Jedynie oryginalne teksty EKG ONZ mają skutek prawny w świetle międzynarodowego prawa publicznego. Status i datę wejścia w życie niniejszego regulaminu należy sprawdzać w najnowszej wersji dokumentu EKG ONZ dotyczącego statusu TRANS/WP.29/343, dostępnej pod adresem: https://unece.org/status-1958-agreement-and-annexed-regulationsRegulamin ONZ nr 83 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie emisji zanieczyszczeń w zależności od paliwa zasilającego silnik [2024/1312]
Obejmujący wszystkie obowiązujące teksty, w tym:
serię poprawek 08 - data wejścia w życie: 5 stycznia 2024 r.
Niniejszy dokument służy wyłącznie do celów dokumentacyjnych. Autentycznym i prawnie wiążącym tekstem jest: ECE/TRANS/WP.29/2023/57.
SPIS TREŚCI
1. Zakres
2. Definicje
3. Wystąpienie o homologację
4. Homologacja
5. Specyfikacje i badania
6. Zarezerwowany
7. Rozszerzenie homologacji typu
8. Zgodność produkcji
9. Zgodność eksploatacyjna
10. Sankcje z tytułu niezgodności produkcji
11. Ostateczne zaniechanie produkcji
12. Przepisy przejściowe
13. Nazwy i adresy placówek technicznych odpowiedzialnych za przeprowadzanie badań homologacyjnych oraz nazwy i adresy organów udzielających homologacji typu
Załączniki
1 Charakterystyka silnika i pojazdu oraz informacje dotyczące przeprowadzania badań
Dodatek 1 - Sprawozdanie z badań
Dodatek 2 - Zarezerwowany
Dodatek 3A - Pakiet dokumentacji
Dodatek 3B - Metodyka oceny AES
2 Zawiadomienie
Dodatek 1 - Zarezerwowany
Dodatek 2 - Świadectwo zgodności producenta z wymogami dotyczącymi osiągów eksploatacyjnych układu OBD
3 Układy znaku homologacji
4 Metodyka zgodności eksploatacyjnej
Dodatek 1 - Kryteria wyboru pojazdów oraz negatywnej decyzji w sprawie zgodności eksploatacyjnej pojazdu
Dodatek 2 - Zasady dotyczące przeprowadzania badań typu 4 w trakcie kontroli zgodności eksploatacyjnej
Dodatek 3 - Sprawozdanie w sprawie zgodności eksploatacyjnej
Dodatek 4 - Roczne sprawozdanie organu, który udzielił homologacji typu, w sprawie zgodności eksploatacyjnej
Dodatek 5 - Wykaz przejrzystości
5 Badanie typu 2
6 Badanie typu 3
7 Zarezerwowany
8 Badanie typu 6
9 Zarezerwowany
10 Specyfikacje paliw wzorcowych
10a Specyfikacje gazowych paliw wzorcowych
11 Diagnostyka pokładowa (OBD) - wymogi dotyczące rzeczywistego działania
1. Zakres
W niniejszym regulaminie ustanawia się wymogi techniczne dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji na biegu jałowym (badanie typu 2), emisji ze skrzyni korbowej (badanie typu 3) i emisji gazów spalinowych w niskiej temperaturze otoczenia (badanie typu 6) w odniesieniu do emisji związków gazowych.
Ponadto w niniejszym regulaminie określono zasady zgodności eksploatacyjnej.
1.1. Niniejszy regulamin ma zastosowanie do pojazdów kategorii M1, M2, N1 i N2 o masie odniesienia nieprzekraczającej 2 610 kg 1 .
Na wniosek producenta homologacja typu udzielona na mocy niniejszego regulaminu może być rozszerzona z pojazdów wymienionych powyżej na pojazdy kategorii M1, M2, N1 i N2 o masie odniesienia nieprze- kraczającej 2 840 kg oraz spełniające wymogi określone w niniejszym regulaminie.
Na wniosek producenta homologacja typu udzielona na mocy niniejszego regulaminu może być rozszerzona z pojazdów wymienionych powyżej na pojazdy specjalnego przeznaczenia kategorii M1, M2, N1 i N2 bez względu na ich masę odniesienia. Producent musi wykazać organowi udzielającemu homologacji, który udzielił homologacji typu, że odnośny pojazd jest pojazdem specjalnego przeznaczenia1.
2. Definicje
Do celów niniejszego regulaminu stosuje się definicje zawarte w regulaminie ONZ nr 154, chyba że poniżej określono inaczej, w którym to przypadku stosuje się następujące definicje:
2.1. "Typ pojazdu" oznacza grupę pojazdów, które nie różnią się pod następującymi względami:
2.1.1. Bezwładność równoważna określona w odniesieniu do masy odniesienia zgodnie z tabelą A4a/3 załącznika 4a do serii poprawek 07 do niniejszego regulaminu; oraz
2.1.2. charakterystyka pojazdu i silnika, jak określono w załączniku 1 do niniejszego regulaminu.
2.2. Zarezerwowany
2.3. "Masa maksymalna" oznacza dopuszczalną technicznie masę maksymalną podaną przez producenta
pojazdu (masa ta może być większa niż masa maksymalna dopuszczona przez krajowy organ administracji).
2.4-2.7. Zarezerwowany
2.8. "Skrzynia korbowa" oznacza miejsce w silniku lub na zewnątrz silnika połączone z miską olejową wewnętrz
nymi lub zewnętrznymi przewodami, przez które mogą wydostawać się gazy i opary.
2.9-2.11. Zarezerwowany
2.12. "Urządzenia kontrolujące emisje zanieczyszczeń" oznaczają podzespoły pojazdu, które kontrolują lub ograniczają emisje spalin oraz emisje par.
2.13. Zarezerwowany
2.14. "Badanie zgodności eksploatacyjnej" oznacza badanie i ocenę zgodności przeprowadzone zgodnie z pkt 9 i załącznikiem 4 do niniejszego regulaminu.
2.15. "Właściwie utrzymywany i użytkowany" oznacza, w odniesieniu do badanego pojazdu, że spełnia on kryteria dopuszczenia wybranego pojazdu, określone w dodatku 1 do załącznika 4.
