Rozporządzenie delegowane 2024/1403 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 poprzez określenie warunków i procedur udzielania przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego akredytacji kwalifikowanym jednostkom

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/1403
z dnia 12 marca 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 poprzez określenie warunków i procedur udzielania przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego akredytacji kwalifikowanym jednostkom
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 62 ust. 13 lit. f),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 69 rozporządzenia (UE) 2018/1139 umożliwia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") i właściwym organom krajowym przydzielanie zadań związanych z certyfikacją i nadzorem kwalifikowanym jednostkom, które zostały akredytowane zgodnie z aktami delegowanymi, o których mowa w art. 62 ust. 13 lit. f), lub aktami wykonawczymi, o których mowa w art. 62 ust. 14 akapit pierwszy lit. e), jako spełniające kryteria określone w załączniku VI do tego rozporządzenia.

(2) Agencja powinna przydzielać zadania związane z certyfikacją i nadzorem wyłącznie kwalifikowanym jednostkom, które są w stanie realizować takie zadania. W związku z tym Agencja powinna ustanowić i utrzymywać kompleksowy system akredytacji, aby zapewnić spełnianie przez kwalifikowane jednostki wymogów załącznika VI do rozporządzenia (UE) 2018/1139.

(3) Niniejsze rozporządzenie powinno przewidywać procedurę, zgodnie z którą Agencja może akredytować kwalifikowane jednostki, zapewniając, by były one w stanie wykonywać swoje zadania w sposób ciągły. Aby zapewnić skuteczną współpracę między Agencją a właściwymi organami krajowymi, Agencja powinna być uprawniona do żądania od właściwego organu krajowego odpowiednich sprawozdań z akredytacji kwalifikowanych jednostek.

(4) Podczas wykonywania zadań certyfikacyjnych i nadzorczych w imieniu Agencji akredytowane kwalifikowane jednostki realizują zadania organu publicznego. Zadania te nie są usługami oferowanymi przez podmiot gospodarczy w ramach zamówienia publicznego, a zatem nie wchodzą w zakres rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 2 . Aby zatem zapewnić przejrzysty, sprawiedliwy i niedyskryminacyjny przydział zadań kwalifikowanym jednostkom, Agencja powinna ustanowić kryteria przydziału, na podstawie których zawierane są pisemne umowy z takimi jednostkami.

(5) Aby uniknąć ewentualnych zakłóceń w wykonywaniu przydzielonych zadań, w niniejszym rozporządzeniu należy również określić warunki, na jakich akredytowana kwalifikowana jednostka może nadal wykonywać swoje zadania w przypadku zmiany dotyczącej jej organizacji, procedur i personelu, która może mieć wpływ na status jej akredytacji.

(6) Agencja powinna zapewnić stały nadzór nad akredytowanymi kwalifikowanymi jednostkami w celu zagwarantowania ciągłości spełniania przez nie wymogów załącznika VI do rozporządzenia (UE) 2018/1139,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

1. 
Niniejsze rozporządzenie ustanawia:
a)
zasady i procedury udzielania przez Agencję akredytacji kwalifikowanym jednostkom;
b)
warunki, na których Agencja może przydzielać kwalifikowanym jednostkom zadania związane z certyfikacją lub nadzorem.
2. 
Niniejsze rozporządzenie obejmuje wszystkie dziedziny, w których Agencja może akredytować kwalifikowane jednostki, działając jako właściwy organ zgodnie z art. 62 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2018/1139.
Artykuł  2

System akredytacji kwalifikowanych jednostek

1. 
Agencja ustanawia i utrzymuje system akredytacji kwalifikowanych jednostek. System akredytacji obejmuje procedury regulujące wszystkie następujące elementy:
a)
początkowa akredytacja kwalifikowanych jednostek;
b)
stały nadzór i ocena zgodności akredytowanych kwalifikowanych jednostek;
c)
zmiana, zawieszenie, ograniczenie i cofnięcie akredytacji;
d)
mechanizm rozstrzygania sporów obejmujący co najmniej decyzje Agencji, o których mowa w art. 3 ust. 5 i art. 6 ust. 3 niniejszego rozporządzenia.

System akredytacji oraz wyniki początkowej akredytacji oraz stałego nadzoru i oceny akredytowanych kwalifikowanych jednostek są dokumentowane i przechowywane przez Agencję.

2. 
W przypadku gdy właściwy organ krajowy udzielił już akredytacji kwalifikowanej jednostce zgodnie z aktem wykonawczym przyjętym na podstawie art. 62 ust. 14 lit. e) rozporządzenia (UE) 2018/1139, Agencja może zobowiązać właściwy organ krajowy, który wydał akredytację, do przekazania jej odpowiednich sprawozdań z akredytacji.
3. 
W przypadku gdy Agencja i co najmniej jeden właściwy organ krajowy zamierzają wspólnie akredytować zainteresowany podmiot, zawierają umowę w sprawie odpowiednich ról i obowiązków dotyczących procedur systemu akredytacji, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu.
Artykuł  3

Procedura akredytacji kwalifikowanych jednostek

1. 
W przypadku gdy Agencja zamierza korzystać z usług kwalifikowanych jednostek, publikuje na swojej stronie internetowej ogłoszenie zapraszające zainteresowane podmioty do składania wniosków o akredytację.

Ogłoszenie to określa w szczególności:

a)
kategorie zadań w zakresie certyfikacji i nadzoru, jakie Agencja zamierza realizować za pośrednictwem kwalifikowanych jednostek;
b)
czy Agencja zamierza włączyć do zakresu akredytacji przywilej dotyczący wydawania, odnawiania, zmieniania, ograniczania, zawieszania i cofania certyfikatów bądź odbierania deklaracji w imieniu Agencji;
c)
dokumenty i informacje, które wnioskodawcy powinni przedłożyć, oraz termin składania wniosków.
2. 
Agencja ocenia wniosek o akredytację złożony przez wnioskodawcę pod kątem kryteriów określonych w ust. 3.
3. 
Agencja udziela akredytacji i wydaje wnioskodawcy certyfikat akredytacji, jeżeli w wyniku oceny, o której mowa w ust. 2, stwierdzi, że:
a)
wnioskodawca spełnia zasadnicze wymogi określone w załączniku VI do rozporządzenia (UE) 2018/1139;
b)
kompetencje, wiedza fachowa i procedury wnioskodawcy są na poziomie wymaganym dla zakresu akredytacji, zarówno na szczeblu organizacji, jak i odnośnie do ekspertów w wymaganej dziedzinie technicznej.
4. 
Akredytacja przyznana przez Agencję określa szczegółowo zakres zadań, przyznane przywileje i wszelkie związane z nimi warunki.
5. 
Jeżeli wnioskodawca nie spełnia warunków akredytacji określonych w ust. 3 niniejszego artykułu, Agencja informuje odpowiednio ten podmiot i uzasadnia odmowę przyznania akredytacji.
Artykuł  4

Przydzielanie zadań akredytowanym kwalifikowanym jednostkom

1. 
Agencja opracowuje sprawiedliwe i przejrzyste kryteria przydzielania zadań kwalifikowanym jednostkom akredytowanym zgodnie z art. 3. Agencja informuje o kryteriach przydzielania zadań wszystkie kwalifikowane jednostki.
2. 
Przy opracowywaniu kryteriów przydziału, o których mowa w ust. 1, uwzględnia się:
a)
zakres zadań;
b)
kwalifikacje i doświadczenie w danej dziedzinie działalności, w tym przesłanki techniczne, osobowe, organizacyjne i proceduralne do wykonywania przydzielonych zadań;
c)
dostępność i zdolność kwalifikowanej jednostki w zakresie wykonania zadań w wymaganym terminie i na wymaganym poziomie technicznym, jakościowym i zawodowym;
d)
interfejs z osobą fizyczną lub prawną podlegającą rozporządzeniu (UE) 2018/1139, w szczególności bliskość oraz zdolność i kompetencje w zakresie skutecznej komunikacji z tą osobą;
e)
efektywność kosztową.
3. 
Przydzielając zadania kwalifikowanym jednostkom, Agencja zawiera pisemną umowę, w której określa się co najmniej:
a)
zadania do wykonania;
b)
deklaracje, sprawozdania i rejestry, jakie kwalifikowana jednostka ma przekazywać;
c)
warunki techniczne, jakie kwalifikowana jednostka musi spełniać przy wykonywaniu przydzielonych zadań;
d)
stosowne ubezpieczenie od odpowiedzialności;
e)
sposób ochrony informacji uzyskanych przez kwalifikowaną jednostkę podczas wykonywania przydzielonych zadań;
f)
wynagrodzenie przysługujące kwalifikowanej jednostce.

Agencja powierza wykonywanie zadań, w tym funkcji zarządzania technicznego, kwalifikowanej jednostce w formie zlecenia zadaniowego określającego szczegółowy zakres zadania do wykonania.

4. 
Przydzielając zadanie kwalifikowanej jednostce, Agencja zapewnia, aby kwalifikowana jednostka spełniała wszystkie zasadnicze wymogi określone w załączniku VI do rozporządzenia (UE) 2018/1139.
Artykuł  5

Zmiany w zakresie akredytacji

1. 
O wszelkich zmianach dotyczących organizacji, procedur i personelu kwalifikowanej jednostki, które mogą mieć wpływ na zakres jej akredytacji, powiadamia ona bez zbędnej zwłoki Agencję.
2. 
Agencja ocenia wpływ zgłoszonej zmiany na zakres akredytacji i przywilejów oraz podejmuje decyzję, czy konieczne jest przeprowadzenie dodatkowej oceny kwalifikowanej jednostki.
3. 
Agencja może zmienić zakres akredytacji w zależności od wagi danej zmiany oraz, w stosownych przypadkach, wyniku oceny.
Artykuł  6

Nadzór nad akredytowanymi kwalifikowanymi jednostkami

1. 
Agencja weryfikuje ciągłość spełniania wymogów w celu zapewnienia zgodności kompetencji, wiedzy fachowej i procedur kwalifikowanej jednostki z art. 3 ust. 3.
2. 
Weryfikację, o której mowa w ust. 1, przeprowadza się na podstawie systemu nadzoru opartego na analizie ryzyka, z uwzględnieniem specyfiki kwalifikowanej jednostki, złożoności jej działalności oraz wyników wcześniejszych działań nadzorczych.
3. 
Jeżeli w dowolnym momencie Agencja stwierdzi, że warunki akredytacji, o których mowa w art. 3 ust. 3, nie są już spełniane, lub jeżeli akredytowana kwalifikowana jednostka naruszy zakres akredytacji, Agencja niezwłocznie wprowadza odpowiednie środki egzekucyjne oraz, w stosownych przypadkach, w zależności od zakresu niezgodności, ogranicza, zawiesza lub cofa akredytację kwalifikowanej jednostki do czasu podjęcia przez organizację skutecznych działań naprawczych.
Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 marca 2024 r.

1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012. Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1403

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/1403 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 poprzez określenie warunków i procedur udzielania przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego akredytacji kwalifikowanym jednostkom
Data aktu: 12/03/2024
Data ogłoszenia: 24/05/2024
Data wejścia w życie: 13/06/2024