uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 50 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Wymogi dotyczące sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu przejrzystości rynku oraz w zapewnieniu odpowiedzialności przedsiębiorstw za wpływ, jaki wywierają na ludzi i środowisko. Ważne jest jednak usprawnienie tych wymogów w celu zapewnienia, by spełniały one cel, jakiemu miały one służyć, oraz aby ograniczyć obciążenie administracyjne.
(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE 3 nakłada na Komisję obowiązek określenia do dnia 30 czerwca 2024 r. w drodze aktów delegowanych standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, określających informacje, jakie jednostki mają przedstawiać w odniesieniu do kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem i obszarów sprawozdawczości specyficznych dla sektora, w którym jednostka prowadzi działalność, w uzupełnieniu informacji, jakie jednostki już mają obowiązek udostępniać zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2023/2772 4 .
(3) Aby zmniejszyć obciążenia sprawozdawcze spoczywające na jednostkach, jak stwierdzono w komunikacie Komisji z dnia 16 marca 2023 r. zatytułowanym "Długoterminowa konkurencyjność UE: perspektywa na przyszłość po 2030 r.", jednostkom należy umożliwić skupienie się w pierwszej kolejności na wdrożeniu wymogów dotyczących sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/2772. Z tego względu termin przyjęcia aktów delegowanych zawierających standardy sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, określających informacje, które jednostki mają przedstawiać w odniesieniu do kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem oraz obszarów sprawozdawczości specyficznych dla sektora, w którym jednostka prowadzi działalność, o którym mowa w dyrektywie 2013/34/UE, należy przesunąć o dwa lata. Przesunięcie to nie powinno jednak uniemożliwiać Komisji opublikowania aktów delegowanych zawierających sektorowe standardy sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju przed upływem tego dwuletniego okresu, a Komisja powinna dążyć do przyjęcia aktów delegowanych zawierających osiem z sektorowych standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, gdy tylko poszczególne z nich będą gotowe.
(4) Jednostki działające w tym samym sektorze często są narażone na podobne ryzyka związane ze zrównoważonym rozwojem i często wywierają podobny wpływ na społeczeństwo i środowisko. Porównania między jednostkami z tego samego sektora są szczególnie cenne dla inwestorów i innych użytkowników informacji na temat zrównoważonego rozwoju. W standardach sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju należy zatem określić zarówno informacje, które powinny ujawniać jednostki ze wszystkich sektorów, jak i informacje, które powinny ujawniać jednostki w zależności od sektora działalności. Sektorowe standardy sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju są szczególnie ważne w przypadku sektorów związanych z wysokim ryzykiem dla zrównoważonego rozwoju lub wpływem na środowisko, prawa człowieka lub ład korporacyjny, w tym sektorów wymienionych w sekcjach A, B (w tym sektora ropy naftowej, gazu, górnictwa i węgla) do H, K i L załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 , oraz odpowiednich działań w tych sektorach. Przyjmując akty delegowane zawierające sektorowe standardy sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, Komisja powinna zapewnić, aby informacje określone w tych standardach sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju były proporcjonalne do skali ryzyk i wpływu dotyczących kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem właściwych dla każdego sektora, biorąc pod uwagę fakt, że niektóre sektory powodują większe ryzyka i wywierają większy wpływ niż inne sektory. Komisja powinna również wziąć pod uwagę fakt, że nie wszystkie rodzaje działalności w konkretnych sektorach muszą wiązać się z wysokim ryzykiem dla zrównoważonego rozwoju lub wpływem na zrównoważony rozwój. W przypadku jednostek działających w sektorach szczególnie zależnych od zasobów naturalnych sektorowe standardy sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju wymagałyby ujawniania informacji o związanym z przyrodą wpływie na różnorodność biologiczną i ekosystemy oraz związanych z przyrodą ryzykach dla różnorodności biologicznej i ekosystemów.
(5) Dyrektywa 2013/34/UE nakłada również na Komisję obowiązek przyjęcia, do dnia 30 czerwca 2024 r., aktu delegowanego w celu ustanowienia standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, które mają być stosowane w celu ujawniania informacji dotyczących zrównoważonego rozwoju przez jednostki z państw trzecich uzyskujące w Unii obrót netto przekraczający 150 mln EUR i posiadające albo jednostki zależne w Unii, które są dużymi jednostkami lub małymi i średnimi jednostkami, których papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w Unii, albo oddziały w Unii uzyskujące obrót netto przekraczający 40 mln EUR. Te wymogi sprawozdawcze dla określonych jednostek z państw trzecich mają zastosowanie dopiero od roku obrotowego 2028. Ponieważ termin przyjęcia aktów delegowanych zawierających standardy sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju określających informacje, które jednostki mają przedstawiać w odniesieniu do kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem oraz obszarów sprawozdawczości specyficznych dla sektora, w którym jednostka prowadzi działalność, ma zostać przesunięty o dwa lata, również termin przyjęcia standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju dla określonych jednostek z państw trzecich powinien zostać przesunięty o dwa lata.
(6) Aby promować kontrolę demokratyczną, nadzór i przejrzystość, przynajmniej raz w roku Komisja powinna konsultować się w odniesieniu do opracowania standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju z Parlamentem Europejskim, a także, wspólnie, z grupą ekspertów z państw członkowskich ds. zrównoważonego finansowania i z Komitetem Regulacyjnym Rachunkowości, w kwestii programu prac EFRAG. W odniesieniu do opracowania standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju program prac EFRAG powinien zawierać informacje na temat ich planowania, ustalania priorytetów i harmonogramu przyszłych projektów standardów i innych rezultatów.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2013/34/UE. Ponieważ zmiany wprowadzone niniejszą dyrektywą zmieniającą dotyczą konkretnego elementu przyznanego Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych, nie ma potrzeby, aby państwa członkowskie transponowały te zmiany w przypadku, gdy ich przepisy krajowe zawierają jedynie odniesienie do takiego uprawnienia,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1306 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2024/1306 w sprawie zmiany dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do terminów przyjęcia standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju dla określonych sektorów i dla określonych jednostek z państw trzecichTekst mający znaczenie dla EOG |
| Data aktu: | 29/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 08/05/2024 |
| Data wejścia w życie: | 28/05/2024 |