a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z 8. unijnym programem działań w zakresie środowiska przyjętym na podstawie decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/591 4 Komisja, państwa członkowskie, władze regionalne i lokalne oraz zainteresowane strony mają obowiązek skutecznego stosowania wysokich standardów dotyczących przejrzystości, udziału społeczeństwa i dostępu do wymiaru sprawiedliwości zgodnie z Konwencją Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (EKG ONZ) o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska (zwanej dalej "konwencją z Aarhus"), zarówno na poziomie Unii, jak i państwa członkowskiego.
(2) Konwencja z Aarhus, ratyfikowana przez Wspólnotę Europejską w dniu 17 lutego 2005 r. decyzją Rady 2005/370/WE 5 , uznaje, że zwiększony publiczny dostęp do informacji dotyczących środowiska i rozpowszechnianie takich informacji przyczynia się do zwiększenia świadomości ekologicznej, swobodnej wymiany opinii, bardziej efektywnego uczestnictwa społeczeństwa w podejmowaniu decyzji dotyczących środowiska, a ostatecznie na poprawę stanu środowiska. Ponadto konwencja z Aarhus uznaje prawo do ochrony poufności danych osobowych lub akt osobowych dotyczących osoby fizycznej, w przypadku gdy osoba ta nie wyraziła zgody na ujawnienie społeczeństwu tych informacji, w przypadku gdy taka poufność jest przewidziana w prawie krajowym. W przypadku gdy prawo Unii wymaga zachowania poufności informacji handlowych lub przemysłowych w celu ochrony uzasadnionego interesu gospodarczego, poufność ta powinna być chroniona.
(3) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 6 i (UE) 2018/1725 7 mają zastosowanie do przetwarzania danych osobowych odpowiednio przez państwa członkowskie lub przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii w ramach niniejszego rozporządzenia. W związku z tym osoby, których dane dotyczą, mają prawo do uzyskania informacji o przetwarzaniu ich danych w ramach niniejszego rozporządzenia oraz o wykonywaniu swoich praw wynikających z tych rozporządzeń.
(4) W dniu 2 grudnia 2005 r. decyzją Rady 2006/61/WE Wspólnota Europejska ratyfikowała Protokół EKG ONZ w sprawie rejestrów uwalniania i transferu zanieczyszczeń (zwany dalej "Protokołem") 8 .
(5) Rozporządzeniem (WE) nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 9 ustanowiono Europejski Rejestr Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń w celu wykonania Protokołu.
(6) W sprawozdaniu Komisji z postępów w wykonywaniu rozporządzenia (WE) nr 166/2006, opublikowanym w dniu 13 grudnia 2017 r., stwierdzono, że należy usprawnić wykonywanie obowiązków sprawozdawczych poprzez dalsze badanie synergii z innymi powiązanymi unijnymi przepisami prawa w zakresie ochrony środowiska dotyczącymi zanieczyszczeń z instalacji przemysłowych, w tym w szczególności z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE 10 i dyrektywą Rady 91/271/EWG 11 . W sprawozdaniu podkreślono również potrzebę zbadania możliwości dodania informacji kontekstowych, aby zwiększyć skuteczność przekazywanych danych.
(7) Komunikat Komisji z dnia 12 maja 2021 r., zatytułowany "Droga do zdrowej planety dla wszystkich. Plan działania UE na rzecz eliminacji zanieczyszczeń wody, powietrza i gleby", ustanawia unijny plan działania na rzecz zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń, energii, obniżenia emisyjności i gospodarki o obiegu zamkniętym oraz promuje skuteczne wykorzystanie przekazywanych informacji w szerszych ramach monitorowania realizacji i perspektyw zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń oraz w ramach monitorowania przewidzianych w 8. unijnym programie działań w zakresie środowiska.
