia politycznego, finansowego, gospodarczego, humanitarnego, wojskowego i dyplomatycznego tak długo, jak będzie to konieczne i w takim zakresie, jakiego będzie wymagała sytuacja.
(2) W dniu 21 maja 2024 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2024/1470 1 , zmieniającą decyzję 2014/512/CFSP 2 , w celu zapewnienia, aby centralne depozyty papierów wartościowych, w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 3 (rozporządzenie w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych), przechowujące aktywa i rezerwy o łącznej wartości przekraczającej 1 mln EUR miały wnosić z ich nadzwyczajnych zysków netto wynikających z immobilizacji rosyjskich aktywów wkłady finansowe odpowiadające 99,7 % tych zysków netto gromadzonych od dnia 15 lutego 2024 r. Wpłat należy dokonywać w półrocznych ratach do chwili, kiedy nadzwyczajne zyski przestaną gromadzić się w bilansach centralnych depozytów papierów wartościowych z powodu zaprzestania stosowania środków ograniczających zakazujących transakcji z udziałem aktywów i rezerw Banku Centralnego Rosji. Zgodnie z tą decyzją 90 % kwot wkładu finansowego wpłaconego na rzecz Unii ma zostać wykorzystane do wspierania Ukrainy za pośrednictwem Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (EPF) ustanowionego decyzją Rady (WPZiB) 2021/509 4 . Ponieważ przydział ma być poddawany przeglądowi co roku, a po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 2025 r., odsetek wkładu finansowego przydzielonego do EPF może w przyszłości ulec zmianie.
(3) Aby wykorzystać istniejące mechanizmy realizacji, kwoty przydzielone na EPF powinny być przydzielone na środki pomocy przeznaczone na wsparcie wojskowe dla ukraińskich sił zbrojnych, w uzupełnieniu dobrowolnych wkładów, o których mowa w art. 30 decyzji (WPZiB) 2021/509. Takie przydzielone kwoty powinny mieć charakter dodatkowy do kwot odniesienia uzgodnionych w związku z odpowiednimi środkami pomocy. Należy przewidzieć konkretne przepisy dotyczące tego nowego źródła finansowania; powinny one dopełniać istniejące przepisy EPF. W szczególności dodatkowe wkłady nie muszą być ani akceptowane przez Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB), ani zatwierdzane przez komitet EPF. W decyzji (WPZiB) 2024/1470 przewiduje się już bezpośrednie zatwierdzenie przez Radę i dodatkowa procedura akceptacji nie jest potrzebna. Oprócz tego nie jest potrzebne zawieranie ustaleń administracyjnych z centralnymi depozytami papierów wartościowych, ponieważ przepisy dotyczące wkładu są określone w niniejszej decyzji.
(4) Przydzielanie kwot na środki pomocy wspierające Ukrainę pozostaje bez uszczerbku dla szczególnego charakteru polityki bezpieczeństwa i obrony niektórych państw członkowskich i dla stanowisk tych państw członkowskich, które wstrzymały się od głosu podczas głosowania i które złożyły formalne oświadczenie, lub wstrzymają się od głosu i złożą formalne oświadczenie zgodnie z art. 31 ust. 1 akapit drugi Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), w odniesieniu do środka pomocy w ramach EPF. Te państwa członkowskie nadal nie będą zatem zobowiązane do stosowania decyzji dotyczących środków pomocy w ramach EPF, w przypadku gdy wstrzymały się od głosu i złożyły formalne oświadczenie. Nie ma zastosowania art. 5 ust. 3 zdanie drugie decyzji (WPZiB) 2021/509.
(5) Należy przewidzieć, by koszty administracyjne związane z zarządzaniem kwotami nie były pokrywane z krajowych wkładów na rzecz EPF, lecz mają być pokrywane z tych kwot. Wsparcie wojskowe w ramach EPF ma być udzielane zgodnie z odnośnymi ramami regulacyjnymi, w tym przepisami wykonawczymi EPF. Ponadto wszelkie wsparcie wojskowe ma być udzielane z pełnym poszanowaniem polityki bezpieczeństwa i obrony niektórych państw członkowskich, przy zapewnieniu przejrzystości i identyfikowalności wsparcia finansowanego z EPF oraz z uwzględnieniem interesów wszystkich państw członkowskich w zakresie bezpieczeństwa i obrony. Ponadto, zgodnie z art. 73 ust. 10 decyzji (WPZiB) 2021/509 w przypadkach gdy państwo członkowskie wstrzymało się od głosu i złożyło formalne oświadczenie zgodnie z art. 31 ust. 1 TUE w odniesieniu do środka pomocy, który ma być finansowany z przeznaczonej do tego kwoty określonej w art. 73 ust. 10 akapit pierwszy decyzji (WPZiB) 2021/509, to państwo członkowskie nie wnosi wkładu w koszty tego środka pomocy i zgodnie z art. 16 ust. 4 decyzji (WPZiB) 2021/509 nie jest państwem członkowskim wnoszącym wkład do celów pokrycia pozaumownej odpowiedzialności Unii wynikającej z wdrażania środka pomocy przyjętego na podstawie decyzji (WPZiB) 2021/509. To samo ma zastosowanie do państwa członkowskiego, które wstrzymało się od głosu i złożyło formalne oświadczenie zgodnie z art. 31 ust. 1 akapit drugi TUE w odniesieniu do środka pomocy określonego w decyzji Rady (WPZiB) 2022/338 5 .
(6) Z uwagi na ewoluujące potrzeby ukraińskich sił zbrojnych i aby zmaksymalizować wartość dodaną Unii, Komitet Instrumentu ustanowiony decyzją (WPZiB) 2021/509 powinien określać i dokonywać okresowego przeglądu przydziału otrzymanych kwot na środki pomocy zgodnie z odpowiednimi strategicznymi kierunkami działania, przedstawionymi przez KPiB na podstawie art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2021/509. Zastosowanie powinny mieć przepisy określone w art. 5 ust. 5 oraz w art. 11 ust. 8 i 14 decyzji (WPZiB) 2021/509.
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: