Rozporządzenie delegowane 2024/1399 w sprawie warunków klasyfikacji bez badań paneli z litego drewna oraz płyt okładzinowych w odniesieniu do ich reakcji na ogień oraz zmieniające decyzję 2006/213/WE

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/1399
z dnia 10 listopada 2023 r.
w sprawie warunków klasyfikacji bez badań paneli z litego drewna oraz płyt okładzinowych w odniesieniu do ich reakcji na ogień oraz zmieniające decyzję 2006/213/WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011 z dnia 9 marca 2011 r. ustanawiające zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylające dyrektywę Rady 89/106/EWG 1 , w szczególności jego art. 27 ust. 5 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2016/364 2  ustanowiono system klasyfikacji właściwości użytkowych wyrobów budowlanych w odniesieniu do ich reakcji na ogień. Panele z litego drewna oraz płyty okładzinowe należą do wyrobów budowlanych, do których ma zastosowanie to rozporządzenie delegowane.

(2) W tabeli 2 załącznika do decyzji Komisji 2006/213/WE 3  ustanowiono klasy reakcji na ogień paneli z litego drewna oraz płyt okładzinowych. Warunki określone w tej decyzji w odniesieniu do tych produktów muszą zostać dookreślone, tak aby wyraźnie ograniczyć stosowanie tej decyzji wyłącznie do drewna surowego.

(3) Badania wykazały, że panele z litego drewna i płyty okładzinowe posiadają stałe i przewidywalne wartości użytkowe w odniesieniu do reakcji na ogień, pod warunkiem że spełniają one określone warunki dotyczące minimalnej gęstości średniej drewna, minimalnej grubości profilu i końcowego zastosowania produktu, oraz że drewno nie zostało poddane żadnej obróbce, z wyłączeniem suszenia komorowego.

(4) Należy zatem uznać, że panele z litego drewna i płyty okładzinowe osiągają określoną klasę właściwości użytkowych w zakresie reakcji na ogień, ustanowioną w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2016/364, we wszystkich tych warunkach bez konieczności przeprowadzania dalszych badań.

(5) Aby zagwarantować pewność prawa, w odniesieniu do paneli z litego drewna oraz płyt okładzinowych, należy skreślić tabelę 2 w załączniku do decyzji 2006/213/WE i zastąpić ją załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

(6) Aby zapewnić producentom, w szczególności małym przedsiębiorstwom i mikroprzedsiębiorstwom, wystarczająco dużo czasu na ocenę wpływu niniejszego rozporządzenia na ich działalność, datę wejścia w życie niniejszego rozporządzenia należy wyznaczyć na dzień przypadający dziewięćdziesiąt dni po dacie jego opublikowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Uznaje się, że panele z litego drewna oraz płyty okładzinowe spełniające warunki określone w załączniku osiągają bez badań klasy właściwości użytkowych wskazane w załączniku.

Artykuł  2

Skreśla się tabelę 2 wraz z rysunkami a) i b) w załączniku do decyzji 2006/213/WE i zastępuje się ją tabelą oraz rysunkami a) i b) zamieszczonymi w niniejszym załączniku.

Odesłania do tabeli 2 i rysunków a) i b) w załączniku do decyzji 2006/213/WE odczytuje się jako odesłania do tabeli i rysunków zamieszczonych w niniejszym załączniku.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dziewięćdziesiątego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 listopada 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

KLASY REAKCJI NA OGIEŃ PANELI Z LITEGO DREWNA ORAZ PŁYT OKŁADZINOWYCH

Wyrób (11) Szczegółowy opis wyrobu (5) Minimalna gęstość średnia (6) (kg/m3) Minimalna grubość całkowita/ minimalna (7) (mm) Warunek zastosowania końcowego (4) Klasa (3)
Panele i płyty okładzinowe (1) Elementy z drewna surowego z wpustem i piórem lub bez nich, profilowane lub niepro- filowane 390 9/6 Bez szczeliny powietrznej lub z zamkniętą szczeliną powietrzną z tyłu D - s2, d2
12/8 D - s2, d0
Panele i płyty okładzinowe (2) Elementy z drewna surowego z wpustem i piórem lub bez nich, profilowane lub niepro- filowane 390 9/6 Z otwartą szczeliną powietrzną < 20 mm z tyłu D - s2, d0
18/12 Bez szczeliny powietrznej lub z otwartą szczeliną powietrzną z tyłu
Szczebelkowe elementy drewniane (8) Elementy z drewna surowego zamocowane do ramy nośnej (9) 390 18 Otoczone przez powietrze ze wszystkich stron (10) D - s2, d0
(1) Zamontowane mechanicznie na ramie nośnej z drewnianej listwy ze szczeliną zamkniętą lub wypełnioną podłożem co najmniej klasy A2 - s1, d0 o minimalnej gęstości równej 10 kg/m3 lub wypełnioną podłożem z celulozowego materiału izolacyjnego co najmniej klasy E, zawierającym materiał paroszczelny lub nie. Projekt wyrobu z drewna powinien umożliwiać jego montaż bez otwartych połączeń..