(8) Zgodnie z wnioskami Komisji z jej drugiego sprawozdania z postępów w wykonywaniu rozporządzenia (WE) nr 166/2006, opublikowanym w dniu 13 grudnia 2017 r., w czerwcu 2021 r. Komisja - przy wsparciu Europejskiej Agencji Środowiska (zwanej dalej "Agencją") - opracowała Europejski Portal Emisji Przemysłowych (zwany dalej "portalem"), który ma zastąpić Europejski Rejestr Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń, w celu poprawy synergii ze sprawozdawczością prowadzoną na podstawie dyrektywy 2010/75/UE.
(9) Portal powinien zapewniać społeczeństwu bezpłatny dostęp online do bardziej zintegrowanego i spójnego zestawu danych dotyczących kluczowych presji na środowisko powodowanych przez instalacje przemysłowe, ponieważ takie dane stanowią efektywne kosztowo narzędzie służące do dokonywania porównań i podejmowania decyzji w kwestiach dotyczących środowiska, zachęcania do poprawy efektywności środowiskowej, śledzenia tendencji, wykazywania postępów w zmniejszaniu zanieczyszczenia, porównywania instalacji, monitorowania zgodności z odpowiednimi umowami międzynarodowymi, ustalania priorytetów oraz oceny postępów osiąganych w ramach unijnych i krajowych polityk i programów ochrony środowiska.
(10) Portal powinien prezentować zawarte w nim dane w formie zagregowanej i niezagregowanej, aby umożliwić użytkownikom prowadzenie ukierunkowanych wyszukiwań, a także zapewnić elektroniczne środki pozyskiwania danych w łatwy sposób, w tym w postaci zbiorów danych opartych na zapytaniach.
(11) Wymogi dotyczące sprawozdawczości powinny mieć zastosowanie na poziomie instalacji w celu wdrożenia synergii między portalem a bazami danych dotyczących presji na środowisko powodowanych przez instalacje przemysłowe, w tym instalacje objęte dyrektywą 2010/75/UE, oraz w celu zapewnienia spójnego wykonywania tej dyrektywy i wsparcia na rzecz jej wykonywania.
(12) Aby zachować zgodność z wymogami Protokołu, wymogi dotyczące sprawozdawczości przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie do wszystkich rodzajów działalności wymienionych w załączniku I do Protokołu, a przy spełnianiu tych wymogów dotyczących sprawozdawczości należy wskazać zakład, do którego należy instalacja lub jej część. Ponadto, aby osiągnąć synergie z powiązanymi przepisami prawa Unii w zakresie ochrony środowiska mającymi wpływ na instalacje przemysłowe, zakres stosowania niniejszego rozporządzenia powinien być również dostosowany do rodzajów działalności przemysłowej wymienionych w załącznikach I i Ia do dyrektywy 2010/75/UE oraz z niektórymi rodzajami działalności objętymi dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193 12 .
(13) W celu monitorowania efektywności środowiskowej instalacji przemysłowych dane, które mają być zawarte w portalu, powinny obejmować, przy przekroczeniu mających zastosowanie wartości progowych wymienionych w załączniku II, uwolnienia do środowiska niektórych zanieczyszczeń, transfery poza miejsce powstania ścieków zawierających te zanieczyszczenia oraz transfery odpadów poza miejsce powstania.
(14) Portal powinien również zawierać dane dotyczące zużycia wody, energii i odpowiednich surowców przez dane instalacje, aby umożliwić monitorowanie postępów w kierunku wysoko zasobooszczędnej gospodarki o obiegu zamkniętym. Dane, które mają być zawarte w portalu, powinny obejmować odpowiednie surowce wykorzystywane w procesie produkcji i mające znaczący wpływ lub oddziaływanie na środowisko. Ustalenie, co należy uznać za odpowiednie surowce, powinno opierać się na pracach przeprowadzonych w ramach procesu prowadzącego do opracowania dokumentów referencyjnych dotyczących najlepszych dostępnych technik zgodnie z dyrektywą 2010/75/UE.
(15) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do składania sprawozdań przez operatorów właściwym organom, należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze do ustanowienia wykazu odpowiednich surowców, które mają być zgłaszane przez operatorów po konsultacji z państwami członkowskimi, zainteresowanymi branżami oraz organizacjami pozarządowymi promującymi zdrowie ludzkie i ochronę środowiska. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 13 .
