uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") dla benzowyndiflupyru, chlorantraniliprolu i emamektyny określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP dla chinchloraku i spiromesifenu określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. NDP dla triflumuronu określono w załączniku V do tego rozporządzenia.
(2) Dnia 2 grudnia 2023 r. Komisja Kodeksu Żywnościowego przyjęła nowe kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (CXL) dla substancji czynnych benzowyndiflupyr, chlorantraniliprol, emamektyna, chinchlo- rak, spiromesifen i triflumuron 2 .
(3) Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , jeżeli istnieją normy międzynarodowe lub jeżeli spodziewane jest ich wprowadzenie, mają one zostać wzięte pod uwagę podczas opracowywania lub dostosowywania prawa żywnościowego, z wyjątkiem sytuacji, w których normy takie - lub ich część - nie stanowiłyby skutecznego lub odpowiedniego środka realizacji celów unijnego prawa żywnościowego; sytuacji, w których ich niestosowanie jest uzasadnione naukowo, oraz gdyby miały one spowodować zmianę poziomu ochrony w stosunku do poziomu określonego jako właściwy w Unii. Ponadto - zgodnie z art. 13 lit. e) wspomnianego rozporządzenia - Unia ma wspierać spójność międzynarodowych norm technicznych i unijnego prawa żywnościowego, dbając jednocześnie o to, aby wysoki poziom ochrony przyjęty w Unii nie został obniżony.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") ocenił ryzyko, jakie te CXL stwarzają dla konsumentów, i opublikował sprawozdanie naukowe 4 . Unia zgłosiła Komitetowi KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów zastrzeżenia 5 ,6 wobec CXL proponowanych w odniesieniu do kombinacji pestycyd/produkt dla emamektyny (podgrupa kapustne kwiatostanowe i mleko) i chinchloraku (żurawina i nasiona rzepaku), w odniesieniu do których Urząd stwierdził potencjalne zagrożenie dla zdrowia konsumentów w swoim sprawozdaniu naukowym. Unia zgłosiła również Komisji Kodeksu Żywnościowego zastrzeżenia 7 wobec CXL proponowanych dla spirmosifenu w produktach pochodzenia zwierzęcego. Ponieważ jeden wnioskodawca przedstawił nowe dane, Unia wycofała zgłoszone wcześniej zastrzeżenia wobec CXL proponowanych w odniesieniu do chinchloraku w żurawinie i nasionach rzepaku oraz potwierdziła swoje poparcie dla ustanowienia proponowanych CXL dla tych kombinacji pestycyd/produkt.
(5) CXL, w odniesieniu do których Urząd nie stwierdził ryzyka dla konsumentów w Unii i wobec których Unia nie zgłosiła w związku z tym zastrzeżenia Komitetowi KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów ani Komisji Kodeksu Żywnościowego, można uznać za bezpieczne. Dotyczy to pewnych CXL w przypadku benzowyndiflupyru, chlorantraniliprolu, emamektyny, chinchloraku, spiromesifenu i triflumuronu Wspomniane wartości CXL należy zatem włączyć do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, z wyjątkiem przypadków, w których odnoszą się one do produktów niewyszczegól- nionych w załączniku I do wspomnianego rozporządzenia lub w których zostały ustalone na poziomie niższym niż obecne NDP dla przedmiotowych kombinacji pestycydów/produktów.
(6) Na podstawie sprawozdania naukowego Urzędu oraz po uwzględnieniu istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Komisja stwierdziła, że proponowane zmiany NDP są dopuszczalne.
(7) Załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 powinny zatem zostać odpowiednio zmienione.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 21 maja 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1355 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2024/1355 zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości benzowyndiflupyru, chlorantraniliprolu, emamektyny, chinchloraku, spiromesifenu i triflumuronu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 21/05/2024 |
| Data ogłoszenia: | 22/05/2024 |
| Data wejścia w życie: | 11/06/2024 |