PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16 ust. 2 w związku z art. 114 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 3 2021/1232 przewidziano tymczasowy system w odniesieniu do wykorzystywania technologii przez niektórych dostawców publicznie dostępnych usług łączności interpersonalnej do celów zwalczania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych w internecie, w oczekiwaniu na opracowanie i przyjęcie długoterminowych ram prawnych dotyczących przeciwdziałania niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych w internecie i jego zwalczania (zwanych dalej "długoterminowymi ramami prawnymi"). Rozporządzenie to stosuje się do dnia 3 sierpnia 2024 r.
(2) Celem przyjętego przez Komisję dnia 11 maja 2022 r. wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego przepisy mające na celu zapobieganie niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych i jego zwalczanie, jest zapewnienie długoterminowych ram prawnych. Nie rozpoczęto jeszcze jednak negocjacji międzyinstytucjonalnych w sprawie tego wniosku i jest pewne, że nie zostaną one zakończone na czas, aby długoterminowe ramy prawne - w tym wszelkie zmiany rozporządzenia (UE) 2021/1232, które rozporządzenie to może zawierać - były przyjęte oraz weszły w życie do dnia 4 sierpnia 2024 r. i były od tego dnia stosowane.
(3) Ważne jest, aby niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych w internecie mogło być skutecznie zwalczane, zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami prawa Unii, w tym warunkami określonymi w rozporządzeniu (UE) 2021/1232 oraz bez przerwy, do czasu zakończenia negocjacji międzyinstytucjonalnych nad wnioskiem, oraz przyjęcia, wejścia w życie i rozpoczęcia stosowania długoterminowych ram prawnych. Współprawodawcy zobowiązują się do jak najszybszego osiągnięcia porozumienia w sprawie długoterminowych ram prawnych oraz w celu uniknięcia wszelkiego dalszego przedłużania obowiązywania rozporządzenia (UE) 2021/1232 w przyszłości.
(4) Z uwagi na te nadzwyczajne okoliczności, należy zmienić rozporządzenie (UE) 2021/1232, aby przedłużyć jego stosowanie o dodatkowy okres ograniczony do tego, który jest bezwzględnie konieczny do przyjęcia długoterminowych ram prawnych i ich wejścia w życie. Trzeba pamiętać, że przedłużenie to ma charakter wyjątkowy i nie powinno tworzyć precedensu prowadzącego do kolejnych przedłużeń. Rozporządzenie (UE) 2021/1232 zostało pierwotnie opracowane jako przejściowy, tymczasowy instrument służący jako łącznik między wdrożeniem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 4 , która włączyła usługi łączności interpersonalnej niewykorzystujące numerów w zakres stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2002/58/WE 5 , od dnia 21 grudnia 2020 r., a ustanowieniem długoterminowych ram prawnych. Wbrew oczekiwaniom współprawodawców należy przedłużyć stosowanie rozporządzenia (UE) 2021/1232 ze względu na brak uzgodnionych długoterminowych ram prawnych.
(5) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/1232, aby zastosować tymczasowe odstępstwo od niektórych przepisów dyrektywy 2002/58/WE, od dostawców usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów wymagane jest opublikowanie i przedłożenie właściwemu organowi nadzorczemu i Komisji sprawozdania z przetwarzania danych osobowych na podstawie tego rozporządzenia.
(6) W świetle sprawozdania Komisji dotyczącego wykonania rozporządzenia (UE) 2021/1232 konieczne jest usprawnienie mechanizmu przekazywania Komisji sprawozdań zarówno przez państwa członkowskie, jak i dostawców usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów. Należy również podkreślić, że Komisja powinna w odpowiednim czasie przedstawić sprawozdanie z wykonania rozporządzenia (UE) 2021/1232.
(7) Aby ułatwić dostawcom usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów sprawozdawczość, w szczególności aby zapewnić, aby ich sprawozdania nadawały się do odczytu maszynowego i były łatwo dostępne, należy ustanowić wspólny format sprawozdawczości tych sprawozdań.
(8) Aby zapewnić jednolite warunki wykonania art. 3 ust. 1 lit. g) pkt (vii) rozporządzenia (UE) 2021/1232, należy przyznać Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 6 .
(9) Ze względu na potrzebę zapewnienia w odpowiednim czasie pewności prawa oraz ze względu na ograniczony charakter zmian przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, a mianowicie przedłużenie okresu stosowania tymczasowego systemu oraz powierzenie Komisji uprawnień wykonawczych w celu ustanowienia wspólnego formatu sprawozdawczości, należy przewidzieć, aby niniejsze rozporządzenie weszło w życie jak najszybciej.
(10) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 7 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 24 stycznia 2024 r.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2021/1232,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 29 kwietnia 2024 r.