(16) Operatorzy instalacji powinni przekazywać informacje dotyczące wielkości produkcji i godzin pracy danej instalacji, aby umożliwić kontekstualizację przekazywanych danych dotyczących uwolnień zanieczyszczeń, transferów ścieków zawierających te zanieczyszczenia poza miejsce powstania oraz transferów odpadów poza miejsce powstania. Informacje te powinny, w stosownych przypadkach, być przetwarzane zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia dotyczącymi poufności.
(17) Ogólne korzyści płynące z portalu w zakresie dostępu do informacji dotyczących środowiska w odniesieniu do instalacji przemysłowych, powinny zostać zmaksymalizowane poprzez uwzględnienie informacji przekazywanych Komisji przez państwa członkowskie zgodnie z dyrektywą 2010/75/UE, a także innych przepływów informacji wynikających z prawa Unii dotyczącego ochrony środowiska w zakresie zmiany klimatu, ochrony powietrza, wody i gruntów, prawa Unii dotyczącego gospodarowania odpadami, w tym sprawozdawczości na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE 14 , dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 15 oraz dyrektywy 2010/75/UE. Ponadto, aby maksymalnie zwiększyć wartość portalu dla użytkowników, powinien on być zaprojektowany w sposób ułatwiający przyszłą integrację z innymi odpowiednimi przepływami danych środowiskowych.
(18) W celu zapewnienia pewności prawa operatorzy instalacji lub państwa członkowskie powinni wskazywać, czy dane dotyczące uwolnienia zanieczyszczeń, transferów ścieków zawierających te zanieczyszczenia i transferów odpadów poza miejsce powstania są poniżej progów sprawozdawczych.
(19) Aby poprawić jakość przekazywanych danych oraz zapewnić ich porównywalność, należy zharmonizować metody kwantyfikacji, które mają być stosowane przez operatorów przy zgłaszaniu uwolnień zanieczyszczeń, transferów ścieków zawierających te zanieczyszczenia poza miejsce powstania, transferów odpadów poza miejsce powstania oraz wykorzystania zasobów. Operatorzy powinni stosować pomiary do celów kwantyfikacji, ponieważ pomiar jest najdokładniejszą metodą kwantyfikacji. Jeżeli pomiar nie jest możliwy, operatorzy powinni stosować obliczenia. Szacunki powinny być stosowane tylko w ostateczności.
(20) Ponieważ operatorzy instalacji do produkcji zwierząt gospodarskich i akwakultury mogą nie dysponować zasobami niezbędnymi do dokładnego określenia ilościowego zamierzonych uwolnień zanieczyszczeń, państwa członkowskie powinny być uprawnione do ilościowego określenia tych uwolnień w imieniu tych operatorów.
(21) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do sprawozdawczości państw członkowskich należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze do określania rodzaju i formatu informacji, które mają być przekazywane, oraz terminów ich przekazywania. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 182/2011.
(22) Biorąc pod uwagę znaczenie, jakie dla obywateli Unii ma szybki dostęp do informacji dotyczących środowiska, istotne jest, aby państwa członkowskie i Komisja udostępniały publicznie dane tak szybko, jak jest to technicznie możliwe. W tym celu, o ile dokładny termin składania sprawozdań ma zostać określony w akcie wykonawczym, powinien on przypadać nie później niż jedenaście miesięcy od zakończenia danego roku sprawozdawczego.
(23) W stosownych przypadkach portal powinien także ułatwiać dostęp do informacji o uwolnieniach zanieczyszczeń ze źródeł rozproszonych, aby umożliwić decydentom uwzględnienie uwolnienia zanieczyszczeń w bardziej odpowiednim kontekście oraz wybór najskuteczniejszego rozwiązania w zakresie zmniejszania zanieczyszczeń.
(24) Dane przekazywane przez państwa członkowskie i operatorów powinny odznaczać się wysoką jakością, w szczególności jeżeli chodzi o ich dokładność, kompletność, spójność i wiarygodność. Właściwe organy powinny zatem oceniać jakość danych dostarczanych przez operatorów.
