RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3 oraz art. 17, 22 i 23,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rada Prezesów dokonała przeglądu oprocentowania depozytów utrzymywanych w krajowych bankach centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro (zwanych dalej "KBC"), oraz w Europejskim Banku Centralnym (EBC), które nie są związane z realizacją polityki pieniężnej ("depozyty niezwiązane z polityką pieniężną"). Celem tego przeglądu było uniknięcie potencjalnego zakłócania przez takie depozyty jednolitej polityki pieniężnej, przy jednoczesnym zapewnieniu zgodności z zasadą otwartej gospodarki rynkowej i spójności w traktowaniu podobnych depozytów w Eurosystemie.
(2) W rezultacie wspomnianego przeglądu Rada Prezesów zdecydowała, że konieczna jest większa przejrzystość oprocentowania depozytów niezwiązanych z polityką pieniężną. Stopy oprocentowania mające zastosowanie do tych depozytów określono w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/671 (EBC/2019/7) 1 , (UE) 2024/1211 (EBC/2024/13) 2 , (UE) 2022/912 (EBC/2022/8) 3 oraz decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31) 4 . Aby zwiększyć przejrzystość, a także spójność między powiązanymi aktami prawnymi, stopy oprocentowania powinny być określone w sposób kompleksowy w jednym akcie prawnym, co ułatwi przekazywanie informacji na temat stóp procentowych i umożliwi ich dostosowanie w przyszłości.
(3) Oprocentowanie depozytów niezwiązanych z polityką pieniężną nie powinno przyczyniać się do trwałego lub strukturalnego zakłócania transmisji lub realizacji polityki pieniężnej i powinno zapewniać prawidłowe funkcjonowanie rynku, a tym samym ograniczać możliwości dużej zmienności takich depozytów.
(4) Rada Prezesów ustaliła podstawową stopę oprocentowania na poziomie krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (€STR) minus spread. Spread może być łatwo dostosowany w przypadku zmiany warunków rynkowych w celu zachowania skuteczności transmisji polityki pieniężnej przy jednoczesnym zminimalizowaniu ryzyka nagłych przepływów na rynki pieniężne lub odpływów z nich oraz zapewnieniu prostych zasad dotyczących oprocentowania, z bardzo nielicznymi wyjątkami. Rada Prezesów ustaliła i w razie potrzeby dostosuje spread, aby osiągnąć cele polityki dotyczącej oprocentowania i uniknąć negatywnych skutków dla realizacji polityki pieniężnej lub funkcjonowania rynku. Obecnie spread jest ustalony na 20 punktów bazowych.
(5) Rada Prezesów ustaliła, że konieczne są pewne odstępstwa lub wyjątki od podstawowej stopy oprocentowania. Nadal powinny mieć zastosowanie pułapy w odniesieniu do oprocentowania depozytów sektora publicznego oraz niektórych innych depozytów niezwiązanych z polityką pieniężną, aby w stosownych przypadkach umożliwić KBC oprocentowanie takich depozytów według stopy poniżej pułapu, z uwzględnieniem warunków panujących w danym kraju, takich jak warunki panujące na rynku transakcji repo. Spread niższy niż 20 punktów bazowych, początkowo ustalony na poziomie zero, powinien mieć zastosowanie w przypadku funduszy gwarancyjnych infrastruktur rynku finansowego w Europejskim Obszarze Gospodarczym, takich jak systemy płatności, kontrahenci centralni i centralne depozyty papierów wartościowych, a także w przypadku rachunków prefinansowanych prowadzonych w systemie TARGET, ze względu na ich znaczenie dla niezakłóconego funkcjonowania systemów płatności oraz stabilności finansowej. Środki, które muszą być tymczasowo zdeponowane w KBC lub EBC w związku z pomocą finansową, powinny być nadal zwolnione z ujemnych stóp procentowych.
(6) Rada Prezesów zdecydowała również, że konieczne jest zapewnienie, aby w pewnych okolicznościach EBC mógł żądać od KBC szczegółowych informacji dotyczących depozytów niezwiązanych z polityką pieniężną oraz aby informacje te były udostępniane w ramach EBC i Eurosystemu wyłącznie na zasadzie wiedzy koniecznej (need-to-know), jeżeli EBC ustali, że w danym przypadku informacje te są niezbędne, umożliwiając Eurosystemowi ocenę potencjalnego wpływu tych depozytów na realizację polityki pieniężnej.
(7) Aby osiągnąć te cele i zapewnić KBC wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania nowych zasad dotyczących oprocentowania depozytów niezwiązanych z polityką pieniężną, niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 grudnia 2024 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: