(Jedynie teksty w języku angielskim i irlandzkim są autentyczne)
(Dz.U.UE L z dnia 21 maja 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 4 lipca 2023 r. Irlandia przedłożyła Komisji, zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797, wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 6 tabeli 6.3 rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2 - Wymagania dotyczące oceny zgodności w odniesieniu do podsystemu przytorowego - w którym ustanowiono obowiązek testowania z dwoma systemami pokładowymi różnych dostawców w celu sprawdzenia interoperacyjności rozwiązania sterującego. Wniosek ten został złożony w kontekście projektu dotyczącego systemu sterowania pociągiem, który zapewni infrastrukturę przytorową poziomu 1 europejskiego systemu sterowania pociągiem (ETCS) na trasie od Drogheda do Greystone i dalej do granicy Irlandii Północnej. Jest to pierwsza instalacja europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) w irlandzkiej sieci.
(2) Projekt systemu sterowania pociągiem wdroży ETCS poziomu 1 jako nakładkę do istniejącego systemu sterowania. Będzie on działać równolegle z istniejącą klasą B, aby umożliwić elastyczne wykorzystanie zdolności sieci kolejowej Irlandii. System jest opracowywany zgodnie z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności (TSI) - wzorzec 3 wydanie 2 dla ERTMS - zgodnie z zestawem specyfikacji nr 3 określonymi w tabeli A 2.3 w załączniku A do rozporządzenia (UE) 2016/919, przepisami krajowymi określonymi przez Komisję ds. Regulacji Kolejnictwa (ang. Commission for Railway Regulation) oraz irlandzką normą kolejową IRS-305-A. Projekt ten będzie punktem wyjścia dla rozwoju ETCS w irlandzkiej sieci, a także krajowego wdrożenia urządzeń pokładowych.
(3) W międzyczasie rozporządzenie (UE) 2016/919 zostało uchylone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695 3 . Mając na względzie system przejściowy określony w tabeli B2 wiersz 1 w dodatku B do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695, zasadniczo, wymóg dotyczący badań z wykorzystaniem dwóch systemów pokładowych od różnych dostawców określony w pkt 6 tabeli 6.3 rozporządzenia (UE) 2016/919 odpowiada pkt 6b tabeli 6.3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695. W związku z tym pierwotny wniosek należy uznać za wniosek o tymczasowe niestosowanie pozycji 6b tabeli 6.3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695.
(4) Koszt związany ze zleceniem wykonania testów innemu dostawcy ETCS przekraczałby 40 % wartości obecnego zamówienia na projektowanie i dostawę urządzeń przytorowych. Opóźnienie w certyfikacji infrastruktury przytoro- wej ETCS opóźniłoby oddanie nowej floty w ramach ETCS o co najmniej 10 miesięcy.
(5) Ponieważ w irlandzkiej sieci nie ma innego systemu ETCS, nie istnieje ryzyko wystąpienia problemów ze zgodnością. Irlandia potwierdziła, że jeśli udzielono by innemu dostawcy ETCS zamówienia na krajowe wdrożenie urządzeń pokładowych, testy zostaną przeprowadzone w przyszłości bez dodatkowych kosztów w celu zagwarantowania całkowitej zgodności systemów ETCS między różnymi dostawcami. Udzielenie tego zamówienia planowane jest na 2024 r.
(6) Jako rozwiązanie alternatywne dla przeprowadzenia testów operacyjnych z udziałem co najmniej dwóch certyfikowanych podsystemów pokładowych różnych dostawców Irish Rail zaproponowało przeprowadzenie testów operacyjnych z jedynym certyfikowanym podsystemem pokładowym dostępnym dla Irish Rail (tj. obecnego dostawcy) w ramach obecnego projektu "Drogheda to Greystone" oraz zapewniło, że istniejący dostawca ponosi odpowiedzialność umowną za modyfikacje infrastruktury przytorowej, jeżeli w ramach testu, który ma zostać zakończony przed końcem 2027 r., zostałby ujawniony problem braku interoperacyjności.
(7) Irlandia potwierdziła swoje zobowiązanie do tego, że w ramach przyszłych krajowych zamówień na wdrożenie ETCS (urządzenia pokładowe i przytorowe) do końca 2027 r. zostaną dopełnione następujące kwestie:
- Gdyby temu samemu dostawcy udzielono zamówienia na urządzenia pokładowe, będzie on zobowiązany do ukończenia laboratoryjnych testów operacyjnych na innym stanowisku badawczym certyfikowanego dostawcy ETCS urządzeń pokładowych.
- Gdyby innemu dostawcy udzielono zamówienia na urządzenia pokładowe, zgodnie z TSI przeprowadzone zostaną rzeczywiste testy operacyjne z wykorzystaniem certyfikowanego systemu innego dostawcy.
(8) W związku z powyższym warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 należy uznać za spełnione w odniesieniu do projektu dotyczącego urządzeń przytorowych ETCS poziomu 1 - "Drogheda to Greystone". Należy zatem przyjąć wniosek Irlandii.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 maja 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1335 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/1335 w sprawie akceptacji wniosku złożonego przez Irlandię na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 dotyczącego tymczasowego niestosowania wymogów w zakresie oceny zgodności zgodnie z pozycją 6b tabeli 6.3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 - Badania z dwoma systemami pokładowymi różnych dostawców w odniesieniu do podsystemu przytorowego |
| Data aktu: | 17/05/2024 |
| Data ogłoszenia: | 21/05/2024 |