(25) Publiczny dostęp do informacji dotyczących środowiska przekazywanych przez państwa członkowskie powinien być nieograniczony, a wyjątki od tej zasady powinny być możliwe, w stosownych przypadkach, wyłącznie zgodnie z dyrektywą 2003/4/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 16 lub rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 17 .
(26) Należy zapewnić udział społeczeństwa w każdym dalszym rozwoju portalu poprzez umożliwienie wczesnego i skutecznego przekazywania uwag, informacji, analiz i opinii na potrzeby procesu decyzyjnego w tym zakresie.
(27) Aby zwiększyć przydatność i oddziaływanie portalu, Komisja - przy wsparciu Agencji - powinna opracować wytyczne wspierające wykonywanie niniejszego rozporządzenia, zwracając szczególną uwagę na wykonywanie przepisów, które nie były częścią rozporządzenia (WE) nr 166/2006, oraz na potencjalne skutki dla sektorów nieobjętych tym rozporządzeniem.
(28) Aby umożliwić Komisji aktualizację wykazu rodzajów działalności przemysłowej lub rolniczej, w odniesieniu do których zastosowanie mają wymogi sprawozdawcze, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) w celu zmiany niniejszego rozporządzenia, aby dostosować załącznik I do zmian wprowadzonych do Protokołu.
(29) Komisja powinna być również uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 290 TFUE w celu zmiany załącznika II do niniejszego rozporządzenia, aby określić progi sprawozdawczości, dodać zanieczyszczenia, które podlegają szczególnym środkom regulacyjnym na podstawie prawa Unii dotyczącego jakości wody i powietrza oraz chemikaliów, w tym rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 18 oraz dyrektyw 2000/60/WE 19 , 2004/107/WE 20 Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Parlamentu Europejskiego 2006/118/WE 21 , 2008/50/WE 22 , 2008/105/WE 23 i (UE) 2020/2184 24 , oraz w celu odzwierciedlenia zmian wprowadzonych do Protokołu w odniesieniu do zanieczyszczeń podlegających zgłoszeniu lub ich progów sprawozdawczości. Aby ułatwić pełne stosowanie niniejszego rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2025 r. Komisja powinna przyjąć akt delegowany, w którym dokona przeglądu wykazu substancji i wartości progowych określonych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia, w tym między innymi oceny potrzeby obniżenia progów sprawozdawczych dla substancji per- i polifluoroalkilowych (PFAS) oraz innych odpowiednich substancji.
(30) Przy przyjmowaniu aktów delegowanych szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 25 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(31) Aby zapewnić skuteczne wykonywanie niniejszego rozporządzenia, państwa członkowskie powinny ustanowić przepisy dotyczące sankcji mających zastosowanie do jego naruszeń oraz powinny zapewnić ich wykonanie.
(32) Ponieważ rozporządzenie (WE) nr 166/2006 wymaga znacznych zmian, należy je uchylić i zastąpić niniejszym rozporządzeniem, mając na względzie pewność prawa, jasność i przejrzystość.
(33) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia, a mianowicie zwiększenie publicznego dostępu do informacji dotyczących środowiska poprzez ustanowienie zintegrowanej i spójnej ogólnounijnej elektronicznej bazy danych oraz umożliwienie monitorowania zanieczyszczeń przemysłowych w celu przyczynienia się do zapobiegania im i ich zmniejszania, nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, ponieważ potrzeba porównywalności danych w państwach członkowskich wymaga wysokiego stopnia harmonizacji, natomiast ze względu na rozmiar i skutki działania możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tych celów.
(34) Wymogi dotyczące sprawozdawczości ustanowione niniejszym rozporządzeniem powinny mieć zastosowanie od roku sprawozdawczego 2027, aby zapewnić państwom członkowskim i operatorom wystarczającą ilość czasu na podjęcie niezbędnych środków.
(35) W celu zapewnienia ciągłości danych i pewności prawa rozporządzenie (WE) nr 166/2006 powinno nadal mieć zastosowanie w roku sprawozdawczym 2026,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: