PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 i art. 100 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Wymogi sprawozdawcze odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu właściwego monitorowania przepisów i ich prawidłowego egzekwowania. Ważne jest jednak uproszczenie tych wymogów w celu zapewnienia, aby spełniały one cel, który został dla nich przewidziany, oraz aby ograniczyć obciążenie administracyjne.
(2) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 80/2009 3 , (UE) nr 996/2010 4 i (UE) nr 165/2014 5 zawierają szereg wymogów sprawozdawczych w dziedzinach transportu drogowego i lotnictwa, które należy uprościć zgodnie z komunikatem Komisji z dnia 16 marca 2023 r. zatytułowanym "Długoterminowa konkurencyjność UE: perspektywa na przyszłość po 2030 r.".
(3) Rozporządzenie (WE) nr 80/2009 nakłada na każdego sprzedawcę systemu komputerowych systemów rezerwacji (KSR) obowiązek przedkładania co cztery lata, a dodatkowo na wniosek Komisji, sporządzonego w wyniku niezależnego audytu sprawozdania szczegółowo opisującego strukturę własności i model zarządzania.
(4) Ten obowiązek audytu i sprawozdawczości ustanowiony rozporządzeniem (WE) nr 80/2009 ma na celu umożliwienie Komisji monitorowania stosowania szczególnych przepisów dla przewoźników macierzystych określonych w tym rozporządzeniu. Przepisy te mają w szczególności na celu uniemożliwienie przewoźnikom macierzystym dyskryminowania konkurencyjnych KSR oraz uniemożliwienie KSR będącym własnością przewoźników macierzystych dyskryminowania innych przewoźników. Z przeprowadzonej w 2020 r. przez Komisję oceny rozporządzenia (WE) nr 80/2009 wynika, że przepisy dotyczące przewoźników macierzystych mogą być zbędne, ponieważ linie lotnicze nie posiadają już KSR, i nie ma dowodów na to, że będą one starały się nabyć KSR, gdyby przepisy te nie istniały. W związku z tym składanie co cztery lata sprawozdań poddanych audytowi nie jest już uzasadnione. Komisja powinna jednak zachować prawo do żądania w razie potrzeby sprawozdań poddanych audytowi, aby móc skutecznie egzekwować przepisy dotyczące przewoźników macierzystych.
(5) Rozporządzenie (UE) nr 996/2010 wymaga corocznej publikacji sprawozdania ze stanu bezpieczeństwa na szczeblu krajowym w celu powiadomienia ogółu społeczeństwa o ogólnym poziomie bezpieczeństwa lotnictwa. Obowiązek ten miał na celu zapewnienie przejrzystości w odniesieniu do ogólnej sytuacji w zakresie bezpieczeństwa lotniczego w państwach członkowskich, a w szczególności wkładu działań w zakresie badania wypadków w tę sytuację, biorąc pod uwagę kontekst tego rozporządzenia. Stał się on jednak zbędny w związku z corocznym sprawozdaniem ze stanu bezpieczeństwa publikowanym przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 6 , który obejmuje cały unijny system lotnictwa, w tym badanie wypadków.
(6) Rozporządzenie (UE) nr 165/2014 zobowiązuje organy państw członkowskich do corocznego przesyłania Komisji, w miarę możliwości drogą elektroniczną, wykazów instalatorów i warsztatów, zatwierdzonych do przeprowadzania instalacji, kontroli, przeglądów i napraw tachografów oraz wydanych im kart. Rozporządzenie to wymaga również od Komisji publikowania tych wykazów na jej stronie internetowej.
(7) Połączenie faktu, że karty warsztatowe są ważne przez rok, z faktem, że korespondencja państw członkowskich do Komisji zawiera jedynie przegląd zatwierdzonych warsztatów i wydanych im ważnych kart, oznacza, że w kolejnym roku coraz większa część kart warsztatowych publikowanych na stronie internetowej Komisji nie jest już ważna. Państwa członkowskie powinny zatem być zobowiązane do publikowania tych informacji i ich ciągłego aktualizowania na publicznie dostępnej stronie internetowej co najmniej raz do roku. Komisja powinna opublikować wykaz stron internetowych wszystkich państw członkowskich, na których można znaleźć te informacje. Niektóre państwa członkowskie posiadają już takie strony internetowe. Obowiązek ten doprowadziłby zatem do zmniejszenia obciążeń administracyjnych zarówno dla Komisji, jak i państw członkowskich, oraz zmniejszonych kosztów dla zainteresowanych stron poprzez zapewnienie bardziej aktualnej i skutecznej dystrybucji informacji.
(8) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia, a mianowicie uproszczenie wymogów dotyczących sprawozdawczości określonych odpowiednio w rozporządzeniach (WE) nr 80/2009, (UE) nr 996/2010 i (UE) nr 165/2014, nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (WE) nr 80/2009, (UE) nr 996/2010 i (UE) nr 165/2014,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Strasburgu dnia 24 kwietnia 2024 r.