a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 4 ust. 1 dyrektywy 2011/65/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby sprzęt elektryczny i elektroniczny wprowadzany do obrotu nie zawierał substancji niebezpiecznych wymienionych w załączniku II do tej dyrektywy. Ograniczenie to nie dotyczy określonych zastosowań objętych wyłączeniem wymienionych w załączniku III do tej dyrektywy.
(2) Kadm jest substancją objętą ograniczeniami wymienioną w załączniku II do dyrektywy 2011/65/UE. Maksymalna tolerowana wartość stężenia kadmu wagowo w materiałach jednorodnych wynosi 0,01 %.
(3) Na podstawie dyrektywy delegowanej (UE) 2017/1975 2 Komisja przyznała wyłączenie dotyczące stosowania selenku kadmu w konwertujących w dół (downshifting) nanokrystalicznych półprzewodzących kropkach kwantowych do zastosowania w systemach wyświetlania ("obowiązujące wyłączenie"), które wymieniono w pkt 39a załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE. Wyłączenie to miało wygasnąć w dniu 31 października 2019 r.
(4) W dniach 29 września 2017 r., 29 kwietnia 2018 r. i 30 kwietnia 2018 r. - tj. w terminie określonym w art. 5 ust. 5 dyrektywy 2011/65/UE - Komisja otrzymała wnioski o zmianę obowiązującego wyłączenia ("wnioski"). Zgodnie z art. 5 ust. 5 akapit drugi dyrektywy 2011/65/UE wyłączenie pozostaje ważne do czasu przyjęcia decyzji w sprawie wniosku o przedłużenie.
(5) Ocena wniosków, w której uwzględniono dostępność substytutów i społeczno-gospodarczy wpływ zastąpienia, obejmowała badanie oceny technicznej i naukowej 3 oraz badanie uzupełniające 4 . Ocena obejmowała także konsultacje z zainteresowanymi stronami zgodnie z art. 5 ust. 7 dyrektywy 2011/65/UE. Uwagi otrzymane w ramach tych konsultacji zostały podane do wiadomości publicznej na specjalnej stronie internetowej.
(6) W obowiązującym wyłączeniu nie stosuje się rozróżnienia w odniesieniu do różnych konfiguracji pod względem sposobu osadzenia materiału zawierającego kadm w kropce kwantowej. Ocena wykazała, że zastosowania wykorzystujące tzw. konfiguracje "na krawędzi" i "na powierzchni" nie spełniają już warunków określonych w art. 5 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2011/65/UE. Tak zwana konfiguracja "na chipie" wymaga najmniejszej ilości kadmu i wykazuje lepsze poziomy wydajności.
(7) W ocenie stwierdzono ponadto, że obecnie dostępne są rozwiązania alternatywne dla technologii "na chipie" mające zastosowanie w systemach oświetlenia, które są niezawodne i osiągają podobne poziomy wydajności. W odniesieniu do tych zastosowań w ocenie stwierdzono, że korzyści płynące z wyłączenia nie przeważyłyby nad negatywnym wpływem na środowisko, zdrowie i bezpieczeństwo konsumentów. Warunki określone w art. 5 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2011/65/UE nie zostały zatem spełnione w odniesieniu do technologii "na chipie" mającej zastosowanie w systemach oświetlenia.
(8) W ocenie stwierdzono ponadto, że obecnie dostępnych jest wiele rozwiązań alternatywnych dla technologii "na chipie" mających zastosowanie w systemach wyświetlania, jednak w przypadku niektórych konkretnych technologii, takich jak mikrowyświetlacze, obecnie nie istnieje żadne niezawodne rozwiązanie alternatywne. W przypadku tych szczególnych zastosowań w systemach wyświetlania - mimo że substytuty są w trakcie opracowywania - spełniony jest warunek określony w art. 5 ust. 1 lit. a) tiret drugie dyrektywy 2011/65/UE, a mianowicie, że nie można zapewnić niezawodności substytutów.
(9) Konfiguracja "na chipie" może również skutkować zmniejszeniem ilości kadmu na urządzenie, w szczególności w przypadku wyświetlaczy ciekłokrystalicznych, w porównaniu z konfiguracjami "na powierzchni", w których wykorzystuje się mniej niż 0,01 % wagowo kadmu w jednorodnych materiałach. Ze względu na większą efektywność energetyczną i mniejsze wykorzystanie kadmu łącznie korzyści dla środowiska przeważają nad ogólnym negatywnym wpływem na środowisko, zdrowie i bezpieczeństwo konsumentów spowodowanym zastąpieniem kadmu. Ograniczony zakres wyłączenia, o które wystąpiono we wnioskach, w postaci maksymalnego stężenia kadmu na urządzenie, zapewniłby wprowadzenie do obrotu mniejszej ilości kadmu niż w ramach obowiązującego wyłączenia. Warunek określony w art. 5 ust. 1 lit. a) tiret trzecie dyrektywy 2011/65/UE nie został zatem spełniony.
(10) Wyłączenie jest zgodne z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 i nie obniża poziomu ochrony środowiska i zdrowia przewidzianego w tym rozporządzeniu.
(11) Należy zatem przyznać wyłączenie dla kadmu w konwertujących w dół nanokrystalicznych półprzewodzących kropkach kwantowych umieszczonych bezpośrednio na chipach półprzewodnikowych LED do zastosowania w systemach wyświetlania i projekcji. Oczekuje się, że rozwiązania alternatywne dla tych zastosowań kropek kwantowych zawierających kadm mogą być dostępne do końca 2027 r. Uwzględniono zarówno pozytywny wpływ na innowacje (np. miniaturyzacja), jak i negatywny wpływ na innowacje (np. mniej zachęt do opracowywania rozwiązań alternatywnych niezawierających kadmu). Należy zatem ograniczyć okres obowiązywania wyłączenia do tej daty zgodnie z art. 5 ust. 2 dyrektywy 2011/65/UE.
(12) Datę wygaśnięcia obowiązującego wyłączenia należy określić zgodnie z art. 5 ust. 6 dyrektywy 2011/65/UE. Aby zapewnić przedsiębiorstwom wystarczająco dużo czasu oraz biorąc pod uwagę globalne łańcuchy dostaw takich produktów, należy ustalić maksymalną możliwą datę wygaśnięcia wynoszącą 18 miesięcy od podjęcia decyzji w sprawie obowiązującego wyłączenia.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/65/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ: