Decyzja wykonawcza 2024/1335 w sprawie akceptacji wniosku złożonego przez Irlandię na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 dotyczącego tymczasowego niestosowania wymogów w zakresie oceny zgodności zgodnie z pozycją 6b tabeli 6.3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 - Badania z dwoma systemami pokładowymi różnych dostawców w odniesieniu do podsystemu przytorowego

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/1335
z dnia 17 maja 2024 r.
w sprawie akceptacji wniosku złożonego przez Irlandię na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 dotyczącego tymczasowego niestosowania wymogów w zakresie oceny zgodności zgodnie z pozycją 6b tabeli 6.3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 - Badania z dwoma systemami pokładowymi różnych dostawców w odniesieniu do podsystemu przytorowego

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 3227)

(Jedynie teksty w języku angielskim i irlandzkim są autentyczne)

(Dz.U.UE L z dnia 21 maja 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 4 lipca 2023 r. Irlandia przedłożyła Komisji, zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797, wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 6 tabeli 6.3 rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2  - Wymagania dotyczące oceny zgodności w odniesieniu do podsystemu przytorowego - w którym ustanowiono obowiązek testowania z dwoma systemami pokładowymi różnych dostawców w celu sprawdzenia interoperacyjności rozwiązania sterującego. Wniosek ten został złożony w kontekście projektu dotyczącego systemu sterowania pociągiem, który zapewni infrastrukturę przytorową poziomu 1 europejskiego systemu sterowania pociągiem (ETCS) na trasie od Drogheda do Greystone i dalej do granicy Irlandii Północnej. Jest to pierwsza instalacja europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) w irlandzkiej sieci.

(2) Projekt systemu sterowania pociągiem wdroży ETCS poziomu 1 jako nakładkę do istniejącego systemu sterowania. Będzie on działać równolegle z istniejącą klasą B, aby umożliwić elastyczne wykorzystanie zdolności sieci kolejowej Irlandii. System jest opracowywany zgodnie z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności (TSI) - wzorzec 3 wydanie 2 dla ERTMS - zgodnie z zestawem specyfikacji nr 3 określonymi w tabeli A 2.3 w załączniku A do rozporządzenia (UE) 2016/919, przepisami krajowymi określonymi przez Komisję ds. Regulacji Kolejnictwa (ang. Commission for Railway Regulation) oraz irlandzką normą kolejową IRS-305-A. Projekt ten będzie punktem wyjścia dla rozwoju ETCS w irlandzkiej sieci, a także krajowego wdrożenia urządzeń pokładowych.

(3) W międzyczasie rozporządzenie (UE) 2016/919 zostało uchylone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695 3 . Mając na względzie system przejściowy określony w tabeli B2 wiersz 1 w dodatku B do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695, zasadniczo, wymóg dotyczący badań z wykorzystaniem dwóch systemów pokładowych od różnych dostawców określony w pkt 6 tabeli 6.3 rozporządzenia (UE) 2016/919 odpowiada pkt 6b tabeli 6.3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695. W związku z tym pierwotny wniosek należy uznać za wniosek o tymczasowe niestosowanie pozycji 6b tabeli 6.3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695.

(4) Koszt związany ze zleceniem wykonania testów innemu dostawcy ETCS przekraczałby 40 % wartości obecnego zamówienia na projektowanie i dostawę urządzeń przytorowych. Opóźnienie w certyfikacji infrastruktury przytoro- wej ETCS opóźniłoby oddanie nowej floty w ramach ETCS o co najmniej 10 miesięcy.

(5) Ponieważ w irlandzkiej sieci nie ma innego systemu ETCS, nie istnieje ryzyko wystąpienia problemów ze zgodnością. Irlandia potwierdziła, że jeśli udzielono by innemu dostawcy ETCS zamówienia na krajowe wdrożenie urządzeń pokładowych, testy zostaną przeprowadzone w przyszłości bez dodatkowych kosztów w celu zagwarantowania całkowitej zgodności systemów ETCS między różnymi dostawcami. Udzielenie tego zamówienia planowane jest na 2024 r.

(6) Jako rozwiązanie alternatywne dla przeprowadzenia testów operacyjnych z udziałem co najmniej dwóch certyfikowanych podsystemów pokładowych różnych dostawców Irish Rail zaproponowało przeprowadzenie testów operacyjnych z jedynym certyfikowanym podsystemem pokładowym dostępnym dla Irish Rail (tj. obecnego dostawcy) w ramach obecnego projektu "Drogheda to Greystone" oraz zapewniło, że istniejący dostawca ponosi odpowiedzialność umowną za modyfikacje infrastruktury przytorowej, jeżeli w ramach testu, który ma zostać zakończony przed końcem 2027 r., zostałby ujawniony problem braku interoperacyjności.

(7) Irlandia potwierdziła swoje zobowiązanie do tego, że w ramach przyszłych krajowych zamówień na wdrożenie ETCS (urządzenia pokładowe i przytorowe) do końca 2027 r. zostaną dopełnione następujące kwestie:

- Gdyby temu samemu dostawcy udzielono zamówienia na urządzenia pokładowe, będzie on zobowiązany do ukończenia laboratoryjnych testów operacyjnych na innym stanowisku badawczym certyfikowanego dostawcy ETCS urządzeń pokładowych.

- Gdyby innemu dostawcy udzielono zamówienia na urządzenia pokładowe, zgodnie z TSI przeprowadzone zostaną rzeczywiste testy operacyjne z wykorzystaniem certyfikowanego systemu innego dostawcy.

(8) W związku z powyższym warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 należy uznać za spełnione w odniesieniu do projektu dotyczącego urządzeń przytorowych ETCS poziomu 1 - "Drogheda to Greystone". Należy zatem przyjąć wniosek Irlandii.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wniosek Irlandii o niestosowanie tymczasowo pozycji 6b tabeli 6.3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 zos- taje przyjęty. Władze irlandzkie będą informować Komisję o wprowadzaniu ERTMS w irlandzkiej sieci do dnia 31 grudnia każdego roku zgodnie z krajowym planem wdrażania ERTMS.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Irlandii.

Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2027 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 maja 2024 r.

1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/919/ oj).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1695 z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyj- ności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz.U. L 222 z 8.9.2023, s. 380, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/1695/oj).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1335

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/1335 w sprawie akceptacji wniosku złożonego przez Irlandię na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 dotyczącego tymczasowego niestosowania wymogów w zakresie oceny zgodności zgodnie z pozycją 6b tabeli 6.3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 - Badania z dwoma systemami pokładowymi różnych dostawców w odniesieniu do podsystemu przytorowego
Data aktu: 17/05/2024
Data ogłoszenia: 21/05/2024