Rozporządzenie delegowane 2024/1399 w sprawie warunków klasyfikacji bez badań paneli z litego drewna oraz płyt okładzinowych w odniesieniu do ich reakcji na ogień oraz zmieniające decyzję 2006/213/WE

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/1399
z dnia 10 listopada 2023 r.
w sprawie warunków klasyfikacji bez badań paneli z litego drewna oraz płyt okładzinowych w odniesieniu do ich reakcji na ogień oraz zmieniające decyzję 2006/213/WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011 z dnia 9 marca 2011 r. ustanawiające zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylające dyrektywę Rady 89/106/EWG 1 , w szczególności jego art. 27 ust. 5 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2016/364 2  ustanowiono system klasyfikacji właściwości użytkowych wyrobów budowlanych w odniesieniu do ich reakcji na ogień. Panele z litego drewna oraz płyty okładzinowe należą do wyrobów budowlanych, do których ma zastosowanie to rozporządzenie delegowane.

(2) W tabeli 2 załącznika do decyzji Komisji 2006/213/WE 3  ustanowiono klasy reakcji na ogień paneli z litego drewna oraz płyt okładzinowych. Warunki określone w tej decyzji w odniesieniu do tych produktów muszą zostać dookreślone, tak aby wyraźnie ograniczyć stosowanie tej decyzji wyłącznie do drewna surowego.

(3) Badania wykazały, że panele z litego drewna i płyty okładzinowe posiadają stałe i przewidywalne wartości użytkowe w odniesieniu do reakcji na ogień, pod warunkiem że spełniają one określone warunki dotyczące minimalnej gęstości średniej drewna, minimalnej grubości profilu i końcowego zastosowania produktu, oraz że drewno nie zostało poddane żadnej obróbce, z wyłączeniem suszenia komorowego.

(4) Należy zatem uznać, że panele z litego drewna i płyty okładzinowe osiągają określoną klasę właściwości użytkowych w zakresie reakcji na ogień, ustanowioną w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2016/364, we wszystkich tych warunkach bez konieczności przeprowadzania dalszych badań.

(5) Aby zagwarantować pewność prawa, w odniesieniu do paneli z litego drewna oraz płyt okładzinowych, należy skreślić tabelę 2 w załączniku do decyzji 2006/213/WE i zastąpić ją załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

(6) Aby zapewnić producentom, w szczególności małym przedsiębiorstwom i mikroprzedsiębiorstwom, wystarczająco dużo czasu na ocenę wpływu niniejszego rozporządzenia na ich działalność, datę wejścia w życie niniejszego rozporządzenia należy wyznaczyć na dzień przypadający dziewięćdziesiąt dni po dacie jego opublikowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Uznaje się, że panele z litego drewna oraz płyty okładzinowe spełniające warunki określone w załączniku osiągają bez badań klasy właściwości użytkowych wskazane w załączniku.

Artykuł  2

Skreśla się tabelę 2 wraz z rysunkami a) i b) w załączniku do decyzji 2006/213/WE i zastępuje się ją tabelą oraz rysunkami a) i b) zamieszczonymi w niniejszym załączniku.

Odesłania do tabeli 2 i rysunków a) i b) w załączniku do decyzji 2006/213/WE odczytuje się jako odesłania do tabeli i rysunków zamieszczonych w niniejszym załączniku.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dziewięćdziesiątego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 listopada 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

KLASY REAKCJI NA OGIEŃ PANELI Z LITEGO DREWNA ORAZ PŁYT OKŁADZINOWYCH

Wyrób (11) Szczegółowy opis wyrobu (5) Minimalna gęstość średnia (6) (kg/m3) Minimalna grubość całkowita/ minimalna (7) (mm) Warunek zastosowania końcowego (4) Klasa (3)
Panele i płyty okładzinowe (1) Elementy z drewna surowego z wpustem i piórem lub bez nich, profilowane lub niepro- filowane 390 9/6 Bez szczeliny powietrznej lub z zamkniętą szczeliną powietrzną z tyłu D - s2, d2
12/8 D - s2, d0
Panele i płyty okładzinowe (2) Elementy z drewna surowego z wpustem i piórem lub bez nich, profilowane lub niepro- filowane 390 9/6 Z otwartą szczeliną powietrzną < 20 mm z tyłu D - s2, d0
18/12 Bez szczeliny powietrznej lub z otwartą szczeliną powietrzną z tyłu
Szczebelkowe elementy drewniane (8) Elementy z drewna surowego zamocowane do ramy nośnej (9) 390 18 Otoczone przez powietrze ze wszystkich stron (10) D - s2, d0
(1) Zamontowane mechanicznie na ramie nośnej z drewnianej listwy ze szczeliną zamkniętą lub wypełnioną podłożem co najmniej klasy A2 - s1, d0 o minimalnej gęstości równej 10 kg/m3 lub wypełnioną podłożem z celulozowego materiału izolacyjnego co najmniej klasy E, zawierającym materiał paroszczelny lub nie. Projekt wyrobu z drewna powinien umożliwiać jego montaż bez otwartych połączeń..

(2) Zamontowane mechanicznie na ramie nośnej z drewnianej listwy z otwartą szczeliną powietrzną z tyłu lub bez niej. Projekt wyrobu z drewna powinien umożliwiać jego montaż bez otwartych połączeń.

(3) Klasa przewidziana w tabeli 1 załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/364.

(4) Otwarta szczelina powietrzna może umożliwiać wentylację z tyłu wyrobu, natomiast zamknięta szczelina powietrzna wyklucza taką możliwość. Podłoże umieszczone za szczeliną powietrzną powinno być co najmniej klasy A2 - s1, d0, a jego gęstość powinna wynosić co najmniej 10 kg/m3. Podłoże umieszczone za zamkniętą szczeliną powietrzną o maksymalnej grubości 20 mm w przypadku pionowych elementów drewnianych a powinno być co najmniej klasy D - s2, d0.

(5) Połączenia obejmują wszelkie typy połączeń, np. połączenia doczołowe, z wpustem i piórem. Drewno surowe to materiał z drewna, który nie został powleczony ani poddany żadnej innej metodzie obróbki, z wyłączeniem suszenia komorowego (obróbka mechaniczna, chemiczna, impregnacja i inne metody).

(6) Uzyskana zgodnie z EN 13238.

(7) Zgodnie z zamieszczonym rysunkiem a. Obszar profilowany eksponowanej strony panelu nie powinien stanowić więcej niż 20 % obszaru płaskiego lub 25 %, jeżeli zmierzony został zarówno na eksponowanej, jak i na tylnej stronie panelu. W przypadku połączeń doczołowych najgrubsze miejsce występuje w punkcie połączenia.

(8) Prostokątne elementy drewniane z krawędziami zaokrąglonymi lub nie, zamontowane poziomo lub pionowo na ramie nośnej i otoczone ze wszystkich stron powietrzem, głównie stosowane na innych elementach budowlanych w zastosowaniach przeznaczonych do wnętrz i na zewnątrz.

(9) Maksymalny eksponowany obszar (wszystkie strony prostokątnych elementów drewnianych i drewnianej ramy nośnej) nie może przekraczać 110 % całkowitej powierzchni płaskiej, zob. rysunek b.

(10) Inne elementy budowlane położone bliżej niż 100 mm od elementów drewnianych (nie licząc ramy nośnej) powinny być co najmniej klasy A2 - s1, d0, umieszczone w odległości od 100 do 300 mm, co najmniej klasy B - s1, d0, a umieszczone dalej niż 300 mm, co najmniej klasy D - s2, d0.

(11) Dotyczy również podstopnic

Rysunek a

Profile paneli z litego drewna i płyt okładzinowych

grafika

Rysunek b

Maksymalny eksponowany obszar drewnianego elementu taśmowego 2n (t + w) + a < 1,10

grafika

n = liczba kawałków drewna na metr

t = grubość każdego kawałka drewna, w metrach

w = szerokość każdego kawałka drewna, w metrach

a = eksponowany obszar drewnianej ramy nośnej (jeśli występuje), w m2 na m2 drewnianego elementu taśmowego

1 Dz.U. L 88 z 4.4.2011, s. 5.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/364 z dnia 1 lipca 2015 r. w sprawie klasyfikacji reakcji na ogień wyrobów budowlanych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011 (Dz.U. L 68 z 15.3.2016, s. 4).
3 Decyzja Komisji 2006/213/WE z dnia 6 marca 2006 r. ustanawiająca klasy reakcji na ogień niektórych wyrobów budowlanych w odniesieniu do drewnianych pokryć podłogowych, paneli z litego drewna oraz płyt okładzinowych (Dz.U. L 79 z 16.3.2006, s. 27).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1399

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/1399 w sprawie warunków klasyfikacji bez badań paneli z litego drewna oraz płyt okładzinowych w odniesieniu do ich reakcji na ogień oraz zmieniające decyzję 2006/213/WE
Data aktu: 10/11/2023
Data ogłoszenia: 22/05/2024
Data wejścia w życie: 20/08/2024