KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych 1 , w szczególności jej art. 28 ust. 6 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zrównoważone biopaliwa i biogazy odgrywają ważną rolę w zwiększaniu udziału energii ze źródeł odnawialnych w sektorach, od których oczekuje się, że będą polegać na paliwach ciekłych w perspektywie długoterminowej. Dyrektywa (UE) 2018/2001 wprowadza nowe przepisy dotyczące promowania stosowania biopaliw i biogazów produkowanych z surowców wymienionych w załączniku IX do tej dyrektywy.
(2) Analiza niektórych surowców zgodnie z zasadami określonymi w art. 28 ust. 6 akapit trzeci dyrektywy (UE) 2018/2001 wykazała, że mogą one być wykorzystane jako surowiec do produkcji biopaliw i biogazu. Surowce te należy zatem dodać do załącznika IX do dyrektywy (UE) 2018/2001.
(3) Kryterium decydującym o dodaniu surowca do części A lub części B załącznika IX jest to, czy dany surowiec może być przetwarzany wyłącznie za pomocą technologii zaawansowanych, czy też może być przetwarzany na biopaliwa lub biogazy z wykorzystaniem technologii rozwiniętych. Wobec braku definicji technologii zaawansowanych i rozwiniętych w dyrektywie (UE) 2018/2001, przy dodawaniu surowców do części A lub części B załącznika IX należy uwzględnić szereg czynników. Oprócz wskaźników dotyczących gotowości technologii i gotowości komercyjnej należy również uwzględnić poziom wdrożenia danej technologii. Ponadto poziom rozwoju technologii różni się w zależności od rodzaju produkowanych paliw. Technologie niezbędne do przetwarzania międzyplonów i roślin uprawianych na terenach poważnie zdegradowanych na biopaliwa wykorzystywane w lotnictwie nie są jeszcze stosowane komercyjnie na dużą skalę, podczas gdy technologie rozwinięte są już dostępne i stosowane na dużą skalę do przetwarzania tych samych surowców na inne rodzaje biopaliw wykorzystywane w innych sektorach transportu, takie jak biodiesel, bioetanol i biogaz. W związku z tym należy dodać te surowce, wyłącznie wówczas, gdy są one wykorzystywane do produkcji biopaliw w sektorze lotnictwa, do części A załącznika IX do dyrektywy oraz do części B załącznika IX do dyrektywy, jeżeli surowce te są wykorzystywane do produkcji innych rodzajów biopaliw stosowanych w innych sektorach transportu.
(4) Komisja powinna regularnie oceniać, czy surowce uwzględnione jako surowce do produkcji biopaliw i biogazu na potrzeby transportu nadal spełniają kryteria i zasady określone w art. 28 ust. 6 dyrektywy w sprawie odnawialnych źródeł energii, w szczególności kryteria zrównoważonego rozwoju, a także zapewnić, aby nie utrudniano realizacji inwestycji w najbardziej zaawansowane technologie przetwarzania, w tym te wymagane do produkcji paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego, oraz aby możliwa była realizacja odpowiednich celów określonych w dyrektywie (UE) 2018/2001.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę (UE) 2018/2001.
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ: