Rozporządzenie 2024/1307 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2021/1232 w sprawie tymczasowego odstępstwa od niektórych przepisów dyrektywy 2002/58/WE w odniesieniu do wykorzystywania technologii przez dostawców usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów do przetwarzania danych osobowych i innych danych do celów zwalczania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych w internecieTekst mający znaczenie dla EOG

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2024/1307
z dnia 29 kwietnia 2024 r.
w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2021/1232 w sprawie tymczasowego odstępstwa od niektórych przepisów dyrektywy 2002/58/WE w odniesieniu do wykorzystywania technologii przez dostawców usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów do przetwarzania danych osobowych i innych danych do celów zwalczania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych w internecie
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16 ust. 2 w związku z art. 114 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 3  2021/1232 przewidziano tymczasowy system w odniesieniu do wykorzystywania technologii przez niektórych dostawców publicznie dostępnych usług łączności interpersonalnej do celów zwalczania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych w internecie, w oczekiwaniu na opracowanie i przyjęcie długoterminowych ram prawnych dotyczących przeciwdziałania niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych w internecie i jego zwalczania (zwanych dalej "długoterminowymi ramami prawnymi"). Rozporządzenie to stosuje się do dnia 3 sierpnia 2024 r.

(2) Celem przyjętego przez Komisję dnia 11 maja 2022 r. wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego przepisy mające na celu zapobieganie niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych i jego zwalczanie, jest zapewnienie długoterminowych ram prawnych. Nie rozpoczęto jeszcze jednak negocjacji międzyinstytucjonalnych w sprawie tego wniosku i jest pewne, że nie zostaną one zakończone na czas, aby długoterminowe ramy prawne - w tym wszelkie zmiany rozporządzenia (UE) 2021/1232, które rozporządzenie to może zawierać - były przyjęte oraz weszły w życie do dnia 4 sierpnia 2024 r. i były od tego dnia stosowane.

(3) Ważne jest, aby niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych w internecie mogło być skutecznie zwalczane, zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami prawa Unii, w tym warunkami określonymi w rozporządzeniu (UE) 2021/1232 oraz bez przerwy, do czasu zakończenia negocjacji międzyinstytucjonalnych nad wnioskiem, oraz przyjęcia, wejścia w życie i rozpoczęcia stosowania długoterminowych ram prawnych. Współprawodawcy zobowiązują się do jak najszybszego osiągnięcia porozumienia w sprawie długoterminowych ram prawnych oraz w celu uniknięcia wszelkiego dalszego przedłużania obowiązywania rozporządzenia (UE) 2021/1232 w przyszłości.

(4) Z uwagi na te nadzwyczajne okoliczności, należy zmienić rozporządzenie (UE) 2021/1232, aby przedłużyć jego stosowanie o dodatkowy okres ograniczony do tego, który jest bezwzględnie konieczny do przyjęcia długoterminowych ram prawnych i ich wejścia w życie. Trzeba pamiętać, że przedłużenie to ma charakter wyjątkowy i nie powinno tworzyć precedensu prowadzącego do kolejnych przedłużeń. Rozporządzenie (UE) 2021/1232 zostało pierwotnie opracowane jako przejściowy, tymczasowy instrument służący jako łącznik między wdrożeniem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 4 , która włączyła usługi łączności interpersonalnej niewykorzystujące numerów w zakres stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2002/58/WE 5 , od dnia 21 grudnia 2020 r., a ustanowieniem długoterminowych ram prawnych. Wbrew oczekiwaniom współprawodawców należy przedłużyć stosowanie rozporządzenia (UE) 2021/1232 ze względu na brak uzgodnionych długoterminowych ram prawnych.

(5) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/1232, aby zastosować tymczasowe odstępstwo od niektórych przepisów dyrektywy 2002/58/WE, od dostawców usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów wymagane jest opublikowanie i przedłożenie właściwemu organowi nadzorczemu i Komisji sprawozdania z przetwarzania danych osobowych na podstawie tego rozporządzenia.

(6) W świetle sprawozdania Komisji dotyczącego wykonania rozporządzenia (UE) 2021/1232 konieczne jest usprawnienie mechanizmu przekazywania Komisji sprawozdań zarówno przez państwa członkowskie, jak i dostawców usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów. Należy również podkreślić, że Komisja powinna w odpowiednim czasie przedstawić sprawozdanie z wykonania rozporządzenia (UE) 2021/1232.

(7) Aby ułatwić dostawcom usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów sprawozdawczość, w szczególności aby zapewnić, aby ich sprawozdania nadawały się do odczytu maszynowego i były łatwo dostępne, należy ustanowić wspólny format sprawozdawczości tych sprawozdań.

(8) Aby zapewnić jednolite warunki wykonania art. 3 ust. 1 lit. g) pkt (vii) rozporządzenia (UE) 2021/1232, należy przyznać Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 6 .

(9) Ze względu na potrzebę zapewnienia w odpowiednim czasie pewności prawa oraz ze względu na ograniczony charakter zmian przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, a mianowicie przedłużenie okresu stosowania tymczasowego systemu oraz powierzenie Komisji uprawnień wykonawczych w celu ustanowienia wspólnego formatu sprawozdawczości, należy przewidzieć, aby niniejsze rozporządzenie weszło w życie jak najszybciej.

(10) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 7  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 24 stycznia 2024 r.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2021/1232,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) 2021/1232 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 3 dodaje się akapit w brzmieniu:

"4. Dane znajdujące się w sprawozdaniu, o których mowa w ust. 1 lit. g) pkt (vii), przekazuje się na piśmie za pomocą standardowego formularza. Najpóźniej do dnia 3 grudnia 2024 r. Komisja określa treść i prezentację tego formularza w drodze aktów wykonawczych. Czyniąc to Komisja może podzielić kategorie danych wymienionych w ust. 1 lit. g) pkt (vii) na podkategorie.

Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą doradczą, o której mowa w art. 9a ust. 2.";

2)
art. 9 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Na podstawie sprawozdań przedkładanych zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. g) pkt (vii) i danych statystycznych przekazywanych zgodnie z art. 8, do dnia 4 września 2025 r. Komisja przygotowuje sprawozdanie z wykonania niniejszego rozporządzenia oraz przedkłada i przedstawia je Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.";

3)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 9a

Procedura komitetowa

1. Komisję wspomaga komitet. Komitet ten jest komitetem w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 182/2011.

2. W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 4 rozporządzenia (UE) nr 182/2011.";

4)
art. 10 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Niniejsze rozporządzenie stosuje się do dnia 3 kwietnia 2026 r.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 kwietnia 2024 r.

1 Opinia z dnia 17 stycznia 2024 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 10 kwietnia 2024 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 29 kwietnia 2024 r.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1232 z dnia 14 lipca 2021 r. w sprawie tymczasowego odstępstwa od niektórych przepisów dyrektywy 2002/58/WE w odniesieniu do wykorzystywania technologii przez dostawców usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów do przetwarzania danych osobowych i innych danych do celów zwalczania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych w internecie (Dz.U. L 274 z 30.7.2021, s. 41).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiająca Europejski kodeks łączności elektronicznej (Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 36).
5 Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) (Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1307

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2024/1307 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2021/1232 w sprawie tymczasowego odstępstwa od niektórych przepisów dyrektywy 2002/58/WE w odniesieniu do wykorzystywania technologii przez dostawców usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów do przetwarzania danych osobowych i innych danych do celów zwalczania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych w internecieTekst mający znaczenie dla EOG
Data aktu: 29/04/2024
Data ogłoszenia: 14/05/2024
Data wejścia w życie: 15/05/2024