(2) Zamontowane mechanicznie na ramie nośnej z drewnianej listwy z otwartą szczeliną powietrzną z tyłu lub bez niej. Projekt wyrobu z drewna powinien umożliwiać jego montaż bez otwartych połączeń.

(3) Klasa przewidziana w tabeli 1 załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/364.

(4) Otwarta szczelina powietrzna może umożliwiać wentylację z tyłu wyrobu, natomiast zamknięta szczelina powietrzna wyklucza taką możliwość. Podłoże umieszczone za szczeliną powietrzną powinno być co najmniej klasy A2 - s1, d0, a jego gęstość powinna wynosić co najmniej 10 kg/m3. Podłoże umieszczone za zamkniętą szczeliną powietrzną o maksymalnej grubości 20 mm w przypadku pionowych elementów drewnianych a powinno być co najmniej klasy D - s2, d0.

(5) Połączenia obejmują wszelkie typy połączeń, np. połączenia doczołowe, z wpustem i piórem. Drewno surowe to materiał z drewna, który nie został powleczony ani poddany żadnej innej metodzie obróbki, z wyłączeniem suszenia komorowego (obróbka mechaniczna, chemiczna, impregnacja i inne metody).

(6) Uzyskana zgodnie z EN 13238.

(7) Zgodnie z zamieszczonym rysunkiem a. Obszar profilowany eksponowanej strony panelu nie powinien stanowić więcej niż 20 % obszaru płaskiego lub 25 %, jeżeli zmierzony został zarówno na eksponowanej, jak i na tylnej stronie panelu. W przypadku połączeń doczołowych najgrubsze miejsce występuje w punkcie połączenia.

(8) Prostokątne elementy drewniane z krawędziami zaokrąglonymi lub nie, zamontowane poziomo lub pionowo na ramie nośnej i otoczone ze wszystkich stron powietrzem, głównie stosowane na innych elementach budowlanych w zastosowaniach przeznaczonych do wnętrz i na zewnątrz.

(9) Maksymalny eksponowany obszar (wszystkie strony prostokątnych elementów drewnianych i drewnianej ramy nośnej) nie może przekraczać 110 % całkowitej powierzchni płaskiej, zob. rysunek b.

(10) Inne elementy budowlane położone bliżej niż 100 mm od elementów drewnianych (nie licząc ramy nośnej) powinny być co najmniej klasy A2 - s1, d0, umieszczone w odległości od 100 do 300 mm, co najmniej klasy B - s1, d0, a umieszczone dalej niż 300 mm, co najmniej klasy D - s2, d0.

(11) Dotyczy również podstopnic

Rysunek a

Profile paneli z litego drewna i płyt okładzinowych

grafika

Rysunek b

Maksymalny eksponowany obszar drewnianego elementu taśmowego 2n (t + w) + a < 1,10

grafika

n = liczba kawałków drewna na metr

t = grubość każdego kawałka drewna, w metrach

w = szerokość każdego kawałka drewna, w metrach

a = eksponowany obszar drewnianej ramy nośnej (jeśli występuje), w m2 na m2 drewnianego elementu taśmowego

1 Dz.U. L 88 z 4.4.2011, s. 5.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/364 z dnia 1 lipca 2015 r. w sprawie klasyfikacji reakcji na ogień wyrobów budowlanych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011 (Dz.U. L 68 z 15.3.2016, s. 4).
3 Decyzja Komisji 2006/213/WE z dnia 6 marca 2006 r. ustanawiająca klasy reakcji na ogień niektórych wyrobów budowlanych w odniesieniu do drewnianych pokryć podłogowych, paneli z litego drewna oraz płyt okładzinowych (Dz.U. L 79 z 16.3.2006, s. 27).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1399

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/1399 w sprawie warunków klasyfikacji bez badań paneli z litego drewna oraz płyt okładzinowych w odniesieniu do ich reakcji na ogień oraz zmieniające decyzję 2006/213/WE
Data aktu: 10/11/2023
Data ogłoszenia: 22/05/2024
Data wejścia w życie: 20/08/2024