Decyzja wykonawcza 2024/1256 w sprawie zmiany i sprostowania decyzji wykonawczej (UE) 2023/1586 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dotyczących maszyn rolniczych z ładowaczem czołowym, czterokołowców terenowych oraz narzędzi ręcznych o napędzie elektrycznym

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/1256
z dnia 26 kwietnia 2024 r.
w sprawie zmiany i sprostowania decyzji wykonawczej (UE) 2023/1586 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dotyczących maszyn rolniczych z ładowaczem czołowym, czterokołowców terenowych oraz narzędzi ręcznych o napędzie elektrycznym
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniającą dyrektywę 95/16/WE 1 , w szczególności jej art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 7 dyrektywy 2006/42/WE domniemywa się, że maszyny wyprodukowane zgodnie z normą zharmonizowaną, do której odniesienie opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, spełniają zasadnicze wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa objęte taką normą zharmonizowaną.

(2) Pismem M/396 z dnia 19 grudnia 2006 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) z wnioskiem ("wniosek M/396") o opracowanie, znowelizowanie i sfinalizowanie norm zharmonizowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE, tak aby uwzględnić zmiany wprowadzone tą dyrektywą w stosunku do dyrektywy 98/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 .

(3) Na podstawie wniosku M/396 CEN i CENELEC opracowały normy zharmonizowane: EN 12525:2000+A2:2010 dotyczącą maszyn rolniczych i bezpieczeństwa ładowaczy czołowych, EN 15997:2011 sprostowaną normą EN 15997:2011/AC:2012, dotyczącą wszystkich pojazdów terenowych i bezpieczeństwa czterokołowców, EN 62841-1:2015 sprostowaną normą EN 62841-1:2015/AC:2015 i zmienioną normą EN 62841-1:2015/A11:2022, dotyczącą narzędzi o napędzie elektrycznym, ręcznych, i wymagań ogólnych dotyczących bezpieczeństwa narzędzi przenośnych, do trawników i innych ogrodniczych oraz EN 62841-2-11:2016 zmienioną normą EN 62841-2-11:2016/A1:2020, dotyczącą narzędzi o napędzie elektrycznym, ręcznych, przenośnych, do trawników i innych ogrodniczych, a także wymagań szczegółowych dotyczących ręcznych pilarek o ruchu posuwistozwrotnym. Odniesienia do tych norm opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w drodze decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/1586 3 .

(4) W dniu 6 czerwca 2022 r. Niemcy zgłosiły formalny sprzeciw zgodnie z art. 10 dyrektywy 2006/42/WE wobec normy zharmonizowanej EN 12525:2000+A2:2010, wyjaśniając, że ta norma zharmonizowana nie spełnia zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.1.2 i 1.7.4.2 lit. l) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Niemcy twierdzą, że norma dotycząca ładowaczy czołowych do pojazdów rolniczych nakłada środki organizacyjne zamiast środków technicznych w odniesieniu do wymogów określonych w pkt 1.1.2 załącznika I do tej dyrektywy. Ponadto Niemcy twierdzą, że obecność konstrukcji zabezpieczającej przed skutkami przewrócenia się pojazdu nie jest uznawana za wystarczającą do spełnienia wymogów określonych w pkt 1.7.4.2 lit. l) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE, ponieważ zamiast niej powinna być obecna konstrukcja zabezpieczająca przed spadającymi przedmiotami zgodnie z kodeksem nr 10 Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) 4 .

(5) Formalny sprzeciw został omówiony przez grupę ekspertów Komisji ds. maszyn 5  na posiedzeniach w dniach 10 października 2022 r. i 23 marca 2023 r. Został on omówiony w dniu 15 grudnia 2023 r. przez komitet ustanowiony na mocy art. 22 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 6  w sprawie normalizacji europejskiej.

(6) Po przeanalizowaniu normy zharmonizowanej EN 12525:2000+A2:2010 wspólnie z przedstawicielami grupy ekspertów Komisji ds. maszyn i przedstawicielami komitetu ustanowionego na mocy art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 Komisja stwierdziła, że norma ta nie spełnia zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.1.2 i 1.7.4.2 lit. l) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE.

