Decyzja 2024/1315 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 58. sesji Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami w odniesieniu do zmian w załączniku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami

DECYZJA RADY (UE) 2024/1315
z dnia 22 kwietnia 2024 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 58. sesji Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami w odniesieniu do zmian w załączniku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r., na mocy decyzji Rady 2013/103/UE 1 .

(2) Zgodnie z art. 6 COTIF międzynarodowa komunikacja kolejowa i dopuszczenie taboru kolejowego do użytkowania w komunikacji międzynarodowej podlegają przepisom wymienionym w tym artykule, w szczególności Regulaminowi międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID), stanowiącemu załącznik C do COTIF.

(3) Dyrektywą 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2  ustanowiono wymogi dotyczące drogowego, kolejowego lub śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych na terytorium państw członkowskich lub między nimi, poprzez odniesienie do RID.

(4) Zgodnie z art. 18 COTIF Komisja Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych (zwana dalej "komisją ekspertów RID"), o której mowa w art. 13 ust. 1 lit. d) COTIF, w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami może przyjmować między innymi zmiany do załącznika do RID.

(5) Na swojej 58. sesji w dniu 23 maja 2024 r. komisja ekspertów RID ma przyjąć zmiany w celu dostosowania załącznika do RID do postępu naukowo-technicznego.

(6) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach komisji ekspertów RID, gdyż zmiany w regulaminie RID będą wiążące dla Unii.

(7) Planowane zmiany mają na celu zapewnienie bezpiecznego i efektywnego transportu koleją towarów niebezpiecznych, uwzględniając jednocześnie postęp naukowo-techniczny w tym sektorze oraz opracowywanie nowych substancji i artykułów, które mogą stanowić zagrożenie podczas transportu.

(8) Planowane zmiany zostały uznane za właściwe do celów bezpiecznego transportu materiałów niebezpiecznych w sposób efektywny kosztowo, a zatem można je poprzeć.

(9) Niewielkie zmiany w dokumentach, o których mowa w załączniku do niniejszej decyzji, mogą zostać uzgodnione na szczeblu technicznym na 17. sesji stałej grupy roboczej komisji ekspertów RID w dniu 22 maja 2024 r., w tym na podstawie zaleceń komisji ekspertów RID i grupy roboczej ds. transportu towarów niebezpiecznych w ramach wspólnego posiedzenia Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na 58. sesji Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych

(zwanej dalej "komisją ekspertów RID") w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami w ramach Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r., określono w załączniku do niniejszej decyzji.

Niewielkie zmiany w dokumentach, o których mowa w załączniku do niniejszej decyzji, mogą zostać uzgodnione przez przedstawicieli Unii w ramach komisji ekspertów RID bez konieczności podejmowania kolejnej decyzji przez Radę.

Artykuł  2

Decyzje komisji ekspertów RID publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ze wskazaniem daty ich wejścia w życie.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzondo w Luksemburgu dnia 22 kwietnia 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Propozycja Dokument źródłowy Kwestia Uwagi Stanowisko UE
1. OTIF/RID/CE/GTP/2023/3 Zmiana rozdziału 1.4.2.2.7 RID dotycząca odniesienia do broszury UIC 472 (obowiązek przewoźnika w zakresie poinformowania maszynisty o umiejscowieniu na pokładzie towarów niebezpiecznych) Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczejOTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
2. OTIF/RID/CE/GTP/2023/4 Zmiana rozdziału 5.3.4.1 RID dotycząca przepisów dotyczących znaków manewrowych Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczejOTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
3. OTIF/RID/CE/GTP/2023/5 Zmiana RID w celu włączenia przepisów dotyczących przewozu stopionego aluminium o numerze UN 3257 Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczejOTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
4. OTIF/RID/CE/GTP/2023/7 Zmiana rozdziału 1.11 RID w celu wprowadzenia odniesienia do najnowszego wydania UIC IRS 20201 Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczejOTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
5. OTIF/RID/CE/GTP/2023/8 oraz

OTIF/RID/CE/GTP/2023/INF.10

Identyfikacja wagonu w dokumencie przewozowym oraz, w stosownych przypadkach, dużego kontenera,

kontenera-cysterny lub cysterny przenośnej

Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczejOTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
6. OTIF/RID/CE/GTP/2023/9 Zmiana rozdziału 3.2.2 RID w celu wprowadzenia odniesienia do UIC IRS 20221 zamiast broszury UIC 221 Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczejOTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
7. OTIF/RID/CE/GTP/2023/10 Skonsolidowane teksty przyjęte na wspólnym posiedzeniu w 2021 r. i 2022 r. oraz przez stałą grupę roboczą komisji ekspertów RID w listopadzie 2022 r. Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczejOTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
8. OTIF/RID/CE/GTP/2023/11 Fragmenty projektu sprawozdania ze 114. sesji WP.15 EKG ONZ (Genewa, 6-10 listopada 2023 r.) (dokumenty ECE/ TRANS/WP.15/2023/R.3 i ADD, a także ECE/TRANS/WP.15/2023/R.4 i ADD) Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczejOTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
9. OTIF/RID/CE/GTP/2023/INF.4 Zmiana RID w celu wprowadzenia odniesienia do trzeciego wydania UIC IRS 50592 Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczejOTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
10. ECE-TRANS-WP15-114-GE-inf7e Propozycja dotycząca sposobu zmiany RID CW38, aby umożliwić przewóz luzem określonych kategorii odpadów zawierających azbest (nr UN 2590 i 2212) Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczejOTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
11. ECE-TRANS-WP15-114-GE- inf14e Propozycje dotyczące sposobu dostosowania rozdziałów 4.1 i 5.4 RID, aby umożliwić transport odpadów w opakowaniach wewnętrznych pakowanych razem w opakowanie zewnętrzne Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczejOTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
12. ECE-TRANS-WP15-114-GE- inf19e Zmiana RID 1.8.3.11 lit. b) akapit drugi w celu określenia przedmiotów egzaminu na doradców ds. bezpieczeństwa Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczejOTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
Wszystkie powyższe dokumenty są dostępne na stronie internetowej OTIF (http://otif.org/en/?page_id=7321 oraz http:// otif.org/en/?page_id=7322) lub na stronie internetowej EKG ONZ (https://unece.org/info/Transport/Dangerous-Goods/ events/377548) i należy rozumieć, że zawierają zmiany omówione na posiedzeniu stałej grupy roboczej komisji ekspertów RID w listopadzie 2023 r. i ujęte w załączniku I do dokumentu OTIF/RID/CE/GTP/2023-A (Sprawozdanie końcowe z 16. sesji stałej grupy roboczej komisji ekspertów RID - Londyn, w dniach 20-23 listopada 2023 r.), również dostępnego na stronie internetowej OTIF (http://otif.org/en/?page_id=254).
1 Decyzja Rady 2013/103/UE z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie podpisania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 1).
2 Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (Dz.U. L 260 z 30.9.2008, s. 13).

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1315

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/1315 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 58. sesji Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami w odniesieniu do zmian w załączniku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami
Data aktu: 22/04/2024
Data ogłoszenia: 15/05/2024