2.16-2.18. Zarezerwowany
2.19. "Homologacja pojazdu" oznacza homologację typu pojazdu w odniesieniu do zakresu stosowania niniejszego regulaminu.
2.20-2.25. Zarezerwowany
2.26. "Zimny rozruch" oznacza, w kontekście współczynnika rzeczywistego działania monitorów OBD, że temperatura czynnika chłodzącego silnik lub równoważna temperatura w chwili rozruchu silnika jest niższa lub równa 35 °C oraz jest maksymalnie o 7 °C wyższa od temperatury otoczenia (jeżeli dotyczy).
2.27-2.34. Zarezerwowany
2.35. "Odczynnik" oznacza każdy przechowywany w pojeździe produkt inny niż paliwo, który jest dostarczany do układu oczyszczania spalin na żądanie układu kontroli emisji zanieczyszczeń.
2.36. "Emisje zanieczyszczeń w rzeczywistych warunkach jazdy (RDE)" oznaczają emisje pojazdu w normalnych warunkach użytkowania.
2.37. "Przenośny system pomiaru emisji" (PEMS) oznacza przenośny system pomiaru emisji spełniający wymogi określone w załączniku IV do regulaminu ONZ nr 168 w sprawie RDE.
2.38. "Podstawowa strategia emisji" ("BES") oznacza strategię emisji aktywną w całym zakresie eksploatacyjnym prędkości i obciążenia silnika, o ile nie zostanie aktywowana pomocnicza strategia emisji.
2.39. "Pomocnicza strategia emisji" ("AES") oznacza strategię emisji, która staje się aktywna i zastępuje lub zmienia BES w określonym celu i w reakcji na określony zbiór warunków otoczenia lub warunków eksploatacyjnych oraz pozostaje aktywna tylko w czasie występowania takich warunków.
2.40. "Osoba trzecia" oznacza stronę mającą uzasadniony interes i zasoby w placówkach badawczych posiadających akredytację zgodnie z EN ISO/IEC 17020 i EN ISO/IEC 17025.
3. Wystąpienie o homologację
3.1. O homologację typu pojazdu w odniesieniu do emisji na biegu jałowym, emisji ze skrzyni korbowej i emisji
spalin w niskiej temperaturze otoczenia występuje producent pojazdu lub jego upoważniony przedstawiciel do organu udzielającego homologacji typu.
3.1.1. Ponadto producent przedkłada następujące informacje:
a) deklarację producenta, że układ OBD spełnia wymogi dotyczące rzeczywistego działania, określone w pkt 7 dodatku 1 do załącznika C5 do regulaminu ONZ nr 154 i pkt 1 załącznika 11 do niniejszego regulaminu, we wszystkich racjonalnie przewidywalnych warunkach jazdy;
b) opis środków wprowadzonych w celu zapobieżenia ingerencji osób niepowołanych w działanie systemów kontroli emisji, w tym komputera kontroli emisji i drogomierza oraz zmianom w tych urządzeniach, w tym rejestracji danych dotyczących przebiegu;
c) w stosownych przypadkach, kopie innych homologacji typu z odpowiednimi danymi umożliwiającymi rozszerzenie homologacji;
d) wykazanie zgodności z częścią III regulaminu ONZ nr 24 (jeśli dotyczy), regulaminem ONZ nr 85, poziomem 1a lub poziomem 2 regulaminu ONZ nr 154 oraz regulaminem ONZ nr 168 w sprawie RDE (jeśli dotyczy).
3.2. Wzór dokumentu informacyjnego dotyczącego emisji spalin podany jest w załączniku 1 do niniejszego regu
laminu.
3.3. W odniesieniu do badań opisanych w pkt 5 niniejszego regulaminu należy placówce technicznej odpowie
dzialnej za przeprowadzenie badań homologacyjnych dostarczyć reprezentatywny egzemplarz typu pojazdu, który ma być homologowany.
3.3.1. Wniosek, o którym mowa w pkt 3.1 niniejszego regulaminu, należy sporządzić zgodnie ze wzorem dokumentu informacyjnego przedstawionym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu.
3.3.2. Do celów pkt 3.1.1 lit. a) producent musi korzystać ze wzoru świadectwa zgodności producenta z wymogami dotyczącymi rzeczywistego działania pokładowego układu diagnostycznego, podanego w dodatku 2 do załącznika 2 do niniejszego regulaminu.
3.3.3-3.3.4. Zarezerwowany
3.3.5. Do celów pkt 3.1.1 lit. b) niniejszego regulaminu środki wprowadzone w celu zapobieżenia ingerencji osób niepowołanych w działanie komputera układu kontroli emisji zanieczyszczeń oraz zmianom w tym komputerze muszą obejmować możliwość aktualizacji przy pomocy zatwierdzonego przez producenta programu lub kalibracji.
3.3.6. W celu przeprowadzenia badań określonych w tabeli A producent musi dostarczyć placówce technicznej odpowiedzialnej za przeprowadzenie badań homologacyjnych pojazd reprezentatywny dla typu pojazdu, którego dotyczy wniosek o homologację typu.
3.3.7. Wnioski o homologację typu pojazdów typu flex fuel muszą spełniać dodatkowe warunki określone w pkt 5.8 regulaminu ONZ nr 154.
3.3.8. Zmiany marki układu, komponentu lub oddzielnego zespołu technicznego wprowadzone po udzieleniu homologacji typu nie unieważniają jej automatycznie, chyba że oryginalne właściwości lub parametry techniczne zostały zmienione w sposób wpływający na działanie silnika lub układu kontroli emisji zanieczyszczeń.
3.4. Poszerzony pakiet dokumentacji
3.4.1. Aby organy udzielające homologacji mogły ocenić właściwe stosowanie AES, biorąc pod uwagę zakaz stosowania urządzeń ograniczających skuteczność działania, o którym mowa w pkt 5.1.7, producent dostarcza również poszerzony pakiet dokumentacji opisany w dodatku 3a do załącznika 1 do niniejszego regulaminu.
3.4.2. W przypadku pojazdów homologowanych pod znakami EB i EC określonymi w tabeli A3/1 w załączniku 3, producent wprowadza wskaźnik (oznakowanie lub zegar AES) w celu wskazania, kiedy pojazd porusza się w trybie AES zamiast w trybie BES. Wskaźnik musi być dostępny przez port szeregowy standardowego złącza diagnostycznego na polecenie standardowego narzędzia skanującego. Działający AES musi być identyfi- kowalny za pomocą pakietu dokumentacji formalnej, jak w dodatku 3a do załącznika 1.
3.4.3. Organ udzielający homologacji typu opatruje poszerzony pakiet dokumentacji identyfikatorem i datą oraz przechowuje przez co najmniej 10 lat od udzielenia homologacji.
3.4.4. Na wniosek producenta organ udzielający homologacji typu przeprowadza wstępną ocenę AES w odniesieniu
do nowych typów pojazdów. W takim przypadku odpowiednią dokumentację przedkłada się organowi udzielającemu homologacji typu w terminie 2-12 miesięcy przed rozpoczęciem procesu homologacji typu.
3.4.5. Organ udzielający homologacji typu przeprowadza wstępną ocenę na podstawie przekazanego przez producenta poszerzonego pakietu dokumentacji, jak opisano w załączniku 1 dodatek 3a lit. b). Organ udzielający homologacji typu dokonuje oceny zgodnie z metodyką opisaną w dodatku 3b do załącznika 1. Organ udzielający homologacji typu może odejść od stosowania tej metodyki w wyjątkowych i należycie uzasadnionych przypadkach.
3.4.6. Wstępna ocena AES w odniesieniu do nowych typów pojazdów pozostaje ważna do celów homologacji typu przez okres 18 miesięcy. Okres ten można przedłużyć o kolejne 12 miesięcy, jeżeli producent przedstawi organowi udzielającemu homologacji typu dowód na to, że na rynku nie udostępniono żadnych nowych technologii, które skutkowałyby zmianą wstępnej oceny AES.
3.4.7. Organ udzielający homologacji typu może badać funkcjonowanie AES.
3.4.8. Wykaz AES, które zostały uznane za niedopuszczalne przez organy udzielające homologacji typu, jest sporządzany corocznie przez umawiającą się stronę na wniosek władz regionalnych.
3.4.9. Producent dostarcza również organom udzielającym homologacji typu pakiet dokumentacji formalnej, zgodnie z dodatkiem 3a do załącznika 1, zawierający informacje na temat AES/BES, które umożliwiłyby niezależnemu badającemu stwierdzenie, czy zmierzone emisje można przypisać strategii AES lub BES lub czy są one potencjalnie spowodowane urządzeniem ograniczającym skuteczność działania. Formalny pakiet dokumentacji jest udostępniany na żądanie.
3.4.10. Pojazdom kategorii M1 lub N1 udziela się homologacji zawierających znaki emisji EA, EB lub EC, jak określono w tabeli A3/1 w załączniku 3, z uwzględnieniem współczynników użyteczności określonych zgodnie z wartościami określonymi w tabeli A8.App5/1 w pkt 3.2 załącznika B8 do regulaminu ONZ nr 154.
3.5. Producent dostarcza również organowi udzielającemu homologacji typu, który udzielił homologacji typu
w zakresie emisji na podstawie niniejszego regulaminu ("organ, który udzielił homologacji typu"), pakiet dotyczący przejrzystości badania zawierający niezbędne informacje umożliwiające przeprowadzenie badania zgodnie z pkt 5.9 załącznika 4.
4. Homologacja
4.1. Jeżeli typ pojazdu przedstawiony do homologacji zgodnie z niniejszą poprawką spełnia wymagania okreś
lone w pkt 5 niniejszego regulaminu, należy udzielić homologacji tego typu pojazdu.
4.2. Każdemu homologowanemu typowi nadaje się numer homologacji.
4.2.1. Numer homologacji typu składa się z czterech sekcji. Wszystkie sekcje oddzielone są od siebie znakiem "*".
Sekcja 1: Wielka litera "E", po której następuje numer wskazujący Umawiającą się Stronę, która udzieliła homologacji typu 2 .
Sekcja 2: Numer 83, po którym następuje litera "R", po której kolejno następują:
a) dwie cyfry (w razie potrzeby poprzedzone zerami) wskazujące serię poprawek obejmujących przepisy techniczne regulaminu ONZ stosowanego do homologacji (00 dla regulaminu ONZ w jego pierwotnej wersji);
b) ukośnik (/) i dwie cyfry (w razie potrzeby poprzedzone zerami) wskazujące numer suplementu do serii poprawek stosowanego do homologacji (00 dla serii poprawek w pierwotnej wersji);
c) ukośnik (/) i dwa znaki wskazujące normę emisji (np. EA, EB lub EC) zgodnie z definicją w tabeli A3/1, załącznik 3.
Sekcja 3: Czterocyfrowy numer sekwencyjny (w razie potrzeby poprzedzony zerami). Sekwencja zaczyna się od 0001.
Sekcja 4: Dwucyfrowy numer porządkowy (w razie potrzeby z zerami na początku) określający rozszerzenie. Sekwencja zaczyna się od 00.
Wszystkie cyfry są cyframi arabskimi.
4.2.2. Przykład numeru homologacji wydanej na podstawie niniejszego regulaminu:
E11*83R08/01/EA*0123*01
Pierwsze rozszerzenie homologacji o numerze 0123, wydanej przez Wielką Brytanię na podstawie serii poprawek 08, suplement 01, która stanowi homologację zgodną z normą emisji "Euro 6e".
4.2.3. Ta sama Umawiająca się Strona nie może przydzielić tego samego numeru innemu typowi pojazdu.
4.3. Zawiadomienie o udzieleniu, rozszerzeniu lub odmowie homologacji typu pojazdu na podstawie niniejszego
regulaminu należy przesłać Umawiającym się Stronom Porozumienia stosującym niniejszy regulamin na formularzu zgodnym ze wzorem zamieszczonym w załączniku 2 do niniejszego regulaminu.
4.3.1. W przypadku wprowadzenia zmian do obecnego tekstu, np. wprowadzenia nowych wartości granicznych emisji, należy poinformować Umawiające się Strony Porozumienia, jakie typy pojazdów posiadających już homologację są zgodne z nowymi przepisami.
4.4. Na każdym pojeździe zgodnym z typem pojazdu homologowanym zgodnie z niniejszym regulaminem,
w widocznym i łatwo dostępnym miejscu określonym w formularzu homologacji, umieszcza się międzynarodowy znak homologacji zawierający:
4.4.1. okrąg otaczający literę "E", po której następuje numer identyfikujący państwo udzielające homologacji;
4.4.2. numer niniejszego regulaminu, literę "R", myślnik i numer homologacji umieszczone z prawej strony okręgu opisanego w pkt 4.4.1.
4.4.3. Znak homologacji musi zawierać dodatkowy znak stawiany po numerze homologacji typu, który służy do zaznaczenia normy emisji, na podstawie której udzielono homologacji. Przedmiotową literę należy wybrać zgodnie z tabelą A3/1 w załączniku 3 do niniejszego regulaminu.
4.5. Jeżeli pojazd jest zgodny z typem pojazdu homologowanym zgodnie z jednym lub większą liczbą regulami
nów stanowiących załączniki do Porozumienia w państwie, które udzieliło homologacji na podstawie niniejszego regulaminu, symbol podany w pkt 4.4.1 nie musi być powtarzany. W takim przypadku numery regulaminu i homologacji oraz dodatkowe symbole wszystkich regulaminów ONZ, zgodnie z którymi udzielono homologacji w danym państwie, należy umieścić w kolumnach po prawej stronie symbolu opisanego w punkcie 4.4.1 niniejszego regulaminu.
4.6. Znak homologacji musi być czytelny i nieusuwalny.
4.7. Znak homologacji umieszcza się na tabliczce znamionowej pojazdu lub w jej pobliżu.
4.7.1. Przykładowe układy znaku homologacji przedstawiono w załączniku 3 do niniejszego regulaminu.
5. Specyfikacje i badania
5.1. Przepisy ogólne
5.1.1. Producenci wykazują, że wszystkie nowe pojazdy posiadają homologację typu zgodnie z niniejszym regulaminem. Obowiązki te obejmują przestrzeganie wartości granicznych emisji określonych w niniejszym regulaminie.
Producenci zapewniają przestrzeganie procedur homologacji typu dotyczących sprawdzania zgodności produkcji i zgodności eksploatacyjnej
Oprócz tego środki techniczne wprowadzone przez producenta muszą zapewniać efektywne ograniczenie emisji z układu wylotowego i emisji par paliwa, zgodnie z niniejszym regulaminem, w ciągu całego okresu eksploatacji pojazdu i w normalnych warunkach jego użytkowania. W związku z tym zgodność eksploatacji sprawdzana jest przez okres do pięciu lat lub do przebiegu 100 000 km, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
Zgodność eksploatacyjną sprawdza się w szczególności pod względem emisji z rury wydechowej w odniesieniu do wartości dopuszczalnych emisji określonych w regulaminie ONZ nr 154.
5.1.2. Części mające potencjalny wpływ na emisję zanieczyszczeń są tak zaprojektowane, zbudowane i zamontowane, aby pojazd w trakcie normalnego użytkowania był zgodny z wymogami niniejszego regulaminu.
5.1.3. Zarezerwowany
5.1.4. Zarezerwowany
5.1.5. Przepisy dotyczące bezpieczeństwa układu elektronicznego
5.1.5.1. Należy spełnić wymogi dotyczące bezpieczeństwa układu elektronicznego określone w pkt 6.1.7 regulaminu ONZ nr 154. Skuteczne stosowanie tych strategii w zakresie ochrony układów kontroli emisji może być badane podczas homologacji typu lub regionalnego nadzoru rynku.
5.1.5.2. Producenci muszą skutecznie zapobiegać przeprogramowaniu odczytów drogomierza, sieci pokładowej, sterowników mechanizmu napędowego oraz urządzenia nadawczego do zdalnej wymiany danych, w stosownych przypadkach. Producenci muszą zastosować strategie systematycznej ochrony przed ingerencją osób nieupoważnionych oraz sposoby zapobiegania usunięciu zapisów w celu ochrony integralności wskazań drogomierza. Metody dające pożądany poziom ochrony przed nieuprawnionym manipulowaniem są zatwierdzane przez organ udzielający homologacji typu. Skuteczne stosowanie tych strategii w zakresie ochrony drogomierza może być badane podczas homologacji typu lub regionalnego nadzoru rynku.
5.1.6. Musi istnieć możliwość kontroli pojazdu przy badaniu zdatności do ruchu drogowego w celu określenia jego parametrów w odniesieniu do danych zebranych zgodnie z pkt 5.3.7. Jeżeli do kontroli tej wymagana jest specjalna procedura, należy ją szczegółowo opisać w książce serwisowej (lub zawrzeć w równoważnej publikacji). Procedura specjalna nie może wymagać zastosowania specjalistycznego sprzętu, jeżeli nie jest on dostarczany wraz z pojazdem.
5.1.7. Stosowanie urządzeń ograniczających skuteczność działania układów kontrolujących emisje zanieczyszczeń jest zabronione. Zakazu tego nie stosuje się w następujących przypadkach:
a) potrzeba korzystania z takiego urządzenia uzasadniona jest ochroną silnika przed uszkodzeniem lub wypadkiem oraz bezpieczeństwem działania pojazdu;
b) urządzenie takie nie działa w sposób nieujęty wymogami dotyczącymi rozruchu silnika;
lub
c) te warunki zostały w istotny sposób ujęte w procedurach badawczych pomiarów emisji par paliwa i średniej emisji spalin z układu wylotowego.
5.2. Stosowanie badań
Tabela A przedstawia różne rodzaje możliwych homologacji typu pojazdu.
Tabela A
Wymogi
Stosowanie wymogów dotyczących badań dla celów uzyskania homologacji typu oraz jej rozszerzeń
Kategoria pojazdu |
Pojazdy z silnikami o zapłonie iskrowym, w tym pojazdy hybrydowe (1) |
Pojazdy z silnikami o zapłonie samoczynnym, w tym pojazdy hybrydowe |
|
Jednopaliwowe |
Dwupaliwowe (2) |
Typu flex-fuel |
Jednopaliwowe |
Paliwo wzorcowe |
Benzyna |
LPG |
NG/bio- metan |
Wodór (ICE) |
Ben zyna
|
Benzyna |
Benzyna |
Benzyna |
Olej napędowy |
Ben zyna
|
LPG |
NG/Bio metan |
Wodór (ICE) |
Etanol (E85) |
Emisje na biegu jałowym (Badanie typu 2) |
Tak |
Tak |
Tak |
- |
Tak (oba paliwa) |
Tak (oba paliwa) |
Tak (tylko benzyna) |
Tak (oba paliwa) |
- |
- |
Emisje ze skrzyni korbowej (Badanie typu 3) |
Tak |
Tak |
Tak |
- |
Tak (tylko benzyna) |
Tak (tylko benzyna) |
Tak (tylko benzyna) |
Tak (tylko benzyna) |
- |
- |
Emisje w niskich temperaturach (Badanie typu 6) |
Tak |
- |
- |
- |
Tak (tylko benzyna) |
Tak (tylko benzyna) |
Tak (tylko benzyna) |
Tak (oba paliwa) |
- |
- |
Zgodność eksploatacyjna |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak (oba paliwa) |
Tak (oba paliwa) |
Tak (oba paliwa) |
Tak (oba paliwa) |
Tak |
Tak |
(1)1 Szczegółowe procedury badań pojazdów napędzanych wodorem i pojazdów typu flex-fuel napędzanych biodieslem zostaną okreś lone na późniejszym etapie.
(2)2 Jeżeli pojazd dwupaliwowy typu bi-fuel jest jednocześnie pojazdem typu flex-fuel, stosuje się oba wymogi odnoszące się do badań.
|
5.3. Opis badań
5.3.1. Zarezerwowany
5.3.2. Badanie typu 2 (badanie emisji tlenku węgla na biegu jałowym)
5.3.2.1. Badaniu temu poddawane są wszystkie następujące pojazdy z silnikami o zapłonie iskrowym:
5.3.2.1.1. W przypadku pojazdów zasilanych zarówno benzyną, jak i gazem płynnym lub gazem ziemnym/biometa- nem, badanie typu 2 należy przeprowadzić z użyciem obu rodzajów paliwa.
5.3.2.1.2. Niezależnie od wymogu określonego w pkt 5.3.2.1.1, pojazdy jednopaliwowe na gaz będą uznawane w badaniu typu 2 za pojazdy, które mogą być napędzane wyłącznie paliwem gazowym.
5.3.2.2. Podczas badania typu 2 określonego w załączniku 5 do niniejszego regulaminu, przy normalnych obrotach silnika na biegu jałowym maksymalna dopuszczalna zawartość tlenku węgla w spalinach musi wynosić tyle, ile wynosi wartość zgłoszona przez producenta pojazdu. Maksymalna zawartość tlenku węgla nie może jednak przekraczać 0,3 % objętości.
Przy wysokiej prędkości obrotowej na biegu jałowym, gdy prędkość obrotowa silnika wynosi co najmniej 2 000 min-1 i wartość lambda wynosi 1 ± 0,03 lub jest zgodna ze specyfikacjami producenta, zawartość tlenku węgla w spalinach nie może przekraczać 0,2 % objętości.
5.3.3. Badanie typu 3 (sprawdzenie emisji gazów ze skrzyni korbowej)
5.3.3.1. Badaniu temu należy poddać wszystkie pojazdy określone w pkt 1 z wyjątkiem pojazdów wyposażonych w silnik o zapłonie samoczynnym.
5.3.3.1.1. W przypadku pojazdów zasilanych zarówno benzyną, jak i gazem płynnym lub ziemnym, badanie typu 3 należy przeprowadzić wyłącznie z użyciem benzyny.
5.3.3.1.2. Niezależnie od wymogu określonego w pkt 5.3.3.1.1 pojazdy jednopaliwowe na gaz będą uznawane w badaniu typu 3 za pojazdy, które mogą być napędzane wyłącznie paliwem gazowym.
5.3.3.2. Podczas badania zgodnego z załącznikiem 6 do niniejszego regulaminu układ wentylacji skrzyni korbowej nie może dopuścić do emisji do atmosfery żadnego gazu ze skrzyni korbowej.
5.3.4. Zarezerwowany
5.3.5. Badanie typu 6 (Sprawdzenie średniej wielkości emisji tlenku węgla i węglowodorów w spalinach po zimnym rozruchu w niskiej temperaturze otoczenia).
5.3.5.1. Badaniu temu należy poddać wszystkie pojazdy określone w pkt 1 z wyjątkiem pojazdów wyposażonych w silnik o zapłonie samoczynnym.
5.3.5.1.1. Pojazd umieszcza się na hamowni podwoziowej wyposażonej w środki symulacji obciążenia i bezwładności.
5.3.5.1.2. Badanie to składa się z czterech podstawowych cykli jazdy miejskiej w ramach części pierwszej badania typu I opartego na NEDC. Część pierwszą badania opisano w pkt 6.1.1 załącznika 4a do serii poprawek 07 do niniejszego regulaminu i zilustrowano na rysunku A4a/1 w tym samym załączniku. Badanie w niskiej temperaturze otoczenia, trwające łącznie 780 sekund, należy przeprowadzić bez przerwy i rozpocząć w chwili uruchamiania silnika.
5.3.5.1.3. Badanie w niskiej temperaturze otoczenia musi być przeprowadzone w temperaturze otoczenia wynoszącej 266 K (-7 °C). Przed przeprowadzeniem badania pojazdy należy przygotować w jednolity sposób w celu zapewnienia powtarzalności badania. Kondycjonowanie oraz inne procedury badawcze przeprowadza się tak, jak to zostało opisane w załączniku 8 do niniejszego regulaminu.
5.3.5.1.4. W czasie badania gazy spalinowe są rozrzedzane i pobierana jest ich proporcjonalna próbka. Gazy spalinowe badanego pojazdu są rozcieńczane, pobierane są ich próbki i analizowane zgodnie z procedurą opisaną w załączniku 8 do niniejszego regulaminu oraz dokonywany jest pomiar całkowitej objętości rozcieńczonych spalin. Rozcieńczone gazy spalinowe poddaje się analizie na zawartość tlenku węgla oraz węglowodorów.
5.3.5.2. Badanie należy powtórzyć trzy razy z zastrzeżeniem wymogów pkt 5.3.5.2.2 i 5.3.5.3. Uzyskana masa emisji tlenku węgla oraz węglowodorów musi być mniejsza od poziomów dopuszczalnych wskazanych w tabeli 2.