(7) W dniu 30 września 2022 r. Francja zgłosiła formalny sprzeciw zgodnie z art. 10 dyrektywy 2006/42/WE wobec normy zharmonizowanej EN 15997:2011 sprostowanej normą EN 15997:2011/AC:2012, wyjaśniając, że nie spełnia ona zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.1.2, 1.3.1 i 3.4.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Francja twierdzi, że norma ta, obejmująca pojazdy terenowe i czteroko- łowce, nie uwzględnia w wystarczającym stopniu możliwego do przewidzenia niewłaściwego użycia i zasad bezpieczeństwa kompleksowego określonych w pkt 1.1.2 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Francja twierdzi również, że przedmiotowa norma ma poważne braki dotyczące utraty stabilności, ponieważ nie zawiera wymogów dotyczących stateczności poprzecznej i przedniej stateczności wzdłużnej określonych w pkt 1.3.1 załącznika I do tej dyrektywy. Ponadto Francja twierdzi, że ta zharmonizowana norma nie zawiera specyfikacji zapobiegających niekontrolowanemu ruchowi określonych w pkt 3.4.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Według Francji za najistotniejsze scenariusze wypadku uznaje się zdarzenie polegające na przewróceniu i wyrzucenie kierowcy.

(8) Formalny sprzeciw został omówiony przez grupę ekspertów Komisji ds. maszyn na posiedzeniu w dniu 23 marca 2023 r. Został on omówiony w dniu 15 grudnia 2023 r. przez komitet ustanowiony na mocy art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 w sprawie normalizacji europejskiej.

(9) Po przeanalizowaniu normy zharmonizowanej EN 15997:2011 sprostowanej normą EN 15997:2011/AC:2012 wspólnie z przedstawicielami grupy ekspertów Komisji ds. maszyn i przedstawicielami komitetu ustanowionego na mocy art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 Komisja stwierdziła, że norma ta nie spełnia zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.1.2, 1.3.1 i 3.4.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE.

(10) W dniu 20 maja 2022 r. Niemcy zgłosiły formalny sprzeciw zgodnie z art. 10 dyrektywy 2006/42/WE wobec normy zharmonizowanej EN 62841-1:2015 sprostowanej normą EN 62841-1:2015/AC:2015 i normy zharmonizowanej EN 62841-2-11:2016 zmienionej normą EN 62841-2-11:2016/A1:2020, wyjaśniając, że te normy zharmonizowane nie spełniają zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.2.3 i 2.2.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Niemcy twierdzą, że norma zharmonizowana EN 62841-1:2015 sprostowana normą EN 62841-1:2015/AC:2015, i norma zharmonizowana EN 62841-2-11:2016, zmieniona normą EN 62841-2-11:2016/A1:2020 (obie obejmujące ręczne maszyny elektryczne, takie jak wyrzy- narki), nie zapewniają wystarczającej ochrony przed niezamierzonym uruchomieniem po zaniku napięcia, w odniesieniu do wymagań określonych w pkt 1.2.3 (akapit drugi tiret pierwsze wraz z akapitem pierwszym) i pkt 2.2.1 (akapit pierwszy tiret trzecie) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE.

(11) Formalny sprzeciw został omówiony przez grupę ekspertów Komisji ds. maszyn na posiedzeniu w dniu 10 października 2022 r. oraz przez komitet ustanowiony na mocy art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 w sprawie normalizacji europejskiej w dniu 15 grudnia 2023 r.

(12) Po przeanalizowaniu normy zharmonizowanej EN 62841-1:2015 sprostowanej normą EN 62841-1:2015/ AC:2015 i normy zharmonizowanej EN 62841-2-11:2016 zmienionej normą EN 62841-2-11:2016/A1:2020, wspólnie z przedstawicielami grupy ekspertów Komisji ds. maszyn i komitetu ustanowionego na mocy art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 Komisja stwierdziła, że normy te nie spełniają zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.2.3 i 2.2.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE.

(13) Biorąc pod uwagę, że odniesienie do zmiany EN 62841-1:2015/A11:2022 zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej decyzją wykonawczą (UE) 2023/1586 po sprzeciwie wniesionym przez Niemcy, Komisja rozpatrzyła także normę zharmonizowaną EN 62841-1:2015 sprostowaną normą EN 62841-1:2015/AC:2015 i zmienioną normą EN 62841-1:2015/A11:2022 i stwierdziła, że norma ta w dalszym ciągu nie spełnia zasadniczych wymagań w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.2.3. (akapit drugi tiret pierwsze wraz z akapitem pierwszym) i pkt 2.2.1 (akapit pierwszy tiret trzecie) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE.

(14) Normy zharmonizowane: EN 12525:2000+A2:2010; EN 15997:2011, sprostowana normą EN 15997:2011/AC:2012; EN 62841-1:2015, sprostowana normą EN 62841-1:2015/AC:2015 i zmieniona normą EN 62841-1:2015/A11:2022; oraz EN 62841-2-11:2016, zmieniona normą EN 62841-2-11:2016/ A1:2020, powinny zatem zostać utrzymane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem.

(15) Odniesienia do norm zharmonizowanych: EN 12525:2000+A2:2010; EN 15997:2011, sprostowanej normą EN 15997:2011/AC:2012; EN 62841-1:2015, sprostowanej normą EN 62841-1:2015/AC:2015 i zmienionej normą EN 62841-1:2015/A11:2022; oraz EN 62841-2-11:2016, zmienionej normą EN 62841-2-11:2016/ A1:2020, są wymienione w załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2023/1586. Załącznik ten zawiera również odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE, ale opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniami. Należy zatem utrzymać odniesienia do tych norm zharmonizowanych poprzez usunięcie ich z tego załącznika i ponowne wprowadzenie do niego z odpowiednimi ograniczeniami.

(16) Odniesienie do normy zharmonizowanej EN 62841-1:2015, sprostowanej normą EN 62841-1:2015/AC:2015, jest wymienione w załączniku II do decyzji wykonawczej (UE) 2023/1586, w którym wymieniono odniesienia do norm zharmonizowanych wycofanych po określonych datach. Załącznik ten zawiera również odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE z ograniczeniami. Należy zatem utrzymać odniesienie do tej normy zharmonizowanej poprzez usunięcie jej z tego załącznika i ponowne wprowadzenie do niego z odpowiednimi ograniczeniami.

(17) W celu zapewnienia jasności i pewności art. 3 decyzji wykonawczej (UE) 2023/1586 powinien stanowić, że stosowanie norm, do których odniesienia wymieniono w tym załączniku, podlega wszelkim ograniczeniom określonym w załączniku III do tej decyzji wykonawczej. Należy zatem sprostować art. 3 wspomnianej decyzji wykonawczej.

(18) W związku z powyższym należy odpowiednio zmienić i sprostować decyzję wykonawczą (UE) 2023/1586.

(19) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany w decyzji wykonawczej (UE) 2023/1586

W decyzji wykonawczej (UE) 2023/1586 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Niniejszym publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej odniesienia do norm zharmonizowanych dotyczących maszyn, opracowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE, wymienionych w załączniku I do niniejszej decyzji.

Odniesienia do norm wymienionych w części trzeciej pkt 2 wiersze 121, 266, 324a, 343, 405, 495, 513a, 671a i 681a załącznika I do niniejszej decyzji publikuje się lub utrzymuje w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z ograniczeniami.";

2)
art. 2 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Komunikat ten ma jednak nadal zastosowanie w stosunku do odniesień do norm zharmonizowanych wymienionych w załączniku II do niniejszej decyzji do dat wycofania tych odniesień określonych w tym załączniku, z zastrzeżeniem wszelkich ograniczeń określonych w tym załączniku.";

3)
w załącznikach I i II wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Sprostowanie decyzji wykonawczej (UE) 2023/1586

W art. 3 decyzji wykonawczej (UE) 2023/1586 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Decyzja ta ma jednak nadal zastosowanie w stosunku do odniesień do norm zharmonizowanych wymienionych w załączniku III do niniejszej decyzji do dat wycofania tych odniesień określonych w tym załączniku, z zastrzeżeniem wszelkich ograniczeń określonych w tym załączniku.".

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 kwietnia 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach I i II do decyzji wykonawczej (UE) 2023/1586 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku I część trzecia pkt 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
skreśla się wiersz 324;
b)
dodaje się wiersz 324a w brzmieniu:
"324a. EN 12525:2000+A2:2010

Maszyny rolnicze - Ładowacze czołowe - Wymagania dotyczące bezpieczeństwa

Zastrzeżenie: Ta norma zharmonizowana nie stanowi podstawy do domniemania zgodności z zasadniczymi wymaganiami w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonymi w pkt 1.1.2 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE, który wymaga środków technicznych, a nie organizacyjnych, takich jak konstrukcje ochronne, chroniące w szczególności przed spadającymi przedmiotami, zamiast zajmowania się innymi scenariuszami wypadków, w tym przypadków przewrócenia się pojazdu, oraz w pkt 1.7.4.2 lit. l) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE, w którym wymaga się informacji na temat ryzyka resztkowego istniejącego mimo zastosowania konstrukcji bezpiecznej z samego założenia, środków zabezpieczających i dodatkowych środków ochronnych.";

c)
skreśla się wiersz 513;
d)
dodaje się wiersz 513a w brzmieniu:
"513a. EN 15997:2011

Wszystkie pojazdy terenowe (ATV - Quady) - Wymagania bezpieczeństwa i metody badania

EN 15997:2011/AC:2012

Zastrzeżenie: Ta norma zharmonizowana nie stanowi podstawy do domniemania zgodności z zasadniczymi wymaganiami w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonymi w pkt 1.1.2 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE, który wymaga zgodności z zasadami bezpieczeństwa kompleksowego i możliwego do przewidzenia niewłaściwego użycia pojazdu, pkt 1.3.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE, który wymaga zapewnienia stateczności poprzecznej i wzdłużnej, oraz pkt 3.4.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE, który wymaga zapobiegania niekontrolowanemu ruchowi.";

e)
skreśla się wiersz 671;
f)
dodaje się wiersz 671a w brzmieniu:
"671a. EN 62841-1:2015

Narzędzia o napędzie elektrycznym, ręczne, przenośne, do trawników i inne ogrodnicze - Bezpieczeństwo użytkowania - Część 1: Wymagania ogólne (IEC 62841-1:2014, zmodyfikowana)

EN 62841-1:2015/AC:2015

EN 62841-1:2015/A11:2022

Zastrzeżenie: Ta norma zharmonizowana nie stanowi podstawy do domniemania zgodności z zasadniczymi wymaganiami w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonymi w pkt 1.2.3 (akapit drugi tiret pierwsze wraz z akapitem pierwszym) i pkt 2.2.1 (akapit pierwszy tiret trzecie) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE, które wymagają wystarczającej ochrony przed niezamierzonym uruchomieniem bez względu na przyczynę.";

g)
skreśla się wiersz 681;
h)
dodaje się wiersz 681a w brzmieniu:
"681a. EN 62841-2-11:2016

Narzędzia o napędzie elektrycznym, ręczne, przenośne, do trawników i inne ogrodnicze - Bezpieczeństwo użytkowania - Część 2-11: Wymagania szczegółowe dotyczące ręcznych pilarek o ruchu posuwisto- zwrotnym (IEC 62841-2-11:2015, zmodyfikowana)

EN 62841-2-11:2016/A1:2020

Zastrzeżenie: Ta norma zharmonizowana nie stanowi podstawy do domniemania zgodności z zasadniczymi wymaganiami w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonymi w pkt 1.2.3 (akapit drugi tiret pierwsze wraz z akapitem pierwszym) i pkt 2.2.1 (akapit pierwszy tiret trzecie) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE, które wymagają wystarczającej ochrony przed niezamierzonym uruchomieniem bez względu na przyczynę.";

2)
w załączniku II część druga pkt 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
skreśla się wiersz 79;
b)
dodaje się wiersz 79a w brzmieniu:
"79a. EN 62841-1:2015

Narzędzia o napędzie elektrycznym, ręczne, przenośne, do trawników i inne ogrodnicze - Bezpieczeństwo użytkowania - Część 1: Wymagania ogólne (IEC 62841-1:2014, zmodyfikowana)

EN 62841-1:2015/AC:2015

Zastrzeżenie: Ta norma zharmonizowana nie stanowi podstawy do domniemania zgodności z zasadniczymi wymaganiami w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonymi w pkt 1.2.3 (akapit drugi tiret pierwsze wraz z akapitem pierwszym) i pkt 2.2.1 (akapit pierwszy tiret trzecie) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE, które wymagają wystarczającej ochrony przed niezamierzonym uruchomieniem bez względu na przyczynę.

2 lutego 2025 r.".
1 Dz.U. L 157 z 9.6.2006, s. 24, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2006/42/oj.
2 Dyrektywa 98/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do maszyn (Dz.U. L 207 z 23.7.1998, s. 1).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/1586 z dnia 26 lipca 2023 r. w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących maszyn, opracowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 194 z 2.8.2023, s. 45, ELI: http://da ta.europa.eu/eli/dec_impl/2023/1586/oj).
4 Standardowy kodeks OECD nr 10 dotyczący urzędowych badań konstrukcji zabezpieczających przed spadającymi przedmiotami w ciągnikach rolniczych i leśnych, ustanowiony przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, o którym mowa w wierszu 40 załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych (Dz.U. L 60 z 2.3.2013, s. 1).
5 Grupa E03676 w Rejestrze grup ekspertów Komisji i podobnych zespołów.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE (Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12, ELI: http://data.eu uropa.eu/eli/reg/2012/1025/oj).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1256

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/1256 w sprawie zmiany i sprostowania decyzji wykonawczej (UE) 2023/1586 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dotyczących maszyn rolniczych z ładowaczem czołowym, czterokołowców terenowych oraz narzędzi ręcznych o napędzie elektrycznym
Data aktu: 26/04/2024
Data ogłoszenia: 30/04/2024
Data wejścia w życie: 30/04/2024