Decyzja wykonawcza 2024/1192 w sprawie przyznanego Belgii, Francji i Niderlandom czasowego odstępstwa od warunków w zakresie wprowadzania do obrotu kwalifikowanego materiału siewnego lnu, określonych w dyrektywie Rady 2002/57/WE

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/1192
z dnia 24 kwietnia 2024 r.
w sprawie przyznanego Belgii, Francji i Niderlandom czasowego odstępstwa od warunków w zakresie wprowadzania do obrotu kwalifikowanego materiału siewnego lnu, określonych w dyrektywie Rady 2002/57/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 2563)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 26 kwietnia 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2002/57/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin oleistych i włóknistych 1 , w szczególności jej art. 21 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dyrektywie 2002/57/WE określono wymogi dotyczące wprowadzania do obrotu w Unii materiału siewnego roślin oleistych i włóknistych. Zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. i) tej dyrektywy kwalifikowany materiał siewny lnu może być produkowany z kwalifikowanego materiału siewnego do trzeciego rozmnożenia i musi spełniać warunki ustanowione w załącznikach I i II do tej dyrektywy dla kwalifikowanego materiału siewnego, w tym odpowiednie warunki inspekcji polowych w odniesieniu do tożsamości odmianowej.

(2) Trudne warunki uprawy lnu w ostatnich latach wynikające z fali upałów, susz i ograniczonych opadów deszczu w okresie wegetacji doprowadziły do poważnego niedoboru materiału siewnego lnu w Belgii, Francji i Niderlandach.

(3) W rezultacie Belgia, Francja i Niderlandy dysponują jedynie ograniczonymi ilościami materiału siewnego lnu, które są niewystarczające pod względem ilości potrzebnych do siewu.

(4) Z informacji przekazanych Komisji wynika, że aby pokonać te trudności w zaopatrzeniu w okresie, który upływa dnia 30 czerwca 2024 r., niezbędne jest łącznie 1 500 ton materiału siewnego lnu w przypadku Belgii, 1 500 ton w przypadku Francji i 270 ton w przypadku Niderlandów. Z informacji tych wynika również, że aby pokonać trudności w zaopatrzeniu w późniejszym okresie, który upływa dnia 30 czerwca 2025 r., niezbędne jest łącznie 500 ton materiału siewnego do produkcji lnu w przypadku Belgii, 4 000 ton w przypadku Francji i 400 ton w przypadku Niderlandów.

(5) Inne państwa członkowskie nie są w stanie zaspokoić zapotrzebowania Belgii, Francji i Niderlandów.

(6) W związku z tym w Belgii, Francji i Niderlandach występują przejściowe trudności w ogólnym zaopatrzeniu w materiał siewny lnu i wiele wskazuje na to, że sytuacja ta na razie się nie zmieni. Trudności te mogą zostać przezwyciężone jedynie poprzez zezwolenie, na określony czas i z zastrzeżeniem odpowiedniej maksymalnej ilości potrzebnej do rozwiązania tych problemów z zaopatrzeniem, na wprowadzenie do obrotu w Unii kwalifikowanego materiału siewnego lnu wyprodukowanego w Belgii, Francji i Niderlandach z kategorii kwalifikowanego materiału siewnego trzeciego rozmnożenia i spełniającego mniej rygorystyczne wymogi niż te określone w dyrektywie 2002/57/WE.

(7) Zgodnie z wnioskiem tych państw członkowskich odstępstwa od obowiązujących wymogów dotyczą, z jednej strony, liczby dozwolonych rozmnożeń, późniejszych niż trzecie rozmnożenie, oraz, z drugiej strony, nieprzepro- wadzenia inspekcji polowej przed certyfikacją materiału siewnego.

(8) Państwa członkowskie powinny zatem zezwolić na określony czas na wprowadzenie do obrotu w Unii kwalifikowanego materiału siewnego lnu wyprodukowanego w Belgii, Francji i Niderlandach w ramach rozmnożenia późniejszego niż trzecie rozmnożenie kwalifikowanego materiału siewnego.

(9) Zgodnie z wnioskiem tych państw członkowskich odstępstwa od obowiązujących wymogów dotyczą również nie- przeprowadzenia inspekcji polowej przed certyfikacją materiału siewnego. Należy zatem zezwolić na obrót kwalifikowanym materiałem siewnym lnu wyprodukowanym w tych państwach członkowskich z kwalifikowanego materiału siewnego rozmnożenia późniejszego niż trzecie rozmnożenie, bez uprzedniego przeprowadzenia inspekcji

polowych.

