a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem (UE) 2016/429 ustanowiono przepisy dotyczące poszczególnych chorób umieszczonych w wykazie zgodnie z art. 5 ust. 1 tego rozporządzenia oraz określono, w jaki sposób przepisy te mają być stosowane do różnych kategorii chorób umieszczonych w wykazie. W rozporządzeniu tym przewidziano, że państwa członkowskie ustanawiają obowiązkowe programy likwidacji chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia, oraz nieobowiązkowe programy likwidacji chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. c) tego rozporządzenia, a Komisja zatwierdza te programy. Rozporządzenie (UE) 2016/429 przewiduje również zatwierdzenie lub cofnięcie przez Komisję statusu obszaru wolnego od choroby dla państw członkowskich lub ich stref lub kompartmentów w odniesieniu do niektórych chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. b) i c) tego rozporządzenia.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/689 2 uzupełnia rozporządzenie (UE) 2016/429 i ustanawia kryteria przyznawania, utrzymywania, zawieszania i cofania statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do państw członkowskich lub ich stref lub kompartmentów, a także wymagania dotyczące zatwierdzania obowiązkowych lub nieobowiązkowych programów likwidacji choroby dla państw członkowskich, ich stref lub kompartmentów.
(3) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/620 3 ustanowiono przepisy wykonawcze dotyczące chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2016/429, w odniesieniu do statusu obszaru wolnego od choroby i statusu obszaru nieobjętego szczepieniami niektórych państw członkowskich lub ich stref lub kompartmentów oraz do zatwierdzania programów likwidacji tych chorób umieszczonych w wykazie. W szczególności w załącznikach do niego wymieniono państwa członkowskie lub ich strefy lub kompartmenty o zatwierdzonym statusie obszaru wolnego od choroby, a także zawarto wykaz istniejących zatwierdzonych obowiązkowych lub nieobowiązkowych programów likwidacji choroby. Zmieniająca się sytuacja epidemiologiczna niektórych chorób wymaga zmiany niektórych załączników do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620 w celu zatwierdzenia statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do niektórych państw członkowskich lub ich stref oraz cofnięcia zatwierdzenia w odniesieniu do niektórych stref państw członkowskich, w których potwierdzono wystąpienie ognisk choroby lub w których warunki utrzymania statusu obszaru wolnego od choroby przestały być spełniane, a także zatwierdzenia niektórych obowiązkowych lub nieobowiązkowych programów likwidacji choroby przedłożonych Komisji.
(4) Kilka państw członkowskich zwróciło się niedawno do Komisji o przyznanie statusu obszaru wolnego od choroby lub o wprowadzenie zmian w programach likwidacji choroby zatwierdzonych dla niektórych stref ich terytoriów w odniesieniu do zakażenia wywoływanego przez Brucella abortus, B. melitensis i B. suis, wirusowej biegunki bydła (BVD), zakażenia wirusem choroby niebieskiego języka (serotypy 1-24) (BTV), wirusowej posocznicy krwotocznej (VHS) i zakaźnej martwicy układu krwiotwórczego ryb łososiowatych (IHN). Jedno państwo członkowskie zgłosiło również ogniska zakażenia BTV, co również należy uwzględnić w odpowiednim załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620.
(5) W odniesieniu do zakażenia wywoływanego przez Brucella abortus, B. melitensis i B. suis u bydła Włochy przedłożyły Komisji informacje wykazujące, że warunki uznania statusu obszaru wolnego od choroby określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/689 zostały spełnione w prowincji Agrigento w regionie Sycylia. W wyniku dokonania oceny przez Komisję wykazano, że wniosek ten spełnia kryteria określone w części II rozdział 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/689 w odniesieniu do zatwierdzenia statusu obszaru wolnego od choroby. W związku z tym prowincję tę należy umieścić w wykazie jako obszar wolny od Brucella abortus, B. melitensis i B. suis u bydła w części I rozdział 1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620.
(6) W odniesieniu do BVD Niemcy przedłożyły Komisji informacje wykazujące, że warunki zatwierdzenia statusu obszaru wolnego od BVD określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/689 są spełnione w powiatach Göttingen, Northeim i Stade w kraju związkowym Dolna Saksonia i w powiecie Kleve w kraju związkowym Nadrenia Północna-Westfalia. W wyniku dokonania oceny przez Komisję wykazano, że wnioski te spełniają kryteria określone w części II rozdział 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/689 w odniesieniu do przyznawania statusu obszaru wolnego od BVD. W związku z tym strefy te powinny zostać wymienione w części I załącznika VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620 jako obszary wolne od BVD.
(7) W odniesieniu do zakażenia BTV Hiszpania powiadomiła Komisję o wystąpieniu ogniska zakażenia BTV serotyp 4 w prowincji Alicante we Wspólnocie Walenckiej. Ponieważ prowincja ta ma status obszaru wolnego od choroby i jest wymieniona w wykazie w części I załącznika VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620, należy cofnąć zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od zakażenia BTV, a wpis dotyczący Hiszpanii w tym wykazie należy odpowiednio zmienić.
(8) Hiszpania poinformowała również Komisję, że rozszerzyła zakres terytorialny nieobowiązkowego programu likwidacji zakażenia BTV już zatwierdzonego w odniesieniu do strefy wymienionej w części II załącznika VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620 poprzez dodanie strefy obejmującej prowincję Alicante we Wspólnocie Walenckiej. W związku z tym obszar ten należy dodać do wpisu dotyczącego Hiszpanii w części II załącznika VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620 oraz należy zatwierdzić proponowaną zmianę w programie likwidacji zakażenia BTV.
(9) W odniesieniu do VHS Dania i Estonia przedłożyły Komisji informacje wykazujące, że warunki uznania statusu obszaru wolnego od VHS określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/689 są spełnione na ich terytoriach. W wyniku dokonania oceny przez Komisję wykazano, że wnioski te spełniają kryteria określone w części II rozdział 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/689 w odniesieniu do przyznawania statusu obszaru wolnego od VHS. W związku z całe terytoria tych państw członkowskich powinny zostać wymienione w części I załącznika XII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620 jako obszary wolne od VHS.
(10) W odniesieniu do IHN Estonia i Finlandia przedłożyły Komisji informacje wykazujące, że warunki zatwierdzenia statusu obszaru wolnego od IHN określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/689 są spełnione, odpowiednio, w odniesieniu do całego terytorium i w odniesieniu do kompartmentu. W wyniku dokonania oceny przez Komisję wykazano, że wniosek ten spełnia kryteria określone w części II rozdział 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/689 w odniesieniu do przyznawania statusu obszaru wolnego od IHN. W związku z całe terytorium Estonii i jeden kompartment w Finlandii powinny zostać wymienione w części I załącznika XIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620 jako obszary wolne od IHN.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich pań stwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 17 maja 2024 r.