Rozporządzenie 2024/1230 zmieniające rozporządzenia (WE) nr 80/2009, (UE) nr 996/2010 i (UE) nr 165/2014 w odniesieniu do niektórych wymogów sprawozdawczych w dziedzinie transportu drogowego i lotnictwa

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2024/1230
z dnia 24 kwietnia 2024 r.
zmieniające rozporządzenia (WE) nr 80/2009, (UE) nr 996/2010 i (UE) nr 165/2014 w odniesieniu do niektórych wymogów sprawozdawczych w dziedzinie transportu drogowego i lotnictwa
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 i art. 100 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wymogi sprawozdawcze odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu właściwego monitorowania przepisów i ich prawidłowego egzekwowania. Ważne jest jednak uproszczenie tych wymogów w celu zapewnienia, aby spełniały one cel, który został dla nich przewidziany, oraz aby ograniczyć obciążenie administracyjne.

(2) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 80/2009 3 , (UE) nr 996/2010 4  i (UE) nr 165/2014 5  zawierają szereg wymogów sprawozdawczych w dziedzinach transportu drogowego i lotnictwa, które należy uprościć zgodnie z komunikatem Komisji z dnia 16 marca 2023 r. zatytułowanym "Długoterminowa konkurencyjność UE: perspektywa na przyszłość po 2030 r.".

(3) Rozporządzenie (WE) nr 80/2009 nakłada na każdego sprzedawcę systemu komputerowych systemów rezerwacji (KSR) obowiązek przedkładania co cztery lata, a dodatkowo na wniosek Komisji, sporządzonego w wyniku niezależnego audytu sprawozdania szczegółowo opisującego strukturę własności i model zarządzania.

(4) Ten obowiązek audytu i sprawozdawczości ustanowiony rozporządzeniem (WE) nr 80/2009 ma na celu umożliwienie Komisji monitorowania stosowania szczególnych przepisów dla przewoźników macierzystych określonych w tym rozporządzeniu. Przepisy te mają w szczególności na celu uniemożliwienie przewoźnikom macierzystym dyskryminowania konkurencyjnych KSR oraz uniemożliwienie KSR będącym własnością przewoźników macierzystych dyskryminowania innych przewoźników. Z przeprowadzonej w 2020 r. przez Komisję oceny rozporządzenia (WE) nr 80/2009 wynika, że przepisy dotyczące przewoźników macierzystych mogą być zbędne, ponieważ linie lotnicze nie posiadają już KSR, i nie ma dowodów na to, że będą one starały się nabyć KSR, gdyby przepisy te nie istniały. W związku z tym składanie co cztery lata sprawozdań poddanych audytowi nie jest już uzasadnione. Komisja powinna jednak zachować prawo do żądania w razie potrzeby sprawozdań poddanych audytowi, aby móc skutecznie egzekwować przepisy dotyczące przewoźników macierzystych.

(5) Rozporządzenie (UE) nr 996/2010 wymaga corocznej publikacji sprawozdania ze stanu bezpieczeństwa na szczeblu krajowym w celu powiadomienia ogółu społeczeństwa o ogólnym poziomie bezpieczeństwa lotnictwa. Obowiązek ten miał na celu zapewnienie przejrzystości w odniesieniu do ogólnej sytuacji w zakresie bezpieczeństwa lotniczego w państwach członkowskich, a w szczególności wkładu działań w zakresie badania wypadków w tę sytuację, biorąc pod uwagę kontekst tego rozporządzenia. Stał się on jednak zbędny w związku z corocznym sprawozdaniem ze stanu bezpieczeństwa publikowanym przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 6 , który obejmuje cały unijny system lotnictwa, w tym badanie wypadków.

(6) Rozporządzenie (UE) nr 165/2014 zobowiązuje organy państw członkowskich do corocznego przesyłania Komisji, w miarę możliwości drogą elektroniczną, wykazów instalatorów i warsztatów, zatwierdzonych do przeprowadzania instalacji, kontroli, przeglądów i napraw tachografów oraz wydanych im kart. Rozporządzenie to wymaga również od Komisji publikowania tych wykazów na jej stronie internetowej.

(7) Połączenie faktu, że karty warsztatowe są ważne przez rok, z faktem, że korespondencja państw członkowskich do Komisji zawiera jedynie przegląd zatwierdzonych warsztatów i wydanych im ważnych kart, oznacza, że w kolejnym roku coraz większa część kart warsztatowych publikowanych na stronie internetowej Komisji nie jest już ważna. Państwa członkowskie powinny zatem być zobowiązane do publikowania tych informacji i ich ciągłego aktualizowania na publicznie dostępnej stronie internetowej co najmniej raz do roku. Komisja powinna opublikować wykaz stron internetowych wszystkich państw członkowskich, na których można znaleźć te informacje. Niektóre państwa członkowskie posiadają już takie strony internetowe. Obowiązek ten doprowadziłby zatem do zmniejszenia obciążeń administracyjnych zarówno dla Komisji, jak i państw członkowskich, oraz zmniejszonych kosztów dla zainteresowanych stron poprzez zapewnienie bardziej aktualnej i skutecznej dystrybucji informacji.

(8) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia, a mianowicie uproszczenie wymogów dotyczących sprawozdawczości określonych odpowiednio w rozporządzeniach (WE) nr 80/2009, (UE) nr 996/2010 i (UE) nr 165/2014, nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (WE) nr 80/2009, (UE) nr 996/2010 i (UE) nr 165/2014,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 80/2009

Art. 12. rozporządzenia (WE) nr 80/2009 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 12

Komisja może zażądać od każdego sprzedawcy systemu przedłożenia sporządzonego w wyniku niezależnego audytu sprawozdania, szczegółowo opisującego strukturę własności i model zarządzania. Koszty związane ze sprawozdaniem poddanym audytowi ponosi sprzedawca systemu.".

Artykuł  2

Zmiana w rozporządzeniu (UE) nr 996/2010

Uchyla się art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 996/2010.

Artykuł  3

Zmiana w rozporządzeniu (UE) nr 165/2014

Art. 24. ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 165/2014 otrzymuje brzmienie:

"5. Właściwe organy państw członkowskich publikują wykazy zatwierdzonych warsztatów oraz wydanych im kart na publicznie dostępnej stronie internetowej oraz zapewniają odpowiednią aktualizację tych wykazów przynajmniej raz w roku.

Komisja publikuje wykazy takich krajowych stron internetowych na swojej stronie internetowej.".

Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 24 kwietnia 2024 r.

1 Dz.U. C, C/2024/1589 z 5.3.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/1589/oj.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 13 marca 2024 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 12 kwietnia 2024 r.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 80/2009 z dnia 14 stycznia 2009 r. w sprawie kodeksu postępowania dla komputerowych systemów rezerwacji i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 2299/89 (Dz.U. L 35 z 4.2.2009, s. 47).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 z dnia 20 października 2010 r. w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im oraz uchylające dyrektywę 94/56/WE (Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 35).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.U. L 60 z 28.2.2014, s. 1).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1230

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2024/1230 zmieniające rozporządzenia (WE) nr 80/2009, (UE) nr 996/2010 i (UE) nr 165/2014 w odniesieniu do niektórych wymogów sprawozdawczych w dziedzinie transportu drogowego i lotnictwa
Data aktu: 24/04/2024
Data ogłoszenia: 29/04/2024
Data wejścia w życie: 19/05/2024