(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 3377)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 31 maja 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2019/785 2 zharmonizowano warunki techniczne użytkowania widma przez urządzenia radiowe oparte na technologii ultraszerokopasmowej ("UWB") w Unii. Decyzja ta zapewnia dostępność widma radiowego na zharmonizowanych warunkach w całej Unii, eliminuje przeszkody w upowszechnianiu technologii UWB oraz służy stworzeniu rzeczywiście jednolitego rynku systemów UWB, przynoszącego znaczne korzyści skali, a także korzyści dla konsumentów.
(2) Mimo że sygnały wykorzystywane w technologii UWB mają zazwyczaj bardzo niską moc, to mogą one powodować szkodliwe zakłócenia w działaniu istniejących służb radiokomunikacyjnych, co należy odpowiednio uwzględnić. Z tego względu należy zapobiec szkodliwym zakłóceniom (w tym w przypadku, gdy mogą one wynikać z dostępności widma radiowego na potrzeby radioastronomii oraz satelitarnych systemów badań Ziemi i badania kosmosu) oraz zapewnić równowagę pomiędzy interesem dotychczas funkcjonujących służb a ogólnym celem politycznym, jakim jest tworzenie korzystnych warunków dla wprowadzania nowatorskich rozwiązań technologicznych z korzyścią dla społeczeństwa.
(3) W dniu 16 marca 2017 r. Komisja, na podstawie decyzji nr 676/2002/WE, udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) stałego upoważnienia do określania warunków technicznych dla zharmonizowanego wprowadzenia w Unii zastosowań radiowych opartych na technologii UWB w celu zapewnienia aktualizacji warunków technicznych dla takich zastosowań. To stałe upoważnienie zmieniono w 2019 r. w następstwie przyjęcia decyzji wykonawczej (UE) 2019/785 i uchylenia decyzji Komisji 2007/131/WE 3 .
(4) Na podstawie tego stałego upoważnienia CEPT przyjęła w dniu 7 lipca 2023 r. sprawozdanie 4 , w którym zaproponowała dodanie następujących przypadków użycia do istniejących ram regulacyjnych dotyczących UWB w paśmie 6-8,5 GHz: zastosowania w stałych instalacjach na zewnątrz do celów śledzenia lokalizacji, ogólne zastosowania w pojazdach oraz zastosowania wyłącznie wewnątrz pomieszczeń z wykorzystaniem instalacji o większej mocy.
(5) W sprawozdaniu CEPT zaproponowano również doprecyzowanie, że zastosowania w stałych instalacjach na zewnątrz oraz zastosowania na pokładach statków powietrznych i w pojazdach drogowych i szynowych są wyłączone z zakresu ogólnych zastosowań technologii UWB, a także poprawienie struktury niektórych sekcji załącznika i stosowanej terminologii.
(6) Znany jest również potencjał technologii UWB w kontekście urządzeń wspomagających, na przykład kontrolerów środowiskowych, które są przeznaczone dla osób z upośledzeniami fizycznymi lub które wspierają nawigację wewnątrz pomieszczeń w przypadku osób z dysfunkcją sensoryczną, takich jak osoby niewidome.
(7) Należy wspierać ogólną harmonizację ram regulacyjnych dotyczących technologii UWB, tak aby zwiększyć spójność między poszczególnymi regulacjami w zakresie technologii UWB, jeśli chodzi o wartości graniczne oraz techniki osłabiania zakłóceń, jak również zapewnić warunki sprzyjające innowacyjnym rozwiązaniom w dziedzinie technologii UWB.
(8) Należy określić regulacyjne wartości graniczne oraz wskazać techniki osłabiania zakłóceń w celu zapewnienia wydajnego wykorzystania widma przy jednoczesnym zapewnieniu możliwości korzystania z niego wspólnie z innymi jego użytkownikami. Rozwój technologiczny może przynieść inne rozwiązania, które zapewnią co najmniej równoważny poziom ochrony widma. Z tego względu należy zezwolić na stosowanie alternatywnych technik osłabiania zakłóceń, takich jak rozwiązania określone w ewentualnych przyszłych normach zharmonizowanych opracowanych przez europejskie organizacje normalizacyjne, pod warunkiem że techniki te zapewniają co najmniej równoważny poziom skuteczności działania i ochrony widma oraz są zgodne - co można zweryfikować - z ustalonymi wymogami technicznymi niniejszych ram regulacyjnych.
(9) Środki określone w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 27 maja 2024 r.