(10) W celu koordynacji i skutecznego monitorowania tego odstępstwa właściwe organy Belgii, Francji i Niderlandów powinny wymieniać między sobą informacje oraz powiadamiać Komisję o ilościach nasion lnu objętych odstępstwami oraz o podmiotach gospodarczych, których te odstępstwa dotyczą.

(11) Aby zapewnić skuteczne monitorowanie tego odstępstwa, Belgia, Francja i Niderlandy bezzwłocznie powiadamiają Komisję i inne państwa członkowskie o ilościach, w odniesieniu do których wydały pozwolenie na wprowadzenie do obrotu zgodnie z niniejszą decyzją.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Pozwolenie na wprowadzenie do obrotu kwalifikowanego materiału siewnego, który nie został poddany inspekcji polowej w odniesieniu do tożsamości odmianowej

1. 
Do dnia 30 czerwca 2024 r. państwa członkowskie zezwalają na wprowadzenie do obrotu w Unii kwalifikowanego materiału siewnego lnu, który został wyprodukowany w Belgii, Francji i Niderlandach z materiału siewnego kategorii "kwa- kwalifikowany materiał siewny trzeciego rozmnożenia" i który nie został poddany inspekcji polowej w odniesieniu do tożsamości odmianowej, z zastrzeżeniem art. 3-5.
2. 
Całkowita ilość materiału siewnego, o którym mowa w ust. 1, nie przekracza:
a)
1 500 ton w przypadku produkcji w Belgii;
b)
1 500 ton w przypadku produkcji we Francji;
c)
270 ton w przypadku produkcji w Niderlandach.
Artykuł  2

Pozwolenie na wprowadzenie do obrotu kwalifikowanego materiału siewnego wyprodukowanego w ramach późniejszego rozmnożenia niż trzecie rozmnożenie

1. 
Do dnia 30 czerwca 2025 r. państwa członkowskie zezwalają na wprowadzenie do obrotu w Unii kwalifikowanego materiału siewnego wyprodukowanego w Belgii, Francji i Niderlandach z materiału siewnego kategorii "kwalifikowany materiał siewny trzeciego rozmnożenia", z zastrzeżeniem ust. 2 i art. 3-5.
2. 
Całkowita ilość materiału siewnego, o którym mowa w ust. 1, nie przekracza:
a)
500 ton w przypadku produkcji w Belgii;
b)
4 000 ton w przypadku produkcji we Francji;
c)
400 ton w przypadku produkcji w Niderlandach.
Artykuł  3

Wymogi w zakresie etykietowania

Bez uszczerbku dla wymogów w zakresie etykietowania określonych w dyrektywie 2002/57/WE etykieta urzędowa zawiera następujące elementy:

a)
w przypadku materiału siewnego, o którym mowa w art. 1 - oświadczenie, że materiał siewny nie został poddany inspekcji polowej w odniesieniu do tożsamości odmianowej;
b)
w przypadku materiału siewnego, o którym mowa w art. 2 - oświadczenie, że materiał siewny został wyprodukowany w ramach późniejszego rozmnożenia niż kwalifikowany materiał siewny trzeciego rozmnożenia.
Artykuł  4

Wymiana informacji na temat dozwolonych ilości

Właściwe organy Belgii, Francji i Niderlandów bezzwłocznie powiadamiają siebie nawzajem oraz Komisję o podmiotach korzystających z tych odstępstw oraz o podmiotach, którym ten materiał siewny został zaoferowany.

Artykuł  5

Powiadomienie o dozwolonych ilościach

Belgia, Francja i Niderlandy bezzwłocznie powiadamiają Komisję i inne państwa członkowskie o ilościach, w odniesieniu do których wydały pozwolenie na wprowadzenie do obrotu zgodnie z niniejszą decyzją.

Artykuł  6

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 kwietnia 2024 r.

1 Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 74, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2002/57/oj.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1192

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/1192 w sprawie przyznanego Belgii, Francji i Niderlandom czasowego odstępstwa od warunków w zakresie wprowadzania do obrotu kwalifikowanego materiału siewnego lnu, określonych w dyrektywie Rady 2002/57/WE
Data aktu: 24/04/2024
Data ogłoszenia: 26/04/2024
Data wejścia w życie: 26/04/2024