Tabela 2
Dopuszczalna wartość emisji tlenku węgla oraz węglowodorów z rury wylotowej po zimnym rozruchu
Temperatura badania 266 K (-7 °C) |
Kategoria pojazdu |
Klasa |
Masa tlenku węgla (CO) Li (g/km) |
Masa węglowodorów (HC) L2 (g/km) |
M |
- |
15 |
1,8 |
N1 |
I |
15 |
1,8 |
II |
24 |
2,7 |
III |
30 |
3,2 |
N2 |
- |
30 |
3,2 |
5.3.5.2.1. Niezależnie od wymagań pkt 5.3.5.2 dla każdej substancji zanieczyszczającej co najmniej dwa z trzech wyników badań muszą być poniżej wartości granicznej. Jeden z wyników badania może przekroczyć wartości dopuszczalne, ale nie więcej niż o 10 procent. Średnia arytmetyczna wartość trzech wyników badań zanieczyszczenia musi być niższa od określonej wartości granicznej. W przypadku gdy wyznaczone wartości dopuszczalne zostały przekroczone w odniesieniu do więcej niż jednego rodzaju zanieczyszczeń, nie ma znaczenia czy taka sytuacja występuje w tym samym badaniu, czy w różnych badaniach.
5.3.5.2.2. Na wniosek producenta liczbę badań przewidzianą w pkt 5.3.5.2 można zwiększyć do 10, pod warunkiem że średnia arytmetyczna pierwszych trzech wyników będzie niższa niż 110 % dopuszczalnego poziomu. W takim przypadku po wykonaniu badania wymagane jest jedynie, aby średnia arytmetyczna wszystkich 10 wyników kształtowała się poniżej wartości dopuszczalnej.
5.3.5.3. Liczba badań przewidziana w pkt 5.3.5.2 może być zmniejszona zgodnie z przepisami pkt 5.3.5.3.1 i pkt 5.3.5.3.2.
5.3.5.3.1. Wykonuje się tylko jedno badanie, jeśli wynik pierwszego badania, otrzymany dla każdego rodzaju zanieczyszczeń, jest niższy lub równy 0,70 L.
5.3.5.3.2. W przypadku gdy wymóg pkt 5.3.5.3.1 nie zostanie spełniony, wykonuje się tylko dwa badania, jeżeli w odniesieniu do każdego rodzaju zanieczyszczeń wynik pierwszego badania jest niższy lub równy 0,85 L, suma pierwszych dwóch wyników jest niższa lub równa 1,70 L, a wynik drugiego badania jest niższy lub równy L.
(V1 ≤ 0,85 L i V1 + V2 < 1,70 L i V2 ≤ L).
5.3.6. Zarezerwowany
5.3.7. Dane dotyczące emisji wymagane do badania zdatności do ruchu drogowego
5.3.7.1. Niniejsze wymagania dotyczą wszystkich pojazdów wyposażonych w silniki o zapłonie iskrowym, dla których występuje się o homologację typu zgodnie z niniejszym regulaminem.
5.3.7.2. Podczas badania zgodnie z załącznikiem 5 do niniejszego regulaminu (badanie typu 2) przy normalnej prędkości obrotowej biegu jałowego:
a) należy zarejestrować objętościową zawartość tlenku węgla w wydzielanych gazach spalinowych; oraz
b) należy zarejestrować liczbę obrotów silnika, włącznie z wszelkimi tolerancjami.
5.3.7.3. Podczas badania na "wysokim" biegu jałowym (tj. > 2 000 min-1)
a) należy zarejestrować objętościową zawartość tlenku węgla w wydzielanych gazach spalinowych;
b) należy zarejestrować wartość Lambda; oraz
c) należy zarejestrować liczbę obrotów silnika, włącznie z wszelkimi tolerancjami.
Wartość Lambda należy obliczać, korzystając z uproszczonego równania Brettschneidera, w sposób następujący:
gdzie:
[] = stężenie w % obj.
K1 = współczynnik konwersji pomiaru niedyspersyjną metodą absorpcji podczerwieni (NDIR) na wynik pomiaru metodą detekcji płomieniowo-jonizacyjnej (FID) (dostarczony przez producenta urządzeń pomiarowych)
Hcv = stosunek masy atomowej wodoru do węgla:
a) dla benzyny (E10) 1,93;
b) dla LPG 2,53;
c) dla gazu ziemnego/biometanu 4,0;
d) dla etanolu (E85) 2,74;
e) dla etanolu (E75) 2,61.
Ocv = stosunek masy atomowej tlenu do węgla:
a) dla benzyny (E10) 0,033;
b) dla LPG 0,0;
c) dla gazu ziemnego/biometanu 0,0;
d) dla etanolu (E85) 0,39;
e) dla etanolu (E75) 0,329.
5.3.7.4. Należy mierzyć i rejestrować temperaturę oleju silnikowego w czasie badania.
5.3.7.5. Tabela w pkt 2.2 uzupełnienia do załącznika 2 do niniejszego regulaminu musi być wypełniona.
5.3.7.6. Producent musi potwierdzić dokładność wartości Lambda zarejestrowanej w czasie badania homologacyjnego typu, zgodnie z pkt 5.3.7.3, jako reprezentatywnej dla pojazdów produkowanych seryjnie w terminie do 24 miesięcy od daty udzielenia homologacji typu przez organ udzielający homologacji typu. Oceny dokonuje się na podstawie przeglądów i badań produkowanych pojazdów.
6. Zarezerwowany
7. Rozszerzenie homologacji typu
7.1. Rozszerzenia związane z emisją z rury wydechowej (badanie typu 2)
7.1.1. Homologację typu rozszerza się bez potrzeby przeprowadzania dalszych badań na pojazdy, jeżeli są one
zgodne z kryteriami określonymi w pkt 3.0.1 c) regulaminu ONZ nr 154.
7.2. Rozszerzenia związane z badaniem w niskiej temperaturze (badanie typu 6)
7.2.1. Pojazdy o różnych masach odniesienia
7.2.1.1. Homologację typu należy rozszerzyć wyłącznie na pojazdy o masie odniesienia wymagającej zastosowania następnych dwóch wyższych lub każdej niższej bezwładności równoważnej.
