Rozporządzenie wykonawcze 2024/1450 poddające rejestracji przywóz podestów ruchomych przejezdnych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/1450
z dnia 23 maja 2024 r.
poddające rejestracji przywóz podestów ruchomych przejezdnych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1  ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 14 ust. 5,

po poinformowaniu państw członkowskich,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) 13 listopada 2023 r. Komisja ogłosiła w zawiadomieniu opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 2  ("zawiadomienie o wszczęciu") wszczęcie postępowania antydumpingowego ("postępowanie antydumpingowe") w odniesieniu do przywozu do Unii podestów ruchomych przejezdnych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej ("ChRL") w następstwie skargi złożonej przez Koalicję na rzecz przywrócenia równych warunków działania w unijnym sektorze podestów ruchomych przejezdnych ("skarżący"), złożoną z unijnych producentów urządzeń.

1. Produkt podlegający rejestracji

(2) Produktem podlegającym rejestracji są podesty ruchome przejezdne, które przeznaczone są do podnoszenia ludzi, są samobieżne, o maksymalnym wysięgu wynoszącym co najmniej 6 metrów, oraz wstępnie zmontowanych lub gotowych do zmontowania elementów takich podestów, z wyłączeniem poszczególnych części, jeżeli są one dostarczane osobno, i z wyłączeniem montowanych na pojazdach urządzeń przeznaczonych do podnoszenia ludzi, objętych rozdziałami 86 i 87 systemu zharmonizowanego pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej ("produkt objęty postępowaniem").

(3) Produkt jest obecnie objęty - w odniesieniu do podestów ruchomych przejezdnych - kodami CN ex 8427 10 10, ex 8427 20 19 i ex 8428 90 90 oraz - w odniesieniu do wstępnie zmontowanych lub gotowych do zmontowania elementów podestów ruchomych przejezdnych - kodami CN ex 8431 20 00 i ex 8431 39 00 (kody TARIC: 8427101010, 8427201910, 8428909020, 8431200060 oraz 8431390010). Kody CN i TARIC podano jedynie w celach informacyjnych i bez uszczerbku dla późniejszej zmiany klasyfikacji taryfowej.

2. Wniosek

(4) 15 stycznia 2024 r. i 12 marca 2024 r. skarżący złożył wnioski o rejestrację na podstawie art. 14 ust. 5 rozporządzenia podstawowego. Skarżący wnioskował o to, aby przywóz produktu objętego postępowaniem podlegał rejestracji, tak by można było następnie zastosować środki wobec tego przywozu, począwszy od dnia takiej rejestracji.

(5) 22 stycznia 2024 r. Chińska Izba Gospodarcza ds. Przywozu i Wywozu Maszyn i Produktów Elektronicznych ("CCCME") przedstawiła uwagi co do pierwszego wniosku o rejestrację złożonego 15 stycznia 2024 r. i argumentowała, że wniosek ten nie zawiera wystarczających dowodów na wzrost przywozu, zwłaszcza w odniesieniu do przywozu z Chin po wszczęciu postępowania, że nie brana jest pod uwagę sezonowość popytu i że napędzany popytem rynek podestów ruchomych przejezdnych nie pozwala na dodatkowy nieprzewidziany przewóz ani gromadzenie zapasów, co osłabia skutki naprawcze cła. Komisja odrzuciła uwagi CCCME, ponieważ drugi wniosek o rejestrację złożony przez skarżącego 12 marca 2024 r. zawierał wystarczające dowody dotyczące wzrostu przywozu po wszczęciu postępowania, również biorąc pod uwagę sezonowość popytu.

3. Podstawy do rejestracji

(6) Zgodnie z art. 14 ust. 5 rozporządzenia podstawowego Komisja może zlecić organom celnym podjęcie właściwych kroków w celu rejestracji przywozu, tak by można było następnie zastosować środki wobec tego przywozu od daty takiej rejestracji. Przywóz może podlegać rejestracji w wyniku wniosku przemysłu unijnego, zawierającego dostateczne dowody uzasadniające takie działanie.

(7) Według skarżącego rejestracja jest uzasadniona, ponieważ produkt objęty postępowaniem jest sprzedawany po cenach dumpingowych, a tani przywóz powoduje znaczną szkodę dla przemysłu unijnego.

(8) Komisja rozpatrzyła wniosek na podstawie art. 10 ust. 4 podstawowego rozporządzenia antysubsydyjnego.

(9) Sprawdziła również, czy importerzy byli świadomi lub powinni byli być świadomi dumpingu, jeśli chodzi o jego wielkość oraz domniemaną bądź stwierdzoną szkodę. Zbadała również, czy przywóz nadal znacznie rósł, co - bio- rąc pod uwagę moment, w którym miał on miejsce, jego wielkość oraz inne okoliczności - mogło znacznie osłabić skutki naprawcze ostatecznego cła antydumpingowego, które miało zostać wprowadzone.

3.1. Świadomość importerów w kwestii istnienia dumpingu, jego wielkości oraz domniemanej szkody

(10) Jeżeli chodzi o dumping, w skardze skarżący przedstawił dowody na to, że przywóz z ChRL odbywa się po cenach dumpingowych. Skarżący dostarczył również wystarczające dowody na istnienie domniemanej szkody.

(11) Zawiadomienie o wszczęciu postępowania, opublikowane 13 listopada 2023 r., zawierało streszczenie przedstawionych dowodów. Za sprawą publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej informacje te zostały podane do wiadomości publicznej, zaś wszyscy importerzy zyskali dostęp do skargi. W związku z tym Komisja uznała, że najpóźniej w terminie publikacji importerzy byli świadomi lub powinni byli być świadomi domniemanej praktyki dumpingu, jego zakresu i domniemanej szkody.

3.2. Dalszy znaczny wzrost przywozu i ryzyko osłabienia skutków naprawczych ostatecznego cła antydumpingowego

(12) We wnioskach o rejestrację skarżący przedstawił dostępne informacje rynkowe, zgodnie z którymi po wszczęciu postępowania przywóz do Unii produktu objętego postępowaniem wzrósł o 10-90 % w zależności od rodzaju produktu.

(13) Komisja zweryfikowała statystyki (system Surveillance) dotyczące przywozu produktu objętego postępowaniem na podstawie dostępnych informacji dotyczących trzech kodów TARIC określonych w zawiadomieniu o wszczęciu postępowania w odniesieniu do podestów ruchomych przejezdnych (zob. motyw(3)) 3 . Na podstawie wielkości przywozu w ramach konkretnych kodów TARIC utworzonych w momencie wszczęcia postępowania w odniesieniu do produktu objętego postępowaniem Komisja ustaliła najpierw wielkość przywozu podestów ruchomych przejezdnych w okresie po wszczęciu postępowania (grudzień 2023 r. - marzec 2024 r.). Przywóz objęty kodami CN istniejącymi w okresie objętym postępowaniem (1 października 2022 r. - 30 września 2023 r.) obejmował również inne produkty, dlatego Komisja dostosowała wielkości o procentowy udział produktu objętego postępowaniem w przywozie objętym kodami CN na podstawie stwierdzonego udziału produktu objętego postępowaniem w całkowitym kodzie CN w danych po wszczęciu postępowania. Następnie Komisja porównała te wielkości z wielkością przywozu podestów ruchomych przejezdnych w analogicznym okresie (grudzień 2022 r. - marzec 2023 r.), który stanowił część okresu objętego postępowaniem.

(14) Na tej podstawie Komisja ustaliła, że w okresie po wszczęciu postępowania (grudzień 2023 r. - marzec 2024 r.) wielkość przywozu wzrosła o 16,2 % w porównaniu z wielkością przywozu w analogicznym okresie w poprzednim roku.

Tabela 1

Przywóz z ChRL w okresie od grudnia do marca rok do roku

Grudzień 2022 r. - marzec 2023 r. Grudzień 2023 r. - marzec 2024 r. Zmiana Średnia miesięczna grudzień 2022 r. - marzec 2023 r. Średnia miesięczna grudzień 2023 r. - marzec 2024 r.
Przywóz z ChRL do Unii (w tonach) 4 31 296 36 359 16,2 % 7 824 9 090
Źródło: System Surveillance (skorygowane dane).

(15) Komisja uznała taki wzrost przywozu za znaczny. Chociaż w tym samym okresie porównania średnia cena nieznacznie wzrosła, była ona nadal niższa od średniej ceny w okresie objętym postępowaniem.

(16) Moment, w którym przywóz miał miejsce, wielkość przywozu oraz inne okoliczności (takie jak spadek sprzedaży przemysłu Unii, obrót, zatrudnienie i zysk, o których mowa w skardze i we wnioskach o rejestrację) mogą poważnie osłabić skutki naprawcze wszelkich ceł ostatecznych. Ze względu na wszczęcie bieżącego postępowania uzasadnione jest ponadto założenie, że zanim wprowadzone zostaną ewentualne środki tymczasowe, przywóz produktu objętego postępowaniem może dalej wzrastać, a importerzy mogą szybko zgromadzić zapasy.

4. Procedura

(17) W związku z powyższym Komisja stwierdziła, że istnieją wystarczające dowody, by uzasadnić poddanie rejestracji przywozu produktu objętego postępowaniem, zgodnie z art. 14 ust. 5 rozporządzenia podstawowego.

