PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 78 ust. 2 lit. e), art. 79 ust. 2 lit. c), art. 82 ust. 1 akapit drugi lit. d) oraz art. 87 ust. 2 lit. a),
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1356 2 przewiduje identyfikację lub weryfikację tożsamości, kontrole bezpieczeństwa oraz wstępne kontrole stanu zdrowia i wstępne kontrole służące identyfikacji osób wymagających szczególnego traktowania na granicach zewnętrznych lub na terytorium państw członkowskich wobec obywateli państw trzecich, którzy nie zostali poddani odprawie granicznej na granicach zewnętrznych państw członkowskich, a także tych obywateli państw trzecich, którzy złożyli wniosek o udzielenie ochrony międzynarodowej na przejściach granicznych lub w strefach tranzytowych, nie spełniając warunków wjazdu określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/399 3 . W rozporządzeniu (UE) 2024/1356 stworzono jednolite przepisy umożliwiające sprawną identyfikację lub weryfikację tożsamości obywateli państw trzecich oraz kierowanie ich na odpowiednią ścieżkę proceduralną. Rozporządzenie to ma na celu podniesienie poziomu kontroli obywateli państw trzecich przekraczających granice zewnętrzne i zapewnienie możliwości przeszukania odpowiednich systemów informacyjnych i baz danych UE w celu sprawdzenia czy obywatele państw trzecich poddawani kontroli przesiewowej mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa wewnętrznego.
(2) Rozporządzenie (UE) 2024/1356 stanowi, że weryfikację osób podlegających kontroli przesiewowej do celów bezpieczeństwa należy przeprowadzać z wykorzystaniem tych samych systemów, co w przypadku osób ubiegających się o wizę lub zezwolenie na podróż w ramach europejskiego systemu informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS). W szczególności rozporządzenie (UE) 2024/1356 stanowi, że dane osobowe osób poddawanych kontroli przesiewowej mają być sprawdzane z wykorzystaniem europejskiego systemu przekazywania informacji z rejestrów karnych o obywatelach państw trzecich (ECRIS-TCN) ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/816 4 w odniesieniu do osób skazanych za przestępstwa terrorystyczne lub inne poważne przestępstwa.
(3) Organy ds. kontroli przesiewowej zdefiniowane w rozporządzeniu (UE) 2024/1356, potrzebują dostępu do ECRIS-TCN w celu ustalenia, czy dana osoba może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa wewnętrznego.
(4) Trafienie wskazane przez ECRIS-TCN nie powinno samo w sobie być rozumiane w taki sposób, że dany obywatel państwa trzeciego zdefiniowany w rozporządzeniu (UE) 2019/816 został skazany w państwach członkowskich, które zostały wskazane. Istnienie uprzednich wyroków skazujących powinno zostać potwierdzone wyłącznie na podstawie informacji uzyskanych z rejestrów karnych odpowiednich państw członkowskich.
(5) Rozporządzenie (UE) 2024/1356 stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w odniesieniu do granic i zmienia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 5 , (UE) 2017/2226 6 , (UE) 2018/1240 7 i (UE) 2019/817 8 , które również stanowią rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w odniesieniu do granic, tak aby przewidywały one prawo dostępu - do celów kontroli przesiewowej - do danych zawartych w wizowym systemie informacyjnym (VIS), systemie wjazdu/wyjazdu (EES) i w ETIAS. Równoległa zmiana rozporządzenia (UE) 2019/816, aby udzielić praw dostępu do ECRIS-TCN do danych zawartych w ECRIS-TCN do celów kontroli przesiewowej, nie mogła jednak zostać dokonana rozporządzeniem (UE) 2024/1356 ze względu na zmienną geometrię, ponieważ rozporządzenie (UE) 2019/816 nie stanowi rozwinięcia przepisów dorobku Schengen. Rozporządzenie (UE) 2019/816 należy zatem dostosować odrębnym aktem prawnym.
(6) Rozporządzenie (UE) 2024/1356 przewiduje szczególne przepisy dotyczące identyfikacji lub weryfikacji tożsamości obywateli państw trzecich przez przeszukiwanie wspólnego repozytorium danych umożliwiających identyfikację ustanowionego rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/817 i (UE) 2019/818 9 , aby ułatwić i wspomóc poprawną identyfikację lub weryfikację tożsamości osób zarejestrowanych w EES, VIS, ETIAS, Eurodac i ECRIS-TCN, w tym osób nieznanych, które nie są w stanie potwierdzić swojej tożsamości.
(7) Ponieważ organy ds. kontroli przesiewowej potrzebują dostępu do danych przechowywanych we wspólnym repozytorium danych umożliwiających identyfikację w celu identyfikacji lub weryfikacji tożsamości, rozporządzenie (UE) 2024/1356 zmienia rozporządzenie (UE) 2019/817. Ze względu na zmienną geometrię zmiana rozporządzenia (UE) 2019/818 nie mogła zostać dokonana rozporządzeniem (UE) 2024/1356, ponieważ rozporządzenie (UE) 2019/818 nie stanowi rozwinięcia przepisów dorobku Schengen. Rozporządzenie (UE) 2019/818 należy zatem zmienić odrębnym aktem prawnym.
(8) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie umożliwienie organom ds. kontroli przesiewowej dostępu do danych zawartych w ECRIS-TCN lub we wspólnym repozytorium danych umożliwiających identyfikację do celów identyfikacji lub weryfikacji tożsamości oraz kontroli bezpieczeństwa ustanowionej rozporządzeniem (UE) 2024/1356, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na jego rozmiary i skutki możliwe jest lepsze jego osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(9) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do TUE i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego rozporządzenia i nie jest nim związana, ani go nie stosuje.
(10) Zgodnie z art. 1 i 2 oraz art. 4a ust. 1 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do TUE i do TFUE, bez uszczerbku dla art. 4 tego protokołu, Irlandia nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego rozporządzenia i nie jest nim związana, ani go nie stosuje,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.Sporządzono w Brukseli dnia 14 maja 2024 r.