7.2.1.2. Dla pojazdów należących do kategorii N homologacja jest rozszerzana wyłącznie na pojazdy o niższej masie odniesienia, jeżeli emisje zanieczyszczeń z pojazdu już homologowanego nie przekraczają wartości dopuszczalnych przewidzianych dla pojazdu, dla którego wnioskowana jest homologacja.
7.2.2. Pojazdy o innym całkowitym przełożeniu
7.2.2.1. Homologację typu można rozszerzyć na pojazdy o innym przełożeniu napędu tylko, jeśli spełnione zostaną pewne warunki.
7.2.2.2. W celu ustalenia, czy można rozszerzyć homologację typu, dla każdego z przełożeń zastosowanych w badaniu typu 6 należy określić proporcję (E) = (V2 - V1)/V1, gdzie przy prędkości obrotowej silnika wynoszącej 1 000 min-1, V1 to prędkość homologowanego typu pojazdu, a V2 to prędkość typu pojazdu, dla którego wnioskuje się o rozszerzenie homologacji.
7.2.2.3. Jeżeli dla każdego z przełożeń E < 8 %, udziela się rozszerzenia bez powtarzania badania typu 6.
7.2.2.4. Jeżeli przynajmniej dla jednego przełożenia napędu E > 8 % i jeżeli dla każdego przełożenia przekładni E <
13 %, badanie typu 6 należy powtórzyć. Producent może wybrać laboratorium, w którym zostaną przeprowadzone badania, pod warunkiem jego zatwierdzenia przez placówkę techniczną. Sprawozdanie z przeprowadzonych badań jest przesyłane placówce technicznej odpowiedzialnej za badania homologacyjne.
7.2.3. Pojazdy o różnej masie odniesienia i przełożeniach
Homologację typu należy rozszerzyć na pojazdy o różnej masie odniesienia i o różnych przełożeniach napędu pod warunkiem spełnienia wszystkich warunków określonych w pkt 7.2.1 i 7.2.2.
8. Zgodność produkcji
8.1. Każdy pojazd opatrzony znakiem homologacji przewidzianym w niniejszym regulaminie musi być zgodny,
w odniesieniu do części mających wpływ na emisję zanieczyszczeń z silnika i emisję ze skrzyni korbowej, z homologowanym typem pojazdu. Procedury zgodności produkcji muszą być zgodne z procedurami określonymi w załączniku 1 do Porozumienia z 1958 r. (E/ECE/TRANS/505/Rev.3) i następującymi wymogami:
8.1.1. W stosownych przypadkach należy przeprowadzić badanie typu 2 i 3 opisane w tabeli A niniejszego regulaminu. Szczególne procedury kontroli zgodności produkcji zostały przedstawione w pkt 8.2.
8.2. Kontrola zgodności pojazdu w zakresie badania typu 3.
8.2.1. Jeżeli ma zostać przeprowadzone badanie typu 3, należy je przeprowadzić zgodnie z następującymi wymogami:
8.2.1.1. Jeżeli organ udzielający homologacji typu uzna, że jakość produkcji wydaje się niezadowalająca, należy wybrać losowo pojazd z danej rodziny i poddać badaniom opisanym w załączniku 6.
8.2.1.2. Uznaje się, że produkcja jest zgodna z wymogami, jeżeli dany pojazd spełnia wymogi badań opisanych w załączniku 6.
8.2.1.3. Jeżeli badany pojazd nie spełnia wymogów określonych w pkt 8.2.1.1, z tej samej rodziny należy pobrać kolejną próbkę losową czterech pojazdów i poddać badaniom opisanym w załączniku 6. Badaniom można poddać pojazdy, które przejechały nie więcej niż 15 000 km bez żadnych modyfikacji.
8.2.1.4. Produkcję należy uznać za zgodną z wymogami, jeżeli co najmniej trzy pojazdy spełniają wymogi badań opisanych w załączniku 6.
9. Zgodność eksploatacyjna
9.1. Środki mające zapewnić zgodność eksploatacyjną pojazdów, które uzyskały homologację typu na mocy
niniejszego regulaminu przyjmuje się zgodnie z załącznikiem 4 do niniejszego regulaminu.
9.2. Kontrole zgodności eksploatacyjnej umożliwiają potwierdzenie skutecznego ograniczenia emisji z rury
wydechowej i emisji par w ciągu całego okresu eksploatacji pojazdu w normalnych warunkach jego użytkowania.
9.3. Zgodność eksploatacyjna jest sprawdzana w pojazdach właściwie utrzymywanych i użytkowanych, zgodnie
z dodatkiem 1 do załącznika 4, przez co najmniej 15 000 km lub 6 miesięcy, w zależności od tego, co nastąpi później, i nie dłużej niż przez 100 000 km lub 5 lat, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Zgodność eksploatacyjna w zakresie emisji par jest sprawdzana w pojazdach właściwie utrzymywanych i użytkowanych, zgodnie z dodatkiem 1 do załącznika 4, przez co najmniej 30 000 km lub 12 miesięcy, w zależności od tego, co nastąpi później, i nie dłużej niż przez 100 000 km lub 5 lat, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
Wymogi dotyczące kontroli zgodności eksploatacyjnej mają zastosowanie przez 5 lat od rejestracji ostatnich pojazdów w danej rodzinie zgodności eksploatacyjnej.
9.4. Kontrole zgodności eksploatacyjnej nie są obowiązkowe, jeżeli roczna wielkość produkcji rodziny zgodności
eksploatacyjnej przeznaczonej do sprzedaży w Umawiających się Stronach stosujących niniejszy regulamin wyniosła nie osiągnęła poziomu 5 000 pojazdów. W przypadku Unii Europejskiej ma to zastosowanie do całej Unii. W przypadku takich rodzin producent dostarcza organowi udzielającemu homologacji typu sprawozdanie z wszelkich gwarancji związanych z emisją i odpowiednich napraw, jak określono w pkt 4 załącznika 4. Takie rodziny zgodności eksploatacyjnej nadal mogą być wybierane do przeprowadzenia badań zgodnie z załącznikiem 4.
