Dyrektywa 2024/1306 w sprawie zmiany dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do terminów przyjęcia standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju dla określonych sektorów i dla określonych jednostek z państw trzecichTekst mający znaczenie dla EOG

DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2024/1306
z dnia 29 kwietnia 2024 r.
w sprawie zmiany dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do terminów przyjęcia standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju dla określonych sektorów i dla określonych jednostek z państw trzecich
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 50 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wymogi dotyczące sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu przejrzystości rynku oraz w zapewnieniu odpowiedzialności przedsiębiorstw za wpływ, jaki wywierają na ludzi i środowisko. Ważne jest jednak usprawnienie tych wymogów w celu zapewnienia, by spełniały one cel, jakiemu miały one służyć, oraz aby ograniczyć obciążenie administracyjne.

(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE 3  nakłada na Komisję obowiązek określenia do dnia 30 czerwca 2024 r. w drodze aktów delegowanych standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, określających informacje, jakie jednostki mają przedstawiać w odniesieniu do kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem i obszarów sprawozdawczości specyficznych dla sektora, w którym jednostka prowadzi działalność, w uzupełnieniu informacji, jakie jednostki już mają obowiązek udostępniać zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2023/2772 4 .

(3) Aby zmniejszyć obciążenia sprawozdawcze spoczywające na jednostkach, jak stwierdzono w komunikacie Komisji z dnia 16 marca 2023 r. zatytułowanym "Długoterminowa konkurencyjność UE: perspektywa na przyszłość po 2030 r.", jednostkom należy umożliwić skupienie się w pierwszej kolejności na wdrożeniu wymogów dotyczących sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/2772. Z tego względu termin przyjęcia aktów delegowanych zawierających standardy sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, określających informacje, które jednostki mają przedstawiać w odniesieniu do kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem oraz obszarów sprawozdawczości specyficznych dla sektora, w którym jednostka prowadzi działalność, o którym mowa w dyrektywie 2013/34/UE, należy przesunąć o dwa lata. Przesunięcie to nie powinno jednak uniemożliwiać Komisji opublikowania aktów delegowanych zawierających sektorowe standardy sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju przed upływem tego dwuletniego okresu, a Komisja powinna dążyć do przyjęcia aktów delegowanych zawierających osiem z sektorowych standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, gdy tylko poszczególne z nich będą gotowe.

(4) Jednostki działające w tym samym sektorze często są narażone na podobne ryzyka związane ze zrównoważonym rozwojem i często wywierają podobny wpływ na społeczeństwo i środowisko. Porównania między jednostkami z tego samego sektora są szczególnie cenne dla inwestorów i innych użytkowników informacji na temat zrównoważonego rozwoju. W standardach sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju należy zatem określić zarówno informacje, które powinny ujawniać jednostki ze wszystkich sektorów, jak i informacje, które powinny ujawniać jednostki w zależności od sektora działalności. Sektorowe standardy sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju są szczególnie ważne w przypadku sektorów związanych z wysokim ryzykiem dla zrównoważonego rozwoju lub wpływem na środowisko, prawa człowieka lub ład korporacyjny, w tym sektorów wymienionych w sekcjach A, B (w tym sektora ropy naftowej, gazu, górnictwa i węgla) do H, K i L załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 , oraz odpowiednich działań w tych sektorach. Przyjmując akty delegowane zawierające sektorowe standardy sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, Komisja powinna zapewnić, aby informacje określone w tych standardach sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju były proporcjonalne do skali ryzyk i wpływu dotyczących kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem właściwych dla każdego sektora, biorąc pod uwagę fakt, że niektóre sektory powodują większe ryzyka i wywierają większy wpływ niż inne sektory. Komisja powinna również wziąć pod uwagę fakt, że nie wszystkie rodzaje działalności w konkretnych sektorach muszą wiązać się z wysokim ryzykiem dla zrównoważonego rozwoju lub wpływem na zrównoważony rozwój. W przypadku jednostek działających w sektorach szczególnie zależnych od zasobów naturalnych sektorowe standardy sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju wymagałyby ujawniania informacji o związanym z przyrodą wpływie na różnorodność biologiczną i ekosystemy oraz związanych z przyrodą ryzykach dla różnorodności biologicznej i ekosystemów.

(5) Dyrektywa 2013/34/UE nakłada również na Komisję obowiązek przyjęcia, do dnia 30 czerwca 2024 r., aktu delegowanego w celu ustanowienia standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, które mają być stosowane w celu ujawniania informacji dotyczących zrównoważonego rozwoju przez jednostki z państw trzecich uzyskujące w Unii obrót netto przekraczający 150 mln EUR i posiadające albo jednostki zależne w Unii, które są dużymi jednostkami lub małymi i średnimi jednostkami, których papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w Unii, albo oddziały w Unii uzyskujące obrót netto przekraczający 40 mln EUR. Te wymogi sprawozdawcze dla określonych jednostek z państw trzecich mają zastosowanie dopiero od roku obrotowego 2028. Ponieważ termin przyjęcia aktów delegowanych zawierających standardy sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju określających informacje, które jednostki mają przedstawiać w odniesieniu do kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem oraz obszarów sprawozdawczości specyficznych dla sektora, w którym jednostka prowadzi działalność, ma zostać przesunięty o dwa lata, również termin przyjęcia standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju dla określonych jednostek z państw trzecich powinien zostać przesunięty o dwa lata.

(6) Aby promować kontrolę demokratyczną, nadzór i przejrzystość, przynajmniej raz w roku Komisja powinna konsultować się w odniesieniu do opracowania standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju z Parlamentem Europejskim, a także, wspólnie, z grupą ekspertów z państw członkowskich ds. zrównoważonego finansowania i z Komitetem Regulacyjnym Rachunkowości, w kwestii programu prac EFRAG. W odniesieniu do opracowania standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju program prac EFRAG powinien zawierać informacje na temat ich planowania, ustalania priorytetów i harmonogramu przyszłych projektów standardów i innych rezultatów.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2013/34/UE. Ponieważ zmiany wprowadzone niniejszą dyrektywą zmieniającą dotyczą konkretnego elementu przyznanego Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych, nie ma potrzeby, aby państwa członkowskie transponowały te zmiany w przypadku, gdy ich przepisy krajowe zawierają jedynie odniesienie do takiego uprawnienia,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Zmiany w dyrektywie 2013/34/UE

W dyrektywie 2013/34/UE wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 29b ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w akapicie trzecim w formule wprowadzającej datę "30 czerwca 2024 r." zastępuje się datą "30 czerwca 2026 r.";
b)
po akapicie trzecim dodaje się akapit w brzmieniu:

"Komisja dąży do przyjęcia aktów delegowanych zawierających osiem standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, o których mowa w akapicie trzecim pkt (ii), gdy tylko poszczególne z nich będą gotowe.";

2)
w art. 40b datę "30 czerwca 2024 r." zastępuje się datą "30 czerwca 2026 r.".
Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  3

Adresaci

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 kwietnia 2024 r.
1 Dz.U. C, C/2024/1584, 5.3.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/1584/oj.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 10 kwietnia 2024 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 29 kwietnia 2024 r.
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 19, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2013/34/2024-01-09).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2772 z dnia 31 lipca 2023 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE w odniesieniu do standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (Dz.U. L 2023/2772 z 22.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/2772/oj).
5 Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1, ELI: http://data.europa. eu/eli/reg/2006/1893/2019-07-26).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1306

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2024/1306 w sprawie zmiany dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do terminów przyjęcia standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju dla określonych sektorów i dla określonych jednostek z państw trzecichTekst mający znaczenie dla EOG
Data aktu: 29/04/2024
Data ogłoszenia: 08/05/2024
Data wejścia w życie: 28/05/2024