a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/2019 2 ustanowiono - na podstawie wstępnej oceny ryzyka - wykaz roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów wysokiego ryzyka.
(2) Po przeprowadzeniu wstępnej oceny w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2019 uwzględniono tymczasowo 34 rodzaje i jeden gatunek roślin przeznaczonych do sadzenia, pochodzących z państw trzecich jako rośliny wysokiego ryzyka. Jednym z wymienionych rodzajów jest Prunus L.
(3) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1213 3 ustanowiono środki fitosanitarne do celów wprowadzania na terytorium Unii niektórych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, które usunięto z załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2019, ale w przypadku których nie oceniono jeszcze w pełni zagrożeń fitosanitarnych. Wynika to z faktu, że co najmniej jeden z agrofagów występujących na tych roślinach nie został jeszcze włączony do wykazu agrofagów kwarantannowych dla Unii zawartego w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/2072 4 , ale dalsza pełna ocena ryzyka może wykazać, że spełnia on warunki takiego włączenia.
(4) W dniu 29 stycznia 2020 r. Turcja przedłożyła Komisji wniosek o wywóz do Unii następujących roślin przeznaczonych do sadzenia: nieukorzenionych sadzonek gatunków Prunus persica i Prunus dulcis, w wieku do 2 lat, w stanie spoczynku, wolnych od liści, nieszczepionych roślin w wieku do 2 lat z odkrytymi korzeniami, w stanie spoczynku, wolnych od liści, przeznaczonych do sadzenia, gatunków Prunus persica i Prunus dulcis oraz roślin z odkrytymi korzeniami, w stanie spoczynku, wolnych od liści, przeznaczonych do sadzenia, gatunków Prunus persica i Prunus dulcis, szczepionych na podkładkach gatunków Prunus persica, Prunus dulcis, Prunus armeniaca lub Prunus davidiana, pochodzących z Turcji ("odnośne rośliny"). Wniosek ten został poparty odpowiednią dokumentacją techniczną.
(5) W dniu 1 grudnia 2022 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przyjął opinię naukową dotyczącą oceny ryzyka związanego z odnośnymi roślinami 5 . Urząd uznał Anoplophora chinensis, Didesmococcus unifas- ciatus, Euzophera semifuneralis, Hoplolaimus galeatus, Lasiodiplodia pseudotheobromae, Lepidosaphes malicola, Lepidosaphes pistaciae, Maconellicoccus hirsutus, Malacosoma parallela, Neoscytalidium dimidiatum, Neoscytalidium novaehollandiae, Nipaecoccus viridis, wirusa mozaikowatej rozetowatości brzoskwini, Phenacoccus solenopsis, Pochazia shantungensis, Rus- sellaspis pustulans, Scirtothrips dorsalis oraz wirusa pierścieniowej plamistości pomidora za agrofagi istotne dla tych roślin.
(6) Urząd ocenił opisane w dokumentacji środki zmniejszające ryzyko w odniesieniu do zidentyfikowanych agrofagów i oszacował prawdopodobieństwo, że odnośne rośliny są wolne od tych agrofagów.
(7) Po urzędowym potwierdzeniu niewystępowania Malacosoma parallela w Turcji towary zawierające Prunus L. pochodzące z tego państwa nie są już uznawane za stanowiące zagrożenie.
(8) Na podstawie tej opinii oraz dodatkowych informacji dotyczących Malacosoma parallela przekazanych przez Turcję zagrożenie fitosanitarne wynikające z wprowadzenia na terytorium Unii odnośnych roślin uznaje się za ograniczone do dopuszczalnego poziomu, o ile zastosowane zostaną odpowiednie środki, aby wyeliminować zagrożenie agrofa- gami w przypadku tych roślin.
(9) Środki opisane przez Turcję w dokumentacjach technicznych uznaje się za wystarczające do ograniczenia zagrożenia, jakie wynika z wprowadzenia na terytorium Unii odnośnych roślin, do dopuszczalnego poziomu. Środki te należy zatem przyjąć jako fitosanitarne wymagania przywozowe w celu zapewnienia ochrony fitosanitarnej terytorium Unii przed wprowadzeniem na nie odnośnych roślin.
(10) W związku z tym odnośnych roślin nie należy już uznawać za rośliny wysokiego ryzyka.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/2019.
(12) Anoplophora chinensis, wirus mozaikowatej rozetowatości brzoskwini, Scirtothrips dorsalis oraz wirus pierścieniowej plamistości pomidora są wymienione jako agrofagi kwarantannowe dla Unii w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072.
(13) Natomiast Didesmococcus unifasciatus, Euzophera semifuneralis, Hoplolaimus galeatus, Lepidosaphes pistaciae, Maconellicoc- cus hirsutus, Nipaecoccus viridis, Pochazia shantungensis, i Russellaspis pustulans nie były nigdy do tej pory wymienione jako agrofagi kwarantannowe dla Unii w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072, w związku z czym środki fitosanitarne w odniesieniu do tych agrofagów opierają się na środkach opisanych przez Turcję w dokumentacji. Pełna ocena ryzyka dotycząca tych agrofagów musi być dostępna w celu ustalenia, czy te agrofagi spełniają warunki umieszczenia ich w wykazie w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 oraz umieszczenia odnośnych roślin wraz z odpowiednimi środkami w załączniku VII do tego rozporządzenia.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/1213.
(15) Lasiodiplodia pseudotheobromae, Neoscytalidium dimidiatum, i Phenacoccus solenopsis również nie zostały jeszcze umieszczone w wykazie w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 jako agrofagi kwarantannowe dla Unii. Niemniej jednak, biorąc pod uwagę brak zaobserwowanego znaczącego wpływu na rośliny żywiciel- skie zakażone tymi agrofagami na terytorium Unii, w odniesieniu do tych agrofagów nie są konieczne żadne wymagania przywozowe.
(16) Neoscytalidium novaehollandiae jest synonimem Neoscytalidium dimidiatum. W związku z tym również w odniesieniu do tego agrofaga nie są konieczne żadne wymagania przywozowe.
(17) W opinii naukowej dotyczącej kategoryzacji agrofagów Lepidosaphes malicola 6 Urząd stwierdził, że agrofag ten nie spełnia wszystkich kryteriów, aby uznać go za agrofag kwarantannowy dla Unii, ze względu na dużą niepewność co do jego wpływu na rośliny w UE. W związku z tym również w odniesieniu do tego agrofaga nie są konieczne żadne wymagania przywozowe.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich pań stwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 27 maja 2024 r.