9.5. Producent i organ, który udzielił homologacji typu, przeprowadzają kontrole zgodności eksploatacyjnej
zgodnie z załącznikiem 4. Inne organy udzielające homologacji typu, placówki techniczne i inne podmioty mogą przeprowadzać części kontroli zgodności eksploatacyjnej zgodnie z załącznikiem 4.
9.6. Organ, który udzielił homologacji typu, podejmuje decyzję, czy dana rodzina jest niezgodna z przepisami
dotyczącymi zgodności eksploatacyjnej, po przeprowadzeniu oceny zgodności z przepisami oraz zatwierdza plan środków zaradczych przedstawiony przez producenta zgodnie z załącznikiem 4.
9.7. Jeżeli organ udzielający homologacji typu, placówka techniczna lub inne podmioty uznają, że rodzina zgod
ności eksploatacyjnej nie przeszła kontroli zgodności eksploatacyjnej, powiadamia o tym niezwłocznie organ, który udzielił homologacji typu.
Po otrzymaniu powiadomienia organ, który udzielił homologacji typu, powiadamia producenta, że rodzina zgodności eksploatacyjnej nie przeszła kontroli zgodności eksploatacyjnej i przeprowadza się procedury określone w pkt 6 i 7 załącznika 4.
9.8. Producent zapewnia, aby w całym okresie normalnej eksploatacji pojazdu, który uzyskał homologację typu
zgodnie z regulaminem ONZ nr 154, jego końcowe wyniki emisji RDE, określone zgodnie z regulaminem ONZ nr 168 w sprawie RDE i wyemitowane podczas dowolnego badania RDE przeprowadzonego zgodnie z tym regulaminem nie przekraczały wartości granicznych emisji w odniesieniu do NOX i PN.
10. Sankcje z tytułu niezgodności produkcji
10.1. Homologacja udzielona w odniesieniu do typu pojazdu zgodnie z niniejszym regulaminem może zostać cofnięta w razie niespełnienia wymogów określonych w pkt 8.1, lub jeżeli wybrany pojazd (pojazdy) nie przeszedł (nie przeszły) z wynikiem pozytywnym badań określonych w pkt 8.1.1.
10.2. Jeżeli Umawiająca się Strona stosująca niniejszy regulamin postanowi o cofnięciu uprzednio przez siebie udzielonej homologacji, niezwłocznie powiadamia o tym fakcie na formularzu zawiadomienia zgodnym ze wzorem przedstawionym w załączniku 2 do niniejszego regulaminu, pozostałe Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin.
11. Ostateczne zaniechanie produkcji
Jeżeli posiadacz homologacji ostatecznie zaniecha produkcji typu pojazdu homologowanego zgodnie z niniejszym regulaminem, informuje o tym organ udzielający homologacji typu, który udzielił homologacji. Po otrzymaniu stosownego zawiadomienia organ ten powiadamia o tym pozostałe Umawiające się Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin na formularzu zawiadomienia zgodnym ze wzorem przedstawionym w załączniku 2 do niniejszego regulaminu.
12. Przepisy przejściowe
12.1. Przepisy ogólne
12.1.1. Począwszy od oficjalnej daty wejścia w życie serii poprawek 08, żadna z Umawiających się Stron stosujących niniejszy regulamin nie może odmówić udzielenia homologacji na podstawie niniejszego regulaminu zmienionego serią poprawek 08.
12.2. Homologacje typu
12.2.1. Od dnia 1 września 2023 r. Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin udzielają homologacji nowym typom pojazdów tylko wtedy, gdy spełniają one:
a) Wymogi dotyczące pojazdów homologowanych pod znakiem EA, określone w tabeli A3/1 w załączniku 3 do niniejszego regulaminu, zmienionego serią poprawek 08.
b) Wymóg określony w części III regulaminu ONZ nr 24 (w stosownym przypadku).
c) Wymogi regulaminu ONZ nr 85.
d) Wymogi poziomu 1A zawarte w serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 154 lub wymogi zawarte w serii poprawek 03 do regulaminu ONZ nr 154.
e) Wymogi regulaminu ONZ nr 168 w sprawie RDE.
12.2.2. Od dnia 1 stycznia 2025 r. Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin udzielają homologacji nowym typom pojazdów tylko wtedy, gdy spełniają one:
a) Wymogi dotyczące pojazdów homologowanych pod znakiem EB, określone w tabeli A3/1 w załączniku 3 do niniejszego regulaminu, zmienionego serią poprawek 08.
b) Wymóg określony w części III regulaminu ONZ nr 24 (w stosownym przypadku).
c) Wymogi regulaminu ONZ nr 85.
d) Wymogi poziomu 1A zawarte w suplemencie 1, lub jego nowszej wersji, do serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 154 lub wymogi zawarte w suplemencie 1, lub jego nowszej wersji, do serii poprawek 03 do regulaminu ONZ nr 154.
e) Wymogi regulaminu ONZ nr 168 w sprawie RDE.
12.2.3. Od dnia 1 stycznia 2027 r. Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin udzielają homologacji nowym typom pojazdów tylko wtedy, gdy spełniają one:
a) Wymogi dotyczące pojazdów homologowanych pod znakiem EC, określone w tabeli A3/1 w załączniku 3 do niniejszego regulaminu, zmienionego serią poprawek 08.
b) Wymóg określony w części III regulaminu ONZ nr 24 (w stosownym przypadku).
c) Wymogi regulaminu ONZ nr 85.
d) Wymogi poziomu 1A zawarte w suplemencie 1, lub jego nowszej wersji, do serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 154 lub wymogi zawarte w suplemencie 1, lub jego nowszej wersji, do serii poprawek 03 do regulaminu ONZ nr 154.
e) Wymogi regulaminu ONZ nr 168 w sprawie RDE.
13. Nazwy i adresy placówek technicznych odpowiedzialnych za przeprowadzanie badań homologacyjnych oraz
nazwy i adresy organów udzielających homologacji typu
Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin przekazują sekretariatowi Organizacji Narodów Zjednoczonych nazwy i adresy placówek technicznych odpowiedzialnych za przeprowadzanie badań homologacyjnych oraz organów udzielających homologacji typu, którym należy przesyłać wydane w innych państwach formularze poświadczające udzielenie, rozszerzenie, odmowę udzielenia lub cofnięcie homologa- cji 3 .