(18) Wszystkie zainteresowane strony wzywa się do przedstawienia opinii na piśmie, a także do dostarczenia dowodów potwierdzających zgłaszane fakty. Ponadto Komisja może przesłuchać zainteresowane strony, pod warunkiem że wystąpią one z pisemnym wnioskiem o posiedzenie wyjaśniające, wskazując szczególne powody, dla których powinny zostać wysłuchane.

5. Rejestracja

(19) Zgodnie z art. 14 ust. 5 rozporządzenia podstawowego przywóz produktu objętego postępowaniem powinien zostać poddany rejestracji, tak aby zagwarantować, w razie wprowadzenia ceł antydumpingowych w wyniku postępowania, możliwość pobrania tych ceł od zarejestrowanego przywozu z mocą wsteczną, przy spełnieniu niezbędnych warunków, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

(20) Kwota ewentualnego przyszłego zobowiązania oparta będzie na wynikach postępowania antydumpingowego.

(21) W skardze wzywającej do wszczęcia postępowania antydumpingowego skarżący szacuje, że średni margines dumpingu w przypadku produktu objętego postępowaniem kształtuje się w przedziale od 178 % do 275,9 %, zaś średni margines zaniżania cen wynosi 57,5 %. Kwotę ewentualnego przyszłego zobowiązania ustala się na poziomie sprzedaży po zaniżonych cenach oszacowanym na podstawie skargi, tj. 57,5 % ad valorem wartości importowej CIF produktu objętego postępowaniem.

6. Przetwarzanie danych osobowych

(22) Wszelkie zgromadzone w związku z tą rejestracją dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.  6
 Niniejszym poleca się organom celnym, na podstawie art. 14 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2016/1036, podjęcie odpowiednich kroków w celu rejestrowania przywozu podestów ruchomych przejezdnych, które przeznaczone są do podnoszenia ludzi, są samobieżne, o maksymalnym wysięgu wynoszącym co najmniej 6 metrów, oraz przywozu wstępnie zmontowanych lub gotowych do zmontowania elementów takich podestów, z wyłączeniem poszczególnych części, jeżeli są one dostarczane osobno, i z wyłączeniem montowanych na pojazdach urządzeń przeznaczonych do podnoszenia ludzi, objętych rozdziałami 86 i 87 systemu zharmonizowanego, obecnie objętych kodami CN ex 8427 10 10, ex 8427 20 19, ex 8428 90 90, ex 8431 20 00 i ex 8431 39 00 (kody TARIC: 8427 10 10 10, 8427 20 19 10, 8428 90 90 20, 8431 20 00 60 i 8431 39 00 10) i pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej.
2. 
Okres obowiązkowej rejestracji wygasa po upływie dziewięciu miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
3. 
Wszystkie zainteresowane strony wzywa się do przedstawienia opinii na piśmie, dostarczenia dowodów potwierdzających zgłaszane fakty lub zwrócenia się z wnioskiem o wysłuchanie w ciągu 21 dni od daty opublikowania niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 maja 2024 r.

1 Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 21.
2 Zawiadomienie o wszczęciu postępowania antydumpingowego dotyczącego przywozu podestów ruchomych przejezdnych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej (Dz.U. C, C/2023/783, 13.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2023/783/oj).
3 Skarżący stwierdził, że nie należy uwzględniać przywozu w ramach jednego z kodów (CN 8428 90 90), ponieważ kod ten nie jest już stosowany w odniesieniu do produktu objętego postępowaniem ze względu na zmianę klasyfikacji celnej po wejściu w życie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/1610 z dnia 13 września 2022 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 738/2000 w odniesieniu do klasyfikacji w Nomenklaturze scalonej pojazdu wyposażonego w urządzenie hydrauliczne do podnoszenia z zamontowaną platformą roboczą (Dz.U. L 241 z 19.9.2022, s. 3). Jak wynika jednak z przywozu objętego kodami TARIC, w okresie po wszczęciu postępowania kontynuowano przywóz produktu objętego postępowaniem w ramach rozpatrywanego kodu.
4 Do celów rejestracji porównanie dotyczy kodów TARIC odnoszących się do przywozu jednostek (maszyn), a nie ich elementów (części maszyny). W okresie postępowania i po tym okresie takie elementy stanowiły jedynie niewielką część przywozu, a udział elementów objętych kodami TARIC, które miały zostać przeanalizowane, był znikomy. W związku z tym nie zostały one uwzględnione w analizie.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
6 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez sprostowanie z dnia 29 maja 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90318) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2024 r.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek, 14 listopada Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1450

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/1450 poddające rejestracji przywóz podestów ruchomych przejezdnych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej
Data aktu: 23/05/2024
Data ogłoszenia: 24/05/2024
Data wejścia w życie: 25/05/2024